Pagina 1 van 1
koppeling gaat zwaar
Geplaatst: 27 sep 2007, 11:36
door made0031
Hallo ,ik heb het volgende probleem namelijk dehydraulische koppelingsbediening gaat zwaar en het pedaal komt te langzaam terug.
Priseas is gesmeerd,koppeling ontkoppelt goed en slipt niet
Weet iemand een oplossing van dit probleem
gr made0031
koppelings arm
Geplaatst: 27 sep 2007, 19:41
door DVIII
kijk eens goed naar de arm die in het bellhuis verdwijnt, soms loopt die vast op de motorsteun bout , omdat soms de bouten in het bellhuis ( die twee M14 ( 22mm kop)) los raken . dan zakt de motor iets over de steun en loopt de arm steeds klem. soms zie je het blok in zijn geheel op en neer gaan bij het koppelen.
Geplaatst: 27 sep 2007, 20:55
door made0031
Wat bedoel je precies met het bellhuis.!
dat
Geplaatst: 27 sep 2007, 21:15
door DVIII
het bellhuis of bellhouse is dat stuk van de motor/versnellingsbak waar de koppeling in zit met het vliegwiel , ook wel vliegwielhuis genoemd.
afijn dat was niet zo duidelijk dus.
( de 314 motoren hebben een, van boven dicht vliegwielhuis , vandaar bellhouse). (autojargon ; net als banjo'as en Mc pherson)
Geplaatst: 28 sep 2007, 17:08
door made0031
Bedankt voor de info ik moet toch nog mijn waterpomp vervangen ,dan staat hij bij ons op de put ,kan ik dat gelijk controleren.
Op de tekening in de kaartenbak staat de koppeling uitgevoerd met 2 veren ,een staande +een veer over hetpedaal.
Deze zit bij mij niet dus ik dacht dat dit misschien de oorzaak was.
Echter met chassis en motornummer het opgezocht op EPC (dit is het onderdelen programma van mercedes) en daar wordt hij niet weergegeven .
Zit deze 2 veer bij de meeste wel of niet !
gr Rob
veer
Geplaatst: 29 sep 2007, 20:00
door DVIII
ik heb hem ook al gezien en daarna weer niet gezien in diverse auto's
het is dus een optioneel onderdeel , dat de werkcilinder niet altijd goed werkt heeft met vervuiling te maken , maar daar kan het hele systeem op vallen en staan , kortom als je niet zeker bent van de souplesse.
effe uit elkaar en door en door schoonmaken en insmeren met Ate vet
dan weer ontluchten ( met de werkcilinder niet gemonteerd maar los omlaag hangend) en dan moet het goed zijn , de inwendige veer in de werkcilinder moet de koppeling automatisch scherp stellen en de drukgroepveren doen de rest !
Geplaatst: 02 okt 2007, 23:24
door made0031
Ik heb mijn waterpomp vervangen en gelijk gekeken naar de koppeling.
Alles is gesmeerd en loopt niet aan.Het huis zit vast en de olie is schoon.
Wel valt me op dat als ik na het ontkoppelen het pedaal terugtrek je de olie hoort na ijlen .Het pedaal komt dus langzaam omhoog omdat de olie niet terug wil stromen.
kan dit liggen aan het stukje slang wat tussen de onderste cilinder en de stalen leiding zit of is dit een probleem in de werkcilinder.
Heb ook miojn thermostaat vervangen klopte wel dat hij niet goed werkte ,een of andere amateur had hem dmv 2 m8 moeren vast open gezet. Vond een nieuwe vast te duur!!!
Gr Rob
Geplaatst: 03 okt 2007, 06:53
door A_A
Rob, ik heb dit vorig jaar geleden ongeveer zo ook gehad, dwz dat na ijlende geluid. Bij mij was het probleem toen, dat de slang tussen werkcilinder en stalen leiding lek was. Die zoog lucht aan bij het los laten van de koppeling. Het pedaal kwam toen ook niet terug. Maar mijn koppeling kwam toen ook niet helemaal meer vrij, is dat bij jou wel dan ?
Ik moest een paar keer trappen om te kunnen schakelen. Maar zie je nergens op de slang of stalen leiding remolie?
slang
Geplaatst: 03 okt 2007, 09:12
door DVIII
ach ja die slang, ik denk dat de vorige knutselaar , die ook die twee moeren in de thermostaat verstopt had aan het rommelen is geweest met zo'n slang dichtknijper, en dat is funest voor elke goede remslang omdat je het binnenwerk onherstelbaar beschadigt. er zijn wel slangen die er tegen kunnen , maar omdat onze slangen bijna 40 euro kosten is het voor ons geen optie ze even af te klemmen.
ook bij wielrem cilinders kom ik regelmatig dit soort problemen tegen, dan kan er wel olie in, maar niet terug , waardoor de hele remvoering opgebruikt wordt. de binnendiameter van remslang is slechts 1,5 tot 2 mm , dus als je die dan beschadigt, de slang is opgebouwd uit diverse lagen slang over elkaar , drukt de vloeistof ipv door de slang , tussen de lagen van de slang die dan prompt dichtdrukt met alle gevolgen van dien.
ps check nog maar wat door aan de auto , je weet nooit wat er nog meer gerotzooit is.
Geplaatst: 03 okt 2007, 21:07
door made0031
Bedankt voor de tips,ik ga morgen gelijk een nieuw stukje slang regelen.
Ik kan bij ons op de zaak via EPC op mijn chassis nummer zien wat het onderdeel nummer moet zijn.
ook heb ik toegang tot WIS-net.Dit is het werkplaatsinformatie systeem van mercedes.Voor mijn bus helaas niet bruikbaar want het gaat volgens mij maar terug tot 88.
Maar mocht iemand een keer iets specifieks willen weten dan hoor ik het wel.
Groet Rob
Geplaatst: 06 okt 2007, 23:47
door made0031
Nieuwe stukje slang besteld (orgineel mercedes €25)
Koppeling werkt als nooit tevoren ,zo licht als een veertje.
Leiding brak wel af tijdens demontage ,gelijk een stuk nieuw aangezet.
Rijd nu goed ,helaas is nu mijn radiateur gaan lekken.
heefrt iemand er nog een,
Gr Rob
Geplaatst: 07 okt 2007, 11:27
door dinand
rob,
Een lek in je radiateur kun je ook gewoon solderen he, kost een stuk minder en werkt uitstekend