Pagina 1 van 1
nieuwe acculader
Geplaatst: 24 sep 2007, 11:23
door Arnold Smeets
Dag allemaal,
Ik heb al het nodige gelezen over acculaders (de mijne is recent overleden), wie kan uitleggen welke verschil er zit tussen de kwaliteit die bijvoorbeeld Halfords verkoopt en de kwaliteit die ik her en der in de vakhandel tegenkom? Nee, dat de prijs zo'n verschil is wist ik al
Dat mijn nieuwe acculader zwaar genoeg moet zijn weet ik ook al en dat het een druppellader wordt staat ook al wel vast. Waarom zou ik vervolgens meer uitgeven voor een acculader dan de prijs van de goedkoopste versie die ik vinden kan? Ik heb de vraag al eens gesteld bij Halfords en Brezan maar kreeg daar al snel de indruk dat ik niet zo vervelend moet zijn. Dan hier maar eens proberen!
Bij voorbaat dank!
Groet,
Arnold
Geplaatst: 24 sep 2007, 14:17
door Frank.fjph
Arnold,
Aannemende dat je wel ongeveer weet waar je het over hebt, zou je eens naar de technische afdeling van jouw accufabrikant kunnen bellen.
bv Varta geeft goede info, ze verkopen zelf ook laders (die dure.....

) maar hebben mij ooit 20 jaar geleden een goed verhaal daarover verteld en heb toen een stuk of 10 van die dingen van hen gekocht. (was niet voor mijneigen auto!!!)
Frank
conrad
Geplaatst: 24 sep 2007, 14:55
door evelyn25
probeer t eens bij conrad.nl krijg je een daarna om de paar maaanden ook een dikke doorbladergids voor op je toilet cadeau!!! en ze zijn goedkoop, ik betaalde 14 euro... voor een druppellader.
Geplaatst: 25 sep 2007, 22:18
door melhof
Ik heb een geavanceerde lader van Voltcraft (Conrad).
Het is een complete computer met display en tal van functies.
Hij is 10A en je kunt er bv. accu's mee reviven (kort hoge spanning op zetten) om ze nieuw leven in te blazen.
Tal van andere cycle functies om capaciteit te bepalen en levensduur te verlengen.
Het ding is gelukkig ook gewoon in staat om normaal te boostladen en druppel te laden. Dat doet hij prima. Zelfs zo goed dat hij door de interne batterij altijd weer gewoon de draad op pakt waar hij gebleven was als de stroom er af is geweest.
Ook heeft hij naar mijn weten geen last van bijschakeling van accu's of de dynamo. Alleen klopt dan zijn interne accu waarde niet meer.
(geeft hij bv aan dat de accu 150Ah geladen is terwijl die maar 88Ah is.
Ik ben er erg blij mee. :D
Met zo'n ding gaan je accu's gewoon veel langer mee! Dat spaart geld!
Bovendien kun je er oude of slechte accu's best weer goed mee krijgen heb ik gemerkt met een oude auto accu.
Maar hij is helaas niet meer te koop bij Conrad zag ik net.
Dus kan hem je niet aanraden
Mocht hij weer in het assortiment komen zal ik je tippen.
Ik heb een tijd geleden boeken vol doorgelezen over accu's en alle voor en voornamelijk nadelen er aan. Het is heel complexe materie.
Een domme boostlader verkort de levensduur van een accu nou eenmaal aanzienlijk!
Groet,
Melchior
Geplaatst: 26 sep 2007, 10:21
door paulv
Hallo Arnold,
De LBC 412 van Proosten Electronics lijkt me wel leuk (specificaties), laden en tegelijkertijd 230V en/of je boordaccu's gebruiken, maar ik heb er zelf geen ervaringen mee.
De prijs valt mee €109 voor 10A.
Het bedrijf dat deze lader maakt lijkt me wel serieus, ze hebben wel meer van dat soort producten voor campers en boten;
http://www.proostenelectronics.nl/
Hier kan je die lader kopen;
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Misschien weet Ernst? of een ander, er wel deskundig commentaar op te geven

?
Groeten,
Paul
Geplaatst: 26 sep 2007, 11:13
door melhof
Hier mijn mening over deze LBC 400 lader:
Het is een super lichte lader: 10A vermogen en maar 1kg??
Maar dat is voor campers natuurlijk juist beter.
Ik weet niet of hij hierdoor ook meer lawaai maakt.
De specificaties zijn vrijwel niet aangegeven op internet, hierdoor kan ik niet zo heel veel zeggen er over.
Het is een verbeterde versie van de LBC 300 en heeft wat extra functies als voeding (zodat je ook je 12V kan gebruiken als je aan de paal staat) maar ook accu typen etc.
Wel hebben ze de leuke nachtstand functie er juist af gehaald.
Die zorgde op de LBC 300 juist dat je snachts rustig kan slapen zonder dat de fan aan slaat.
Toch is het niet echt mijn lader. Hij heeft slechts 3 lampjes om de accu status weer te geven en doet niets bijzonders om het accu leven te verlengen. Geen desulfateer modus (korte hoge spanning) of cycle programmering voor in de wintermaanden (ontladen en laden met tussenperioden).
Voor iemand die niet zo veel op heeft met de afdeling stroom en gewoon een accu lader moet hebben een aanrader. Je hebt met dit ding niet gauw dat je met een lege accu staat. Hij is robuust in aanpak en gaat niet van slag bij een spannings piek of dip. Wel kun je hem continu aan het lichtnet hangen door de druppelfunctie, hij zal je accu dus niet overladen.
Verder niet zo'n beste weergave of aanpak van laadprocessen en je haalt niet het optimale uit je accu levensduur.
Als je meer dan 150Ah aan huishoud accu hebt kun je beter naar een zwaardere lader gaan. Dan is 10A iet wat weinig. (duurt bv. bij 200Ah grofweg meer dan 20 uur om hem weer op te laden)
let op: bij Tools-n-more hebben ze een verkeerde afbeelding geplaatst.
Verder een uitstekende winkel trouwens. Ik ben goed door ze geholpen (1jaar terug). En ze denken echt met je mee.
Groet,
Melchior
Geplaatst: 26 sep 2007, 12:07
door beatrix18
Niet goedkoop :oops: maar wel goed spul :D

:
http://www.ctek.com/nl/home.asp
Heb zelf de zwaarste en bevalt prima.
groeten,
Peter
Geplaatst: 26 sep 2007, 21:46
door KWF-704
Hoi
Ik heb al 10 jaar een 2 kanaals tbc lader in gebruik en hij doet het nog steeds
toen waren ze volgens mij de beste keus
er was 5 jaar garantie op
ze zijn zo goed als waterdicht
ze zijn beveiligd tegen overhiting en brand
door hun aluminium omkasting met koelribben zit er geen ventilator op
dus zijn ze stil.
met de 2 kanaals uitvoering worden zowel licht als start accu geladen.
Ook al is de amp tussen de groepen niet hetzelfde.
De dynamo is rechtstreeks op de lader aangesloten dus regeld hij het laden ook als de motor draait.
Als je niet rijd of aan de paal staat blijft het scheidings relais open tot de startaccu een bepaalde spanning heeft.
Dit wil zeggen dat naar gelang het verbruik je de eerste uren (bij ons soms dagen) over het vermogen van bijde groepen accus beschikt.
En uiteraard ook langer van de huishoud accus kan genieten.
Groet johan
nieuwe acculader
Geplaatst: 27 sep 2007, 13:48
door Arnold Smeets
Dank voor al deze reacties, ik heb in de tussentijd niet gepost maar wel gezocht op basis van de reacties.
Even reageren op de reacties:
Frank:
Bij Varta op de site vond ik niets over acculaders voor auto accu's?
Evelyn:
Inderdaad een assortiment en niet duur. Ik duik er nog in.
Melchior:
Jammer dat deze er niet meer is.
Paul:
Wat mij betreft komt deze lader inderdaad in aanmerking maar de opmerkingen van Melchior maken dat het nog niet mijn eerste keuze is.
Peter:
Ctek ben ik aan het bekijken, lijkt mij heel goed verhaal te hebben en ook duidelijke informatie. Momenteel is dit dan ook mijn eerste keuze en dan de Ctek XS7000. Ik zie nog niet dat ik een zwaardere uitvoering nodig heb, (accu's 88Ah en het idee ze afwisslend per stuk te laden)
Johan:
Ik moet hier nog verder naar kijken en de verschillen met bijvoorbeeld Ctek ontdekken want die TBC's zijn wel aan de prijs! Daar koop je meerdere Cteks voor en daarmee zijn we dan toch weer verzeild geraakt bij mijn eerste vraag.
Vertaald naar het voorgaande: waarom zou ik een TBC kopen als ik daarvoor meerdere Cteks koop? Ik haal wel technische verschillen als vorm, sterkte, functionaliteit enzovoorts uit de informatie (kan ik overigens lang niet altijd goed beoordelen) maar dat is alleen onderling tussen de diverse typen van 1 leverancier. Gelukkig meestal wel zo gebracht dat ik de logica ook zie. Tussen de typen van diverse leveranciers vind ik het maar wat moeilijk!
Nog even voor alle duidelijkheid: ik haal in de winter de accu's uit de camper en zet ze binnen, waarbij ik in het verleden de lader afwisselend op die accu's zette. Dat is een kleine moeite want ik kom ze ongeveer iedere dag wel tegen. Die lader is overleden en ik ben nu op zoek naar een vervangende lader.
Ik hou mij van harte aanbevolen voor oordelen over Ctek en voor een toelichting over (kort en duidelijk) het grote verschil tussen laders als die van Ctek (De XS 7000 kost pakweg 115 euro) en die van TBC (prijzen vanaf 360 euro wat toch 3x duurder is).
Groet,
Arnold
Geplaatst: 27 sep 2007, 13:55
door Detlev
Heb zelf ook een zware Ctek, die bevalt uitstekend!
Ik laad ze met twee tegelijk, dat geeft geen problemen, gewoon de kabel splitten en 4 klemmen erop.
Vooral de uit de dood opwek functie werkt fantastisch....
Echt goedkoop vind ik ze nou ook weer niet.
Geplaatst: 27 sep 2007, 21:11
door beatrix18
Hoi Detlev,
Ik laad ze met twee tegelijk, dat geeft geen problemen, gewoon de kabel splitten en 4 klemmen erop.
Dat zou ik niet doen, gewoon één voor één omdat de lader de accu meet.
Zo krijgt elke accu wat hij nodig heeft en niet te veel of te weinig.
En zo gaan ze nog langer mee

!
En Arnold, de Ctec 7000 lijkt me een prima keuze, doet wat ie doen moet goed, is eenvoudig (van buiten!), veilig en degelijk!
groeten,
Peter
Geplaatst: 27 sep 2007, 22:34
door KWF-704
Hoi
Volgens mij kan je batterijen in de winter gewoon met rust laten zeker als je ze netjes binnenzet
Toen we onze zeereis maakte stonden de 2 campers in een onverwarmde loods ik had enkel de batterijen afgekoppeld.
Na 7 maanden ben ik nummer 1 gaan halen die starte zonder probleem.
Na12 maanden heb ik nummer 2 gaan ophalen die starte ook alsof hij maar 1 dag had stilgestaan.
Toen ik werzaam was bij in de scheepvaart hadden we zelden problemen met de batterijen van de boegschroeven en generators.
de batterijen die aan een acculader hingen waren regelmatig aan vervanging toe.
Groet johan
Geplaatst: 27 sep 2007, 22:54
door beatrix18
Hallo Johan,
in een onverwarmde loods
Een accu heeft, afhankelijk van wat voor soort, altijd last van een zekere mate van zelfontlading.
Een (bijna) lege accu kan bevriezen dus zou ik het risico niet nemen. Bovendien is te ver (zelf)ontladen van de accu niet bevorderlijk.
Ben het met je eens dat een accu, permanent op een
ongeregelde lader aangesloten, het niet lang zal uithouden. Dan is het middel erger dan de kwaal

.
groeten,
Peter
Geplaatst: 27 sep 2007, 22:59
door paulv
Geplaatst: 27 sep 2007, 23:05
door beatrix18
En de C-tec 25000 is er ook niet duur, en dat voor een watersport zaak! 8)
Peter
Geplaatst: 28 sep 2007, 09:55
door Dennis en Nancy
Ik heb een Proosten lader gekocht de 300.
Komt omdat ik de calcium accu's had die met 14,8 v geladen moeten worden.
Welke accu's heb jij?
Die van proosten zijn inderdaad erg licht en ik vind hem stil.
Dennis
Geplaatst: 28 sep 2007, 10:56
door winand
Same here Melhof.
Ik heb ook een LBC300. Ideaal, een volautomatische lader die zelf over gaat naar druppelladen. Waarom denk je dat je alleen een druppellader nodig hebt, je weet immers maar nooit?
De lader bromt een klein beetje, maar als je em onder een stoel o.i.d. monteert hoor je hem al niet meer.
Zoals Dennis aangeeft is dit een van de weinige (betaalbare) laders waarvan je ook de laadspanning kan instellen. Ik heb zelf 3 calcium accu's (2xstart, 1xHH) dus om ze helemaal vol te krijgen dien je ze te laden met 14,8 Volt.
Ik ben er echt heel blij mee.
Op
http://www.camperforum.nl is ook al meer geschreven over deze lader geloof ik.
Geplaatst: 28 sep 2007, 13:47
door Dennis en Nancy
Deze lader heeft ook een nachtstand die je met een schakelaar kan activeren. Dan draait de ventilator niet en laad hij iets rustiger. Een en ander is ook thermische beveiligd.
Ik heb ook naar de Ctek gekenen maar omdat die niet instelbaar was heb ik de Proosten gekozen.
Achteraf bleek er een Calcium accu in de auto van de vrouw te zitten en beide accu´s in de bus.
Blijk onzè watersportwinkel c.q. accuboer alleen nog maar calciumaccu´s te verkopen. Zowel de strat als de huishoudaccu´s
Dennis
acculader
Geplaatst: 12 nov 2007, 20:37
door Arnold Smeets
Met dank aan alle reacties: het is een CTEK7000 geworden.
Ik ben er blij mee!
Groet,
Arnold
Geplaatst: 12 nov 2007, 21:08
door beatrix18
goed ding, veel plezier er mee!
Peter
Re: acculader
Geplaatst: 12 nov 2007, 22:13
door Herman508
Arnold Smeets schreef:Met dank aan alle reacties: het is een CTEK7000 geworden.
uhh, mag ik 'm ff lenen ? :oops: