Spoorverbreding
Geplaatst: 15 aug 2007, 16:49
Hallo allemaal,
Onze camper komt soms bij diep in de veren gaan met de wang van één band tegen de zijkant van de wielkast.
Dit is niet zo'n ramp omdat de band niet echt schade vertoond, maar als ik een ander type band er op zet is er al aanmerkelijk meer te zien op de wielkast zelf.
Het gaat hier om een 307D met enkele wielen achter. De wielmontage steekt dus ook minder ver uit als bij een dubbelllucht.
Nu kan ik aan de wielkast niet zo veel meer doen omdat die tegen een draagbalk aan komt van de caravan die er op zit.
Bovendienheb ik die al een keer circa 10cm breder gemaakt.
Het alternatief is spoorverbreding.
Dit kan met platen die je tussen je wielbevestiging zet.
Typisch 10 tot 30mm.
Is echter niet bepaald sterker of veiliger.
Of je velgen laten omlassen.
Dan wordt de buitenrand van de binnenbevestigingsplaat los geslepen en even verder weer vast gelast.
Er schijnen speciale bedrijven voor te zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik weet dat je wiellagers dan anders belast worden, maar het gaat maar om circa 1,5cm per kant. Dat moet ik dan maar voor lief nemen.
Ook mag je van de RDW niet meer dan 2% van je spoor breedte afwijken. Daar zou ik dan binnen blijven.
Smallere banden achter is geen optie.
Ik heb nu 215 banden, maar als ik ze met de 205 banden van voor omwissel komen ze er juist meer tegenaan.
Groet,
Melchior
Onze camper komt soms bij diep in de veren gaan met de wang van één band tegen de zijkant van de wielkast.
Dit is niet zo'n ramp omdat de band niet echt schade vertoond, maar als ik een ander type band er op zet is er al aanmerkelijk meer te zien op de wielkast zelf.
Het gaat hier om een 307D met enkele wielen achter. De wielmontage steekt dus ook minder ver uit als bij een dubbelllucht.
Nu kan ik aan de wielkast niet zo veel meer doen omdat die tegen een draagbalk aan komt van de caravan die er op zit.
Bovendienheb ik die al een keer circa 10cm breder gemaakt.
Het alternatief is spoorverbreding.
Dit kan met platen die je tussen je wielbevestiging zet.
Typisch 10 tot 30mm.
Is echter niet bepaald sterker of veiliger.
Of je velgen laten omlassen.
Dan wordt de buitenrand van de binnenbevestigingsplaat los geslepen en even verder weer vast gelast.
Er schijnen speciale bedrijven voor te zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik weet dat je wiellagers dan anders belast worden, maar het gaat maar om circa 1,5cm per kant. Dat moet ik dan maar voor lief nemen.
Ook mag je van de RDW niet meer dan 2% van je spoor breedte afwijken. Daar zou ik dan binnen blijven.
Smallere banden achter is geen optie.
Ik heb nu 215 banden, maar als ik ze met de 205 banden van voor omwissel komen ze er juist meer tegenaan.
Groet,
Melchior