Pagina 1 van 1
RDW........Conformiteitsverklaring?
Geplaatst: 11 jul 2007, 00:39
door Tom
Vandaag bij de RDW geweest en afgekeurd voor klein rijbewijs omdat de
keurmeester een plaatje op de rechter deurstijl vond waarop stont 4600Kg.
Nu moet ik een conformiteitsverklaring hebben van de importeur. Het gaat
hier om een 508 brandweerauto van de domeinen welke hetzelfde is als de
ambulance. Met hetzelfde verenpakket en ook 4600Kg max gewicht.
Onderwerp:
Keuring voertuig met Voertuigidentificatienummer WDB........................
Merk: MERCEDES-BENZ; Handelsbenaming fabrikant:
Geachte mevrouw/heer,
U heeft in het onderwerp vermelde voertuig bij mij aangeboden voor een keuring ten behoeve van de (her)afgifte van een kentekenbewijs.
Op basis van artikel 48 van de Wegenverkeerswet 1994 alsmede de Ministeriële regeling eisen voor individuele goedkeuring deel ik u mede dat ik helaas vanwege onderstaand(e) punt(en) nog niet tot (her)afgifte van het kentekenbewijs kan overgaan.
- Afkeurpunten:
- WVW 26 Onvoldoende gegevens om kenteken te genereren. Conformiteitsverklaring overleggen.
- Niet voldane voorwaarde(n)
- Belasting personenauto's en motorfietsen
- Niet overgelegd(e) document(en)
- B-fab kaart of Conformiteitsverklaring of Rapport Domeinenonderzoek.
Om vast te stellen of aan bovenvermeld(e) punt(en) is voldaan, verzoek ik u binnen één maand na dagtekening een afspraak te maken met één van mijn keuringsstations (zie doorkiesnummer).
Etc.
Op de site van Konepool (
http://www.konepool.demon.nl/FAQs%20408%20508.htm) kwam ik de volgende zin tegen:
je hebt de medewerking nodig van Mercedes Benz Nederland, afdeling homologatie in Nijkerk (mw. Spelt, 033-2473232)
Die site is van 2004, zijn deze gegevens nog van toepassing?
Moet ik met die wagen naar Nijkerk of kan dat via de telefoon geregeld
worden.
Groet Tom[/url]
Geplaatst: 11 jul 2007, 01:09
door Frank.fjph
zoek eens op hert forum, is al meer over geschreven (omkeuren, klein/groot rijbewijs etc)
Mevr Mia Spelt werk al jaren niet meer daar, Ria Filemon deed het vorig jaar , telefoonnummer lijkt te kloppen
Frankl
Geplaatst: 11 jul 2007, 09:43
door Herman508
Frank.fjph schreef:telefoonnummer lijkt te kloppen
Nee klopt niet meer.
Is geworden:
Daimler Chrysler Homologatie in Utrecht
(ze willen het liefst dat je een mail stuurt)
Email:
homologatie-dcnl@daimlerchrysler.com
Ben benieuwd welk nummer bladveren jij voorgeschreven krijgt...
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=2764
Geplaatst: 11 jul 2007, 18:54
door Tom
Hi Herman
Ik heb Daimler gemaild en werd al na 5 minuten gebeld door een vriendelijke
damen die mij vertelde dat het wel eens 3 weken kan duren. Over 2 weken
staat onze vacantie gepland. Binnen een maand moet ik een nieuwe afspraak
met de RDW maken. Komt allemaal erg lullig uit. Ik dacht even naar de RDW
en klaar is Kees maar nee hoor.
Geplaatst: 11 jul 2007, 19:51
door bart
dan heb je toch echt niet even op het forum gezocht, want iedereen die zijn bus wil terug keuren heeft de nederlandse importeur nodig.
Ik snap alleen niet dat je naar Nijkerk moet. Als de bus namelijk door de Nederlandse importeur geimporteert is, kunnen ze zo zien of je iets moet veranderen. Als je niks hoeft te veranderen moet het mogelijk zijn dat je alleen maar je kenteken op hoeft te sturen.
Dus de vraag is het een orginele nederlandse bus, of is er toevalig iets apparts aan de hand met die leger ambulances ( eigen import Landmacht )
Bart,
Geplaatst: 11 jul 2007, 23:16
door Tom
Bart, het gaat niet om terug keuren, Je hebt gewoon geen kenteken als je
een militair voertuig koopt bij de domeinen. Het dom51 formulier is je
eigendomsbewijs.
Door die vriendelijke dame van homologatie is mij verteld dat ik niets hoef
te veranderen. Die conformiteitsverklaring zal ik waarschijnlijk wel
toegestuurd krijgen.
Ik snap niet dat de RDW dat allemaal niet weet, ze hebben honderden van
die bussen gekeurd.
Overigens voor degene die nog naar de RDW Amsterdam moet, brood
meenemen want wij gingen 's morgens om 9 uur weg en waren om 3 uur
weer thuis.
Groet Tom
Geplaatst: 12 jul 2007, 18:49
door Onze Bus
Tom,
In eerste instantie is onze bus zonder problemen gekeurd. Administratieve afhandeling ter plaatse duurde wel lang (had geen brood bij me) door incompetente administratieve RDW medewerkers. Uiteindelijk het kenteken toegestuurd gekregen. Na een aantal dagen gebeld door betrokken keurmeester dat deze een fout had gemaakt door geen conformiteitsverklaring te vragen. Om in de toekomst problemen te voorkomen was het beter nu de zaak recht te trekken vertelde hij. Ik moest alsnog een conformiteitsverklaring overleggen en moest het kentekenbewijs weer inleveren. Toen Daimler Chrysler in Nijkerk gebeld en binnen een paar dagen had ik de conformiteitsverklaring thuis.
Dit werd destijds keurig afgehandeld door mevr. Mia Spelt.
Met deze verklaring naar de RDW die weer hebben gezorgd voor een nieuw kentekenbewijs.
Had ook het idee dat het een stelletje prutsers betrof maar na het nog eens nalezen van de bevestiging van de keuringsafspraak las ik op de achterzijde de tekst:
Benodigde bescheiden,
"indien het voertuig niet eerder werd geregistreerd, het bewijs hiervan d.m.v. de officiële documenten afgegeven door de fabrikant, importeur of de daartoe bevoegde overheidsinstantie.
Dit had ik dus ook nooit gelezen.
Alles had ik dus kunnen weten. Of een keurmeester dit ook moet weten? Ik denk het wel.
Wat heb ik hiervan geleerd, "wie lezen kan is in het voordeel".
Groeten,
"Onze Bus"
Geplaatst: 12 jul 2007, 23:40
door Tom
Dag lotgenoten of ex lotgenoten
Ook ik kan wel een beetje lezen maar ik was zonder afspraak gegaan en
had dus niets te lezen. Overegens had ik wel het geluk dat ik niet naar de
douane moest want daar zaten nog 20 man te wachten tot ze geholpen
konden worden door een halve dementerende amtenaar. Go, die man was
zo snel als obstipatie.
Nog even een vraagje.
De afdeling homologatie kon mij vertellen dat mijn bus een ambulace was.
Zouden ze dat zwart op wit kunnen of willen bevestigen? Het staat niet op
het dom51 formulier. Het is namelijk een brandweer uitvoering.Scheelt weer
BPM. Ja zo zie je maar weer, ik ben ook wel een beetje slim!
Tom
Geplaatst: 17 jul 2007, 23:44
door Dennis en Nancy
Ik heb ze ook een mail gestuurd i.v.m. een mogelijk nieuw project.
Moeilijke materie allemaal.
Geplaatst: 18 jul 2007, 00:41
door Tom
Moeilijke materie allemaal.
Nee Dennis, ze maken het moeilijk.
Ik heb ze inmiddels een smeekbede mail gestuurd en dat schijnt te helpen
want er moet nu een Bfab kaart naar mij onderweg zijn. Dat kan ook
gebruikt worden als conformiteits verklaring. Zeggen ze. Ik krijg er gelijk
een factuur bij van € 55.
edit
Pardon, dat moet zijn € 64,45 BTW komt er nog bij
Tom
Geplaatst: 18 jul 2007, 14:55
door Dennis en Nancy
Om 11.00 uur telefoon.
Uiterst correct te woord gestaan door de medewerker!
Met een chassisnummer en fahrzeugbrief/schein nummer kunnen ze heel veel!
Groeten Dennis
om de hindernis heen
Geplaatst: 18 jul 2007, 18:21
door DVIII
aan allen die een bus uit duitsland halen , laat hem daar door de TUV terugkeuren naar < 3500 kg , kost alleen een schouw ( klein onderzoek) en omdat je de bus exporteerd is de keurmeester gevoelig voor complimentjes. in nederland is de sprong dan probleemloos ( echt)
als je in nederland een bus tot camper ombouwt en dus naar geel kenteken gaat , is het niet van belang of hij groot of klein rijbewijs is/was , zolang het kenteken gewicht onder de 3500 kg is mag je ermee rijden met een B rijbewijs
Re: om de hindernis heen
Geplaatst: 19 jul 2007, 00:05
door Dennis en Nancy
DVIII schreef: zolang het kenteken gewicht onder de 3500 kg is mag je ermee rijden met een B rijbewijs
Maar daar zit vaak de pijn! het onder de 3500kg blijven. Water, Diesel, Gas, Voorraad, Bullen, Fietsen, etc etc.
Dennis
Geplaatst: 19 jul 2007, 01:10
door Tom
Vergeet die mut aardappels niet en de potten hak.
Waar ben je mee bezig Dennis? Gezien je homologatie inschakeld moet je
wat op het oog hebben.
