Noodoproep!!!

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Noodoproep!!!

Bericht door Merijn Nuijten »

HELP NOODOPROEP!!!!!!

Bus Bertha is na een revisie van bijna vier maanden toe aan haar eerste kilometers terug de weg op en nu loop ik vast met de electra.

De electra in het woongedeelte doet het allemaal prima, maar in de cabine is het een zooitje. Met de knop waar je normaal de alarmlichten mee aan zou zetten kan je de electra helemaal aankoppelen of ontkoppelen, maar de alarmlichten doen het niet. Als ik die knop dus indruk dan vliegt al mn electra er uit. Niet zo mooi.... Verder zit er ook nog een knop waarvan de werking helemaal niet duidelijk is.

Wie o wie heeft er heel misschien zin en tijd om deze week (lees: zo snel mogelijk!!!) hiernaar te kijken en het te fixen?? Bertha is van dinsdag tot donderdagmiddag in Nieuwegein, donderdagavond en vrijdagochtend in Arnhem, vrijdagavond in Goes, zaterdag weer in Arnhem en zondag in Nieuwegein.

Maandag hoopt Bertha naar Slowakije te mogen rijden dus dan moet het allemaal weer werken. Wie helpt mij uit de brand? Als je niet kan slapen mag je me desnoods snachts bellen en langskomen. Ik voorzie je van koffie, iets te happen en natuurlijk een vergoeding.

Merijn en Bertha.
0611137052
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Noodoproep!!!

Bericht door Herman508 »

Merijn Nuijten schreef:Bus Bertha is na een revisie van bijna vier maanden toe aan haar eerste kilometers terug de weg op en nu loop ik vast met de electra.
Kan je misschien iets meer vertellen wanneer dit probleem ontstaan is ?
Ergens in die vier maanden heb je het woongedeelte goed gekregen maar is dus iets misgegaan in het cabinegedeelte.
Wat heb je daar veranderd?
Wat heb je al gedaan om zelf iets uit te zoeken/op te lossen ?
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Dat is balen. Electrisch ben ik niet zo'n kei.

Ergens een foute kabel aangesloten op de alarmlichten? Spontaan zal Bertha dit wel niet doen.

Dennis
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Bericht door Merijn Nuijten »

Wat grappig om te zien dat er zo laat nog mensen op het forum zitten.

Het probleem met de noodverlichting is ergens in de afgelopen 20 jaar ontstaan. Toen ik Bertha begin dit jaar kocht vertelde de oude eigenaar erbij: dat rode lampje, daar moet je afblijven, dan gaat alles mis... Dat zouden dus de alarmlichten moeten zijn en dat doet het niet. Af en toe als je die knop indrukt hoor je wel het bekende klikje dat je normaal hoort als de alarmlichten aangaan en heel soms knipperen ze ook allebei een keer, maar daar houdt het bij op.

Ik heb zelf helemaal geen verstand van electriciteit en had iemand die de electra zou doen, maar dat liep allemaal zo uit dat dit is blijven liggen. Je ziet het wel aan de tijd: het is intussen half zes en die jongen moet morgen weer werken. De rest van de week heeft hij er ook geen tijd voor dus daarom hoop ik op deze manier iemand te vinden.

In het dashbord zitten zo ontzettend veel mooie gekleurde kabeltjes dat ik echt geen flauw idee heb waar ik moet beginnen met kijken of er iets niet klopt. Als ik die zooi zie liggen dan denk ik: daar klopt helemaal niets van... maar het schijnt wel mee te vallen. Alleen de alarmlichten dus.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Het kan nooit heel erg zijn Merijn.
Als alles het verder normaal doet gok ik op 1 of 2 verkeerde of/en doorgesleten draadjes.
Heb je al eens gekeken met het schema in de hand?
Die is te downen op de ledenpagina.
Alle kleuren zijn aangegeven, en eigenlijk is het dan een fluitje van een cent om een fout te vinden.

Helaas zit je te ver uit de buurt, anders zou ik met plezier ff een uurtje spenderen aan dat vonkende mirakel.
Als je deze kant op kunt komen ben je welkom.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Bericht door Merijn Nuijten »

Hoi Leo,

dankjewel voor je aanbod. Er lopen daar zo ontzettend veel draadjes in mijn dashbord dat ik me er zelf nog niet aan heb durven wagen. Ik wil het wel graag leren, maar dan graag aan de hand van een kenner.

Jammergenoeg is er een groter euvel bijgekomen: kapot ventiel in mijn binnenste achterband. Dit moet ik eerst gaan fixen voor ik uberhaupt kan verderrijden. Het alarmlicht zal dus waarschijnlijk tot na de vakantie moeten wachten.

Zou ik na de vakantie (begin september) eens langs mogen komen dat we er samen naar kijken? Of misschien heb je zin om tijdens het dubbellucht weekend eens te kijken?

Groetjes en bedankt!

Merijn
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Geen paniek Merijn, ik begrijp dat alles het doet totdat je de rode knop indrukt..? Gewoon die knop niet indrukken dan 8)
Zo kun je nog een hele tijd vooruit hoor (tot de APK dan)

Je zegt dat het hele elektrische systeem eruit vliegt, springen er dan zekeringen ofzo, kun je wat meer info geven?
Als je de knop weer uitzet, doet dan alles automatisch het weer?

Wellicht licht het aan de alarmlichten-schakelaar zelf?
Ik verbaas me erover hoe veel draden daar op aangesloten zitten.. Dat betekend ook dat het een vrij complexe schakelaar moet zijn, die zou zomaar eens kapot kunnen zijn?

Haal je dashboard eens open (heb je al gedaan denk ik want je was geschrokken van de draden :wink: ) Kijk eens goed of er geen draden zijn die los hangen, bijna los hangen of zelfs met een los contactje op een stuk metaal (aarde) rust. Heb laatst ook een kabelschoentje vervangen van een draad die er bijna uit schoot.

Succes, maar eerst dat ventiel maar he? :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Bericht door Merijn Nuijten »

Met grote dank aan Arnold Smeets en de meneer van de garage in Nijkerk (dubbelluchtlid ben zijn naam vergeten) is het euvel van de band verholpen. Komt nog bij dat ik heb mogen leren hoe je een band vervangt dus dat is helemaal mooi meegenomen :)

Als ik de rode knop indruk dan doet gewoon helemaal niets het meer. De zekeringen blijven gewoon zitten waar ze horen en zijn ook helemaal heel. Als ik de rode knop daarna weer uitdruk dan werkt alles weer zoals het hoort. Het lijkt wel een aan/uit knop voor de electra.... Als dat zo is dan vraag ik me af waar mijn alarmlichtenknop dan verstopt zit maar goed...

De schakelaar zelf hebben we vervangen door een nieuwe en het probleem blijft hetzelfde dus daar ligt het niet aan.

De draden lijken allemaal op hun plaats te zitten, maar ja, ik ben een leek en het kan dus zomaar zijn dat ze niet op de goede plaats zitten.

Misschien tijdens het weekend in september een workshop electra voor dummies????

Groetjes en fijne vakantie allemaal! Ik vertrek maandag naar Slowakije.

Merijn
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Goei reis :D
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hallo allemaal,

Jammer dat ik dit niet eerder gelezen heb.
Hij had prima even op Ruigoord op het Landjuweel festival langs kunnen komen, dan had ik graag zijn storing verholpen...

Al is hij nu weg, toch even een schot voor de boeg:

Het kan zijn dat de achterlichten hun aarde op de knipperlicht draden hebben aan gesloten. Dan werkt op zich het meeste redelijk omdat het relais ze aan aarde legt. (en dat lijkt ook zo als je ze met de multimeter meet, vandaar de verwarring die mogelijk is)

Als je dan echter ze bijden aan zet gaat de boel uit door kortsluiting maar dan wel over lange draden. Bij te zware zekeringen (wat ook nog wel gebruikelijk is als ze er steeds uitvliegen) wordt dan alleen je bedrading warm maar gaat alles 'uit'.

Heb afgelopen week dit gijntje gehad toen ik de achterlichten opnieuw heb bedraad. Was even in de verwarring dat er toch wel een aardedraad naar voren loopt...

Groet van een net iut Ruigoord/Landjuweel terugge Melchior
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Niet te geloven...

Bericht door Merijn Nuijten »

Het verhaal van de vreemde elektriciteitsdraadjes gaan verder. We zijn inmiddels een goede week op reis door Slowakije en gisteren kwamer we terug bij de bus na een lekker etentje. De honden zaten er nog in en het lichtje voorin de cabine brandde... Op zich is dit niet zo vreemd, maar wel als je bedenkt dat het lichtje het nooit eerder gedaan heeft. Verder is het klokje in het dashbord ineens weer gaan lopen en doen zelfs de alarmlichten en de sigarettenaansteker het.... Nu doet alleen het voorgloeilampje het niet meer. Ik snap er echt niets meer van. Na de zomer wordt het een grote uitdaging om uit te zoeken hoe het allemaal zit.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hallo Merijn,

Ik stel voor dat jullie als jullie weer lekker thuis zijn een keer bij ons op de camping langs komen... :D

Dan zullen we eens een middagje aan jullie bus bedrading besteden, doen we een lekkere vegetarische barbeknoei en hebben een gezellige avond. (of dag)
Bovendien willen we graag eens verder met jullie uitwisselen over de wereld berijs plannen. :D

Ik heb kort geleden mijn eigen bedrading volledig in naar fabrieksstaat terug gebracht en heb alle apparatuur + vele jaren ervaring.

Alleen is het verstandig om geen hond mee te nemen.
Daar zijn ze op de camping nog al streng op.
Een keer zijn vrienden van ons met de camper van de camping afgezet omdat ze ze met het kruisje op het voorhoofd naar binnen hadden gesmokkeld. :oops:

Groet,
Melchior en Yvonne
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten