klein relais vraagje

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

klein relais vraagje

Bericht door ahameter »

Ik heb 2 verstralers gemonteerd op de bumper. Hartstikke mooi en het werkt ook. Alleen vind ik dat er een beetje weinig licht uit komt.
Ik wil dus even controleren of ik het wel goed heb gedaan.

Het zijn 2 verstralers met H1 lampen erin, 55watt 12v.
Deze heb ik met elkaar verbonden via 2,5 mm2 stroomdraad. (110watt/12volt=9 ampere, 4 ampere per mm2 geeft een draaddikte van 2,5 mm2 had ik berekend.)
Deze draad gaat naar het relais, die ik verder heb aangesloten zoals het hoort. (1.5 mm2 naar de schakelaar en massa, 2.5 mm2 naar de accu)

Ik denk zelf dat de lichtopbrengst gereduceerd word doordat ik de 2 lampen met elkaar verbonden heb, en dan 1 draad naar het relais loopt. Beter is denk ik om 2 aparte draden vanaf het relais te laten komen.
Wat denken jullie ? is daar ook een apart '2-weg' connectortje voor op het relais voor?
Of klopt mn draaddikte niet? te dun, dus te weinig stroomdoorvoer ??

bvd
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Arjen,

Je sommetje klopt! Als de voedingsdraad van accu naar relais ook 2.5 qmm is, moet de spanning voldoende zijn. Je kunt dat controleren met een digitale multimeter (die zijn veel accurater dan de "ouderwetse" analoge).
Er zijn AMP of Olvis opsteekschoentjes met dubbele aansluitmogelijkheid, maar doorlussen van de ene lamp naar de andere zou net zo goed moeten werken.

Mogelijke oorzaken van een te lage lichtopbrengst:
- slecht massacontact lamp <-> bumper (tandring ertussen)
- overgangsweerstand bumper <-> bumpersteun <-> chassis (eventueel extra draad trekken)
- overgangsweerstand in relais (onwaarschijnlijk)
- gecorrodeerde reflectoren
- vies glas
- te hoog gespannen verwachting
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Admin schreef:Hoi Arjen,

Je sommetje klopt! Als de voedingsdraad van accu naar relais ook 2.5 qmm is, moet de spanning voldoende zijn. Je kunt dat controleren met een digitale multimeter (die zijn veel accurater dan de "ouderwetse" analoge).
Er zijn AMP of Olvis opsteekschoentjes met dubbele aansluitmogelijkheid, maar doorlussen van de ene lamp naar de andere zou net zo goed moeten werken.

Mogelijke oorzaken van een te lage lichtopbrengst:
- slecht massacontact lamp <-> bumper (tandring ertussen)
- overgangsweerstand bumper <-> bumpersteun <-> chassis (eventueel extra draad trekken)
- overgangsweerstand in relais (onwaarschijnlijk)
- gecorrodeerde reflectoren
- vies glas
- te hoog gespannen verwachting
Ik heb zelf bij iedere lamp apart een massa gemaakt (bij geprikt op de bestaande koplamp massa), om zo zeker te zijn dat dat goed zit, de bumper is namelijk van kunstof :-)

Ik heb wel mn twijfels over de massa van het relais, die heb ik aan het chassis geschroefd, kan dat oorzaak zijn ? Ik ga het testen.

Bedankt voor je reactie !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: klein relais vraagje

Bericht door GerardM »

ahameter schreef: Deze heb ik met elkaar verbonden via 2,5 mm2 stroomdraad.
Zou het ook nog kunnen zijn dat je de lampen in serie hebt staan, waardoor ze beide slechts de halve accuspanning krijgen ?
Wat is trouwens je accuspanning ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb wel mn twijfels over de massa van het relais, die heb ik aan het chassis geschroefd, kan dat oorzaak zijn ? Ik ga het testen.

Ik weet niet wat voor uitvoereing relais je hebt, maar meestal is er een lip gemerkt "31", die je met een draad(je) aan massa moet leggen. Het huis van het relais is veelal geïsoleerd van het binnenwerk. Een betrouwbare massa-aansluiting is
- een gat in een blankgeschuurd stuk metaal,
- boutje erdoor,
- getande ring,
- stevig aangeknepen (of, liver nog, -gesoldeerd) oog,
- veerring,
- moertje.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Re: klein relais vraagje

Bericht door ahameter »

GerardM schreef:
ahameter schreef: Deze heb ik met elkaar verbonden via 2,5 mm2 stroomdraad.
Zou het ook nog kunnen zijn dat je de lampen in serie hebt staan, waardoor ze beide slechts de halve accuspanning krijgen ?
Wat is trouwens je accuspanning ?

Groet,

Gerard
Zou dat kunnen ? omdat ik de ene lamp bj de andere heb geknepen staan ze in serie? dus misschien wel vanaf het relais 2 draden laten komen....
ik ga dit ook testen...
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Admin schreef:Ik heb wel mn twijfels over de massa van het relais, die heb ik aan het chassis geschroefd, kan dat oorzaak zijn ? Ik ga het testen.

Ik weet niet wat voor uitvoereing relais je hebt, maar meestal is er een lip gemerkt "31", die je met een draad(je) aan massa moet leggen. Het huis van het relais is veelal geïsoleerd van het binnenwerk. Een betrouwbare massa-aansluiting is
- een gat in een blankgeschuurd stuk metaal,
- boutje erdoor,
- getande ring,
- stevig aangeknepen (of, liver nog, -gesoldeerd) oog,
- veerring,
- moertje.
dit is inderdaad zoals ik het gedaan heb, wellicht moet het metaal nog wat 'blanker'..
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

dit is inderdaad zoals ik het gedaan heb, wellicht moet het metaal nog wat 'blanker'.

Voor de massa van de schijnwerpers: misschien.

Voor het relais: als het duidelijk klikt, moet 't goed zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Het lijkt me niet dat je ze in serie hebt gezet.
Je hebt bij iedere lamp een aardedraad aangesloten en je zou het wel heel toevallig stom hebben gedaan ze dan nog in serie te krijgen.

Als je met je multimeter op de lamp zelf de spanning meet weet je of die te laag is.
Mijn gok is dat met je accu op 12,5V en op de lamp onder de 10V je moet gaan kijken naar slechte bedrading. Anders zijn het reflectoren, glas of je verwachtingen.

Ik heb ook last gehad van lage lichtopbrengst, maar heb bij de auto zaak speciale hoog vermogens lampen gekocht. Die zijn wat witter, maar de lichtopbrengst is net ff wat meer en bevalt ons dan ook goed!
Ik weet alleen ff de specifieke naam niet meer.

Groet,
Melchior
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Je bedoelt night-vision (of iets dergelijks van Philips?) Heb ik ook op de Volvo en bevallen goed.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Nee, ik bedoel de Philips BlueVision H4 lampen.
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=301113
Deze geven al veel meer licht dan de gewone lampen.

Bovendien zijn lampen onderhevig aan ouderdom; het licht wordt zwakker in de jaren. (circa 50% per 12 jaar)

Als ik nog een keer zou kunnen kiezen zou ik voor de X-treme Power van Philips gaan. Die zijn als ik de fabriekant moet geloven de max aan power.
http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl
Bij Halfords:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=301098

Wel zijn er klachten over dat de Night Vision niet door alle APK's wordt goed gekeurd. Weet niet of dat ook voor de andere lampen geld, maar het is dus verstandig om je oude autolampen te bewaren.

Let op: raak de lamp nooit aan!!
Dan leven ze zeker een stuk korter.

Groet,
Melchior
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Admin schreef:dit is inderdaad zoals ik het gedaan heb, wellicht moet het metaal nog wat 'blanker'.

Voor de massa van de schijnwerpers: misschien.

Voor het relais: als het duidelijk klikt, moet 't goed zijn.
Het relaisje klikt goed, dus dat zal het wel niet zijn dan.
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

melhof schreef:Het lijkt me niet dat je ze in serie hebt gezet.
Je hebt bij iedere lamp een aardedraad aangesloten en je zou het wel heel toevallig stom hebben gedaan ze dan nog in serie te krijgen.

Als je met je multimeter op de lamp zelf de spanning meet weet je of die te laag is.
Mijn gok is dat met je accu op 12,5V en op de lamp onder de 10V je moet gaan kijken naar slechte bedrading. Anders zijn het reflectoren, glas of je verwachtingen.

Ik heb ook last gehad van lage lichtopbrengst, maar heb bij de auto zaak speciale hoog vermogens lampen gekocht. Die zijn wat witter, maar de lichtopbrengst is net ff wat meer en bevalt ons dan ook goed!
Ik weet alleen ff de specifieke naam niet meer.

Groet,
Melchior
Ik zal het eens gaan nameten, kijken wat ik vind, morgen ben ik weer bij de bus en kan ik alle opties gaan checken !

bedankt voor het meedenken allemaal
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten