Zwaar trillend stuur

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
retepje
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:37
Locatie: Utrecht

Zwaar trillend stuur

Bericht door retepje »

Hallo,

Ik heb een best erstig probleem met mijn 508 legerambulance uit 1987. De bus heeft 53000 km gereden op dit moment. Als ik boven de 80 km/h rijd, begint mijn stuur als een gek te trillen en vervolgens begint de hele bus zwaar te schudden. Als ik dan weer snelheid minder gaat het weer over. Het probleem deed zich eerst af en toe voor, maar wordt steeds erger. Ik heb inmiddels de wielen laten balanceren en laten uitlijnen maar dit heeft niets geholpen. De bus heeft daarbij op de brug gestaan en op het eerste gezicht is er niets vreemds aan te ontdekken.
Mijn vraag is: Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn of heeft iemand dit probleem eerder gehad?

Groeten,

Peter Deij
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Alhoewel erg vroeg met die km.stand zat ik ff te denken aan de kruiskoppelingen/ tussenaslager van de cardanas!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

onbalans

Bericht door DVIII »

Daar snij je een beroerd probleem aan, en dat is niet zomaar op te lossen , maar slechts door vallen en opstaan. je schrijft dat je al hebt laten balanceren en uitlijnen , die turven we af .
aan de uitlijning en wielen zal het niet zo snel meer kunnen liggen ... alhoewel , heb je de wielen "aan de auto" gebalanceerd of apart op een machine ? daar zit nog wel eens een flink verschil in.
ten tweede , komt het probleem voor na dat je geremd hebt of komt het altijd vanzelf tevoorschijn. ?
heb je al de stuurkogels , dus die van de stuurstok , en die van de spoorstang gecheckt, en eventueel vervangen ? , hoe zit het met je voorwiellagers ? en last but not least , draai je je wielmoeren wel gelijk en evt met een momentsleutel aan ?? . en nu we toch bezig zijn ,( dus not last....) zijn de rubber bussen in je veerhanden nog wel OK ? en de fusées .
kortom je ziet , het is een puzzel van jewelste om de boosdoener te vinden . ik heb jaren geen problemen gezien en de laatste tijd kom ik regelmatig probeemgevallen zoals jij ook hebt tegen.
onbalans in de aandrijflijn is ook wel lastig , maar laat zich goed vinden
het is dus juist dat je daar kunt zoeken , maar we moeten de klachten wel beter specifieren om stap voor stap de oorzaak te kunnen vinden.
retepje
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:37
Locatie: Utrecht

Re: onbalans

Bericht door retepje »

Dat is een hele hoop goede info, dankjewel. De wielen zijn in ieder geval op een machine gebalanceerd en daarna zijn ze grondig met een momentsleutel aangedraaid. De rest ga ik snel checken!

Het gebeurt in ieder geval zomaar en niet nadat ik geremd heb.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

verder

Bericht door DVIII »

maar zit het dan aan de voorkant van het voertuig of achter ?
de achterwielen kunnen ook krom of uit balans zijn. en nu je het zo uitlegd, chips , Krijgt Anton toch gelijk, ik heb ook wel eens een bus op de brug gehad waarvan de aandrijfas krom was geworden na een niet te benoemen incident ( volgens de eigenaar was er niets gebeurt) maar mooi dat de as ( buis) krom was !
joy

Bericht door joy »

ben wel nieuwsgierig, is het langzaam ontstaan of ineens?

bij cardanas denk ik ook aan een cardanasverbinding (op bak of diff) die los is geraakt

als die verbinding ook maar een mm uit het lood ligt om wat voor reden dan ook, tril je idd de cabine uit
retepje
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:37
Locatie: Utrecht

Re: verder

Bericht door retepje »

De trilling begint eigenlijk in het stuur, waarna de trilling zichzelf versterkt, resoneert, waardoor de hele bus begint te schudden. Dus ik zou denken dat het voorin begint... Als het de cardanas zou zijn, zou je het dan ook niet bij lagere snelheden moeten merken?
retepje
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:37
Locatie: Utrecht

Bericht door retepje »

joy schreef:ben wel nieuwsgierig, is het langzaam ontstaan of ineens?
Het is langzaam ontstaan en gebeurt steeds regelmatiger. Als ik de trilling nu voel tijdens het rijden lat ik gelijk het gas los, waardoor ik kan voorkomen dat ie helemaal begint te schudden. Er is dus nog wel mee te rijden, maar of het verstandig is vraag ik mij af...
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

mag aannemen dat je banden goed zijn?
jan vds
Hobby 600 1986
retepje
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:37
Locatie: Utrecht

Bericht door retepje »

janvds schreef:mag aannemen dat je banden goed zijn?
Banden zijn wel bijna versleten, ik zou nog wel door de keuring heen komen, maar ik geef ze nog 3 a 4 duizend km. De bandenspanning is iniedergeval wel oke.
joy

Bericht door joy »

soms is het profiel nog wel ok,maar door meepakken van een stoeprandje ontstaat er vaak een bult in je band, omdat het carcas beschadigd en van binnen scheurt

dat zie je snel over het hoofd maar dat heeft wel de gevolgen die jij beschrijft

ik zou je banden daarop eens controleren, zowel binnen als buitenkant
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Bericht door Detlev »

ik had hetzelfde probleem, bleek dat ik voor (zelfs 2) breukbanden had, dit is als de band door ouderdom over de lengte van de band gebroken is. Je kunt dit zien door de auto op te krikken en de band goed te bekijken, je ziet dan dat ie over de lengte bol staat. Let op! Mijn profiel was nog uitsekend, wel hoop haarscheurtjes, banden waren, bleek later, 28 jaar oud.
Na het monteren van nieuwe banden was alles weer ok!
Mercedes 406 uit 1969
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Hier het zelfde probleem gehad Ik heb dus van alles geprobeerd.
Veel dusseldorfers hebben voor geen centrering van de velg en bij het monteren moet hier dus goed naar gekeken worden. Ik zet altijd een houtenblok bijna tegen het loopvlak aan en probeer met een moker de velg op zijn plek te krijgen. Dit losten bij mij het probleem niet op. De banden waren nameijk niet rond en dat kun je dus wel een klein beetje corrigeren met de velg positie maar bij mij ging het er dus niet volledig uit.

Ik heb uiteindelijk besloten om nieuwe voorbanden te monteren en toen was het bij mij over en uit met het trillen van het stuur.

Bart.
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: onbalans

Bericht door Arnold Smeets »

DVIII schreef:heb je de wielen "aan de auto" gebalanceerd of apart op een machine ? daar zit nog wel eens een flink verschil in.
Heel vaak is balanceren aan de auto de oplossing. Het kost weinig, alleen niet iedere bandenboer kan het.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

holmes !

Bericht door DVIII »

deductie Watson , deductie !
retepje
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:37
Locatie: Utrecht

Re: holmes !

Bericht door retepje »

Beste Mensen,

Hartelijk dank voor al jullie reacties. het probleem was minder ernstig dan gedacht, het lag inderdaad aan de versleten voorbanden. Nooit gedacht dat oude banden zulke zware trillingen tijdens het rijden kunnen veroorzaken!
In ieder geval rij ik weer vrolijk rond in mijn busje...

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Ik heb afgelopen zomer in spanje vier nieuwe banden achter laten zetten.
Toen ik weg reed bij het bandencentrum leek het wel dat ik een hele andere bus had, zo rustig is ie. Veel minder gerammel achter me.
En dat waren nog wel achter banden.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door geraldo »

Goedenavond allen,

Vandaag mijn voorbanden laten vervangen, dit omdat ze ook een trillend gevoel in het stuur gaven boven de 85 km per uur, dus twee nieuwe laten monteren, de monteur heeft ze echt serieus gebalanceerd, maar toen ik naar huis reed over de snelweg, was het nog steeds, dus aan de banden kan het niet meer liggen denk ik.?

Waar moet ik het nu in zoeken, en hoe doen ze dat ballanceren met de banden aan de bus.??

Greets,

Geraldo
O lord won't you fix my Mercedes Benz
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door DVIII »

helemaal duidelijk is je klacht nou ook weer niet, maar ervan uitgaande dat je banden 100% zijn zit er dus nog wat oud zeer , spoorstang recht en zonder speling, fuse's doorgesmeerd en niet al te gek qua "op en neer speling" , sluitvlakken tussen velg en trommel schoon en geen beschadigde wielen, dan houdt het een beetje op , maar vergeet niet dat nieuwe banden niet gebalanceerd blijven als de correctie gewichtjes eraf vallen tijdens het rijden.... :wink:
Laatst gewijzigd door DVIII op 22 mei 2011, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Geraldo,
Met mijn 508 ex-ambu heb ik precies hetzelfde gehad. Balanceren en uitlijnen hielpen niet. Als ik ook zo rond de 80 reed begon het stuur heftig te trillen dat zeer snel veel erger werd. Alleen flink afremmen hielp nog.
Uiteindelijk ben ik er vanaf gekomen door links met rechts te verwisselen.
Als dat niet had geholpen had de bandenboer (echt wel een vakman) nog een optie, namelijk toch een beetjes (3 - 5 mm) toespoor geven. De MB 508 heeft volgens de leger specificaties geen toespoor. Ik weet niet of dit je echt gaat helpen, maar het leek me zinvol om dit te vermelden.
Succes en laten het ons weten als- en hoe- het verholpen is.
Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door geraldo »

Goedenavond,

Jongens bedankt voor jullie reactie's en sugesties, A.s woensdag ga ik terug naar de euromaster, deze gaat de banden nogmaals controleren op het balanceren.
Volgens hem kan het niet in het uitlijnen zitten, mijns inzien zegt hij dat alleen maar omdat hij zelf de spullen er niet voor had.?, deze moest hij dan bestellen vanuit een ander filiaal.?, dit omdat het volgens hem een vrachtauto betreft.???

Nu vraag ik mij af, het is toch maar 16" , en op de moderne sprinters van Mb, zitten toch geen kleinere wielen.?, Of worden die niet gebalanceerd.? of zijn onze velgen en banden dan iets bijzonders.?

Eerst woensdag maar eens afwachten, of dat wat gaat opleveren, ik heb dit weekend de wielen er zelf nog afgehaald, en alles eens goed bekeken, ik zie niets vreemds, dus wielen weer uiterst precies gemonteerd, zodat ik zeker weet dat het goed gecentreerd zit.

Vanmiddag de snelweg maar eens gepakt, en het rare is dat het soms komt bij 80 maar dat het bij 90 weer weg is.?
Maar je voelt in je stuur dat het eigelijk rond die snelheden altijd sluimert, iets gas eraf of erbij en het onrustige stuurgedrag en trillen is dan weer terug.

Ik hou jullie op de hoogte.

Greetz

Geraldo
O lord won't you fix my Mercedes Benz
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door geraldo »

Vanmorgen terug geweest naar de Euromaster, de zelfde monteur uitgelegt wat het probleem is, dus die gaat wiel 1 eraf halen en gaat wederom het wiel uitbalanceren, terwijl hij hier mee bezig is kijk ik boven op zijn lip mee naar het draaien van het wiel op de balanceermachine, wat zien ik dat het wiel een beetje hobbelt op de machine, net ofdat hij ovaal is, niet veel maar wel waarneembaar.

Hij haald zijn chef er maar eens bij, die kijkt naar dit fenomeen, en weet direct te melden dat dit normaal is en dat dat zeker binnen de tolerancies is van de fabrikant, hij gaat zelf het andere wiel doen, en zegt al gelijk dat het wel de lagers wel zullen zijn van de bus, zonder onder, of aan de bus gezeten of gekeken te hebben. :evil: :evil: :evil:

Dus ik zeg , nou kijk dan eerst eens en hij steekt zijn hooft achter het voorwiel, Voelt wat aan het wiel, en maakt schuchter de opmerking, O ik zie dat je je fuzees ook al gesmeerd had, ( dit had ik dit weekend net uitvoerig gedaan met de wielen van de grond, zodat het onderste smeerpunt ook goed in het vet zat.)

Hij zelf dus met de andere band aan de slag, totaal 1 uur bezig geweest met die twee voorbanden, steeds weer op dat machine, dan weer leeg en band draaien ten opzichte van de velg, weer balanceren, enzo enzo.

Maar na de rit huiswaarts blijkt het toch minder te wezen nu, maar het komt toch bij ongeveer 90 km/h weer, even gas los dan en dan is het vaak weer weg.

Ik denk dat ik het maar even aankijk hoe het de komende kilometers gaat, want van 0 - 85 km\h is het eigelijk wel redelijk goed van gevoel.

Maar het zou toch mogelijk moeten zijn om een gewoon rustige vooras met wielen te hebben.?

PS zomaar een gedachte. kunnen de velgen van bijvoorbeeld een Mercedes Vario niet onder mijn 508, want dan heb ik toch meer uitzoek in banden, en ben ik niet aan deze ovale toyo's gebonden.? :?:

Wie weet hier meer van.?

Gegroet,

Geraldo
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door Leo »

TOYO's?? :shock: :?

Dát doet mij ergens aan denken: KLIK
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door geraldo »

Slik dit geeft de burger moed. :wink:
O lord won't you fix my Mercedes Benz
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Zwaar trillend stuur

Bericht door geraldo »

Goedenavond,

Vanmiddag bij een oud monteur geweest in zijn loods, deze man is goed ingespannen met gereedschap, dus ik kon het bussie zo op de brug rijden om eens een blik te laten werpen op het probleem door een niet partijdige monteur.

Alles bij de vooras nagelopen, en tot de conclusie gekomen dat alles onder de auto in orde is, dus aan stuurstang of spoorstang of schokbrekers kan het niet liggen, en de fusee's zijn ook goet in het vet, dus nu het advies gekregen om eerst eens bij de garage een afspraak te gaan maken om de NASPOOR eens op te meten.

De uitslag hiervan is dus nog afwachten.
Aan de hand van die naspoerwaarde verder kijken wat te doen.

Wordt vervolgt. :|
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten