Pagina 1 van 1
Andere motor 407
Geplaatst: 31 mar 2005, 21:27
door bartp
trefw: motorwissel zwaardere
Wie heeft er ervaring om een andere motor (zeg 5 cil.) om te bouwen in een 407?
Waar komt die motor vandaan?, hoeveel pk, versn.bak? aandr.as? en hoe om te gaan met het RDW?
Ik wil me hier eens op gaan oriënteren.
Ik kan niet echt iets concreets vinden op de site, of ik zoek niet goed.
Bartp 8)
Geplaatst: 01 apr 2005, 20:09
door abel
Als je een 5 cil. in een 407 plaatst heb je i.p.v. 65 pk (of nieuwere 616 = 72 pk) een 88 pk.
De topsnelheid zal hetzelfde blijven maar de motor is natuurlijk wel veel sterker!
De cardan en de aandrijfas blijven hetzelfde (alleen de motor komt een aantal cm. naar voren!)
De camper moet natuurlijk bij RDW gekeurd worden (gewichtstoename en het aantal cilinders)
Ik heb hetzelf vorig jaar overwogen , maar de motor is eigenlijk nog veel te goed om te vervangen!
toeren en herrie
Geplaatst: 08 apr 2005, 17:00
door Unknown User
ik heb een 407 d met een mb 100 motor erin, maakt ongeloofelijk veel herrie en toeren en is niet echt sterk.
Zit er ook aan te denken om er een zwaardere motor in te zetten.
meer adviezen zijn zeker welkom, waar koop je zoiets, wat kost dat, en is het veel werk?
Geplaatst: 08 apr 2005, 17:51
door Unknown User
ALs je vragen hebt aangaan de de ombouw en je bent het Duits een beetje machtig, dan is de site van de Busfreaks een absolute aanrader! Ben er zelf ook regelmatig..
http://www.busfreaks.de.. Een andere Duitstalige site is
http://www.busfans.de. Ook hier is veel info te krijgen.
V.w.b. de RDW... Laat je bus in ieder geval herkeuren, mocht je bij een controle geen gepeperde rekening willen krijgen... Dit omdat je voertuig dan niet meer aan de typegoedkeuring voldoet.
groeten
Ron
Geplaatst: 08 apr 2005, 21:35
door bartp
Ik zal eens op die site gaan kijken!
Bedankt voor de tip!
Bartp
Geplaatst: 08 apr 2005, 21:50
door abel
De motor van een MB 100 van Maxim is volgens mij ook de OM 616 met 72 pk!
Als je dan een 5 cilinder plaatst met dezelfde cardan en versnellingsbak zal het lawaai blijven (het verbruik stijgt , maar wel meer trekkracht)
Eigenlijk zou er dan een 5 bak achter de 5 cilinder moeten in combinatie met een snellere cardan.
In mijn boekwerk thuis (nu op de Noordzee) staan van de 207/307/407 (Bremers) de overbrengingsverhoudingen van de cardans genoemd en daarin zie je dat de 207 (minste laadvermogen ) de snelste cardan heeft.
Dus hoe zwaarder de as wordt (2>3>4) des te langzamer de overbrenging!
Misschien is de 207 cardan om te bouwen naar 407 ?
Geplaatst: 09 apr 2005, 20:55
door bartp
Abel, met de cardan bedoel je denk ik de achteras?
Bartp
Geplaatst: 09 apr 2005, 21:02
door abel
Sorrie ja, de cardanas bedoel ik!
eind overbrenging.
Geplaatst: 11 apr 2005, 13:02
door Unknown User
zou ik ook alleen de eindoverbrenging in het differentieel kunnen veranderen?
heb ook iets gelezen over een "radsatz" met een overbrengings verhouding van 5.8 en 4.3.
Geen idee of dat in mijn 407 d bus kan met een mb100 motor.
Geplaatst: 11 apr 2005, 19:10
door abel
Ik vlieg morgen weer naar huis, dus kan ik morgenavond wel even mailen wat voor overbrengingsverhouding er standaard in een 407 zit (dokumentatie Mercedes)
Het zou toch aan te passen moeten zijn!?