verlies van remlucht

Plaats reactie

ik moet "lucht draaien" na

2 uur
2
29%
een halve dag
0
Geen stemmen
2 dagen
2
29%
nooit
3
43%
 
Totaal aantal stemmen: 7

johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

verlies van remlucht

Bericht door johan millenaar »

trefw: luchtrem

hallo
na het uitzetten van mijn mb 613 moet ik na 2 uur al weer "lucht draaien" om verder te kunnen rijden ( ivm blokkering handrem )
hoe lang duurt het bij anderen met "lucht"-auto's, voordat er weer gereden kan worden?
groet
johan
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Terugziend op mijn carriere als chauffeur kan ik je vertellen dat je een ernstig lek hebt!
Ik vermoed dat het hoorbaar lekt, anders kun je met een plantenspuit met een beetj afwasmiddel het lek meest wel snel vinden!
Als alles in orde is moet dat zeker 24 uur kunnen staan zonder problemen!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Johan,

Voor ons heel herkenbaar: onze 608 stond, als je 'm met 8 bar wegzette, twee uur later met nog maar 2 bar en had minstens 5 minuten draaien nodig om de handrem te kunnen lossen. Ik dacht toen "jammer, maar helaas". Was alleen vervelend voor de buren, die aan de kant van de uitlaat stonden...

Nu weet ik wel beter: als ik de 817 met 8 bar wegzet, staat-ie een week later nog op 6 bar. En van lege trommels tot 6 bar om weg te rijden duurt misschien twee minuten.

Kortom: onze 608 heeft altijd een aanzienlijk lek gehad, gecombineerd met een zwakke compressor. Als jouw 613 ook zo langzaam pompt, speelt daar vermoedelijk hetzelfde.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

verlies van remlucht.

Bericht door Michael de Ridder »

Hoi Johan,

Eindelijk iemand met een 613 die hetzelfde probleem heeft. Bij mijn auto is de luchttank of in korte tijd leeg of duurt het weken. Kan er geen pijl of peil op trekken. Heeft mogelijk te maken met de stand van de auto. In het verleden heeft een van de clubleden mij de tip gegeven naast het controleren van lekkage met zeepsop, het verdeelventiel achter het rempedaal te vervangen. Is tot op heden nog niet gebeurd wegens veelvuldig gebruik van de camper. Bij het technisch uurtje tijdens een van de kampen kwam men met dezelfde tips.
Mijn MB-dealer wist mij te melden dat er 5 verschillende versies zijn. Eerst demonteren, het type nummer opschrijven en bij een WACO dealer bestellen. Kosten ongeveer €300.
Er is mee te leven maar ik schaam me regelmatig diep. (campings, tankstations en parkeerterreinen).
Lees graag nog andere oplossingen.

Michael de Ridder
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

De ventielem waar je condenswater aftapt willen na aflaten ook wel eens niet goed dicht zitten!
Ook de automaat meteen na de compressor wil wel eens lekken als de zaak op druk is!
Schoonmaken wil wel eens helpen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ook Tranquilo was binnen de kortste keren zijn remlucht kwijt. :(

Het bedonderde is dat ik weet wát het is, maar dat ik nog geen tekening van de veroorzaker heb.
Want wie bint zunnig en vertikken het om een hele nieuwe hoofdremverdeler/ventiel te kopen alleen omdat er een rubber ringetje van een dubbeltje verhard is. 8)

Remedie is bij mij vooralsnog: De aanslag die de hoogte van het pedaal in ruststand verzorgd een tikkie langer maken zodat het pedaal iets dieper komt te staan.
Dan kan het beest een week staan zonder dat hij onder de 6Bar komt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

Verlies van remlucht.

Bericht door Michael de Ridder »

Beste Leo,

Kun je mij uitleggen wat er in dit geval precies gebeurd als je pedaal dieper zijn ruststand heeft. Of heb ik je niet goed begrepen?

Michael de Ridder.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Daar heb ik dus die tekening voor nodig, maar ik vermoed dat het hoge gedeelte een klein beetje verroest is / cq putjes heeft.
Als het rubber ringetje dan verhard is, kan die het spul niet meer afsluiten.
Zet je nou het pedaal een beetje dieper, dan komt dat ringetje weer in het gebied waar altijd gewerkt wordt en waar roest dus geen kans heeft.

Moet er nog bijvertellen dat mijn aanslag voorzien is van een rubber dop die zijn beste tijd ook gehad heeft en dus heel gemakkelijk "indeukt".
Zodoende komt dat pedaal hoger te staan dan eigenlijk hoort.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Vanwege splitsing bericht gekopieerd.

Bericht door Leo »

Vanwege splitsing bericht gekopieerd:
DVIII schreef:lekkages kunnen overal zitten en niet alleen in de commandoklep ( daar waar je mee voet-remt) , ook de handremklep kan lekken en de overdruk klep idemdito , remedie , draai goed lucht en zet de motor af , luister goed naar waar het sist en pak dat onderdeel aan. commandokleppen moet je niet mee sollen , maar direct vervangen in tegenstelling van droogte is het juist vaak condenswater waarom deze kleppen kapot gaan.
verder is het raadzaam om de hele boel met speciale reminstallatie antivries te spoelen en conditioneren , waarna het weer goed beschernd de winter in kan en de lekkage wegblijft ! en ja lucht draaien is geen vrienden maken !
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten