zonnepanelen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

zonnepanelen

Bericht door ron(372) »

Vandaag weer een klusje geklaard.
Twee panelen van 85 watt op de mercedes gezet.


Afbeelding

Groeten Ron mb 613
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Heb je er ook een meter tussen wat registreerd hoeveel ze opbrengen?

Ik ben wel benieuwd. We hebben wat discussie gehad daarover met enkele leveranciers.

Dennis
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

Dennis en Nancy schreef:Heb je er ook een meter tussen wat registreerd hoeveel ze opbrengen?

Ik ben wel benieuwd. We hebben wat discussie gehad daarover met enkele leveranciers.

Dennis
Kan in de bus de toestand van de accu's zien en of de panelen staan te laden.

Groeten Ron
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Ziet er mooi uit Ron :D .

En staan ze paralel of in serie ?

En wat voor laadregelaar heb je gebruikt ?

Groet,

Gerard
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

GerardM schreef:Ziet er mooi uit Ron :D .

En staan ze paralel of in serie ?

En wat voor laadregelaar heb je gebruikt ?

Groet,

Gerard
Paralel, alles is 12 volt dus.
Laadregelaar is een mpt regelaar van 12 v 200w.

Groeten Ron
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Bericht door beatrix18 »

Hoi Ron,

Ziet er goed uit!
Zelf heb ik een oude Fox-i90 regelaar en wil die vervangen voor een mppt regelaar. Welke heb jij en hoe zijn je ervaringen?

Groeten,

Peter
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

beatrix18 schreef:Hoi Ron,

Ziet er goed uit!
Zelf heb ik een oude Fox-i90 regelaar en wil die vervangen voor een mppt regelaar. Welke heb jij en hoe zijn je ervaringen?

Groeten,

Peter
Hallo Peter,

Ik heb een mste mpt regelaar en nog geen ervaring want het zit er net op. Maar op het eerste gezicht werkt het goed en zal het nu in de praktijk gaan testen.

Groeten Ron
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

Ook wij hebben onlangs een paneel op het dak gezet. De belangrijkste reden om dit te doen was de vakantie van de afgelopen zomer. Die was budegettair gezien behoorlijk uit de klouwen gelopen omdat we drie weken in Frankrijk tijdens het hoogseizoen alleen op campings gestaan hebben. Daar wordt je dus niet vrolijk van. Met dit paneel hebben we dan ook wat meer onafhankelijkheid aangeschaft, zodat de komende vakantie's en vrije dagen doorgebracht kunnen worden op GOP's. Af en toe een dagje op een camping, zodat de kids kunnen zwemmen of zo.
Er ligt op het dak dus een 130WP kristalijn paneel in combinatie met een Steca 10-10 laadregelaar en, vooralsnog, houdt ie de 140 A/Uh service accu's, bij normaal gebruik, keurig op spanning. Ik heb hier en daar trouwens wel wat energie besparende maatregelen genomen, waarvan de voornaamste de verlichting is. Die heb ik grotendeels vervangen voor LED verlichting, en daarnaast bewuster omgaan met de beschikbare energie ( boiler uit s'avonds, tv uit als er geen hond naar kijkt etc)
Het is een behoorlijke investering, maar tot nu toe zeker de moeite en het geld waard.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten