onze eerste trip
Geplaatst: 27 aug 2007, 13:03
Eergisteren zijn we feitelijk terug gekomen van 2 weken vakantie maar hebben daar vanwege een kraam visite nog een dagje Nederland aan vast geplakt.
Resultaat: bijna 2500 km, X liter diesel (niet bijgehouden maar leuk voor de volgende keer) en 8 liter 20W50 (en nog een restje 15W40).
De route begon via mijn ouders naar Dülmen, Winterberg (+R), Rosenberg(+R), Wildflecken-OberWildflecken, TitiSee (+R), ? (nog even kwijt), Kirkel, Beaufort (+R), Staverlot (+R) waarna we weer thuis kwamen.
Hickup's: Koelkast heeft het begeven en de overloop van de vuilwatertank was in actie (m.a.w. afvoer van de vuilwatertank is verstopt). En we hadden nog een storing op de GSM-TomTom navigatie waardoor we spontaan een ander navigatie systeem hebben aangeschaft.
Verbazingen: Olieverbruik is geen constante! De ene dag moest er bijna 2 liter in na 200 km en de andere dag was er geen verschil merkbaar na 300 km met de dag ervoor. Het lijkt maar deels met de gereden weggetjes te maken te hebben want veel dagen waren stijgingen en dalingen aan de orde van de dag en eigenlijk alles binnendoor.
Geleerd: Ik ga nooit meer op vakantie zonder navigatie systeem! Mijn ervaring is dat je de meest spannende enigzins verharde weggetjes tegen komt door de juiste instellingen van je navigatiesysteem. Weggetjes waar je anders het bestaan niet van wist. In Zuid-Duitsland meanderen langs een riviertje (een paar meter lager direct langs de weg en een rotswand aan de andere kant, twee richtingsverkeer overigens en net iets breder als de camper). Trouwens een klein nadeel kan soms zijn dat al dat binnendoor rijden ervoor zorgt dat je minder snel een winkel tegen komt of een tankstation (of een redelijke parkeerplaats als onze zoon van 4 maanden gevoed moest worden).
Het motortje (de OM314) heeft dan wel redelijk wat olie verbruikt maar ik hoop dat ik nog geen record houder in huis heb gehaald. De hellingen (in ieder geval ook 18% hellingen) konden vrijwel zonder uitzonderingen in de 2 genomen worden of hoger (omhoog dan). Omlaag heb ik toch af en toe gekozen om "gewoon" in z'n 1 naar beneden te tuffen. Als ik vaker dan 1 keer in een minuut moest bijremmen vond ik dat ik een versnelling lager moest. (maar heb ook in z'n 1 wel eens vaker moeten bijremmen maar gelukkig waren dat geen grote afstanden). De betrouwbaarheid lijkt duidelijk aanwezig te zijn (daarom hadden we ook voor dit type camperbus gekozen). En de motor heeft meer dan eens slaapverwekkend zijn werk gedaan (voor de kinderen dan en vermoedelijk ook voor de hond).
Wat willen (of moeten) we anders het komende jaar?
- Er zal een (slaap-)bank met gordels moeten komen die ook nog eens makkelijker om te zetten is.
- Werkende koelkast (misschien een "inbouw" 220 gebruiken via een omvormer)
- Werkende (en betrouwbare) gas-kachel
- Meer (veel meer hopelijk) opbergruimte
- Minder meenemen (dat is het goedkoopste uit dit lijstje ;-) )
- LPG tank vast onder de bus
- en nog diverse kleine dingetjes (vooral ook afwerking)
Enfin het smaakt naar meer en we gaan dan ook spoedig weer een weekje weg en het najaarsweekend is nu ook eigenlijk wel zeker!
Marc
Resultaat: bijna 2500 km, X liter diesel (niet bijgehouden maar leuk voor de volgende keer) en 8 liter 20W50 (en nog een restje 15W40).
De route begon via mijn ouders naar Dülmen, Winterberg (+R), Rosenberg(+R), Wildflecken-OberWildflecken, TitiSee (+R), ? (nog even kwijt), Kirkel, Beaufort (+R), Staverlot (+R) waarna we weer thuis kwamen.
Hickup's: Koelkast heeft het begeven en de overloop van de vuilwatertank was in actie (m.a.w. afvoer van de vuilwatertank is verstopt). En we hadden nog een storing op de GSM-TomTom navigatie waardoor we spontaan een ander navigatie systeem hebben aangeschaft.
Verbazingen: Olieverbruik is geen constante! De ene dag moest er bijna 2 liter in na 200 km en de andere dag was er geen verschil merkbaar na 300 km met de dag ervoor. Het lijkt maar deels met de gereden weggetjes te maken te hebben want veel dagen waren stijgingen en dalingen aan de orde van de dag en eigenlijk alles binnendoor.
Geleerd: Ik ga nooit meer op vakantie zonder navigatie systeem! Mijn ervaring is dat je de meest spannende enigzins verharde weggetjes tegen komt door de juiste instellingen van je navigatiesysteem. Weggetjes waar je anders het bestaan niet van wist. In Zuid-Duitsland meanderen langs een riviertje (een paar meter lager direct langs de weg en een rotswand aan de andere kant, twee richtingsverkeer overigens en net iets breder als de camper). Trouwens een klein nadeel kan soms zijn dat al dat binnendoor rijden ervoor zorgt dat je minder snel een winkel tegen komt of een tankstation (of een redelijke parkeerplaats als onze zoon van 4 maanden gevoed moest worden).
Het motortje (de OM314) heeft dan wel redelijk wat olie verbruikt maar ik hoop dat ik nog geen record houder in huis heb gehaald. De hellingen (in ieder geval ook 18% hellingen) konden vrijwel zonder uitzonderingen in de 2 genomen worden of hoger (omhoog dan). Omlaag heb ik toch af en toe gekozen om "gewoon" in z'n 1 naar beneden te tuffen. Als ik vaker dan 1 keer in een minuut moest bijremmen vond ik dat ik een versnelling lager moest. (maar heb ook in z'n 1 wel eens vaker moeten bijremmen maar gelukkig waren dat geen grote afstanden). De betrouwbaarheid lijkt duidelijk aanwezig te zijn (daarom hadden we ook voor dit type camperbus gekozen). En de motor heeft meer dan eens slaapverwekkend zijn werk gedaan (voor de kinderen dan en vermoedelijk ook voor de hond).
Wat willen (of moeten) we anders het komende jaar?
- Er zal een (slaap-)bank met gordels moeten komen die ook nog eens makkelijker om te zetten is.
- Werkende koelkast (misschien een "inbouw" 220 gebruiken via een omvormer)
- Werkende (en betrouwbare) gas-kachel
- Meer (veel meer hopelijk) opbergruimte
- Minder meenemen (dat is het goedkoopste uit dit lijstje ;-) )
- LPG tank vast onder de bus
- en nog diverse kleine dingetjes (vooral ook afwerking)
Enfin het smaakt naar meer en we gaan dan ook spoedig weer een weekje weg en het najaarsweekend is nu ook eigenlijk wel zeker!
Marc