lampje dashboard brandt af en toe

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oliekuif
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
Locatie: Wolfheze

lampje dashboard brandt af en toe

Bericht door oliekuif »

hoi dubbelluchters,

Ik rij heerlijk in mijn oliekuif, maar heb sinds kort dat er een lampje op het dashbord gaat branden wanneer ik door de stad rij. Het lamje zit tussen het laadlampje van de accu en het oliepijl lampje

de bus is 207 d uit 79 en het lampje ziet eruit als een ""glasbakje" met daar omheen dikke halfronde strepen rond het "glasbakje"".
Eerst dacht ik dat het een overgewichts lampje was, omdat je het ook als een gewichtje kanzien., maar nu weet ik hget niet zeker.
Ik hoop dat iemand weet waar dit voor dient.
EN wat er dus eventueel fout is.

alvast bedankt groet martijn
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Het heeft niet de vorm van een radiator? Ik weet niet of je een metertje hebt voor je koelwater temperatuur.

Marc

PS: Ik ken dat model verder niet maar anders kan een foto ook helpen.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gerard

Bericht door Gerard »

Is dat niet het lampje van de remvloeistof?
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Het kan inderdaad ook remmen gerelateerd zijn (maar dat is toch eerder een rondje met de kromme lijnen links en rechts en mogelijk een uitroepteken in het rondje). Misschien handig om zowel koelvloeistof als remvloeistof pijl in ieder geval te controleren.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik zou maar eens beginnen met het remvloeistof reservoir bij te vullen, want als het een 1979 , 207D is dan zal het dat wel zijn. Kan ook elektrisch probleem zijn, zoals kabeltje doorgesleten tegen massa.
Is te testen met het drukknopje op je remvlst reservoir.

Dat lampje zou ook moeten branden als je contact aanzet en motor niet loopt, of tijdens het starten.

Frank
Gebruikersavatar
oliekuif
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
Locatie: Wolfheze

Bericht door oliekuif »

hoi de vloeistof niveaus lijken prima het lampje brandt bij het start en contact.
Bij lage snelheden blijft het branden nu en op snelweg boven de 70 geen lampje meer.

Brand niet speciaal bij remmen soms als ik stilsta met draaiende motor en de koppeling intrap gaat hij branden.

zo ziet hij eruit: Afbeelding

ik zal eens kijken of ik de boel kan nameten.
Het is misschien wel iets met elcetra, want mijn zekeringen worden ook veel te heet soms (smelten)

groet martijn en oliekuif
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Is inderdaad het lampje voor de remvloeistof.

- ligt een van de twee draadjes van het dekseltje van het reservoir mogelijk ergens tegen aarde of tegen het andere draadje van de twee (doorgeschuurde isolatie)?

- is het vlottertje misschien lek (klotst het of kun je vloeistof zien)?

- beweegt het vlottertje vrijelijk van onder naar boven?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Koppeling

Bericht door De Rooie Reus »

Is er geen combinatie van remmen en koppelen bij het remvloeistofreservoir? Duidt koppeling indrukken en lamp branden niet op een te laag nivo?


Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Hmm zolang de koppeling nog werkt staat het gelukkig nog zo hoog dat de rem ook werkt. Nou ja in geval van een hydraulische kopppeling, maar dat zal wel gezien de reactie bij koppelen. Toch maar bijvullen denk ik.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Mocht het niet verholpen worden door de remvloeistof bij te vullen.
Leg dan even een schroevendraaiertje over de twee (iets kaal geschraapte) stekkertjes heen die aan het dekseltje zitten.
Als je die kort sluit hoort het lampje bij draaiende motor ook te gaan branden. Bij stilstaande motor in principe ook maar is niet gegarandeerd omdat hij in sommige schakelingen dan zowizo al brand, maar verder normaal werkt.

Als het lampje bij kortgesloten stekkers dus gewoon werkt moet je het onder het dekseltje zoeken. Kapot vlottertje enzo.

Als hij dan niet brand:
De schakeling die er voor gebruikt wordt is iets complex en werkt via een relais.
Die kun je in je zekering kastje even aanduwen of vervangen voor een ander van het zelfde type. Als dat het niet is moet je iets meer van het schema afweten.
Hiervoor moet je in de werkplaats handleidingen kijken die op de Dbbl website te krijgen zijn.
Let op: er zijn twee soorten schema's:
Die met alle componenten als tekeningetje (hierop zie je niet hoe het relais werkt)
Die met schema's van alle componenten (hierop kun je precies zien wat het relais doet)
Bijde heb ik van Dbbl maar de laaste is veel verhelderender.

Groet,
Melchior
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

het is ook het lampje voor "handrem aan"....misschien is dat schakelaartje niet helemaal jopper......?



mvr gr

Kees
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik denk niet dat de handrem gesignaleerd werd in de 1979 uitvoering. Wel zit er een vernuftig reaisschakelingetje in dat er voor zorgt dat het lampje gecontroleerd word op werking tijdens het starten. Het geheel werkt dacht ik met massa/min schakelende contacten.
Het relais zelf zit bij mij rechts onder het dashbord naast de klep met zekeringekastje. Naast het knipperrealais.

Succes met zoeken, en maak ook meteen alle zekeringen goed schoon alsmede de contakten waar ze tussen zitten.

FRank

PS : een lek vlottertje lijkt mij ook een aardige optie, en is zo gezien als je de dop eraf draait.
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

in mijn 207 van "78 wordt de handrem wel gesignaleerd.........had danook de dure uitvoering natuurlijk....
Gebruikersavatar
oliekuif
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2007, 17:54
Locatie: Wolfheze

Bericht door oliekuif »

hoi iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb het kapje met de vlotter vervangen en het lampje doet het niet meer. Dus..... probleem opgelost!!!!
Fijn weet ik weer wat meer over mijn bussie
groet martijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten