Pagina 1 van 1

Lekkend kraantje van de cabineverwarming op blok 508 ambu

Geplaatst: 20 aug 2007, 22:49
door Vincent Ginneke
Beste allemaal,
Sinds tijden weer eens op het forum - ja ik schaam mij diep!-
(maar ja, d'r gaat ook zo weinig mis met die vijfnulachts)
Een klein probleem: Op het motorblok van mijn hollandse ex-ambu 508 zit een kraantje wat de koelvloeistof toevoer regelt voor de cabineverwarming (tussen de voorstoelen), dit gaat lekken zodra ik de toevoer wil stoppen.
(Het wordt bediend door de hendel boven de kilometerteller op het dashbord)
Zo te zien lekt ie langs z'n asje, en behoorlijk wat!
Weet iemand van jullie of dit een reparabel kraantje is, of moet ik maar meteen een nieuwe zoeken?
-Het zit qua hoogte op ongeveer de helft van de radiator, er zal dus wel wat koelvloeistof weglopen, so be it-
suggesties zijn welkom.

bedankt groet, Vincent.

Geplaatst: 21 aug 2007, 00:08
door winand
Vincent, welkom op het forum :wink:
Ik kom niet alleen op het forum als ik problemen heb met mijn bus, maar ook om zoveel mogelijk te leren over onze bussen. :idea:
Anyway,
met het kraantje kan ik je niet helpen,
sterker nog, ik wist van het bestaan niet eens af.
In mijn HH F40 (ook om314) zit helemaal niet zo'n kraantje, wat is het nut van zo'n ding? Je maakt het koel-circuit een stukkie korter wellicht? maarja, de thermostaat regelt de koeling al automatisch.
Op mijn kachel zitten een draaiknop waarmee ik de temperatuur van de kachel kan regelen.
Zeg ik iets heel raars als ik beweer dat je dat kraantje er gewoon tussenuit kan halen?

Geplaatst: 21 aug 2007, 00:28
door Vincent Ginneke
Hallo Winand,

Ja, ik wist dat ik zo'n dergelijke 'reprimande' wel eens zou kunnen krijgen! Je hebt gelijk, dit forum is er niet alleen voor 'noodgevallen' Dat wil niet zeggen dat ik nu mijn leven ga beteren want ik kan zo af en toe zeer lui zijn ! maar, genoeg hierover.
Ja, het kraantje maakt het koelcircuit korter, er zit echter geen thermostaat op de cabineverwarming. (die zat wel op de twee 'blowers' in de ziekenruimte maar die heb ik samen met de Webasto eruit gehaald)
De cabine wordt alleen verwarmt als je hem zelf aanzet met de hendel op het dashbord, vervolgens kun je hem laten 'blazen' met een draaiknop links op het dashbord.
Als ik het kraantje er tussen uit haal staat de middenverwarming altijd aan, ik kan dan alleen nog de blower aan of uit zetten. Een keuze tussen warm en heel warm!
Ik ga wel eens eventjes polsen bij de MB garage, als ze dit type tenminste nog herkennen! (geintje) vincent.

Geplaatst: 21 aug 2007, 00:58
door Frank.fjph
Alshet een zwart kunststof kraantje is , rond met twee slangaansluitingen en ik dacht een wit heveltje om hem te bedienen,..dan is ie zo leverbaar voor een paar tientjes.
Repareren is mij nog niet gelukt

Succes

Frank

Geplaatst: 21 aug 2007, 03:34
door Tom
Ik heb ook zo'n kraantje. Hij lekt niet maar blijft altijd open staan. Dat werd
lekker warm met de vacantie en heb toen uit nood de slang dicht geknepen.
Ik ben nu van plan om er een ander type kraan op te zetten want ik heb niet
zoveel vertrauwen meer in de kwalitijd van dat kraantje.

Ik ook

Geplaatst: 21 aug 2007, 07:44
door GerardM
Over dat kraantje heb ik al eens geschreven:

http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... verwarming

Het kraantje is nog gewoon leverbaar bij de dealer.

Groet,

Gerard

Geplaatst: 21 aug 2007, 14:29
door Vincent Ginneke
Hallo Frank en Gerard,

Bedankt voor jullie commentaar, ik heb de andere topic opgezocht.
Ik ga het kraantje maar es onder handen nemen.

groet, Vincent

Geplaatst: 21 aug 2007, 14:30
door Vincent Ginneke
én Tom !

bedankt! Vincent

Geplaatst: 22 aug 2007, 00:55
door Tom
Vandaag heb ik het kraantje er even af gehaald en het is goed te reviceren.
Je hebt alleen 2 O-ringen nodig om de zaak weer waterdicht te maken. Een
kleine voor op de as en een grote voor de afdekplaat. Dus geen nieuwe
kopen want zo te zien is het een duur kraantje.

Geplaatst: 22 aug 2007, 23:15
door Vincent Ginneke
Hallo Tom,

Bedankt voor het veldwerk! ik liep er vandaag nog over te piekeren of ik het kraantje zou vervangen door een kogelkraan of misschien zelfs wel een koperen gaskraan die ik nog in een bakje heb liggen.
Dat had echter wel weer heel wat werk opgeleverd om het allemaal pas te maken. Allemaal dus niet nodig als het slechts draait om twee O ringetjes.
Nogmaals bedankt. groet, Vincent