Dieseltanks koppelen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Dieseltanks koppelen

Bericht door ahameter »

Beste Dubelluchters,

Ik heb wat rond gezocht maar eigenlijk niet gevonden wat ik zocht.

Onder mijn bus hangen 2 dieseltanks van 60 (?) liter, waarvan er maar 1 is aangesloten. Nu wil ik die andere ook aansluiten. Hoe doe ik dat ?
De tanks zijn precies hetzelfde.
Aan de onderkant van de aangesloten tank zit een 'stop', aan de andere tank zit een 'pijpje'. Kan ik deze twee met een slang verbinden?
Mijn inziens gaat dit niet lukken want de diesel zal niet van de ene tank naar de andere tank lopen via beide onderkanten ??

Wie heeft hier ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Van fabriekswege worden de tanks gekoppeld met een stalen pijp middenonder. Mijn 608 had daarnaast twee vulopeningen, anders sta je eindeloos aan de pomp, want die communicerende vaten werken in praktijk veel langzamer dan bij het natuurkundepracticum.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

ja ik heb inderdaad ook twee vulopeningen. Als ik die twee tanks dus zou koppelen aan de onderkant zou het werken ?

Zo dus :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Precies! Het werkt probleemloos omdat de brandstofafname met een veel kleiner volume gaat dan het vullen aan de pomp. Gelukkig maar!!!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik zou aan beide tanks een afsluiter maken, zodat als er een probleem is met een tank dat je er aan kunt werken!!!
Maar lees dan ook onderstaand stukje.. :)


We hadden vroeger in de boot ook 2 tanks maar met een vuldop. Tijdens de eerste keer varen was de diesel erg snel op en lagen we stil: reden: we vulden maar een tank omdat het met jerrycans moest,dus de verbindingspijp dichtgezet, de vuldop zat op de ene tank, de aanzuigpijp ook, en de retourleiding op de andere............... juist ja ene tank leeg andere met diesel gevuld.


Frank
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Admin schreef:Precies! Het werkt probleemloos omdat de brandstofafname met een veel kleiner volume gaat dan het vullen aan de pomp. Gelukkig maar!!!
Maar de diesel word maar uit een tank naar de motor 'gezogen'.
Trekt de aangesloten tank dus automatisch de tweede tank dan ook leeg ?

ps de aanzuigpijp en de retourleiding zitten op 1 tank.
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Bericht door Tom »

Dit heb ik vroeger ook gehad. Ik zou geen slang nemen maar een metalen
buis en zo dik mogelijk. Dan stroomt het lekker door.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als je twee vulopeningen hebt, is het zinloos een dikkere pijp te nemen dan de aanzuigleiding naar de opvoerpomp. In theorie hoeft maar de helft van wat je uit tank 1 wegzuigt, uit tank 2 naar tank 1 te stromen.
Maar de Mercedes-pijp is, schat ik, ongeveer 15 mm, dus ruim genoeg.

@Tom: lekker stromen... waarvandaan en waarnaartoe?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

tanks koppelen.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo ahameter,

Ik heb al 15 jaar twee tanks (á 100 L) aan de onderkant gekoppeld en wel als volgt.

Alle diesel leidigen o.a. aan de brandstofpomp zijn aangesloten met een soort plat bolletje met een slangaansluiting, met aan weerszijden een alu/koper ring en daar doorheen een soort holle bout (ik weet de namen van die dingen niet)

Die holle bout past in het pluggat omder in de tank, ik heb dus bij elke tank een dergelijke aansluiting gebruikt en aan de slang aansluiting 12 mm buigzaame koperlijding (van de rol) hardgesoldeerd (zilversoldeer)

Om uitzetting enz. op te vangen heb ik de koperleiding iest te lang genomen en er een soort S bocht in gebogen.

Met vr. groeten Bert Steenhuis
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Zoals Bert beschrijft, doet Mercedes het ook, met een metalen buis met aan elke kant een banjo die elk met een banjobout en twee ringen tegen de gaten middenonder in de tank aangetrokken zitten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Dan ga ik dit zo regelen.

En door de druk in de tank wordt de diesel van de ene tank gezogen naar de andere tank ? Want het moet dus ook een stukje omhoog...
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

ahameter schreef:En door de druk in de tank wordt de diesel van de ene tank gezogen naar de andere tank ? Want het moet dus ook een stukje omhoog...
volgens Wikipedia: ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina )

De wet van de communicerende vaten zegt, dat het niveau in twee vaten met vloeistof, die met elkaar onder de vloeistofspiegel verbonden zijn, altijd even hoog zal zijn. Voorwaarde is wel dat beide vaten open zijn, zodat er geen verschil in druk kan optreden tussen de beide vloeistofniveaus.

Dus doe er je voordeel mee !
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Herman en Saskia schreef:
ahameter schreef:En door de druk in de tank wordt de diesel van de ene tank gezogen naar de andere tank ? Want het moet dus ook een stukje omhoog...
volgens Wikipedia: ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina )

De wet van de communicerende vaten zegt, dat het niveau in twee vaten met vloeistof, die met elkaar onder de vloeistofspiegel verbonden zijn, altijd even hoog zal zijn. Voorwaarde is wel dat beide vaten open zijn, zodat er geen verschil in druk kan optreden tussen de beide vloeistofniveaus.

Dus doe er je voordeel mee !
Weer wat geleerd :-) Bedankt
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Bericht door yaco »

En door de druk in de tank wordt de diesel van de ene tank gezogen naar de andere tank ? Want het moet dus ook een stukje omhoog...


Alleen als je tanks net vol zijn en je staat schuin geparkeerd loopt het gegarandeerd uit een tank er weer net zo vrolijk uit!!
Mits ze aan de linker en rechter kant gemonteerd zijn natuurlijk.
Ik heb aan de rechterkant een 100 ltr. tank gehangen ,die dus groter is als de originele hoofdtank, en vervolgens een los brandstofpompje van een auto erboven tussen gehangen zodat ik het over kan pompen.Hij zuigt de diesel nu van boven uit de ene tank af en pompt hem via de dieselretourleiding van het motorblok in de hoofdtank.Ik moet alleen wel opletten dat hij het er niet uitpompt wat me dus al een keer gebeurt is waardoor de auto achter mij waarschijnlijk nu nog naar diesel stinkt.
Ik vond het ook al vreemd dat er plotseling zoveel auto's mij inhaalde met de ruitenwissers aan!!.
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ja, ja... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Mercedes monteerde in de Düdo SA twee tanks van ca. 70 l aan de linkerkant.

Als je dus op een steile helling staat :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Nou ik heb de bout eruit gedraait, die onder in de tank zat en dit is em :

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet redelijk bijzonder :-)
Grote maat en klein schroefdraad. De doorsnede van het schroefdraad is wel 25 mm. Denk niet dat er een banjobout is die past...
Ik zelf dacht gelijk aan een kniekoppeling van een gasleiding, alleen het schroefdraad is niet gelijk, die vlieger gaat dus niet op.

In de andere tank zit dezelfde, alleen daarvan is het pijpje kapot gemaakt om em dicht te maken, anders kon ik eenvoudig met een stuk brandstofslang de zaak koppelen.

Iemand goede suggesties ???
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Nou zeg, zo'n ding heet gewoon een schroefpilaar vind ik net ! :-)
Wat is internet toch mooi !
Evt zou ik er dus nog een kunnen zoeken, zelfde maat, in de andere tank schroeven en klaar ! Alleen di emaat is echt vreemd. M14 en M16 vind ik wel maar zeker geen M25...

Maar liever ga ik voor de banjo versie, is toch wat degelijker en kan ik er evt. ook nog een afsluiter tussen zetten..... Ik zoek verder ..
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

M25 is ook niet zo'n gangbare maat... Duims (1") daarentegen wel. Kijk eens naar een passende slangpilaar bij de beter gesorteerde ijzerhandel of bij een tuincentrum. Als je met je brandstofleiding niet te diep onder de wagen uit wilt steken, kun je bij de autoaccessoirehandel (3 x woordwaarde!) knietjes in verschillende maten kopen (fabrikaat Gates), geschikt voor brandstofleidingen. Slang (twee korte stukjes en de verbinding, geschikt voor koolwaterstoffen) en zes slangklemmetjes en klaar ben je.
Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als die aansluit wartel van staal of koper is, dan zou ik die ene die dicht is geknepen gewoon afzagen en er een haaks knietje aan solderen en evt daar weer een afsluitertje opschroeven waar dan een standaard slangpilaar in past, en klaar is kees

Frank
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Ik heb vandaag alle ijzerwaren en tuinzaken afgereden in de buurt, niemand had ze helaas.

Op internet heb ik wel wat gevonden !
Messing slangpilaar, buitendraads 25mm.

Afbeelding

Hier bestel ik er 2 van en daar plaats ik een stuk brandstofslang tussen, zou moeten werken. Ik kijk nog even of ik iets van buis o.i.d kan vinden want dan kan ik er nog een afsluiter tussen zetten, voor je weet maar nooit waar het goed voor kan zijn :-)
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Koppeling tanks weggehaald

Bericht door Hugo »

Ik heb ook 2 tanks, ze WAREN met een rubberslang gekoppeld totdat ik besefte wat er zou gebeuren als ik over een tak zou rijden, de koppeling wordt eruit getrokken en BEIDE tanks lopen leeg.
Nu weet ik niet of ik hiervoor verzekerd ben maar de ramp is niet te overzien.
Ook is de stand van de tankinhoud onbetrouwbaar, als je gaat tanken in 1 tank is hij met 40 l vol maar na 10 staat hij weer halfvol.
Natuurlijk kan je ook aan de andere kant tanken, het blijft varwarrend, verbruik is zo ook niet goed uit te rekenen.
Het eerder genoemde pompje om over te pompen ga ik oom doen.
Groet Hugo
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

ik die slangpilaar besteld, helemaal gelukkig toen die binnen kwam, blijkt dat 25mm buitendraads opeens betekend dat het gedeelte waar je de slang overheen schuift dan 25 mm is en niet het schroefdraad..... Dat is nog groter. Hele zaakje past dus niet. ^&#%$#^%*)#@ !!!
Moet ik weer opzoek naar een andere....

Ik ben trouwens niet zo bang voor het losraken van de brandstof slang. Werk em goed weg tussen het chassis. En tanken in beide tanken, sja hoe hoe erg is dat.....
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Bericht door Hugo »

Volgens mij moet de slang overal onder het laagste punt van beide tanks lopen anders krijg je luchtbellen.
Bij mij was het niet mogelijk om het achter iets stevigs weg te werken, iets wat op de weg ligt kan dan de boel mollen.
Hugo
Henk
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2005, 22:11
Locatie: Hollandscheveld

Bericht door Henk »

Voor mij de eerste keer dat ik reageer op onze site, wij hebben ook 2 tanks onder onze 508, links en rechts. Links en rechts vuldoppen.
Bij de eerste keer gebruiken bleek dat de hoofdtank gevuld word door de wet de communiserende vaten. Wij hebben dit opgelost door een brandstof pomp onder de bus te plaatsen zodat je in de cabine met een schakelaar de brandstof pomp kunt aanzetten om de hoofdtank te kunnen vullen. werkt perfect.
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Henk schreef:Bij de eerste keer gebruiken bleek dat de hoofdtank gevuld word door de wet de communiserende vaten.
Maar dit is toch precies wat je hebben wilt? Dat de diesel van de 2e tank automatisch in de eerste loopt? Dan hoef je dit toch niet te regelen met een brandstofpomp.
Ik wil juist dat de 2 tanks tegelijkertijd 'leeglopen' daarom wil ik ze koppelen, om zo minder te hoeven tanken ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten