Stationairknop vervangen bij 508

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Roger 1100 »

Vervolg van het topic: http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... 5863#25863

Beste sleutelaars,

De draad van mijn stationairknop is afgebroken (onder de motorkap bij de bevestiging aan de hefboom) en aangezien ik ook het wieletje van deze knop mis, wil ik de oude knop vervangen door een nieuwe (incl. kabel/draad). Heeft iemand ervaring met het vervangen hiervan en/of tips: waar moet ik op letten, welke problemen kan ik tegenkomen? etc.

Afbeelding

Het eerste probleem waar ik vermoedelijk al tegenaan hik is dat ik binnenin het dashboard moet zijn. Als ik namelijk de vier schroeven losdraai van het gedeelte waar de klokken in zitten, dan kan ik dit gedeelte slechts een klein stukje optillen (ivm korte kabels), maar te weinig om fatsoendelijk bij het gedeelte van de stationairknop te komen wat zich onder het dashboard bevind.

Groeten,

Roger

n.b. betreft een 508 uit 1977, OM314.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Roger,

dat je het dashboard niet kan optillen ligt niet aan de elec-kabels maar aan de kilometertellerkabel.
Van boven af het dashboard optillen en met een waterpomptang de kabel lossen. Daarna met de hand verder losdraaien.
Dan heb je opeens ruimte zat om alles te doen.
De startknopkabel kan ook nog voor enige weerstand zorgen, maar als je daar met beleid aan trekt schuift ie vanzelf op want die is lang en soepel zat.

Zou niet weten welke moeilijkheden je verder nog kan tegenkomen, want alles wijst zichzelf.


Sleutel ze,

mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Leo, dank voor je reactie. Prima tip. Je moet het maar net weten, want op dit moment is het lastig om te zien wat er precies voor zorgt dat ik het niet verder kan optillen. Nu nog even het telefoontje van Mercedes afwachten met het bericht dat mijn onderdelen binnen zijn en dan kan ik aan de slag.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Nou, eindelijk de spullen binnen. Het dashboard was inderdaad een stuk verder op te tillen toen ik de kilometerteller en de stekker van de brandstofmeter/temperatuurmeter had losgekoppeld. Het bleef vrij krap onder het dashboard, vooral door de logge luchtslangen, maar genoeg ruimte om er bij te kunnen.

Afbeelding

De oude stationairknop was eenvoudig te verwijderen. Even eenvoudig was het om de nieuwe knop te installeren. Nu zit ik alleen met het afstellen van de stationairknop met het klemmetje zoals te zien op de foto:

Afbeelding

Wanneer ik het gaspedaal intrap, dan gaat de hefboom omhoog. Even redenerend vanuit mijn logica: Als ik de stationairknop/stopknop indruk, dan behoord de hefboom zo ver mogelijk naar beneden te staan (waardoor 'te weinig' gas wordt gegeven, waardoor de motor stopt).

Klopt het als ik de stationairknop/stopknop helemaal indruk, dat ik dan het klemmetje pal tegen de hefboom aan vast moet zetten (deze staat dan in de uiterste stand naar beneden)? Zodat, als ik de stationairknop/stopknop loslaat de hefboom een klein beetje omhoog komt.

Verder ook de nieuwe veer geplaatst. Het functioneerd weer prima, maar klopt de bevestiging? Zoals op de foto te zien is zit de inkeping voor de veer namelijk aan de andere kant:

Afbeelding

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

De oude knop niet weggooien, meestal is de innwendige kabelaansluiting stuk ipv de kabel onderaan.
Je kan dan de knop nog gebruiken als reparatiedeel ( voor een ander natuurlijk)


Frank
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Ik zal hem bewaren :wink:. Maar het afstellen. Klopt mijn redenering/veronderstelling?
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Redenering/veronderstelling klopt. Althans, de hefboom moest niet geheel beneden staan. Vandaag de stationairknop afgesteld. Dat was wel een 'subtiel' werkje: klemmetje een fractie van een milimeter te hoog-te hoge toeren. Fractie van een milimeter te laag-te lage toeren. Maar, na een uurtje stellen, luisteren, draaien, etc. heeft hij wel de juiste afstelling gekregen. Stationair klinkt hij prima, van flink laag tot aardig hoog.

Alleen komt de knop na het stopzetten van de motor niet omhoog. Reden is de nieuwe veer (die ervoor zorgt dat het gaspedaal weer omhoog komt). Deze is wel errug strak. Maar goed, als ik het gaspedaal even indruk dan komt de stationairknop omhoog en blijft zo ook staan. Is denk ik een kwestie van de ergste rek uit de nieuwe veer krijgen: kwestie van wat kilometertjes in de stad rijden.

Ik denk dat ik morgen even de suggestie van DVIII probeer (beschreven in het topic: http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... sc&start=0 ). Ik heb de veer nu aan punt 2 bevestigd. Morgen eens kijken hoe alles functioneerd als ik de veer aan punt 3 bevestig (dan zou het gaspedaal lichter moeten gaan). Gasgeven is momenteel namelijk ook een enorme klus. Het kost aardig wat meer kracht om het gaspedaal in te trappen. Met zo'n strakke veer heb ik over een jaartje een overmatig sterk ontwikkeld rechterbeen :wink: .

Afbeelding

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als jouw knop na het stoppen niet omhoog komt is ie juist wel goed afgesteld.
Want hij moet pas na het intrappen van het gaspedaal weer kunnen lopen, want anders zou ie als je hem in de versnelling hebt staan door aanduwen / slepen gestart kunnen worden zonder dat er iemand in zit....

Bij mij is ie zo afgesteld dat de knop ingedrukt blijft staan tot je de pedaal intrapt en weer loslaat. Dan start ie goed. (bij koud weer eerst gaspedaal een (paar keer??) tot op de bodem intrappen )

Frank
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Ah, oke dan. Bij mijn oude veer was dit niet het geval. Daarbij kwam de knop gewoon omhoog, teken dat daar dus duidelijk de rek flink uit was.

Dank voor je reactie. Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

party

Bericht door DVIII »

sorry boys , hate to spoil the party, maar een normaal werkende stop/stelknop trekt net wel net niet het gaspedaal in normaal stand. het is dus geen anti aanduw wegrijd veiligheid ! . maar er is wel een catch !
het gaspedaal is de grote krachtgever en alleen met het gas pedaal mag je verwachten dat het gas eventueel hoger gaat , om stationair te stellen
daarna draai je je regelknop bij tot die het over kan nemen. de regelknop is een kwetsbaar onderdeel dat niet zoveel kracht kan hebben dat je daarmee het gas kan opregelen , terugregelen kan wel !
Nota ! het is een normale handeling dat je voor het starten even het gaspedaal intrapt , daarmee vertel je de inspuitpomp dat je wilt gaan starten, die zet de opbrengst van de pomp een tandje hoger en voilá
de motor slaat beter aan , ook als het kouder wordt is het beter , dat je bij het starten het gaspedaal bespeeld, zodat die inrichting steeds ingeschakeld wordt ( OM 314 techniek)
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Hey partypooper, bedankt voor die tip. Zo leer je steeds meer van je oldtimer. Dat is dan dus ook de reden geweest waarom mijn oude kabel uiteindelijk gebroken is, want daarmee (zoals hij afgesteld was) kon ik het gas ook 'opregelen'. Dan zal ik hem toch weer even opnieuw moeten gaan afstellen.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Vandaag is ook mijn handgaskabel gebroken.
Wat is dat kl*te rijden zeg, bij elk stoplicht afremmen op de versnelling en als ie bijna stilstaat, in z'n vrij, snel gas erbij en remmen tot stilstand met mijn handrem..

Maargoed, ben meteen even bij de MB dealer geweest voor een nieuw binnenkabeltje, leek me de beste en ook betaalbare oplossing.

Schijnen er wel 7 verschillende typen van te zijn! Een los binnenkabeltje kan niet geleverd worden maar wel een complete set met knop voor een euro of 50 :shock: Aan mijn chassisnummer heeft de dealer niet veel, ik heb een HH F40 waar later een OM314 in geplaatst is, ik vermoed dat het handgasknopje orgineel van de F40 is (OM615/616)

Het knopje is enkel een draaiknopje bij mij, waar een kabel met een tonnetje aan het eind ii het knopje gehaakt zit. Aan de onderkant van de kabel zat zo'n tonnetje met een schroefje erin.

Hoe kom ik nu aan een nieuwe binnenkabel?
Welk MB onderdeelnummer hoort hier bij?
Ga het eerst maar eens provisorisch repareren zodat ik weer kan rijden.
Een binnenkabel van een fietsremkabel werkt niet heb ik gehoord omdat het een massieve kabel moet zijn.. Iemand ideeen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Inmiddels heb ik de handgaskabel gerepareerd.
Ik heb de kabel aan de kant van de draaiknop losgemaakt en een stuk eruit getrokken. Zo ver zodat ik aan de andere kant 2cm van de buitenkabel met een kniptang kon afknippen.
Uiteindelijk was de kabel nog NET lang genoeg om een tonnetje op te zetten dat de boel vasthoudt. (heb het binnenste van een kroonsteen gebruikt)

Het geheel werkt weer prima, maar ik kwam wel een probleempje tegen wat het delen waard is wellicht:

De foto's hieronder tonen mijn orginele handgasknopje.

Afbeelding

Afbeelding

Het rubberen 'handvat' trek je er met flinke kracht vanaf en je kunt de moer losdraaien en de knop uit het dashboard nemen.
Vervolgens zag ik geen enkele mogelijkheid om de knop open te maken zodat de kabel eruit kon.
Ik had op een Globetrotter treffen in duitsland een handgasknop gekocht van een MB kurzhauber (voor 1 piek :mrgreen: )
Deze heeft een metalen draaiknop die je er niet zomaar vanaf kan trekken. Hiervoor moet je een moertje aan de achterkant van het asje losdraaien. Vervolgens gaat het knopje makkelijk open door het metalen plaatje eruit te schuiven. Op de onderstaande foto's is te zien dat ik bij het orginele knopje het plaatje er vanaf moest breken, waardoor montage niet meer mogelijk was.
Ik was dus erg blij met mijn reserveknopje 8)
Bestaat er wel een manier op dit soort knopjes netjes open te maken?
Heb ik wellicht een zeldzaam (inferieur?) onderdeel van Hanomag geerft? (wat mijn bus officieel is)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Ary
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 mar 2007, 16:28
Locatie: Overberg

Bericht door Ary »

Hoi Winand. het dekseltje wat je er af hebd helaald was gevelst.
de enige mogelijkheid om hem weer te monteren is hem iets rond te slaan
over de volle lengte ,dan weer in het kasje te leggen met de bolle kant
naar boven.en dan met de hamer hem weer recht tikken zo klemt hij zich zelf weer.het zelfde als een vries stop of het dekseltje op je fuse pen.
veel sucses.
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ah, okee. Ik bewaar het knopje als reserve, hoewel die metalen 'kurzhauber' knop zo degelijk aanvoelt alsof ie nooit kapot kan gaan. Maarja, schijn kan bedriegen :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Vinz »

Een oude pagina maar heb het toch nodig :wink:

Mijn stopknop is nu ook gebroken, het binnenwerk wel te verstaan.
Nu ga ik hem proberen te fixen of een nieuwe te kopen.

Maar dan moet ik hem opnieuw afstellen en ik zie dat je de stationair niet mag opregelen maar dan snap ik niet precies hoe je hem dan moet afstellen zodat je hem wel lager kan stellen maar niet hoger.
Mercedes 813
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Frank.fjph »

Als de kabel met de verdikking uit de knop is gebroken kun je misschien de zaak repareren door 2 kleine gaatjes te boren waar je 2 spanbusjes van ca 1 mm in slaat zodat het tonnetje aan einde kabel er achter blijft hangen, anders rest niets anders dan nieuwe kopen, nog zo te bestellen..
Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door winand »

Vinz schreef:...maar dan snap ik niet precies hoe je hem dan moet afstellen zodat je hem wel lager kan stellen maar niet hoger.
Toerental omhoogdraaien met de knop kan wel, maar doe dit alleen als je het gaspedaal een beetje mee intrapt, anders zijn de krachten op het stationairkabeltje zo hoog, dat ie kan breken (zeker bij een wat oudere kabel)
Dus:
toerental omlaag bijstellen: knop rechtsom draaien
toerental omhoog bijstellen: knop rechtsom draaien EN gaspedaal beetje intrappen :up:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Vinz »

Oke op die manier! Vrij logisch eigenlijk.
Die van mij is nu een stuk steviger dan origineel maar op zich nog steeds slim om te doen!
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Ed's508 »

Mmmm, dat je bij het hoger stellen van het stationair toerental de gaspedaal wat moet intrappen had ik eerder moeten weten. Bij mij is vanmiddag
, overigens na een vlekkeloos verlopende apk :shock: , de het zeskant deel uit de knop geschoten. Ik vond het al een wat kwetsbare constructie...
Maar blijkbaar is deze er niet op gebouwd om de gaskabel aan te trekken maar alleen op z'n plek te houden.
Is het al iemand gelukt om dit te herstellen? Volgens MB is de kabel niet meer leverbaar...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Frank.fjph »

Als je een paar berichten omhoog scrollt zie je een oplossing.
Toen ik die schreef leverde Ruttchen in Den Bosch er nog zo'n 60 per jaar....??(gingen naar Afrika)
Mogelijk dat die lui daar de hele voorraad in Duitsland hebben opgesoupeerd, maar zou gewoon nogmaals bij een (goede ) dealer proberen. Niet van prijs schrikken, was destijds iets van 65,=

Overigens ziet deze er nog goed genoeg uit voor de reparatie
Zelfs zonder de pennetjes zou het kunnen door de kop van de stift in de knop te steken en dan voorzichtig met drevel op 3 plaatsen het flensje naar binnen te slaan.
Frank
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Ed's508 »

Bedankt.

Klopt het stelverhaal? Dat je dus niet het stationair toerental alleen met de knop hoger mag stellen maar helpen met het gaspedaal?
Ik vind de constructie toch wat zwak. Ik ga het proberen met de drevel. Gelijk de kabel even smeren, alles staat nu droog.
Ook niet bevorderlijk voor de werking...

De dealert was Gomes, toch geen kleine jongen. Ik zal nog even rond zoeken. Ik was nu vlak bij huis. Niet echt leuk als dit "en route" gebeurt.
Het voordeel is wel dat ik nu ook weet hoe dit onderdeel in elkaar zit 8)
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door DVIII »

je kan de schroef ook doorboren en een bromfietskabel ervoor in de plaats monteren , zoekfunctie !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Ed's508 »

Ik probeer eerst het originele spul werkend te krijgen. Ik heb meestal genoeg rommel mee om onderweg een alternatief
in elkaar te knutselen.. Bedankt voor de tips.. En v.w.b. de zoekfunctie, uiteraard heb ik gezocht. Maar in dit geval ging
het om een ander type of een net andere situatie.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Stationairknop vervangen bij 508

Bericht door Ed's508 »

Toch maar gelijk de bout uitgeboord en een kabel aangebracht. Omdat het ook een draaiknop is werkt het niet
helemaal vlekkeloos. De kop van de kabel die in de bout zit draait mee, en soms ook weer terug als ik het niet wil.
Zal er wat olie in kiepen zodat de kabelkop vrij dan draaien.....hoop ik.

Het verhaal dat je de knop niet op mag draaien zonder de gaspedaal in te trappen om zodoende de knop te ontlasten
is overigens niet bekend bij een chef monteur van een grote MB dealert..... die ook jaren ervaring met deze bussen
heeft. Ook MB maakt wel eens iets dat niet heel lang (40000km :shock: ) meegaat...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten