Pagina 1 van 1

Spoorverbreding

Geplaatst: 15 aug 2007, 16:49
door melhof
Hallo allemaal,

Onze camper komt soms bij diep in de veren gaan met de wang van één band tegen de zijkant van de wielkast.
Dit is niet zo'n ramp omdat de band niet echt schade vertoond, maar als ik een ander type band er op zet is er al aanmerkelijk meer te zien op de wielkast zelf.
Het gaat hier om een 307D met enkele wielen achter. De wielmontage steekt dus ook minder ver uit als bij een dubbelllucht.

Nu kan ik aan de wielkast niet zo veel meer doen omdat die tegen een draagbalk aan komt van de caravan die er op zit.
Bovendienheb ik die al een keer circa 10cm breder gemaakt.

Het alternatief is spoorverbreding.

Dit kan met platen die je tussen je wielbevestiging zet.
Typisch 10 tot 30mm.
Is echter niet bepaald sterker of veiliger.

Of je velgen laten omlassen.
Dan wordt de buitenrand van de binnenbevestigingsplaat los geslepen en even verder weer vast gelast.
Er schijnen speciale bedrijven voor te zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik weet dat je wiellagers dan anders belast worden, maar het gaat maar om circa 1,5cm per kant. Dat moet ik dan maar voor lief nemen.
Ook mag je van de RDW niet meer dan 2% van je spoor breedte afwijken. Daar zou ik dan binnen blijven.

Smallere banden achter is geen optie.
Ik heb nu 215 banden, maar als ik ze met de 205 banden van voor omwissel komen ze er juist meer tegenaan.

Groet,
Melchior

Geplaatst: 15 aug 2007, 20:41
door winand
Ik had vroeger kleine spoorverbreders (zo'n 1 cm) op mijn mini.
Bij die mini ondervond ik geen verslechtering van rij-eigenschappen.
Natuurlijk staan er bij een zware bus veel meer krachten op, maar als het alleen is om een band wat meer ruimte te geven hoef je geen brede spoorverbreders te hebben. 0,5 of 1 cm is dan voldoende. Kijk wel eerst of je wielbouten lang genoeg zijn.

Geplaatst: 16 aug 2007, 09:52
door melhof
Je zou toch wel de platen adviseren?

Weet je ook waar je ze zou kunnen krijgen voor een 307D?

Groet,
Melchior

Geplaatst: 16 aug 2007, 11:04
door paul snip
Zijn er geen wielen die een lagere ET waarde hebben? Dat heeft hetzelfde effect als spoorverbreders. En lijkt mij wat betrouwbaarder.

Spoorverbreders zou ik niet doen op zo'n zware auto. Je moet dan langere bouten gaan gebruiken. Hier komt dan veel meer kracht op te staan.

Geplaatst: 16 aug 2007, 12:00
door melhof
Wat is de ET waarde?

Geplaatst: 16 aug 2007, 22:26
door paul snip
De ET waarde geeft aan hoe ver de wielen naar buiten staan, simpel gezegd.

velgen firma

Geplaatst: 17 aug 2007, 07:58
door DVIII
er is in de amsterdamse westhaven een bedrijf die op maat velgen kan ombouwen , dat is een zeer proffesioneel bedrijf die het hele dagen doen voor oa vrachtwagens , bussen en unimogs . ze snijden de velg door en lassen er een strook tussen . ( als je van 10 naar 12.00 wil gaan)
Maar ze kunnen ook de pandiepte veranderen . Alles goedgekeurd en gegarandeerd.

Geplaatst: 31 aug 2007, 16:15
door melhof
Ik heb ze gevonden, het gaat om: Gabo
http://www.velgenopmaat.nl/

Ze zijn inderdaad erg schappelijk en vriendelijk aan de telefoon.

Hij schatte €60 tot €80 per velg om onze 14"ers 2cm naar buiten te plaatsen.
Alleen jammer dat ze zonder banden moet aanleveren.

Uit kosten oogpunt zou ik het maar bij 2 wielen laten doen.
Als het reserve wiel nodig is is dat geen ramp omdat ik die dan bij de kant die niet aan kan lopen zou doen.

Overigens nog het volgende:
- de spoorbreedte wordt gemeten tussen de middellijnen van de banden
- behalve voor de RDW, deze meten de spoorbreedte tussen de buitenkanten van de banden (alsof je door een bak heen rijd)
- de RDW stelt dat je hier niet meer dan 2% van af mag wijken

Dit betekend dat volgens de RDW onze bus een spoorbreedte heeft van: 185cm
En dat ik mijn wielen ongestraft circa 1,85cm per kant naar buiten mag verplaatsen!
Dit is wel erg weinig!
Maar allicht genoeg om de wielkast niet meer te raken.
Toch nog maar even over nadenken.

Melchior