Pagina 1 van 2
Wat is jullie brandstof verbruik OM314 piloten???
Geplaatst: 20 sep 2007, 16:31
door Helmut
Met de brandstofprijzen van vandaag is het lonend dat je bus zo goed mogelijk is afgesteld (is minder brandstof verbruik).
Bij 15000 km. per jaar 1 liter diesel op 7 km. of 1 op 9 km. is dit al gauw 500 euro verschil ( maal 100 bussen 50000 euro ) en das best veel.
Er zit veel verschil in dieselverbruik tussen de bussen.
Dit heeft te maken met gewicht, het aantal km. op de teller,wel of geen snelle achteras, 17 of 16 inch banden , wel of geen alkoof enz.
Ik ben nieuwsgierig naar het verbruik van jullie bus met OM314 motor in combinatie met uitvoering en gewicht enz.
Er staat al wel van alles geschreven over verbruik maar niet in 1 topic,
zodat je kan makkelijk kan vergelijken. (van :"wie is de grootste zuiper de bus of ik", in mijn geval ben ik dat).
.
Mijn bussie heeft 57500 op de teller, waarvan ik er ongeveer 3000 heb gereden, snelweg en stadsverkeer .Met een gebruik van 1 op 9.1
Gewicht bus is 3250 kilo wielbasis 350 cm en hoge uitvoering, snelle achteras en max snelheid is 110km. per uur.
Mijn olie verbruik is bijna niets, heb nog niet hoeven bijvullen.
Ik tank de luxere diesel van BP of Shell.
Kom maar op met je info.
Bedankt en groeten Helmut.

Geplaatst: 20 sep 2007, 17:10
door dinand
gewicht rond de 3500 kg
kmstand 350000 ofzo
1x verlende uitvoering met verhoogd dak
17,5 inch wielen
normale 8eras
max snelheid 100kmh
rijd op snelweg altijd plankgas
met kapotte uitlaat (anders niet gemeten) 1:8,4 diesel
met dezelfde uitlaat 1 op 1075 olie
en ik rijd op alleen normale diesel
verbruik
Geplaatst: 20 sep 2007, 20:40
door DVIII
Een verbruik van 1:9 is wel heel erg zonnig, maar een 314 kan zelfs 1:5 gaan verbruiken , als hij 7,5 tot 8 ton verplaatst
gemiddeld verbruikte ik met een 314 1:7,5 , 3400 kg en 3500 mm wb.
maar met een drieasser kar ( 4 ton)er achter al snel 1:6 en met moeite 80 km/h
een 364 doet bijna het zelfde.
zuipschuit
Geplaatst: 20 sep 2007, 22:15
door Peter MERCAMPO
Ik denk dat ik de kroon span

Mijn bus 608 zwaar materiaalwagen ex brandweer (teruggekeurd naar klein rijbewijs) ik denk dat de bus ongeveer 3500kg weegt. 17.5 inch velgen 1x verlengd (6m) 1x verhoogt. Ik rij veel korte afstanden maar ook op de lange afstanden lust deze dame een slok! ik kom op ongeveer 1:6,5 uit. Als ik heel rustig rij 1:7. Ben nu even op de dure diesel overgestapt om te kijken of dit een gunstiger verbruik gaat opleveren. Wil nog een beurt (kleppen stellen) geven voor het dbbl weekend, daar is ze volgens mij wel aan toe. De wagen had 11.500 km gereden toen ik haar overnam van de brandweer en inmiddels staat er 25.500 op de klok. Zij rookt ook een beetje maar heb nooit gemeten hoeveel olie er verbruikt wordt (gooi er gewoon elke keer weer wat bij)
Groet Peter en tot ziens in Limburg?
Geplaatst: 20 sep 2007, 22:53
door mfellman
Ik vermoed toch wel dat het een 3500 kilo is (op kenteken 2870 kilo ongeveer), 16 inch, 1 maal verhoogd en 1 maal verlengd, 243000 km (intussen), olieverbruik rond de 4 liter per 1000 km en diesel ongeveer 8 liter per 100 km (het is me niet gelukt het verbruik te halen van de verkoper van 1 op 10 maar ja hij reed dan ook 105 terwijl ik op de GPS nooit voorbij de 96 ben gekomen).....
