Pagina 1 van 1
koelvloeistof
Geplaatst: 11 okt 2007, 23:16
door gerben
hallo
ik wil graag het water vervangen die nu in de radiateur zit.
oja we hebben een hanomag henzel f40 met een 615 motor.
we hebben in de vakantie het water verloren dit is door de anwb er weer in gedaan. we hadden een slang kapot
maar ja nu zijn we een tijdje verder en het moet nog gebeuren.
nu is de vraag wat moet erin?
hoeveel moet erin?
waar moet verder op letten?
dus eigenlijk tips en truks.
Geplaatst: 11 okt 2007, 23:37
door joy
volfens mij gewoon standaard koelvloeistof, tenzijn je een ritje noordpool of woestijn wel maken dan zou ik even gaan informeren welke koelvloeistof voldoet
dat doen volgens mij de meesten wel, iig is alles beter dan water alleen
Geplaatst: 12 okt 2007, 01:22
door Frank.fjph
Altijd koe. lvloeistof erin doen, bij automaterialenzaak halen in kannetjes van 5 liter. Ik denk dat 2 genoeg is, maar op DL site of instructieboekje staat precieze hoeveelheid.
Te lang met water rijden kan je een koppakking kosten...

koelvloeistof
Geplaatst: 12 okt 2007, 08:09
door DVIII
het is tegenwoordig makkelijk en veilig om die kannetjes koelmix te kopen , ze zijn niet duur en kwalitatief goed. het voordeel van premix is dat de verhouding glycol /water perfect is uitgebalanceerd en je dus een bescherming van - 25 graden hebt , terwijl de vloeistof ook motor vriendelijk is omdat het niet snel corrosie opwekt , wat onbehandeld water wel zou kunnen doen ( als daar ook zouten in voorkomen)
je kunt ook zelf gaan mengen met antivries en water. koop gewoon antivries , lees de gebruiksaanwijzing en meng zelf je mix.
van alleen water in je koelsysteem zouden vreselijke dingen kunnen gebeuren, ( gaaaaaaap ) dat valt voor onze busjes wel mee .
ik heb jaren met slootwater in mijn vrachtwagentje gereden en al die jaren verloor nederland met voetballen !
Geplaatst: 12 okt 2007, 08:14
door evelyn25
dat is dus een hele tijd geweest :D
Geplaatst: 14 okt 2007, 01:15
door Frank.fjph
Toen ik na een keer verlies van al het koelwater daarop geattendeert werd door een piepend geluid (vastoper) en een bloedhete motor, kon ikna afkoeling (1,5 uur) er alleen maar water ingooien, dat was geen probleem, de (bijna) vastloper leverde een wat hoger olieverbruik op.
Daarna nog 1500 km in koude streken gereden en 3000 in Italie.....maar het probleem kwam nadat ie juli tm sept had stilgestaan: koppakking lek na het ophalen uit zijn stalling.
Oorzaak volgends de deskundigen: roestvorming tussen de koppakking en blok/kop door het water....
Frank
Geplaatst: 14 okt 2007, 02:20
door joy
waarom zou je ook water gebruiken als daar prima stoffen voor zijn ontwikkeld die beter koelen en beter smeren (waterpomp)
Geplaatst: 14 okt 2007, 23:13
door Frank.fjph
Wat dacht je als je, in the middle of nowhere, staat en alle koelvloeistof ligt op de 10 km asfalt achter je.....?????
Juist , dan ben je blij dat je een camer hebt met een watertank van 100 liter, want dan is die 13 liter zo overgegooid.
Frank
Geplaatst: 15 okt 2007, 00:18
door joy
dat is natuurlijk een hele andere situatie dan dat je ervoor kiest om de vloeistof te vervangen
ik heb ook wel eens in de radiateur gepist omdat ik niks anders bij had
lulkoek
Geplaatst: 15 okt 2007, 08:57
door DVIII
laat je nou geen oor aannaaien, een koppakking die te ver verhit is geweest , gaat altijd kapot . de ene keer sneller als de andere keer maar daar doet doet dat "hadje maar geen water" verhaal niets aan af.
kijk die spullen pushers , verkopen natuurlijk het liefst spullen aan mensen die zichzelf de lat hoog leggen , dus als jij een theorie van niks aanhoudt en je koopt steeds het beste ( voor de verkoper dan) geven ze je altijd gelijk , zie motor toevoegingen zoals "slick 50" etc.
jaren later , dus in bus-evolutie dan , met aluminium , messing en rvs onderdelen tegelijk in de zelfde motor kan " kan" er een probleem ontstaan als er onbehandeld water word gebruikt als koelmiddel .
dus als je zelf wil gaan kokkerellen, gedemineraliseerd water en antivries is koelmix !