Pagina 1 van 1

Vliegwiel koppelingsplaat drukgroep en aandrijf assen

Geplaatst: 17 jul 2007, 19:28
door melhof
Hallo allemaal,

Dit weekeind weer druk bezig geweest aan de 307D en ben zowizo de laaste tijd weer druk bezig met klussen... hier verslagdeel:
Vliegwiel koppelingsplaat drukgroep en aandrijf assen

Vliegwiel
Bij het demonteren van de drukgroep en koppeling bleek dat het aandruk oppervlak van het vliegwiel behoorlijk was ingebrand. Er zaten dwars op de draai richting vele scheurtjes in als een opgedroogde rivierbedding en was behoorlijk onregelmatig. Hiervoor moet het vliegwiel worden uitgedraaid.

Demonteren vliegwiel
Met een speciale dop 12 met 12kantige ster de rekbouten los gedraaid en gecontroleerd of er markeer lijntjes op de krukasflens en het vliegwiel zitten.
Deze moet er namelijk weer precies zo op omdat vliegwiel, krukas en voorste trilling demper gezamelijk zijn uitgebalanceerd.
Ook heb ik 12 nieuwe rekbouten gekocht (a €30), deze kun je maar beperkt hergebruiken, maar waren bovendien beschadigd.

Uitdraaien vliegwiel
Het vliegwiel mee genomen naar een balanceer bedrijf en daar volgens de specificaties van MB uit laten draaien. Ze hebben er slechts 0,2mm af hoeven halen om het weer redelijk vlak te krijgen.
Je mag er overigens niet te veel afhalen volgends de MB specificaties. Bij meer dan 1mm afwijking van de oorspronkelijke maat moet je officieel een nieuw vliegwiel nemen.
Deze zou dan aan de hand van het oude vliegwiel moeten worden gebalanceerd om weer een trillings vrij geheel te krijgen.
(niet dat het snel gebeurd, maar bedenk je maar eens wat er gebeurd als een 4000rpm vliegwiel van 35kg los komt... dat gaat OVERAL door heen en je mag blij zijn als dat alleen je benen heeft geraakt... :roll: )

Aandrijf as inkorten
Tevens moest de aandrijf as korter.
Check check dubbel check: het verschil in lengte tussen de oude 4-bak en de nieuwe 5-bak opgemeten.
Omdat de aandrijf as bijna horizontaal loopt moest het voorste deel dus 16,1cm korter.

Omdat je een aandrijf as altijd in zijn geheel moet laten balanceren moest hij er dus helemaal onderuit.
Omdat het een verlengd chassis is (4,4m ipv. 3,3m vanuit de fabriek) hebben we een as in 3 delen ipv. 2 orgineel er onder horen.

Biggelaar Motors in Maaden
Dus wij met 3,5m aan aandrijf as en een vliegwiel in ons Nissanetje naar Maaden (bij BE in de buurt) naar Biggelaar Motors.
Ook heb ik ze de koppelings plaat en drukgroep (na grondige eigen inspectie) mee gegeven met de vraag of ze die ook na wilden kijken.
Deze waren namelijk nog in vrij goede staat.

Ze zouden het klusje aanvankelijk in 2 tot 3 dagen klaren maar algauw kwamen telefoontjes over vertraging en grote orders die voorrang hadden.

Anyway, 2 weken later en helaas was mijn vakantie al voorbij...
Toen we in de auto zaten (en het zou al af zijn en voor ons klaar liggen :wink: ) bleek dat het nieuwe lager dat op de aandrijf as had gezet op de test bank was gaan roken en ze konden niet verder. Dus hebben we nog snel weer een nieuw lager bij de MB dealer gehaald, deze bleek op de testbank wel goed.

Garantie op een onderdeel dat niet eens onder onze bus heeft gezeten
Het rokende lager naar MB gebracht voor garantie. (al lang blij dat hij niet onder onze bus is gaan fikken!!)
Dat kon alleen met kenteken en met kilometer stand van de auto...
...maar dat lager is nooit verder gekomen dan de balanceer bank???
Toch kreeg ik anders geen geld terug... :shock:

Nieuwe drukgroep
De assen zijn prima ingekort en uitgebalanceerd en het vliegwiel ziet er ook fijn uit, maar bij tuiskomst bleek nu opeens de drukgroep erg scheef te zijn! Blijkbaar gevallen of iets dergelijks.
Maar Biggelaar Motors hebben ons na enkele telefoontjes een nieuwe drukgroep toegestuurd!! TOP!!
Dus ondanks de bijna 2 weken vertraging wil ik dit bedrijf toch als goed aanprijzen voor hun goede service en kwaliteit!

Helaas en enorme vertraging, maar wel ziet alles er goed uit nu.

