Pagina 1 van 1

webasto t-stuk

Geplaatst: 21 sep 2007, 18:23
door Helmut
Hallo heren en dames loodgieters.

De webasto heeft onder de wagen koperen leidingen en daartussen rubber verbindingen. Ik ben bezig om het rubber te vervangen.
Het lastige zijn de 2 t-stukken van rubber (Zie foto).
De t-stukken zijn niet meer leverbaar bij de mb dealer of een webastodealer.
(waren anders 75 euro per stuk )
Wie heeft hier een goede oplossing voor?
bvd. Helmut.

Afbeelding

Geplaatst: 21 sep 2007, 18:47
door melhof
Ik vind zowel het T-stuk als de koperen leidingen er erg eng uit zien.

Je moet ook oppassen met koperen leidingen. Die kunnen door het trillen van de bus op de lange duur kapot gaan. Daarom zeker niet vervangen door een starre T-verbinding. Dan komt daar namelijk juist het frictie punt.

In de scheepvaart worden wel koperen leidingen gebruikt, maar daar worden de eindpunten met rubber slang aan de verbruikers verbonden zodat daar de trillingen in worden opgevangen.

Een boten zaak kan je dus zeker verder helpen lijkt me.
Ook gas inbouw stations weten raad.

Suc6,
Melchior

Geplaatst: 22 sep 2007, 17:19
door Frank.fjph
Wat denk je van een koperen t -stuk nemen en daar de pijpjes in solderen en dan gewone rechte stukken slang op beide kanten zetten.??

Frank

Geplaatst: 22 sep 2007, 21:22
door Helmut
@Melchior,je hebt gelijk dat het er eng uitziet,maar in werkelijkheid valt het mee .Het zit onder de tectyl dat ziet er een beetje ranzig uit.
Je kan de tectyl zien glimmen op het rubber stuk.Maar het wordt vervangen. Ik ga nog even vragen bij een botenwinkel, goeie tip.

@Frank ik zat ook aan zoiets te denken, ik ben er ook al mee bezig geweest,
Afbeelding
aan de koperen pijp komen dan stukken radiator slang.
Het is dan wel zo dat je van 3 naar 6 slangklemmen gaat en dus meer kans op lekkage.Maar het systeem is dan wel minder star.

Nog een vraagje .Deze heb ik gemaakt met hard soldeer maar dat viel niet mee (mijn brander kan niet heet genoeg).Kan ik hem ook zacht solderen?
Of nog simpeler met knelfittingen van de VSH ?

Bedankt voor het meedenken,
gr.Helmut.

Geplaatst: 22 sep 2007, 23:45
door Admin
In het warmwatersysteem van Dr. Wolff (motor-Webasto-boiler-heaters) heb ik T-stukken van het merk Gates Automotive verwerkt. Leverbaar bij de betere onderdelenboer (in elk geval bij Claeys, maar ik woon daar toevallig dichtbij). Materiaal: zwart kunststof, hittebestendig en ook geschikt voor minerale olieën...

Geplaatst: 23 sep 2007, 01:11
door Frank.fjph
Zacht solderen gaat ook, zeker als het tussen slangstukken in zit en niet direkt op de motor (ivm trillingen).

Als de slang te ruim lijkt: soldeer een sok op het einde en klem hem er vlak voor af op het pijpje.

Succes

Frank

Geplaatst: 23 sep 2007, 11:10
door jooph
Origineel hebben ze geloof ik d.m.v. stansen een verdikking aan de uiteindes gemaakt.

Een sok erop solderen is een alternatief en geeft meer houvast.

Maar pak dan wel een dun exemplaar(is net blik) en niet zo'n ouderwetse degelijke, want dan kon je leiding wel eens te dik worden.
(resp. 17mm en 19mm.)

Een mogelijkheid is ook om knelringen op de leiding te solderen, heb je een mooi afgerond iets (wordt iets van 17,3mm.) en is evt. ook makkelijker om nog wat af te vijlen/slijpen.

Succes,

Joop

Geplaatst: 23 sep 2007, 11:36
door Helmut
@ Melchior, Frank, Ernst, en Joop,
Mannen bedankt voor het meedenken.
Dit gaat me lukken met deze info. Super zo,n forum.
Ik laat hier zien wat het is geworden.

Het is onmeunig mooi weer in Twente vandaag, geen wolkje te bekennen.
Groetjes en een fijne dag. Helmut.