Ziet er goed uit!
Zelf heb ik een oude Fox-i90 regelaar en wil die vervangen voor een mppt regelaar. Welke heb jij en hoe zijn je ervaringen?
Groeten,
Peter
Hallo Peter,
Ik heb een mste mpt regelaar en nog geen ervaring want het zit er net op. Maar op het eerste gezicht werkt het goed en zal het nu in de praktijk gaan testen.
Ook wij hebben onlangs een paneel op het dak gezet. De belangrijkste reden om dit te doen was de vakantie van de afgelopen zomer. Die was budegettair gezien behoorlijk uit de klouwen gelopen omdat we drie weken in Frankrijk tijdens het hoogseizoen alleen op campings gestaan hebben. Daar wordt je dus niet vrolijk van. Met dit paneel hebben we dan ook wat meer onafhankelijkheid aangeschaft, zodat de komende vakantie's en vrije dagen doorgebracht kunnen worden op GOP's. Af en toe een dagje op een camping, zodat de kids kunnen zwemmen of zo.
Er ligt op het dak dus een 130WP kristalijn paneel in combinatie met een Steca 10-10 laadregelaar en, vooralsnog, houdt ie de 140 A/Uh service accu's, bij normaal gebruik, keurig op spanning. Ik heb hier en daar trouwens wel wat energie besparende maatregelen genomen, waarvan de voornaamste de verlichting is. Die heb ik grotendeels vervangen voor LED verlichting, en daarnaast bewuster omgaan met de beschikbare energie ( boiler uit s'avonds, tv uit als er geen hond naar kijkt etc)
Het is een behoorlijke investering, maar tot nu toe zeker de moeite en het geld waard.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"