Meer info over OM617 motor

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Meer info over OM617 motor

Bericht door Buster »

Graag wil ik dit onderwerp starten om meer te weten te komen over de OM 617 motor.

Bij mij is een OM617.910 ingebouwd met vier versnelingen, dit in een 407 uit 1979.

Ik kwam er na de vakantie achter dat ik ruimte had in het stangenstelsel naar de brandstofpomp. Ik kon dus nog harder, maar dit betekend dus ook meer toeren en meer verbruik, en hij maakte al zo veel toeren vond ik :shock: , maar ik weet helemaal niet waneer ik zo'n motor overstuur krijg :?


:arrow: Wat is bijvoorbeeld het maximum toeren van dit type motor
:arrow: Wat is het gemiddeld verbuik van een bus van 3500kg
:arrow: Welke versnelingbakken, vier of vijf versnelingen

Wie heeft informatie over bussen met OM 617 motoren :?:
We kunnen op deze manier meer te weten komen voor de 406 en 407 die wat meer vermogen willen hebben.
Dit kan dan tevens dienen als handleiding voor ombouw.

Groet, Frank
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
alex
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2007, 18:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door alex »

Hallo Frank,

Mijn verbruik van een OM617 is 1:7
Mijn top ligt op 105 km/uur
4 of 5 bak maakt niet uit in top snelheid
Toeren weet ik niet maar ik rij in het algemeen tussen 85 en 90 km/uur 105 km/uur klinkt niet meer gezond.

Een beschrijving van OM616 naar OM617

Onlangs heb ik mijn OM616 vervangen door een OM617. Ik kocht een OM617 motor uit een auto (300D) en de spruitstukken van een 309D bus. De olie filter heb ik van de OM616 gehaald, die wijst naar beneden. Het electra voor het voorgloeien komt uit de auto. Wel heb ik de visco van de auto er op laten zitten. De motor steunen gebruikt van de 616. Mijn versnellingsbak (5-bak) heb ik op z'n plek laten zitten. De motorsteunen kwamen op de U-balk naar voren. Het 617 blok is van onderen gedeeltelijk lager daardoor moest de 'tussenbuis' onder de motor een paar cm naar voren en heb het met bouten vast gezet. Het blok is een stukje langer en de visco van vraagt ook iets meer ruimte. De radiator heb ik toen voor de voorste 'tussenbuis' geplaatst. Ik wou mijn oude startmotor weer gebruiken maar het uilaatspruitstuk hing precies boven het aanhangsel ? de bobine ? De startmotor van de auto zag er anders uit en paste wel. Het probleem is wel dat de uitlaat op 1,5 cm langs de starmotor loopt. Hier heb ik een stukje plaatstaal tussen gemonteerd. Van RVS buis (van de schroot) heb ik een uitlaat gemaakt, deze heeft een ander bocht. Als laatste heb ik de bus een neusje gegeven om de boel weer in kwijt te kunnen. Al met al toch 4 lange vermoeiende werkdagen.

maar ....
Wat loopt zo'n 5 cilinder lekker ! Veel minder geluid en een stuk meer vermogen. Het was gelukkig een goed blok want na 6000 km heb ik 1 liter olie verbruikt. Ik heb echt veel meer vermogen om een een vrachtwagen in te halen. Het is genieten !

probleem :
Bij lagere toerentallen bij het optrekken zit er een trilling in mij versnellingsbak. Ergens las ik dat je eigenlijk een extra demper tussen vernellingsbak en cardan as moet zetten. Maar ik probeer eerst een betere vernellingsbak want die van mij heeft er 315.000 op zitten en dat voor een Van Gent en Loos bus (stadscoerier) lijkt me toch aardig wat.
Er zit ook een redelijke speling op de uitkomende as van de versnellingsbak.

droom :
Ja, ergens las ik op het forum over andere overbreng verhoudingen van achterassen geïllustreed met grafieken. Een andere achteras in combinatie met een 5 bak nu ik meer vermogen heb lijkt me nog aantrekkelijk. Ik kan het nergens meer vinden. Wie weet waar het staat ?

groet Alex
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
alex
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2007, 18:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door alex »

Bedankt Leo voor de link. Maar nu de vraag : Welke bus heeft een achteras met een overbrening van 1:4.4 ?

groet Alex
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Bericht door Buster »

Mooi verhaal Alex, :D

Ik ben inmiddels ook weer wat mensen met een OM617 tegengekomen en ook allemaal op een eigen manier ingevuld.

Zoals:
Een combinatie met een 5bak met de uitgaande as van de versnelingbak zonder kruiskoppeling op de aandrijfas waardoor het lengte verschil tussen de 4 en de 5bak woord opgeheven.

In combinatie met bijbehorende 5bak uit een personenauto.

En met 5bak turbo met intercooler en duo fuel, deze past natuurlijk helemaal niet meer zonder uitbouw naar voren.

Heb jij nu ook een sleutelstart?
En wat bedoel je met:
Ergens las ik dat je eigenlijk een extra demper tussen vernellingsbak en cardan as moet zetten.
En ik ben ook wel nieuwsgierig naar jou viscofan weet je mischien ook hoeveel ruimte deze inneemt, ik overweeg deze ook te monteren namelijk. Bij Buster is er niets naar voren uitgebouwd dus het is wel wat krap daar.
Het brandstofverbruik is op dit moment 1 op 6, ik vindt het wel wat aan de hoge kant.
Laatst gewijzigd door Buster op 09 okt 2007, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
alex
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2007, 18:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door alex »

Frank,

Ja, ik heb heb sleutelstart en de motor is van 1985.

De viscofan neemt een paar cm meer. Ik weet niet meer hoeveel, ik heb mijn oude plastic fan niet meer. Ik heb nu ruimte zat dus ik hoefde niet te meten.

over de extra demper achter de vernellingsbak zie onder :

onder het kopje vademecum van dubbellucht las ik de volgende tekst :
Een 5-cilinder past er in maar de motor is langer. De motor steunen moeten dus aangepast worden. Verder moet het gloeisysteem aan gepast worden omdat er cilinder bijkomt. Voorste transferbalk moet iets verlast worden teneinde een radiateur met oliekoeler te kunnen monteren. Qua inbouwruimte is dit allemaal geen probleem. Het fijnste is een versnellingsbak te monteren met een overdrive. De motor maakt niet meer toeren, dus de auto zal niet veel harder lopen. Hij komt wel eerder aan zijn toeren en houdt deze beter vast. Wel moet er (uit ervaring ) een trillingsdemper tussen aandrijfas en versnellingsbak gemonteerd worden. Een en ander is een leuke uitdaging en goed te realiseren.

Alex
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Voor de beeldvorming, zie hier een bus met een OM617 ingebouwd, waarbij de neus is aangepast:

Afbeelding

Deze stond (staat?) afgelopen week op marktplaats.

tevens een wikipedia pagina over de OM617:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM617_engine
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten