508 zegt TIK onder de stoel
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
508 zegt TIK onder de stoel
508 start niet meer,
bij het indrukken van de startknop hoor je een luide tik van onder de stoel vandaan komen,
stoel eruitgehaald, zit daar die omvormer tot 24 volt
ook uit elkaar geschroeft, zit een spoel in met een magneet die klik zegt, maar verder geen reactie meer naar de motor.
spoel ziet er goed uit,
beide zekeringen (platte plaatjes van een cm of vier) zijn ook heel.
Iemand een idee ?
bij het indrukken van de startknop hoor je een luide tik van onder de stoel vandaan komen,
stoel eruitgehaald, zit daar die omvormer tot 24 volt
ook uit elkaar geschroeft, zit een spoel in met een magneet die klik zegt, maar verder geen reactie meer naar de motor.
spoel ziet er goed uit,
beide zekeringen (platte plaatjes van een cm of vier) zijn ook heel.
Iemand een idee ?
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Dan werkt je paralel-serieschakelaar alvast goed, want dat is dat ding onder je stoel.
Geef je startmotor eens een klap met een hamer?
(Zie http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=3118 )
Mvg, Leo.:D
Geef je startmotor eens een klap met een hamer?
(Zie http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=3118 )
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
ik heb een klap met de hamer gegeven, maar niets,
Kan het liggen aan het volgende ?
In die serie-parralel schakelaar zit een magneet die dan klik zegt, deze trekt een soort contactje naar elkaar toe, wat een vonk moet gaan geven, kan het zijn dat dit contactje niet meer vonkt, dus geen stroom doorgeeft aan de startmotor? kan het zijn dat dit onderdeelte stuk is of niet goed afgesteld ?
Kan het liggen aan het volgende ?
In die serie-parralel schakelaar zit een magneet die dan klik zegt, deze trekt een soort contactje naar elkaar toe, wat een vonk moet gaan geven, kan het zijn dat dit contactje niet meer vonkt, dus geen stroom doorgeeft aan de startmotor? kan het zijn dat dit onderdeelte stuk is of niet goed afgesteld ?
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
http://fia3-91.dsl.hccnet.nl/jan/my_pag ... kelaar.htm
deze info is van een boot, maar werkt precies hetzelfde,
mag ik hieruit afleiden dat het contact geen vonk moet geven, maar de twee uiteinden elkaar moeten raken? (dmv de stelschroeve in te draaien)
omdat ze speken over contactdruk?
deze info is van een boot, maar werkt precies hetzelfde,
mag ik hieruit afleiden dat het contact geen vonk moet geven, maar de twee uiteinden elkaar moeten raken? (dmv de stelschroeve in te draaien)
omdat ze speken over contactdruk?
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hi Patrick,
Natuurlijk kan het serie/parallelrelais kapot zijn. Maar niet vonken is daar beslist geen aanwijzing voor: als alles goed gaat, komt het eigenlijke startrelais (dat op de startmotor zit) pas in nà dat het serieparallelrelais de accu's van parallel in serie heeft geschakeld. Er loopt op het moment van omschakelen dus nog geen stroom, dus geen vonk.
Heb je een multimeter (universeelmeter)? Zo niet, tussen de € 7.50 en € 12.50 bij de kruidenier of de bouwmarkt.
Meet eens de spanning op de dikke kabel op de startmotor (die van het serie/parallelrelais komt) t.o.v. massa. Een paar extra handen helpt, de rode pen op de koperen schroef, de zwarte pen b.v. op het motorblok en nog een hand om te starten. Tijdens het starten (ook als er behalve die klik niets gebeurt) moet de gemeten spanning in de orde van grootte van 24 V liggen.
Meter op het juiste bereik (50 V DC) en de testsnoertjes in de juiste gaatjes. Niet in "10 A DC", want dan moet je meteen weer een nieuwe meter gaan halen
Als je bovenbeschreven meting hebt uitgevoerd, meld dan even het resultaat op dit forum, dan weten we waar we verder moeten zoeken.
PS Als het nòg minder moet kosten, neem je een werkend 24 V-lampje (koplamp) en knutselt daar twee stukjes snoer aan. Eén aan massa en één aan de dikke kabel. Rest als boven...
Succes! We horen wel van je.
Natuurlijk kan het serie/parallelrelais kapot zijn. Maar niet vonken is daar beslist geen aanwijzing voor: als alles goed gaat, komt het eigenlijke startrelais (dat op de startmotor zit) pas in nà dat het serieparallelrelais de accu's van parallel in serie heeft geschakeld. Er loopt op het moment van omschakelen dus nog geen stroom, dus geen vonk.
Heb je een multimeter (universeelmeter)? Zo niet, tussen de € 7.50 en € 12.50 bij de kruidenier of de bouwmarkt.
Meet eens de spanning op de dikke kabel op de startmotor (die van het serie/parallelrelais komt) t.o.v. massa. Een paar extra handen helpt, de rode pen op de koperen schroef, de zwarte pen b.v. op het motorblok en nog een hand om te starten. Tijdens het starten (ook als er behalve die klik niets gebeurt) moet de gemeten spanning in de orde van grootte van 24 V liggen.
Meter op het juiste bereik (50 V DC) en de testsnoertjes in de juiste gaatjes. Niet in "10 A DC", want dan moet je meteen weer een nieuwe meter gaan halen
Als je bovenbeschreven meting hebt uitgevoerd, meld dan even het resultaat op dit forum, dan weten we waar we verder moeten zoeken.
PS Als het nòg minder moet kosten, neem je een werkend 24 V-lampje (koplamp) en knutselt daar twee stukjes snoer aan. Eén aan massa en één aan de dikke kabel. Rest als boven...
Succes! We horen wel van je.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Dat vermoeden had ik al ;-)patrickjanssen schreef:p.s. marc de acu's zijn 12 vold x2 dus met heel veel ampere ik geloof 58
Nee ik bedoel meten want toen ik wat weinig electronene wakker konschudden resulteerde dat ook in ee klik en verder niets. Soms zelfs klapperen.
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
dat klapperen is een of 2 lege accus. Dan kan ie wel niet wel niet wel niet wel niet omschakelen naar 24v.mfellman schreef:Dat vermoeden had ik al ;-)patrickjanssen schreef:p.s. marc de acu's zijn 12 vold x2 dus met heel veel ampere ik geloof 58
Nee ik bedoel meten want toen ik wat weinig electronene wakker konschudden resulteerde dat ook in ee klik en verder niets. Soms zelfs klapperen.
Marc
En als je een klik hoort betekend dat je relais het wel doet, de klik is volgens mij het 'vonkje'. Wat je nu het beste kan doen is meten of ver 24/25 volt aankomt op je startmotor. Komt dat niet aan, zit het in de kabels ernaartoe, komt het wel aan is je startmotor 'vastgelopen', of is je startrelais doorgebrand. Om een vastgelopen startmotor te verhelpen kun je de startknop indrukken en een paar flinke klappen op de startmotor geven, maar beter is in zn 2 met de koppeling ingedrukt de bus een paar meter vooruit te laten duwen en opeens de koppeling omhoog laten komen, daar komt ook de startmotor mee in beweging als hij idd vast zat. Daaarna moet je gewoon kunnen starten.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Patrick, wat een geweldig link geef je hier!patrickjanssen schreef:http://fia3-91.dsl.hccnet.nl/jan/my_pag ... kelaar.htm
deze info is van een boot, maar werkt precies hetzelfde
Een duidelijk verhaal dat erg welkom is bij bij, dank je !
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Inderdaad, heb ´m meteen toegevoegd aan de (sticky) documenten.:)winand schreef:Patrick, wat een geweldig link geef je hier!patrickjanssen schreef:http://fia3-91.dsl.hccnet.nl/jan/my_pag ... kelaar.htm
deze info is van een boot, maar werkt precies hetzelfde
Een duidelijk verhaal dat erg welkom is bij mij, dank je !
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
Nou ik heb een multiemeter gehaald,mfellman schreef:wat is het voltage van je accu's?
Marc
Hij geeft bij beide accu's 12.3 V aan
Wanneer ik de startknop indruk komt er 24.3 volt op gemeten zowel op de omvormer, als tot aan op de startmotor.
daar heb ik al een flinke mep op gegeven maar zonder resultaat.
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Hallo Patrick,
12,3 is al wel aan de lage kant! Een normale volle accu zou toch op 12,7 moeten zitten eigenlijk. Maar het is ook weer meer dan genoeg om gewoon te moeten kunnen starten. Ben toch bang dtaje dan met een paar kilo naar een electro motoren revisie bedrijf moet stappen. Kunnen ze hem testen en eventueel (waarschijnlijk) herstellen.
Marc
12,3 is al wel aan de lage kant! Een normale volle accu zou toch op 12,7 moeten zitten eigenlijk. Maar het is ook weer meer dan genoeg om gewoon te moeten kunnen starten. Ben toch bang dtaje dan met een paar kilo naar een electro motoren revisie bedrijf moet stappen. Kunnen ze hem testen en eventueel (waarschijnlijk) herstellen.
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
en wat is de spanning van je accus zodra je de startknop indrukt? valt deze dan meteen terug, of blijft deze ongeveer het zelfde?patrickjanssen schreef:Nou ik heb een multiemeter gehaald,mfellman schreef:wat is het voltage van je accu's?
Marc
Hij geeft bij beide accu's 12.3 V aan
Wanneer ik de startknop indruk komt er 24.3 volt op gemeten zowel op de omvormer, als tot aan op de startmotor.
daar heb ik al een flinke mep op gegeven maar zonder resultaat.
Dat er 24,3 aankomt op je startmotor betekend dat er niks mis is met je bedrading, en dat je het volgens mij moet zoeken bij de startmotor zelf.
Het is op je eigen risio, maar ik heb regelmatig wel iemand net zo lang op de startmotor zien slaan tot datie het gewoon deed.
En heb je de bus ook al een paar meter vooruit geduwd? dat wil een vastzittende startmotor ook nog wel eens helpen.
Als deze 2 opties niet werken, denk ik dat het relais van je startmotor eraan is. Dat is de kleine cilinder naast/op je startmotor. Vervangen kost mij mercedes iets van 100 euri. Voor 150 haal je overigens een gereviseerde startmotor bij de dbblclub (maar nu helaas niet op voorraad)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Wanneer ik de startknop indruk komt er 24.3 volt op gemeten zowel op de omvormer, als tot aan op de startmotor.
Daarmee heb je het probleem dus gelocaliseerd tot de startmotor zelf.
Verder te meten: uitgang van startrelais tijdens starten (die andere koperen schroef, waarvandaan een korte strip het huis van de startmotor inloopt).
- Ook 24 V, dan is relais in orde en zmoet je verder met de startmotor zelf.
- Geen 24 V, dan moet je verder zoeken in het relais.
Daarmee heb je het probleem dus gelocaliseerd tot de startmotor zelf.
Verder te meten: uitgang van startrelais tijdens starten (die andere koperen schroef, waarvandaan een korte strip het huis van de startmotor inloopt).
- Ook 24 V, dan is relais in orde en zmoet je verder met de startmotor zelf.
- Geen 24 V, dan moet je verder zoeken in het relais.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
ja ..... andere koperen schroef ?
die van mij is van 1972 daar zit niets blinkends meer aan,
heb even een fototje gemaakt van de startmotor,
Ik neem aan dat je dat draadeinde bedoeld wat er onder de aansluitingen uit komt, ook daar staat bij indrukken startknop 24+ volt op.
die van mij is van 1972 daar zit niets blinkends meer aan,
heb even een fototje gemaakt van de startmotor,
Ik neem aan dat je dat draadeinde bedoeld wat er onder de aansluitingen uit komt, ook daar staat bij indrukken startknop 24+ volt op.
Laatst gewijzigd door patrickjanssen op 06 okt 2007, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Ik kan niet precies zien wat er aan de andere schroef zit (zit eronder in de schaduw), maar bij de meeste mij bekende typen startmotor zitten er op het relais twee dikke en één dunne aansluiting.
- van de positieve accupool (in jouw geval via het s/p-relais);
- van het startrelais naar de startmotor;
- van het contactslot/startschakelaar (de dunste van de drie).
De massaaansluiting van zowel startmotor als startrelais loopt via het huis dat met twee dikke bouten tegen het vliegwielhuis vast zit.
- van de positieve accupool (in jouw geval via het s/p-relais);
- van het startrelais naar de startmotor;
- van het contactslot/startschakelaar (de dunste van de drie).
De massaaansluiting van zowel startmotor als startrelais loopt via het huis dat met twee dikke bouten tegen het vliegwielhuis vast zit.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- patrickjanssen
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 sep 2007, 15:30
- Locatie: Duiven
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
het is een loze draadverbinding.
Niet waarschijnlijk. Kijk eens of er onder de moeren een isolatiering zit, net als bij de andere aansluitingen.
- zo ja, dan zit de aansluiting vermoedelijk aan de binnenzijde en is voor het blote oog onzichtbaar.
- zo nee, dan is het een extra massa-aansluiting, die niet gebruikt hoeft te worden.
In het eerste geval: meet nog eens wat er met die aansluiting gebeurt tijdens het starten (spanning t.o.v. massa).
In het tweede geval, haal 'm er maar onderuit...
Eronderuit halen is niet moeilijk:
Maak voor alle zekerheid de massaklem van de beide accu's los.
Draai met een pijp- of dopsleutel(tje) de beide moeren, waaronder de draden zitten, los en schuif de kabelogen van de schroefdraad.
Bewaar de moeren en onderlegringetjes goed.
Maak de beide bevestigingsbouten los en trek de hele startmotor uit het vliegwielhuis. Pas op: het ding weegt een paar kilo en als-ie op je vingers valt, doet dat pijn!
Niet waarschijnlijk. Kijk eens of er onder de moeren een isolatiering zit, net als bij de andere aansluitingen.
- zo ja, dan zit de aansluiting vermoedelijk aan de binnenzijde en is voor het blote oog onzichtbaar.
- zo nee, dan is het een extra massa-aansluiting, die niet gebruikt hoeft te worden.
In het eerste geval: meet nog eens wat er met die aansluiting gebeurt tijdens het starten (spanning t.o.v. massa).
In het tweede geval, haal 'm er maar onderuit...
Eronderuit halen is niet moeilijk:
Maak voor alle zekerheid de massaklem van de beide accu's los.
Draai met een pijp- of dopsleutel(tje) de beide moeren, waaronder de draden zitten, los en schuif de kabelogen van de schroefdraad.
Bewaar de moeren en onderlegringetjes goed.
Maak de beide bevestigingsbouten los en trek de hele startmotor uit het vliegwielhuis. Pas op: het ding weegt een paar kilo en als-ie op je vingers valt, doet dat pijn!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
He hoi, heren er zat toch ook nog zo'n mini zekerings draadje op het serie parralel relais?
Die heb ik vorig jaar stuk gehad, het relais tikte wel maar de startmotor ging niet draaien.
Maar goed je hebt spanning op de startmotor dus zou dit zekerings draadje goed moeten zijn.
Ik ga even zoeken of ik daar nog even wat van kan vinden.
Die heb ik vorig jaar stuk gehad, het relais tikte wel maar de startmotor ging niet draaien.
Maar goed je hebt spanning op de startmotor dus zou dit zekerings draadje goed moeten zijn.
Ik ga even zoeken of ik daar nog even wat van kan vinden.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
patrick, niet zo moeilijk: even inloggen op de dbbl website, het nummer van gerrit stroomer opzoeken, bellen en een afspraak maken als ie de startmotor nog heeft liggen.patrickjanssen schreef:
(dinand hoe werk het met de ruilonderdelen Bij DL ?)
a_a : er ziten er zelfs 2! En dat moeten geen draadjes zijn, maar bladzekeringen van 80 ampere.
ps: als de ene bladzekering/draadje doorbrand, brand de andere vaak ook mee door. Het valt niet op, en je vervangt ook in eerste instantie alleen de eerste (die in het zicht). Maar als je die andere ook doorgebrand hebt en je rijd er mee door (want dat kan) dan laad hij maar 1 accu op en je hebt een stroomlek op 2 accus (vraag me niet hoe dat komt, en of dat per definitie zo is, maar bij mij was dat wel het geval)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten