HELLUP! Motor gecrashed...

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

HELLUP! Motor gecrashed...

Bericht door KOERT »

Na de recente aanschaf van een mercedes L 407D 1978 en een paar weken voorbereiding voor de keuring heeft de motor het serieus begeven (1 dag voor de keuring).

Op dit moment wordt er gekeken wat er precies is gebeurd, maar ik vrees het ergste. Het klonk als een ouderwetse vastloper: Harde knal en daarna niks meer. De motor verbruikte voor deze uitval nauwelijks olie en hij is ook niet overhit geweest...

Hij staat bij Truckland in Amsterdam. Uiterst vriendelijke mensen daar, maar ik schat dat een motor overzetten daar onbetaalbaar gaat worden. Omdat we het busje nog maar kort hebben geven we het nog niet op, maar ik heb hulp nodig en vooral een nieuwe betrouwbare OM616 evt met versnellingsbak.

Heeft iemand ervaring (tips en adviezen): Graag!

Groeten,
Jojanneke en Koert
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Oei oei, maar hopen dat het meevalt :?
Misschien eerst even afwachten wat de diagnose is, wat er precies kapot is?
Ik wens je veel succes!
Je moet maar denken; Alles wat kapot kan gaan, kan ook weer gerepareerd worden :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

bel de mensen van de onderdelen commisie eens. Gerrit Stroomer heet de goede man geloof ik.

Dennis
Gerard

Bericht door Gerard »

Gerrit Stroomer is volgens mij met vakantie, maar, afgelopen zaterdag bij ons VW busje..trrrrrrr.knal,knal, en toen was het ook over...
distributieriem versprongen, dag kleppen...170000 km, en nu ben ik het ding goed zat, we hebben er een koper voor, dus weg dan maar.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Bericht door Saskia »

Wat ontzettend balen voor jullie. Het beste ermee, misschien valt het nog mee.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Sterkte ermee, een 616 kan veel hebben, de mijne gaf ook de geest, maar na wat sleuelen en geluk liep ie weer, met weinig kosten.

@ gerard: de distributieriem zal het niet zijn bij koert... :lol: :lol: :wink:

Frank
Gerard

Bericht door Gerard »

Frank.fjph schreef:Sterkte ermee, een 616 kan veel hebben, de mijne gaf ook de geest, maar na wat sleuelen en geluk liep ie weer, met weinig kosten.

@ gerard: de distributieriem zal het niet zijn bij koert... :lol: :lol: :wink:

Frank
We houden het maar op VW zwakte...
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik wil even 1 ding weten Koert,....

Heeft de vriend van je zus iets aan de motor gedaan qua service onderhoud controle of reparatie? Olie wisselen, filters vervangen, kleppenstellen of iets dergelijks?

Groeten Dennis
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Slopers

Bericht door africandreamers »

Hoi Koert en Jojanneke,

veel sterkte met de motor. Laat ons weten wat er aan de hand is. Mocht er een nieuwe motor nodig zijn loont het de moeite de diverse slopers af te bellen, ik ben daar de laatste tijd vaak over de vloer en daar gaan met hoge doorloopsnelheid allerlei bussen (in onderdelen) richting Afrika. Daar moet ook een motor vandaan te krijgen zijn, maar het probleem is dan natuurlijk een goede zien te krijgen. B.v. in Benthuizen zit een sloper waar ik een loods vol motor blokken zag staan. Weet niet of er iets bijzit, via Marktplaats zijn wel telefoonnummers ed te krijgen.

Succes,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

@ Cowboy Dennis: Grapje zeker. :wink:
Ik kan helaas niemand de schuld geven. Oorzaak onbekend.

@ Fulco: Terugkijkend heb ik er echter wel steeds meer vertrouwen in dat het niet helemaal einde oefening is.
Nog geen uitslag van de analyse. Daarna ga ik gericht speuren naar onderdelen. Het evt. vinden van een goede (gereviseerde?) motor zal inderdaad het moeilijkst worden.

Blijven duimen allemaal...
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik weet het telefoonnummer van iemand die zelf een moderne (tweedehands) sprinter motor in een 208 heeft gezet omdat hij hem intensief gebruikte en meer trekkracht wou.
Hij had vorig jaar de oude 616 nog over. Ik heb er toen bij hem de 5bak af gesleuteld.

Volgens hem was het wel een karwij om de boel aan te passen aan de nieuwe electronica, maar zeker de moeite waard.

Als je wilt stuur ik je het telnr.

Overigens heb ik toen zelf ook wel eens rond gebeld om een andere motor in te laten bouwen (toen hadden we de bus net een geen tijd... :oops: )
Ik heb toen offertes gekregen van rond de 1500 euro.
Misschien heb ik die nummers nog.

Groet,
Melchior
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

KOERT schreef:@ Cowboy Dennis: Grapje zeker. :wink:
Ik kan helaas niemand de schuld geven. Oorzaak onbekend.
Nou eigenlijk was ik vrij serieus.

Als er binnen een afzienbare tijd 2 motoren kapot lopen uit een gezin dan komt bij mij de vraag wat ermee gebeurd is. Is dat zo raar?

Ik bedoel het niet lullig hoor.

Maar het maakt mij ook allemaal niet uit.

Veel succes ermee.

Dennis
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

@ Dennis: Antwoord ook niet kwaad bedoeld. ;-)

Het onderhoud is voor beide auto's door iemand anders gedaan.
Vastlopen van beide bussen is dus noodlot geweest.

Vriend van m'n zus was in haar geval eigenlijk een iets te laat ingezette noodhulp.

Eigen noodplan is in ontwikkeling.

Er is hoop, mede door Melchiors eerdere offerte


groet, Koert
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Er is dus hoop!

Das mooi!

Groeten Dennis
Froukje
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2006, 23:41
Locatie: Utrecht

Bericht door Froukje »

Je weet nu dat er hoop is! Je was dan ook de eerste die ik belde toen mijn busje weer bromde :)
Die vriend van mij is toch best okay ;)

Ik ga voor jullie duimen!
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Update:

De analyse laat even op zich wachten (Truckland gaat het 'er tussendoor' doen) en dat is OK, want we hebben voor dit jaar een andere vakantie geregeld.

Ik heb tijdens een belrondje (bedankt Melchior) ons aller Mercedes vriend Harry v d. Kraats (die overigens nu zelf aan het toeren is) ook even gebeld en die wist me voor 90% zekerheid te vertellen dat het de distributieketting is. Afgeschreven motor dus.

Hij wil me wel gaan helpen zoeken naar een (oude-) nieuwe OM616.
Redelijke zijn er al vanaf 500,- tot zo'n beetje 2500,- voor een gereviseerde.
We zijn in beraad voor de beste keuze.

Nog maar eens goed de bus in haar ogen kijken of ze het nog waard is...
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Kun je niet beter op zoek gaan naar een OM314 ofzo?

Voor ons is de 65pk zo krap bemeten dat ik er nooit een zelfde meer in zou stoppen.
We zouden toch graag wel eens tegen de wind in niet naar 70km/h af te hoeven zakken.

Maar in ieder geval prettig om te horen dat je er weer positief over nadenkt hem gewoon weer wilt laten rijden!

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

OM314

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi, mocht je over willen gaan naar een OM314 dan heb ik er nog een prima exemplaar liggen. Overgehouden van mijn overgang naar een OM364A (overigens bij ons aller Harry gekocht).

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vergeet niet dat je bij ombouw naar OM314 dan ook de volledige aandrijflijn moet hebben!

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

aandrijflijn

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi Jeroen,

Dat wist ik niet bedankt voor de info.

Mijn aandrijf lijn kon bij de ombouw naar de OM364A blijven zitten dus die is niet voor de verkoop beschikbaar.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Klopt helemaal Jeroen, zo kom ik aan een 608 aandrijflijn in mijn 406.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Ik ben inderdaad op de hoogte van ombouwen (lang leve het forum!)

Ik denk echter dat ik liever geld stop in meer betrouwbaarheid dan in meer kracht. Ombouwen inclusief aandrijfas (en achteras!) is heel wat extra werk (en dus geld, want dat lukt me nooit alleen)...

Moet je zien hoe mooi zo'n compleet gereviseerde 616 eruit ziet, dat is toch wel heel erg aantrekkelijk... :roll:


Afbeelding
Boeddhistische wijsheid:

Het gaat niet om dat je de top (snel) bereikt, maar om de weg ernaartoe.
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

OM314

Bericht door Twan Schoenmakers »

Koert, dat van die snelheid daar ben ik het helemaal mee eens. Want wij hebben de OM354A niet geplaatste om een hogere top te halen (hoewel dat wel mogelijk is) maar puur om berg op veilig met het verkeer mee te kunnen. Wij maken er beslist geen race van om op onze bestemming te komen.

In het verleden vielen wij met onze relatief zware 508 op de snelweg bij een klim terug naar 30KM wat 2 keer geleidt heeft tot een situatie waarbij een vrachtwagen (ruim voorzien van PK's) bijna zonder kloppen bij ons achter naar binnen gereden kwam. In tegen stelling tot bus modellen is bij ons aan de achterkant niet te zien dat er een 508 onder zit uit 1980, dus die jongs op de ruim van PK's voorziene vrachtwagens verwachten dan ook geen terug val van 95KM naar 30KM, met alle gevolgen en irritaties van dien.

Maar dat een ombouw veel extra werk met zich mee brengt daar weet ik (of beter gezegd mijn technisch wonder team, want ik heb dit niet zelf gedaan) alles van. Maar alles overzien vinden we het achteraf meer dan de moeite waard.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Tjo, ziet er wel heel gelikt uit die mooie 616 :shock:
Ik herken er bijna ieder onderdeeltje van. :wink:

Wel past dit cedan model totaal niet in onze busjes.
Dan moet je bijna de heflt van al dat moois verwisselen met je oude blok. :cry:

Ik zou dan toch verder zoeken naar een gerevisserde 617 (5-cylinder)

Kan iemand uitsluitsel geven over of je tegenwoordig WEL zonder RDW her keuring naar een hoger aantal cylinders of vermogen mag?

Groet
Melchior
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Uitsluitsel geven kan ik niet, maar het is geen apk controle punt meer hoeveel cilinders de motor heeft.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten