Stadslicht gaat niet meer uit..!?
Geplaatst: 14 jul 2007, 18:31
Van het een op het andere moment kreeg ik vandaag mijn verlichting niet uit. Sleutel naar links, sleutel eruit, mijn stadslichten bleven branden :?
Dan maar meteen het dashboard open maken. Vorige week had ik met succes de schakelaar van de alarmverlichting gerepareerd, maar de afgelopen week heeft alles naar behoren gefunctioneerd, dus aan die eerdere reparatie lijkt het niet te liggen.

Ik heb uiteindelijk een rode draad (de dunste van de twee rode) losgemaakt van de sleutelschakelaar (zie foto), en waarempel, de stadslichten gingen uit. Op dit contact aan de schakelaar waar de draad vanaf kwam meette ik continue 12V. Dus, schakelaar kapot denk ik meteen, een easy fix..
Maar nu het vreemde; Nu de rode draad los hangt, werkt de verlichting naar behoren! stand 0, geen verlichting, 1 is stadsverlichting en 2 is dimlicht.. Waar dient deze rode draad dan voor !!?? :?
Op de terugweg (ik sleutelde niet thuis) merkte ik dat de volgende zaken niet meer werkte:
Alarmverlichting, claxon (zit op een losse schakelaar op dashboard, niet orgineel) en ruitensproeierpomp (ook losse schakelaar op dashboard, niet orgineel)
Ik dacht toen, die dingen worden gevoed door die rode draad, logisch dat het nu niet werkt.. maar ja, dan zou ik alleen alarmverlichting hebben als de stadlichten aan staan.. Dat klopt dus niet.
Mijn grootste vraag is nu, waar dient die rode draad voor??
Als ik het elektrisch schema bekijk, zie ik maar 1 rode draad bij die schakelaar..
Mijn bus is een HH F40Ka (406) waar later een OM314 ingezet is, dus wellicht is er aan geknutseld, hoewel de rode draad me erg orgineel lijkt. Zijn de draadkleuren van een HH wellicht ook anders?
Dan maar meteen het dashboard open maken. Vorige week had ik met succes de schakelaar van de alarmverlichting gerepareerd, maar de afgelopen week heeft alles naar behoren gefunctioneerd, dus aan die eerdere reparatie lijkt het niet te liggen.

Ik heb uiteindelijk een rode draad (de dunste van de twee rode) losgemaakt van de sleutelschakelaar (zie foto), en waarempel, de stadslichten gingen uit. Op dit contact aan de schakelaar waar de draad vanaf kwam meette ik continue 12V. Dus, schakelaar kapot denk ik meteen, een easy fix..
Maar nu het vreemde; Nu de rode draad los hangt, werkt de verlichting naar behoren! stand 0, geen verlichting, 1 is stadsverlichting en 2 is dimlicht.. Waar dient deze rode draad dan voor !!?? :?
Op de terugweg (ik sleutelde niet thuis) merkte ik dat de volgende zaken niet meer werkte:
Alarmverlichting, claxon (zit op een losse schakelaar op dashboard, niet orgineel) en ruitensproeierpomp (ook losse schakelaar op dashboard, niet orgineel)
Ik dacht toen, die dingen worden gevoed door die rode draad, logisch dat het nu niet werkt.. maar ja, dan zou ik alleen alarmverlichting hebben als de stadlichten aan staan.. Dat klopt dus niet.
Mijn grootste vraag is nu, waar dient die rode draad voor??
Als ik het elektrisch schema bekijk, zie ik maar 1 rode draad bij die schakelaar..
Mijn bus is een HH F40Ka (406) waar later een OM314 ingezet is, dus wellicht is er aan geknutseld, hoewel de rode draad me erg orgineel lijkt. Zijn de draadkleuren van een HH wellicht ook anders?