DUS:
1 op 8
Geplaatst: 20 sep 2007, 23:16
door Jos Huijzer
Onze 508, 375000 km gelopen bj 1982
gewicht kenteken 2820kg, echte kilo's 3500kg ongeveer
1x verlengd en extra hoog dak
dieselverbruik 1: 8,5 eigenlijk altijd
olie verbruik 1 ltr op 4000 km
standaard 16" wielen
tank normale diesel met een kruissnelheid 85 km
Leuk idee trouwens!
Groet Jos
Geplaatst: 20 sep 2007, 23:26
door Dennis en Nancy
beetje Offtopic maar toch mijn bijdrage ter vergelijking.
Onze ex 406D met de OM615 deed 1 op 6,8 gemiddeld tijdens een 3800km kroatie reis. volgeladen ongeveer 3600kg. volledig standaard en niet boven de 85 te krijgen.
Geplaatst: 20 sep 2007, 23:57
door A_A
kenteken gewicht 2800
km op de teller 65000
1 op 10
olie 1 op 300 a 400
hij kan 93 op de teller, maar ik rij altijd 83 a 85.
16 inch wielen
Geplaatst: 21 sep 2007, 00:04
door paulv
gewicht: 4 ton+
stroomlijn: minimaal
6.50 x 16
olie: niks (minder dan 1 op 10.000)
diesel: 1op 6 (= 6l/100km)
gem. snelheid: 80 km/uur, (bergop: 40, top: 100)
Groeten,
Paul
Geplaatst: 21 sep 2007, 00:34
door Leo
Ook offtopic. :oops:
Maar eigenlijk ook niet want een vergelijking is nooit verkeerd:
OM616 (65pk), 4bak, 1x verlengd, 2x verhoogd (3meter), gewicht ca 3,2 ton, topsnelheid boven de 100, kruissnelheid meestal 85, olieverbruik 1:1200.
Dik 30.000km mee gekacheld bij een verbruik van 1 : 6,7.
Tranquilo: 3 meter hoog, 8,75 lang, 2,5 breed, gewicht rijklaar 9 ton, 216pk zonder turbo (OM421), olieverbruik ca 1 : 1100, topsnelheid 125 (snelle achteras), kruissnelheid 92km/uur, meestal normale dieselolie.
Gemiddeld verbruik over 11000km: 1 : 5.
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 21 sep 2007, 02:32
door Helmut
Mooi zoveel reacties.
Een paar opmerkelijke dingen.
De bus van Peter met het toch wel forse gebruik, vooral omdat er nog maar zo weinig km. op de teller staat .
Maar je zegt het al hij rookt een beetje , nou dat was 1 van de dingen die ik hier als eerste las nml.een diesel hoeft niet te roken . Voor ik hier op het forum kwam dacht ik echt, een diesel rookt altijd.
Hier is dus winst te halen van 1 op 6.5 naar 1 op 7.5 Met die centen los je je rook op.
Het verbruik van Arjan 1 op 10 ,kijk dit wil ik ook wel. En ik heb het ook op duitse forums gelezen daar zijn ook mensen met zo,n laag verbruik.
En het olie verbruik van Paul met minder dan 1 liter op 10.000 km.
Er zitten grote verschillen tussen de wagens, en het aantal km. op de teller zegt niet alles.
Als je terug gaat rekenen naar verbruik per kilo , dan springt Leo eruit
9 ton : 2 = 4.5 ton met een verbruik van 1 op 5 wordt dit 1 op 10 en das niet slecht voor 4.5 ton.
En ik ben maar 1 dag in Limburg Peter.
Staan jullie net als het sleutel veldje op een soort van forumveldje?
Ik ken nml. 99.8 % van de club niet en de forummers voor m,n gevoel al wel een beetje. Als jullie dan allemaal een beetje gaan hokken op een veldje , hoef ik niet zo te zoeken.
gr. Helmut
Geplaatst: 21 sep 2007, 02:35
door Tom
gewicht 2880 kg op kenteken
km stand 7600
korte uitvoering met verhoogd dak
16 inch wielen
snelheid 80/85 kmh (daar hoe ik hem op)
dieselverbruik= 1:9
olieverbruik=nihil (Kroon-olie Armado Synth 10W40)
normale diesel
Geplaatst: 21 sep 2007, 11:13
door Sylvia
Helmut schreef: Staan jullie net als het sleutel veldje op een soort van forumveldje?
Ik ken nml. 99.8 % van de club niet en de forummers voor m,n gevoel al wel een beetje. Als jullie dan allemaal een beetje gaan hokken op een veldje , hoef ik niet zo te zoeken. gr. Helmut
Helmut,
Om te voorkomen dat we in dit dieseldraadje off-topic raken, staat mijn reactie bij Bijeenkomsten/Ideeën.
Groeten,
Sylvia
Geplaatst: 21 sep 2007, 11:40
door Admin
En even terug naar het topic:
In deze opsomming beetje vreemde eend in de bijt: OM366A (dus turbo-charged, 125 kW)
gewicht 7490 kg op kenteken
km stand ca. 250.000
korte bak met DoKa, (nog) geen spoiler
9R17.5 banden
max. snelheid 109 km/h
kruissnelheid 85 km/h (cruise control)
dieselverbruik = 1:5 ± 20%
olieverbruik=niet waarneembaar
normale diesel, als de gelegenheid zich voordoet aangelengd met Pöl.
Waarom is Nederland trouwens het laatste land waar we het hebben over "1 : 5" i.p.v. het internationaal gestandaardiseerde "20 l / 100 km"?
Geplaatst: 21 sep 2007, 13:07
door melhof
Beetje of topic: OM616 :( (misschien moeten we dit ook voor andere motoren opzetten)
gewicht 2780 kg op kenteken maar verbruik gemeten met belading: 3500kg
km stand 195000
7m lang 2,25m breed 2,95m hoog
met caravan achter op gebouwd en grote alkhoof (veel windvang, zie hiernaast)
14 inch wielen, grote banden, trage achteras
4versnellings bak (bij meting)
snelheid 80/85 kmh (gem rijgedrag) top 95km, heuvel op <70kmh of veel lager
dieselverbruik= 1:6,7 (gemeten over 5000km)
olieverbruik=circa 1:1500 (minerale olie 15W40)
normale diesel + aceton en dure diesel
in toekomst gaan we nog met gas meten
Groet,
Melchior
Geplaatst: 21 sep 2007, 13:16
door Wouter
Een OM352 (een OM314 met 2 cilinders meer)
Mijn bus weegt 9 ton topsnelheid 85 km bij 2800 toeren het verbruik is
1 op 4,8 op de snelweg ,binnendoor 1 op 5,5, smeerolieverbruik is
1 op 200.
Hij rookt en zuipt meer dan ik.
Groeten Wouter. :shock:
Geplaatst: 21 sep 2007, 17:25
door Stille Willy
OM 314 450000 km gelopen
gewicht; vakantie klaar 4,5 ton
Standaard 1x verlengt,1x verhoogd
PowerDiesel van de Shell 1 op 9
Motorolie 1 op 7 a 8000 km van de lidl
bij starten iets rook niet noemenswaardig
Topsnelheid 98 km bergaf,windmee richting kroeg
Bergop bij 12 % 45 km
Geplaatst: 21 sep 2007, 20:16
door winand
Hanomag F40Ka uit 1974
Later is hier een OM314 ingezet die vermoedelijk een paar jaar ouder is.
Er staat 177 dkm op de teller (maar niet allen maar van de OM314?)
Ik rijd gemiddeld 1:8,1
Geplaatst: 21 sep 2007, 20:54
door Buster
Melhof schreef
Beetje of topic: OM616 (misschien moeten we dit ook voor andere motoren opzetten)
Ik bedoel maar!! komt niet helemaal overeen maartoch

:P
Ikzelf schreef
Onderwerp: Meer info over OM617
Graag wil ik dit onderwerp starten om meer te weten te komen over de OM 617 motor.
Bij mij is een OM617.910 ingebouwd met vier versnelingen, dit in een 407 uit 1979.
Ik kwam er na de vakantie achter dat ik ruimte had in het stangenstelsel naar de brandstofpomp. Ik kon dus nog harder, maar dit betekend dus ook meer toeren en meer verbruik, en hij maakte al zo veel toeren vond ik , maar ik weet helemaal niet waneer ik zo'n motor overstuur krijg
Wat is bijvoorbeeld het maximum toeren van dit type motor
Wat is het gemiddeld verbuik van een bus van 3500kg
Welke versnelingbakken, vier of vijf versnelingen
Wie heeft informatie over bussen met OM 617 motoren
We kunnen op deze manier meer te weten komen voor de 406 en 407 die wat meer vermogen willen hebben.
Dit kan dan tevens dienen als handleiding voor ombouw.
Groet, Frank.
Geplaatst: 22 sep 2007, 10:59
door A_A
Hmm ik realiseer mij dat ik een reken fout heb in die 1 op 10.
Ik heb 406 met een om314 uit een 608.
ik heb de kmteller ook uit een 608 maar die heeft grotere wielen, scheelt 8 % in de omtrek meen ik. Dus 1 op 10, is dus eigenlijk 1 op 9,2 .
Want hij geeft 8% km te veel aan.
Maar dan nog een redelijk verbruik denk ik zo.
verbruik en rekenen
Geplaatst: 22 sep 2007, 11:04
door DVIII
waarom nederland andersom rekend met die verbruiks cijfers, het is denk ik de traditie zoals die in de schoolboeken is ingegeven
maar er is ook en manier van vragen ( verbruik is toch liters) op de wijze waarop wij zeggen één op acht . , je vraagt toch hoeveel verbruikt jou auto , en aldus antwoord je één liter op acht kilometer, je vraagt in het nederlands niet snel hoeveel kilometer rijdt jou auto op één liter, want dan zou je natuurlijk acht op één moeten antwoorden.
in het engels zeg vraag je "how many miles to the gallon" ? en in het duits "hoeveel verbruikt de auto op honderd kilometer" ?
in frankrijk heb ik op meerdere manieren horen informeren naar de "consumation" dus er is veel verschil in benadering , en hoe je de vraag steld.
maar ik houd er wel rekening mee als een buitenlander mij vraagt naar het verbruik , dan antwoord ik naar beste weten en ik bedenk dan hoe dat het in dat land gebruikelijk is.
Dorstige Dame
Geplaatst: 22 sep 2007, 20:38
door Peter MERCAMPO
Hoi allemaal,
Inmiddels een tank BP Ultimate er doorheen gejaagd zowel korte stukken als snelweg gereden vol geladen en helemaal leeg en ik kwam uit op een keurige 1:6.479. Ze slurpt nog steeds en rookt ook nog een beetje. Wel weer volgegooid met Ultimate. Nog geen tijd gehad om kleppen te stellen en filters te vervangen. Eerst maar even mijn kachel en thermostaat gemaakt (weet echt niet wat voor weer het volgend weekend wordt, en we hebben geen zin dat onze ballen er af vriezen), die beurt komt nog wel. Mocht het verbruik dan nog steeds hoog blijven dan ga ik kijken of additieven werken. Dan zien we wel weer verder maar ik moet toch zeven kilometer met één liter kunnen rijden? :?
Geplaatst: 22 sep 2007, 23:45
door cees booij
Hallo allemaal,
Ik kom met mijn OM352 ook op 1 op 7 uit.
Heeft 125000 gelopen, olie 1 op 12 a 1300.Diesel tank ik waar en wanneer het nodig is, dus niet merkgebonden. Leeg gewicht is 4400 kg, ik denk na alles wat ik in en opgebouwd heb vakantieklaar 5500 kg. Cees
Geplaatst: 23 sep 2007, 21:33
door Peter MERCAMPO
Dat zijn dus twee cylinders meer!!! :? , en ook nog eens twééééé ton meer :shock: . Dus ik moet wat gaan doen :( ! Het zal allemaal wel, 1:9 is voor mij onrealisties maw daar heb ik zo mijn twijvels overrrrr maar 1:7 moet toch haalbaar zijn met een OM314. Dus ik heb nog wat klusjes te klaren :) Ja daar word ik vrolijk van!!! Ik vindt het heerlijk om de techniek/verbruik te verbeteren, Mijn meisie begrijpt daar geen enè moer/boutje van, die wil alleen maar kastjes en opberg ruimte. Ook niet geheel onbelangrijk, kan ik weer wat meer gereedschap kwijt
Groet Peter.
Geplaatst: 24 sep 2007, 01:00
door Frank.fjph
Nog een verbruik:
4500 km van hier naar Griekenland en terug: 5000km, : 1: 7.37
Snelweg naar Ancona vv plankgas 97 km/h en de rest lokale wegen
Frank
o ja, ook nog wat olie bijgevuld liter of 10