Achteras 608
-
Achteras 608
Hallo allemaal
:shock:
Grote problemen, ik ben een 608 aan het opknappen, voledig vernieuwd binnen en buiten.
De voor remmen waren als nieuw, rechtsachter als nieuw, linksachter is wat afgebroken en tussen de voering gekomen, voering stuk.
De trommels weggebracht om uit te draaien en nieuwe voering te monteren, nu bellen ze op, ze kunnen niet meer uitgedraait worden.
Men vroeg mij wat voor een achteras er onder zit, is mij niet bekend, zo gekocht.
Er zat een smalle voering op van een 508.
Hoe kan ik nu zien wat voor een achteras er onder zit, staat daar een nummer op?
En kan ik nog aan een paar redelijke trommels komen?
Maar ik moet eerst weten wat voor een achteras er onder zit.
Ik heb net een onderstel weggegeven van een 608, pech.
Wie weet hoe het zit, en wat ik het beste kan doen.
met vriendelijke groet
Franz
:shock:
Grote problemen, ik ben een 608 aan het opknappen, voledig vernieuwd binnen en buiten.
De voor remmen waren als nieuw, rechtsachter als nieuw, linksachter is wat afgebroken en tussen de voering gekomen, voering stuk.
De trommels weggebracht om uit te draaien en nieuwe voering te monteren, nu bellen ze op, ze kunnen niet meer uitgedraait worden.
Men vroeg mij wat voor een achteras er onder zit, is mij niet bekend, zo gekocht.
Er zat een smalle voering op van een 508.
Hoe kan ik nu zien wat voor een achteras er onder zit, staat daar een nummer op?
En kan ik nog aan een paar redelijke trommels komen?
Maar ik moet eerst weten wat voor een achteras er onder zit.
Ik heb net een onderstel weggegeven van een 608, pech.
Wie weet hoe het zit, en wat ik het beste kan doen.
met vriendelijke groet
Franz
Mijn intresse gaat uit naar techniek,zowel mechanisch als electisch.
Dus ook het bouwen en verbouwen van campers.
- melhof
Midden op de zijkant van de kardan knobbel zit een nummer plaatje.
Of aan de achterkant of tegen de zijkant waar de aandrijf as er op zit.
Dit nummerplaatje schoon maken zodat het weer leesbaar wordt en het nummer hier op het forum plaatsen.
Je kunt ook het MB onderdelen magazijn bellen, die kunnen je het ook vertellen.
Als je Dubbellucht clublid bent kun je met de onderdelen commissie bellen.
Die helpen je zo voor een schappelijk prijsje aan een paar trommels.
Kijk ook ff op Marktplaats.
Bel ff rond met mensen die onderdelen van MB bussen hebben en je kunt ze vast wel ergens van een sloop gaan halen ofzo.
Suc6,
Melchior
Of aan de achterkant of tegen de zijkant waar de aandrijf as er op zit.
Dit nummerplaatje schoon maken zodat het weer leesbaar wordt en het nummer hier op het forum plaatsen.
Je kunt ook het MB onderdelen magazijn bellen, die kunnen je het ook vertellen.
Als je Dubbellucht clublid bent kun je met de onderdelen commissie bellen.
Die helpen je zo voor een schappelijk prijsje aan een paar trommels.
Kijk ook ff op Marktplaats.
Bel ff rond met mensen die onderdelen van MB bussen hebben en je kunt ze vast wel ergens van een sloop gaan halen ofzo.
Suc6,
Melchior
-
achteras 608
Hallo melchior
Nog bedankt voor de snerlle reactie, het plaatje zit er niet meer op maar ik heb wel een nummer wat meegegoten is.
Dat is : 309 651 0005 en er onder staat GTSG.
Ik hoop dat dit voldoende is.
Als ik weet wat voor een as het is kan ik gaan zoeken.
met vriendelijke groet
Franz
Nog bedankt voor de snerlle reactie, het plaatje zit er niet meer op maar ik heb wel een nummer wat meegegoten is.
Dat is : 309 651 0005 en er onder staat GTSG.
Ik hoop dat dit voldoende is.
Als ik weet wat voor een as het is kan ik gaan zoeken.
met vriendelijke groet
Franz
- melhof
Nee, is helaas niet voldoende.
De gietnummers heb ik ook wel eens geprobeerd te achterhalen.
Maar daar heeft MB helemaal niets aan.
Ze maken namelijk meerdere modellen van dezelfde gietmal.
Dan wordt het dus zoeken, maar dat is moeilijk.
De overbrengingsverhouding is een telbaar gegeven, als je de achterkant opent kun je de tanden tellen. Maar dat is een afrader, tenzij je daar meer te zoeken hebt. (de olie moet er uit, nieuwe pakking en weer opnieuw vullen...)
De plek waar je plaatje zat, is een interessante. Die is naar ik weet voor de TN (207, 307) serie 1978 en later (uit mijn hoofd) rechts achter vlak bij waar de as begint.
Voor de 409, 407, 508 + hoger en oudere modellen zit hij links tegen de zijkant van waar de aandrijf as aangesloten zit.
(even uit mijn herinnering, dus pin me er niet op vast)
Als ik mijn laptop met programma's dezer dagen weer terug krijg van de reparateur kan ik verder kijken.
Groet,
Melchior
De gietnummers heb ik ook wel eens geprobeerd te achterhalen.
Maar daar heeft MB helemaal niets aan.
Ze maken namelijk meerdere modellen van dezelfde gietmal.
Dan wordt het dus zoeken, maar dat is moeilijk.
De overbrengingsverhouding is een telbaar gegeven, als je de achterkant opent kun je de tanden tellen. Maar dat is een afrader, tenzij je daar meer te zoeken hebt. (de olie moet er uit, nieuwe pakking en weer opnieuw vullen...)
De plek waar je plaatje zat, is een interessante. Die is naar ik weet voor de TN (207, 307) serie 1978 en later (uit mijn hoofd) rechts achter vlak bij waar de as begint.
Voor de 409, 407, 508 + hoger en oudere modellen zit hij links tegen de zijkant van waar de aandrijf as aangesloten zit.
(even uit mijn herinnering, dus pin me er niet op vast)
Als ik mijn laptop met programma's dezer dagen weer terug krijg van de reparateur kan ik verder kijken.
Groet,
Melchior
-
eerst kijken en dan doen
allereerst kan je een 608 van een 508 zo uit elkaar houden aan het aantal bouten in de steekas flens , resp., 6 gaten / 508, en 8 gaten / 608
ook is de voering van een 608, 20 mm breder en dus de remtrommel ook dan heb je in het 608 gebied nog een variant die op militaire uitvoeringen voorkwam en die is uitwendig groter zodat er alleen ringvelgen en 17.5 velgen op passen , ergo passen er 16" velgen onder zonder ring , dan heb je een simpele as // of 5 of 608
de breedte van de voering is nu je enige leidraad. je meldde dat er een te smalle voering gebruikt was door de onverlate vorige eigenaar/ reparateur , dus het zal dan wel een normale 608 as zijn , met 8 gaten in de steekas . vooraleerst de boel af te keuren , moet je wel uitdraaien ? , en is er zonder uit te draaien nog wel mee te leven ?
een beetje trommel kost zo 250 euri en dat moet je maar effe hebben. ga je over tot nieuw , de MB dealer kan aan de hand van het chassis nummer bepalen welke as en onder zit. er is zelden een asnummer te vinden , zeker als de as al wat ouder is.
als je dan zover bent kun je ook naar een sloop as uitkijken omdat je dan met 300 euro misschien ook al een mooi exemplaar hebt.
ook is de voering van een 608, 20 mm breder en dus de remtrommel ook dan heb je in het 608 gebied nog een variant die op militaire uitvoeringen voorkwam en die is uitwendig groter zodat er alleen ringvelgen en 17.5 velgen op passen , ergo passen er 16" velgen onder zonder ring , dan heb je een simpele as // of 5 of 608
de breedte van de voering is nu je enige leidraad. je meldde dat er een te smalle voering gebruikt was door de onverlate vorige eigenaar/ reparateur , dus het zal dan wel een normale 608 as zijn , met 8 gaten in de steekas . vooraleerst de boel af te keuren , moet je wel uitdraaien ? , en is er zonder uit te draaien nog wel mee te leven ?
een beetje trommel kost zo 250 euri en dat moet je maar effe hebben. ga je over tot nieuw , de MB dealer kan aan de hand van het chassis nummer bepalen welke as en onder zit. er is zelden een asnummer te vinden , zeker als de as al wat ouder is.
als je dan zover bent kun je ook naar een sloop as uitkijken omdat je dan met 300 euro misschien ook al een mooi exemplaar hebt.
-
achteras 608
De achteras heeft 6 gaten, ik heb net een 608 onderstel weggeven ook 6 gaten, een kennis van mij heeft ook een 608 met 17.5 ich velgen ook 6 gaten, dus het verschil met een 508 en 608 zie ik niet in het aantal gaten.
Ik ga morgen de remtrommels ophalen, dan kan ik kijken of ze soms een te kleine voering op de breede trommel hebben gelegd.
Ze liggen bij een MB dealer, eens kijken wat zij nog kunnen vertellen.
als ik zeker weet wat de achteras is kan ik verder kijken.
Alvast bedankt voor de reactie
Met vriendelijke groet
Franz
Ik ga morgen de remtrommels ophalen, dan kan ik kijken of ze soms een te kleine voering op de breede trommel hebben gelegd.
Ze liggen bij een MB dealer, eens kijken wat zij nog kunnen vertellen.
als ik zeker weet wat de achteras is kan ik verder kijken.
Alvast bedankt voor de reactie
Met vriendelijke groet
Franz
-
misverstandje
sorrie , we hebben een misverstandje , het gaat niet om de gaten in de velg ! , maar om de gaten in de STEEKAS . ik kan het altijd mis hebben natuurlijk , maar hier is het oog onverbiddelijk.
-
misverstandje
Ja ik had het verkeerd begrepen, het zijn 6 boutjes, dus hebben ze een as van een 508 er onder gezet.
Ik heb er nieuwe voering op laten doen, dus kan ik weer verder bouwen.
De trommels gaan nog wel even mee.
Ik bedank jullie nog voor de reacties op mijn vragen.
Met vriendelijke groet
Franz
Ik heb er nieuwe voering op laten doen, dus kan ik weer verder bouwen.
De trommels gaan nog wel even mee.
Ik bedank jullie nog voor de reacties op mijn vragen.
Met vriendelijke groet
Franz