Koppelingsplaat
Deze bleek dat er veren los zaten en er zelfs een beetje uit konden schuiven! Ook al is de voering dikte nog goed, als dat gebeurd kan zelfs je vliegwiel beschadigd raken!
Dus ook die maar vernieuwd (€160) en lager natuurlijk (€40)

Komende tijd ze er op gaan zetten...

Tot hier het korte verslagje...

Groet,
Melchior

Geplaatst: 18 jul 2007, 11:45
door it camperke
Hallo Melchoir,

Waar ik wel een beetje nieuwschierig naar ben (en anderen misschien ook) is wat de kosten zijn van het inkorten en balanceren van zo`n cardan-as. Verder een mooi verslagje :D , (misschien nog wat fotootjes?? :roll: :wink: )

Groetjes,

Otto.

Geplaatst: 18 jul 2007, 13:08
door melhof
Hi Otto,

Is wat lastig te vergelijken:
- 2 kruiststukjes vervangen
- inkorten
- 3 assen balanceren (in 2 delen omdat de totaal te lang was)
- vliegwiel uitdraaien op lage toeren
- aandrukvlak van de drukgroep compenseren (uitdraaien)

Gezamelijk €310 incl. BTW
(hiervan was €50 euro voor de kruisstukjes)

Verder kreeg ik ze keurig gespoten en ingepakt terug.
Ik heb wel wat foto's maar niet bij me zal ze er later op zetten.

Groet,
Melchior

Geplaatst: 18 jul 2007, 21:21
door Frank.fjph
Ter informatie: ik betaalde voor nieuwe kruisstukjes in mijn aandrijfas van de TN (207D 2,95 m WB ) en balanceren 210,= GULDENS meer dan 10 jaar geleden.

FRank

Geplaatst: 20 jul 2007, 17:26
door melhof
Ik heb ook gehoord dat een enkele as inkorten en balanceren ronde de €125 kost.
Het is wel raadzaam de as in zijn geheel te laten balanceren.
Met alles er op en er aan.

De stofhoes voor het spiebaan gedeelte heb ik er later op gezet, maar dan de slangenklemmen onderling 180graden verdraaid om de balancering niet te verstoren.

Toplager vervangen
Oja, het toplager heb ik ook vervangen.
Om die er uit te krijgen is het heel handig een M10 duvel plug te gebruiken.
Afbeelding
Met wat aanpassen en door draaien heb je dan zo het lager en beschermkapje er uit.
Als het niet lukt moet je ze een voor een doen en de duvel wat bijvijlen zodat hij wat weerhaakjes heeft.

Monteren vliegwiel, koppeling, drukgroep
Het vliegwiel op de juiste oude markering opgezet zodat hij weer in balans zou moeten zijn met de krukas.
Bij het monteren van het vliegwiel nieuwe rekbouten gebruikt.
Deze moeten eerst tot 30 a 40Nm aangedraaid worden en daarna 90 tot 100 graden doorgezet.

Toen netjes een meetklok op een beugel gezet en de slag van de drukplaat gemeten.
0,06mm vond ik goed genoeg voor de 0,05mm tolerantie die in de werkplaastboeken staat. Valt nu nog erg weinig aan te doen.

Met een gedemonteerde priseas (ingaande as) uit een oude versnellings bak heb ik de koppeling uitgelijnd tijdens het vast schroeven van de drukgoep. Het is namelijk anders onmogelijk om daarna je versnellings bak er in te krijgen.

Het opschoeven van de drukplaat heel voorzichtig en gelijkmatig doen.
Circa 1/2 slag per schroef kruislings.
Je spant dan namelijk de drukgroep aan en die is erg gevoellig voor scheeftrekken (kun je de veren verbuigen).


Versnellings bak monteren
Gister avond de versnellings bak gemonteerd.
Met 2 potkrikken, 3 staanders, houten balken en een 4tal stoeptegels is het gelukt.
Niet eenvoudig als je alleen onder de bus kunt zitten met je haar in de tektyl en ook wel interessant voor zo'n 5bak van 50kg. Hoe til je dat?
Maar hij zit er netjes onder.
Vooral goed uitgelijn en opgelet dat hij niet op de prise as heeft gehangen tijdens het inschuiven. Je kunt hem namelijk wel krom krijgen als je het verkeerd doet...

De ingekorte aslengte is heel netjes, past perfect!
Maar voor het vastschroeven eerst de koppelings cylinder uittesten en kijken of het vliegwiel netjes ontkoppeld. En dat deed hij goed!

Ik denk dat ik tijdelijk de drager maar even op 2 ipv. 4 schroeven vast zet tot hier een oplossing voor is.

Ik kan helaas de foto's nog steeds niet uitlezen. Dus die houden julie nog te goed.

Groet,
Melchior