508 zegt TIK onder de stoel

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

508 zegt TIK onder de stoel

Bericht door patrickjanssen »

508 start niet meer,
bij het indrukken van de startknop hoor je een luide tik van onder de stoel vandaan komen,

stoel eruitgehaald, zit daar die omvormer tot 24 volt
ook uit elkaar geschroeft, zit een spoel in met een magneet die klik zegt, maar verder geen reactie meer naar de motor.
spoel ziet er goed uit,
beide zekeringen (platte plaatjes van een cm of vier) zijn ook heel.

Iemand een idee ?
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

wat is het voltage van je accu's?

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Dan werkt je paralel-serieschakelaar alvast goed, want dat is dat ding onder je stoel.
Geef je startmotor eens een klap met een hamer?
(Zie http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=3118 )


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

Bericht door patrickjanssen »

ik heb een klap met de hamer gegeven, maar niets,

Kan het liggen aan het volgende ?

In die serie-parralel schakelaar zit een magneet die dan klik zegt, deze trekt een soort contactje naar elkaar toe, wat een vonk moet gaan geven, kan het zijn dat dit contactje niet meer vonkt, dus geen stroom doorgeeft aan de startmotor? kan het zijn dat dit onderdeelte stuk is of niet goed afgesteld ?
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

Bericht door patrickjanssen »

http://fia3-91.dsl.hccnet.nl/jan/my_pag ... kelaar.htm

deze info is van een boot, maar werkt precies hetzelfde,
mag ik hieruit afleiden dat het contact geen vonk moet geven, maar de twee uiteinden elkaar moeten raken? (dmv de stelschroeve in te draaien)
omdat ze speken over contactdruk?
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

Bericht door patrickjanssen »

p.s. marc de acu's zijn 12 vold x2 dus met heel veel ampere ik geloof 58
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Patrick,

Natuurlijk kan het serie/parallelrelais kapot zijn. Maar niet vonken is daar beslist geen aanwijzing voor: als alles goed gaat, komt het eigenlijke startrelais (dat op de startmotor zit) pas in nàdat het serieparallelrelais de accu's van parallel in serie heeft geschakeld. Er loopt op het moment van omschakelen dus nog geen stroom, dus geen vonk.

Heb je een multimeter (universeelmeter)? Zo niet, tussen de € 7.50 en € 12.50 bij de kruidenier of de bouwmarkt.

Meet eens de spanning op de dikke kabel op de startmotor (die van het serie/parallelrelais komt) t.o.v. massa. Een paar extra handen helpt, de rode pen op de koperen schroef, de zwarte pen b.v. op het motorblok en nog een hand om te starten. Tijdens het starten (ook als er behalve die klik niets gebeurt) moet de gemeten spanning in de orde van grootte van 24 V liggen.
Meter op het juiste bereik (50 V DC) en de testsnoertjes in de juiste gaatjes. Niet in "10 A DC", want dan moet je meteen weer een nieuwe meter gaan halen :wink:

Als je bovenbeschreven meting hebt uitgevoerd, meld dan even het resultaat op dit forum, dan weten we waar we verder moeten zoeken.

PS Als het nòg minder moet kosten, neem je een werkend 24 V-lampje (koplamp) en knutselt daar twee stukjes snoer aan. Eén aan massa en één aan de dikke kabel. Rest als boven...

Succes! We horen wel van je.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

Bericht door patrickjanssen »

ik heb bijna geen fatsoenlijk gereedschap :( natuurlijk erg stom, ik ga vanavond zo'n ding halen en meld morgen de uitslag, alvast bedankt!
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

patrickjanssen schreef:p.s. marc de acu's zijn 12 vold x2 dus met heel veel ampere ik geloof 58
Dat vermoeden had ik al ;-)

Nee ik bedoel meten want toen ik wat weinig electronene wakker konschudden resulteerde dat ook in ee klik en verder niets. Soms zelfs klapperen.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

ik ga vanavond zo'n ding halen

Makro? Heeft ze vast ook wel.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

mfellman schreef:
patrickjanssen schreef:p.s. marc de acu's zijn 12 vold x2 dus met heel veel ampere ik geloof 58
Dat vermoeden had ik al ;-)

Nee ik bedoel meten want toen ik wat weinig electronene wakker konschudden resulteerde dat ook in ee klik en verder niets. Soms zelfs klapperen.

Marc
dat klapperen is een of 2 lege accus. Dan kan ie wel niet wel niet wel niet wel niet omschakelen naar 24v.

En als je een klik hoort betekend dat je relais het wel doet, de klik is volgens mij het 'vonkje'. Wat je nu het beste kan doen is meten of ver 24/25 volt aankomt op je startmotor. Komt dat niet aan, zit het in de kabels ernaartoe, komt het wel aan is je startmotor 'vastgelopen', of is je startrelais doorgebrand. Om een vastgelopen startmotor te verhelpen kun je de startknop indrukken en een paar flinke klappen op de startmotor geven, maar beter is in zn 2 met de koppeling ingedrukt de bus een paar meter vooruit te laten duwen en opeens de koppeling omhoog laten komen, daar komt ook de startmotor mee in beweging als hij idd vast zat. Daaarna moet je gewoon kunnen starten.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

patrickjanssen schreef:http://fia3-91.dsl.hccnet.nl/jan/my_pag ... kelaar.htm
deze info is van een boot, maar werkt precies hetzelfde
Patrick, wat een geweldig link geef je hier!
Een duidelijk verhaal dat erg welkom is bij bij, dank je !
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

winand schreef:
patrickjanssen schreef:http://fia3-91.dsl.hccnet.nl/jan/my_pag ... kelaar.htm
deze info is van een boot, maar werkt precies hetzelfde
Patrick, wat een geweldig link geef je hier!
Een duidelijk verhaal dat erg welkom is bij mij, dank je !
Inderdaad, heb ´m meteen toegevoegd aan de (sticky) documenten.:)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

Bericht door patrickjanssen »

mfellman schreef:wat is het voltage van je accu's?

Marc
Nou ik heb een multiemeter gehaald,
Hij geeft bij beide accu's 12.3 V aan

Wanneer ik de startknop indruk komt er 24.3 volt op gemeten zowel op de omvormer, als tot aan op de startmotor.

daar heb ik al een flinke mep op gegeven maar zonder resultaat.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Patrick,

12,3 is al wel aan de lage kant! Een normale volle accu zou toch op 12,7 moeten zitten eigenlijk. Maar het is ook weer meer dan genoeg om gewoon te moeten kunnen starten. Ben toch bang dtaje dan met een paar kilo naar een electro motoren revisie bedrijf moet stappen. Kunnen ze hem testen en eventueel (waarschijnlijk) herstellen.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

patrickjanssen schreef:
mfellman schreef:wat is het voltage van je accu's?

Marc
Nou ik heb een multiemeter gehaald,
Hij geeft bij beide accu's 12.3 V aan

Wanneer ik de startknop indruk komt er 24.3 volt op gemeten zowel op de omvormer, als tot aan op de startmotor.

daar heb ik al een flinke mep op gegeven maar zonder resultaat.
en wat is de spanning van je accus zodra je de startknop indrukt? valt deze dan meteen terug, of blijft deze ongeveer het zelfde?

Dat er 24,3 aankomt op je startmotor betekend dat er niks mis is met je bedrading, en dat je het volgens mij moet zoeken bij de startmotor zelf.

Het is op je eigen risio, maar ik heb regelmatig wel iemand net zo lang op de startmotor zien slaan tot datie het gewoon deed.

En heb je de bus ook al een paar meter vooruit geduwd? dat wil een vastzittende startmotor ook nog wel eens helpen.

Als deze 2 opties niet werken, denk ik dat het relais van je startmotor eraan is. Dat is de kleine cilinder naast/op je startmotor. Vervangen kost mij mercedes iets van 100 euri. Voor 150 haal je overigens een gereviseerde startmotor bij de dbblclub (maar nu helaas niet op voorraad)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wanneer ik de startknop indruk komt er 24.3 volt op gemeten zowel op de omvormer, als tot aan op de startmotor.

Daarmee heb je het probleem dus gelocaliseerd tot de startmotor zelf.

Verder te meten: uitgang van startrelais tijdens starten (die andere koperen schroef, waarvandaan een korte strip het huis van de startmotor inloopt).
- Ook 24 V, dan is relais in orde en zmoet je verder met de startmotor zelf.
- Geen 24 V, dan moet je verder zoeken in het relais.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

Bericht door patrickjanssen »

ja ..... andere koperen schroef ?

die van mij is van 1972 daar zit niets blinkends meer aan,
heb even een fototje gemaakt van de startmotor,

Afbeelding
Ik neem aan dat je dat draadeinde bedoeld wat er onder de aansluitingen uit komt, ook daar staat bij indrukken startknop 24+ volt op.
Laatst gewijzigd door patrickjanssen op 06 okt 2007, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

patrick,

van het model startmotor wat jij hebt had de onderdelen comissie van dbbl nog 1 ruilexemplaar liggen . . misschien een optie om te bellen als hij echt kaduuk is.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik kan niet precies zien wat er aan de andere schroef zit (zit eronder in de schaduw), maar bij de meeste mij bekende typen startmotor zitten er op het relais twee dikke en één dunne aansluiting.
- van de positieve accupool (in jouw geval via het s/p-relais);
- van het startrelais naar de startmotor;
- van het contactslot/startschakelaar (de dunste van de drie).
De massaaansluiting van zowel startmotor als startrelais loopt via het huis dat met twee dikke bouten tegen het vliegwielhuis vast zit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
patrickjanssen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
Locatie: Duiven

Bericht door patrickjanssen »

Aan de andere schroef (in de schaduw) zit niets, het is een loze draadverbinding.

Wat is wijsheid om nu verder te gaan?
zelf eronderuitschroeven ? en laten testen ofzo,,, of garage inschakelen?

(dinand hoe werk het met de ruilonderdelen Bij DL ?)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

het is een loze draadverbinding.

Niet waarschijnlijk. Kijk eens of er onder de moeren een isolatiering zit, net als bij de andere aansluitingen.
- zo ja, dan zit de aansluiting vermoedelijk aan de binnenzijde en is voor het blote oog onzichtbaar.
- zo nee, dan is het een extra massa-aansluiting, die niet gebruikt hoeft te worden.

In het eerste geval: meet nog eens wat er met die aansluiting gebeurt tijdens het starten (spanning t.o.v. massa).
In het tweede geval, haal 'm er maar onderuit...

Eronderuit halen is niet moeilijk:
Maak voor alle zekerheid de massaklem van de beide accu's los.
Draai met een pijp- of dopsleutel(tje) de beide moeren, waaronder de draden zitten, los en schuif de kabelogen van de schroefdraad.
Bewaar de moeren en onderlegringetjes goed.
Maak de beide bevestigingsbouten los en trek de hele startmotor uit het vliegwielhuis. Pas op: het ding weegt een paar kilo en als-ie op je vingers valt, doet dat pijn!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

He hoi, heren er zat toch ook nog zo'n mini zekerings draadje op het serie parralel relais?
Die heb ik vorig jaar stuk gehad, het relais tikte wel maar de startmotor ging niet draaien.
Maar goed je hebt spanning op de startmotor dus zou dit zekerings draadje goed moeten zijn.

Ik ga even zoeken of ik daar nog even wat van kan vinden.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

patrickjanssen schreef:
(dinand hoe werk het met de ruilonderdelen Bij DL ?)
patrick, niet zo moeilijk: even inloggen op de dbbl website, het nummer van gerrit stroomer opzoeken, bellen en een afspraak maken als ie de startmotor nog heeft liggen.

a_a : er ziten er zelfs 2! En dat moeten geen draadjes zijn, maar bladzekeringen van 80 ampere.

ps: als de ene bladzekering/draadje doorbrand, brand de andere vaak ook mee door. Het valt niet op, en je vervangt ook in eerste instantie alleen de eerste (die in het zicht). Maar als je die andere ook doorgebrand hebt en je rijd er mee door (want dat kan) dan laad hij maar 1 accu op en je hebt een stroomlek op 2 accus (vraag me niet hoe dat komt, en of dat per definitie zo is, maar bij mij was dat wel het geval)
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Dinand, dat is nieuw voor mij. iemand een foto waar die 2e zit?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten