Pagina 1 van 2
ramen dichtmaken
Geplaatst: 26 sep 2007, 21:48
door Helmut
Ik heb teveel ramen .
Hoe krijg ik deze dicht.De ramen zijn niet van glas maar van kunststof.
Het lijkt mij het best om de ramen eruit te halen, en er een dun plaatmateriaal tegen te plakken, of is lassen beter, of met pompnagels.
En welk plaatmat. gebruik ik het best? En is het dan beter om een soort van ribben te maken aan de binnenkant ter versteviging?

Het zijn deze 2 ramen (en andere kant) die ik dicht wil maken.
bedankt voor het meedenken Helmut.
Geplaatst: 26 sep 2007, 22:56
door Kris
hoi,
misschien kan je sandwich-paneeltjes maken en er in verwerken
Een laagje polyester op een triplex, dan isolatie en terug langs binnen een triplex.
Het is maar een idee hoor.
MVG
Kris
Geplaatst: 26 sep 2007, 23:12
door dinand
waarom moet dar eruit dan? van binnen dicht maken is toch genoeg?
Geplaatst: 26 sep 2007, 23:34
door melhof
Ik zou ze er zeker niet uit halen.
Die vormen namelijk wel je regen afdichting.
Iets er tegen aan is vrijwel altijd minder dicht, roest vragend, water op houdend etc. dan de originele ramen.
Beter aan de binnenkant verven met een niet te agressieve verf (anders gaat het barsten) en dan netjes isoleren en er een plaat tegen aan.
Groet,
Melchior
Geplaatst: 26 sep 2007, 23:54
door Helmut
Bedankt voor het meedenken.
Jullie hebben allemaal gelijk,maar met die rubbers blijft het ook kwetsbaar.
Kan altijd gaan lekken, en is dan lastig opknappen als de binnenkant geisoleerd is. Hoe hebben ze dat dan gedaan met die grote bussen bv.die van Leo?
En ik zie het zo voor me dat ik 1 plaat gebruik voor beide ramen.
Is dus lengte 2meter(ongeveer) bij hoogte 75 cm(ongeveer).
Als ik die plaats tegen de dakgoot, heb ik volgens mij nog minder kans op lekkages, of heb ik dit helemaal mis ?
groeten Helmut.
Geplaatst: 27 sep 2007, 00:16
door Buster
Je kunt mischien "Trespa" gebruiken
Je kunt dit eventueel nog in de kleur van de bus spuiten of rollen.
Er wordt op Marktplaats regelmatig spul aangeboden, een dikte van 5 a 6mm moet volgens mij wel in het raamrubber passen.
Voor isolatie kan je van die plaaten er op lijmen die je ook gebruikt voor dakisolatie, dit is steviger dan piepschuimplaat.
Ook een voordeel is dat dit niet roest of rot.
Groet, Frank
PlopperdePOP
Geplaatst: 27 sep 2007, 01:16
door Leo
Hoi Helmut,
Tranquilo is door de vorige eigenaar dichtgelast.
Persoonlijk zou ik dat niet doen, want door het trekken van het materiaal tijdens het lassen is wel een golfplaterige zijkant ontstaan die met veel plamuur een beetje toonbaar gemaakt moest worden.. :?
Je hebt gelijk dat die rubbers ook niet alles is op de lange termijn.
Iedereen weet dat die dingen na verloop van tijd gaan lekken.
Persoonlijk zou ik gaan poppen en plakken.
Er is tegenwoordig hele goede lijmkit op de markt, er worden zelfs hele rompen van jachten geplakt ipv gelast.
Dan houdt het bij een bussie ook wel uit dacht ik zo..
De (kleine) popnagels gebruiken om het spul op zijn plek te houden én aan te drukken tijdens de droogtijd van de kit.
Naderhand kun je de koppen van de nagels weer wegboren en met je kit waterdicht maken.
Beetje plamuur en/of verf erover en je ziet er geen barst meer van. 8)
Wanneer je kleine popnagels neemt dan kun je de rand gebruiken waar nu het raamrubber overheen zit.
Dan hoef je aan het eind alleen maar met een beetje kit & spatel (of natte vinger) een kleine hoekrand weg te werken.
Verf erover en klaar is Helmut..:P
My 2 cents, Leo.:D
Geplaatst: 27 sep 2007, 09:43
door Helmut
Hoi,
ik denk dat ik voor de manier van Leo ga, dus plakken en poppen.
Welke dikte raden jullie mij aan?
Kan dit ook met aluminium? Of kan dat niet, ik dacht ergens gelezen te hebben dat ijzer met alu. reageert op elkaar.
En waar kan ik dit soort materialen kopen?
Iemand ervaring met WEICON Flex 310 M. Als lijmmiddel?
Of beter Sikaflex gebruiken.
bedankt Helmut.
beste
Geplaatst: 27 sep 2007, 11:09
door DVIII
sikaflex en trespa plaat , beide niet te duur , wel heel erg goed , enne laat dat poppen maar achterwege want gaten boren in de sponning geeft niets dan ellende. en is niet nodig !
je kunt de sika als een soort tixotroop kit zien , dus eerst beide zijden licht inkiten en dan na een paar minuten aanbrengen.
en besteed het meeste tijd aan de perfectie van trespa plaat als dat er goed in past ziet het er ook perfect uit.
Geplaatst: 27 sep 2007, 11:38
door joy
my 2 cents, poppen brengt gaten met zich mee, gaten die ook weer kunnen gaan roesten en lekken
kromtrekken als gevolg van lassen kun je voorkomen door zogenaamde koelpasta te gebruiken, werkt erg goed
Geplaatst: 27 sep 2007, 13:13
door Helmut
Poppen is extra gaten maken ,klopt, is kans op extra roest.
Ik ga het gewoon proberen met sika en trespa, is het meest simpel,en goedkoop. Als het niet lukt komt plan B .
Bedankt voor de tips,Helmut.
Geplaatst: 27 sep 2007, 13:23
door jooph
Hallo Helmut,
Trespa en kitten zou ook mijn optie zijn.
Voordeel is ook nog dat het bij veranderde wensen altijd nog is terug te draaien.
Heb zelf niet zoveel ervaring met Trespa maar heb wel gehoord dat Trespa toch ook nog wel "werkt" dus plaats het er niet stijf in maar hou iets ruimte zou dat daar kit tussen kan en het paneel iets kan "bewegen".
Zou voor de zekerheid hem op een meter afstand van een muur zetten, zodat je de panelen even tijdelijk kan klemmen(niet te hard) m.b.v. een paar latten.
Joop
Geplaatst: 27 sep 2007, 14:15
door Helmut
Hoi Joop, ik zal er rekening mee houden bedankt.
Is een goed idee dat met die muur ,zat zelf al te denken aan sjorbanden ,
helemaal om de bus heen, wordt een leuke klus.
Ik maak foto,s en laat het hier weten.
Helmut.
Geplaatst: 27 sep 2007, 14:34
door Admin
Zie net dat mijn post restloos verdwenen is
Ik had het volgende toegevoegd:
I.p.v. poppen de panelen stempelen tegen een muur (Knauf gipsplaat) bespaart je de moeite en het risico van gaatjes boren..
Sikaflex (vermoedelijk bedoel je 221, er zijn er tientallen) is prima, maar alweer wat ouderwets (PUR). Inmiddels hebben vrijwel alle fabrikanten kitten op basis van MS Polymeer, minstens dezelfde hechting en dichting, aanzienlijk goedkoper in de aanschaf en in veel meer kleuren verkrijgbaar.
Geplaatst: 27 sep 2007, 17:46
door melhof
Nog ff tegen aan schoppen: (figuurlijk dan hè)
Je hebt het over een plank tegen de zijkant van je bus aan kitten om te voorkomen dat de raamrubbers op den duur zouden kunnen gaan lekken.
Is dat niet een beetje onzin?
Denk je niet dat al die leuke kitten (hoe goed ook) nog veel eerder zullen gaan lekken dan die oude degelijke raamrubbers???
Ik zou echt niet voor die kit oplossing gaan.
Kit verouderd veel sneller dan rubber. En ik heb er een hekel aan.
Mijn halve camper zit met dat stomme spul vol gesmeerd en alle randen hoeken en rot verbindingen gaan op den duur (bij slechte kit al na een jaar) toch weer lekken.
Ik maak alles dus echt super goed schoon van tevoren, met schuren en aceton om vervolgens de duurste kitten overal tussen te smeren. Soms moet ik hele strippen en platen compleet verwijderen omdat kit alleen tegen het randje smeren geen langdurig effect heeft.
En je wilt een kunststof plaat tegen een stalen bus gaan kitten zonder verdere klemkracht...
Bedenk je goed dat die raamrubbers veel degelijker zijn en veel makkelijker met een extra randje kit te repareren zijn, dan welke plaat die er bij lekkage en slechte kit weer af kan waaien dan ook.
En zet vooral niet de plaat strak tegen je dakgoot.
Dan krijg je een randje waar gegarandeerd na verloop van tijd water tussen gaat zitten.
Laat zo'n plaat lekker een duim afstand van welke rand dan ook en zorg dat je binnen makkelijk de sporen kan zien als het gaat lekken.
Zorg voor ventilatie aan de binnenkant:
plaat
-
isolatie met dotten lijm er tegen aan zodat er nog vocht/condens tussen door kan sijpelen en het niet getraped wordt en gaat rotten
-
dan ruimte waar lucht door kan 'tochten' om eventueel vocht te ventileren
-
bubbelplastic met alufolie
-
je houten wandje
Over de isolatie: steenwol is het best brand werend, maar erg vocht opnemend een lekkage zie je pas na een hele tijd.
Piepschuim en andere niet vocht opnemende varianten zijn beter omdat vocht daar doorheen gaat en dus aan de binnenkant van je muur zichtbaar wordt. Is vervelen, maar wel een alarm.
Pur is uit den boze. Van meerder mensen verhalen gehoord dat bussen die met pur zijn geisoleerd na enkele jaren beter gelsoopt dan gerepareerd kunnen worden. Condens blijft er tussen zitten en gaat ter plekke rotten.
Zo'n plaat tegen je buitenwand heeft onder in geen afvoer, condens dat niet ventileerd blijft daar dus staan in een batje. Na een tijdje komt je plaat er af.
Wil je dat dus, kun je nog beter onderin gaten naar binnen boren als eventuele water afvoer.
Ik heb een broertje dood aan kit :x
Ik heb in 1 jaar tijd alweer genoeg lekkages mee gemaakt voor vele jaren, met name door allerlijk stomme kit technieken.
Ik zoek dan ook betere oplossingen en alleen in overmacht kit (ik kan bv. niet mijn hele alkhoof gaan vervangen omdat ze die nu eenmaal dom gemaakt hebben. Ik zal je de verhalen besparen.
Conserveer liever je mooie ruitjes goed in hun ruitrubber en verf ze dicht.
Dan kun je daarna er achter doen wat je wilt. BV. die procedure hierboven. Als je dat goed doet, krijg je geen condens aan de binnenkant, ventileert het bovendien en heb je er geen omkijken naar.
Groet,
Melchior
Geplaatst: 27 sep 2007, 18:02
door Admin
Melchior,
Ik ben het helemaal eens met wat je stelt..... maar dan wel voor stopverf en voor 25 jaar geleden! De chemische industrie heeft ons een groot aantal lijmen en kitten van uitstekende kwaliteit onder handbereik gebracht. Omdat hechten en afdichten in één productiegang kunnen plaatsvinden en omdat de sterkte groter is dan geklonken, geboute of gelaste verbindingen (geen verzwakking door geboorde gaten en verandering van de materiaaleigenschappen!), worden vandaag de dag veel auto's, vrachtwagens, aanhangers, autobussen, schepen en vliegtuigen in elkaar gelijmd.
Soms is een verandering wel degelijk een verbetering...
Geplaatst: 27 sep 2007, 19:02
door Helmut
Hallo , ik denk toch dat het lijmen wordt met trespa.Als het niet goed genoeg is gaan we over op klassieke methodes. Ik moet toch vertrouwen hebben in bijvoorbeeld vliegtuigen (zoals Ernst al aanhaalde) deze zijn allemaal gelijmd.
De voorbereiding lijkt me wel heel belangrijk, de te lijmen delen schuren ontvetten eventueel voorbehandelen met een middel zodat je een goede hechtlaag krijgt ,dan moet het lukken volgens mij.
Ik ga dit testen en zal het melden hier.
Als iemand nog een toevoeging of opmerking heeft , kom maar op...
Mijn dank is groot... Helmut
Geplaatst: 27 sep 2007, 19:37
door jooph
Hallo,
Kitten is een vak
Vaak kliederen mensen maar wat raak zonder een goede voorbehandeling.
Vaak denken mensen dat een dunne kitnaad/rand beter is. Integendeel!
Kit moet minimaal enkele millimeters dik/breed zijn om zijn "werk"goed te kunnen doen.
Voordeel van kit t.o.v. rubbers is wel dat je de kit makkelijk kunt vervangen na paar jaar en dat is met rubber lastiger en prijziger.
Als de ramen dubbel "glas" zijn dan zou ik nog wel overwegen om ze alleen aan binnenkant te blinderen.(schilderen o.i.d.)
Joop
Geplaatst: 27 sep 2007, 19:43
door DVIII
allen en joop , 100 punten
Geplaatst: 30 sep 2007, 18:12
door Merijn Nuijten
Hmm, zelf heb ik er niet onwijs veel verstand van (zeg maar helemaal niet) maar mijn lieve wederhelft hoor ik altijd zeggen: LASSEN!!
Alle andere manieren zorgen voor vocht, roest, extra onderhoud etc. Lassen is een beetje meer werk en je moet iemand vinden die het goed kan, maar dan is het ook wel helemaal af.
Natuurlijk moet je dan wel van te voren weten of je het echt zo dicht wil hebben, want terug met ramen er in is een beetje werk voor nix.
Dat het zou gaan golven is onzin, dit ligt aan de manier van lassen. Je moet puntjes zetten en zorgen dat die tussendoor goed afkoelen. Dus niet allemaal puntjes naast elkaar, want dan trekt het helemaal krom.
Mocht je iemand zoeken om de bus eens te bekijken en wat tips te geven: stuur eens een mailtje of kom een bakje koffie drinken in Huissen.
Groetjes,
Merijn
Geplaatst: 30 sep 2007, 19:10
door joy
puntjes zetten kan maar dan wordt het lastiuger om het waterdicht te krijgen, en het is minder sterk dan een rupslas
maar een goede lasser kan het prima dichtlassen, rupsen leggen zonder dat het kromtrekt , met gebruik van koelpasta :)
Geplaatst: 30 sep 2007, 20:35
door Merijn Nuijten
Tuurlijk een rupslas, maar die begin je met vastpunten :)
ramen dichtmaken
Geplaatst: 01 okt 2007, 14:32
door Arnold Smeets
Ik was afgelopen vrijdag bij DaimlerChrysler, daar werd verteld dat alles qua dichtmaken van ruiten met rvs plaatdelen gedaan wordt die vervolgens met een lijm in kitvorm geplakt worden. Ze hebben leuke dubbele zuignappen met een band ertussen waardoor je er spanning op kunt zetten om dat zaak aan te trekken. Maar hiervoor zijn eerder in dit draadje al oplossingen gegeven.
Groet,
Arnold
vreemd
Geplaatst: 01 okt 2007, 21:31
door DVIII
op de een of andere manier wordt er geroemd over het lassen van plaatmateriaal en hoe geweldig dat wel niet is , zal ik even... ?
auto's worden niet gelast, tenminste alles wat je ziet aan de buitenkant van de auto is voor 80% gelijmd en geschroeft ! , en wel hierom , hoe goed de lasser in kwestie ook zijn best doet, plaatmateriaal trekt als de neten.
Daar is geen fatsoenlijke auto mee te maken als je het aan elkaar last.
kijk de carrosserie inwendig en de bodem , daar kun je zonder moeite aan werken met lastechnieken . maar daar wordt een groot deel met puntlassen gewerkt , en die vervormen nauwelijks en wat er zichbaar blijft aan de bodem van je auto , is voor de mens niet zichtbaar zonder er eerst onder te gaan liggen.
Geplaatst: 07 nov 2007, 12:22
door Saskia
Hoe gaat het met je ramen Helmut?