Tom
Geplaatst: 19 jul 2007, 09:20
door paul snip
Ik heb mijn 407 zonder problemen teruggekeurd gekregen naar 3,5 ton. Was geen verklaring van Mercedes voor nodig. Al met al stond ik binnen het uur weer buiten.
Nou maakt het misschien verschil dat een 407 lichter is, als een 508?
Geplaatst: 19 jul 2007, 09:54
door Dennis en Nancy
Tom schreef:Vergeet die mut aardappels niet en de potten hak.
Waar ben je mee bezig Dennis? Gezien je homologatie inschakeld moet je
wat op het oog hebben.
Tom
We hadden een ex UPS mercedes gezien. met alukoffer (400x230x230)
Maar het word waarschijnlijk toch een variant op de Vario.
Dennis
Geplaatst: 20 jul 2007, 00:02
door Tom
Zo, het is allemaal gelukt. Ik heb nu een tijdelijk kentekenbewijs en met
3 tot 5 dagen word de blijvende gestuurd. En ik heb geen BPM hoeven te
betalen. :D De goede man van de douane wist in eerste instantie niet
wat hij er mee aan moest en heeft al zijn collega's in Nederland gebeld. Na
anderhalf uur wachten was het OK.
Groet van een blijde Tom
Geplaatst: 20 jul 2007, 12:41
door Dennis en Nancy
vanaf een bepaald bouwjaar zijn ze BPM vrij. dacht 83 of zo. Van welk jaar is je 508?
Dennis
Geplaatst: 20 jul 2007, 15:23
door Tom
De eerste toelating van mijn 508 is 1987. De leeftijd was geen rede voor
BPM vrijstelling. Ik heb gezegd dat het een ex legerambulance was.
Geplaatst: 20 jul 2007, 16:25
door Dennis en Nancy
Tom schreef: Ik heb gezegd dat het een ex legerambulance was.
Dat wel!
Zelf een nieuwere ambulance, Sprinter of Vario krijgt een teruggave van de BPM.
Groeten Dennis
terug keuren
Geplaatst: 13 aug 2007, 23:41
door dries369
gekocht op grootrijbewijs 608 alkoof camper
gewicht ledig 3820 kilo alles er uitgeschroeft dus helemaal leeg laten
wegen bij de rdw !!! geen hond die er in keek orginele papieren uit
van mercedes Nijkerk
opgestuurd met een ledig gewicht van 3360 van de rdw weegbrug
(was niet eens ondertekend )
kenteken met 1 week in huis no problem
zo makelijk had ik het niet eens verwacht !!! later alles weer ingebouwd
en jaren rond gereden na 6 jaar heb im hem nog makelijker weer om
laten keuren naar groot rijbewijs( inmidels gehaald )
alleen papieren op gestuurd naar de rdw
wel moet het een nederlanse auto zijn en zonder as last begrenzer !!
en de benodigde papieren van mercedes nijkerk nu in Utrecht geloof ik
Re: terug keuren
Geplaatst: 14 aug 2007, 21:27
door Arnold Smeets
dries369 schreef:later alles weer ingebouwd
En daar ging je officieel de fout in, als je het gewicht wijzigt ben je verplicht opnieuw te gaan wegen. De wetgever heeft geen ruimte gelaten om dit niet te doen en als het dan een groot rijbewijs voertuig wordt dan moet dat maar zo.
Je loopt een risico wanneer je een beroep moet doen op je verzekering wanneer je niet het bijbehorende C (of bij een enkele voormalige bus D) rijbewijs hebt. Verzekeraars zijn vindingrijk in het vinden van redenen om NIET te hoeven uitbetalen.
Daarnaast heb je dan nog een kans op andere formaliteiten die meestal afgedaan kunnen worden als overtreding, je hebt APK2 terwijl de auto qua gewicht in APK1 zit en je kenteken is onjuist dus dat kan ingenomen worden.
Bij Dries niet meer aan de orde maar bedenk dit soort dingen wel als je geen groot rijbewijs hebt. Praat eens met je verzekeringsagent.
Groet,
Arnold
Geplaatst: 14 aug 2007, 22:01
door dries369
Hallo Arnold wat zit je nu te bedenken !
mijn auto is ledig gewicht 3300 kilo zonder inboedel op kenteken
is gewogen bij de RDW
we praten toch over ledig gewicht of niet soms ?
is apk gekeurd voor vrachtwagen niks mis mee
remmen testbank alles gehad auto van 30 jaar in perfekte staat
gevonden
wat wil je nog meer niet te veel gaan zoeken
auto is op nu rijbewijs C en die heb ik ook !!!
als vrachtwagen chauffeur kun je niet zonder toch !
groeten dries369
p.s maak het niet te moeilijk waar het makkelijk is met prietpraat
in zaken waar geen hond wakker van licht
