gewicht - homologatie

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

gewicht - homologatie

Bericht door Pieter »

Onze 207d heeft een laadvermogen van welgeteld 230 kilo. Da's erg weinig, en gealarmeerd door verhalen van camperaars die moesten uitladen tot ze op het gewicht zaten heb ik Homologatie van Mercedes gebeld.

Ik ontving een lijst met onderdelen die moesten worden aangebracht om het gewicht volle wagen op te krikken tot 2800 kilo (nu 2550, dus meer twee keer het oorspronkelijke laadvermogen). Om te inventariseren wat er op zit moest de bus eerst naar de dealer.

Gisteren werd ik opgebeld door de dealer: alle onderdelen die er op moeten zitten om het gewicht volle wagen te verhogen tot 2800 kilo zitten er al op! Een hele opluchting natuurlijk. Maar toen rees de vraag: waarom?

Waarom staat er een te laag gewicht volle wagen op het kenteken? En wat heb je aan een bus met een laadvermogen van 230 kilo's?
Is er iemand die me dit kan uitleggen?
joy

Bericht door joy »

ik snap je hele ophoog verhaal niet,maar ter vergelijk

mijnus weegt op kenteken :

-ledig voertuig 1980
-rijklaar 2080 kilo

er staat geen maximum laadgewicht op

die 230 kilo klopt ook helemaal niet

ik zei het al eerder, hele volksstammen aannemers en bouwbedrijven reden in die tijd rond in die dingen en daar gooide men vanalles en nogwat in en dat bleef echt niet onder de 230

zou ook een erg slecht verkoopbaar busje zijn als dat werkelijk zou kloppen, dat is met 4 personen al snel 230 kilo

ik zou me nie zo druk maken en anders een nieuw kenteken aanvragen zonder max laadvermogen
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

gewicht - homologatie

Bericht door Arnold Smeets »

Pieter,

Tussen een 207 en een 307 zit maar weinig technisch verschil maar een fors economisch verschil ofwel die 307 werd duurder verkocht.

Je schrijft over laadvermogen dus je hebt een voormalige bedrijfsauto. Als een bedrijfsauto van een bedrijf overbeladen is heb je een economisch misdrijf met hoge boetes.
Nu het om een kampeerauto gaat heb je dat probleem nog steeds maar met veel lagere boetes.

Je kunt op verschillende manieren in overtreding zijn:
Je ledig gewicht (eigen massa) kan te hoog zijn. Bijvoorbeeld omdat het ging om een pick up model waar nu ineens een kampeerautoopbouw op gezet is. Officieel moet je na elke wijziging aan de auto naar de RDW om het nieuwe gewicht op het kenteken te krijgen.

Je laadvermogen kan overschreden zijn. Bijvoorbeeld omdat je veel teveel ingeladen hebt. Als je eigen massa zo ongeveer goed is en je niet absurd veel ingeladen hebt kom je hier bij een controle vaak wel mee weg. Officieel is de regel: de eerste 5% wordt meestal niet bekeurd, de volgende 5% meestal wel en na 10% moet je uitladen. Maar van die regel wordt voor een kampeerauto nog wel eens afgeweken zolang je maar voldoende onder het technisch gewicht blijft.

Je totaal kan zoveel te hoog zijn dat het technisch gewicht overschreden wordt, ofwel het maximale gewicht waarvoor de auto gemaakt is. Recent werd een 4 tons auto in Rotterdam bekeurd, er stond net iets minder dan 8 ton op de weegschaal. Daar kunnen de assen, de veren en de balken niet tegen. Zoveel te veel is ook een groot probleem bij een ongeval, je verzekering zal wel de ander uitbetalen maar vervolgens bij jou verhalen.

Zo te zien kun jij met heel weinig moeite meer laadvermogen op je kenteken krijgen, mijn advies id dan ook om dat gewoon te doen.

MB en ook anderen bouwen verschillende voertuigen die zoveel mogelijk op elkaar moeten lijken want dat is makkelijk bij de productie. Een 207 en een 307 wijken nauwelijks van elkaar af.
Soms zijn onderdelen zelfs identiek, alhoewel ze het verschil tussen twee types zouden kunnen inhouden. Bedenk dat het aanhouden van een onderdeel voor zo'n fabrikant een behoorlijke hoeveelheid geld kost.
Als een lichter onderdeel niet voorhanden is wordt er bij productie moeiteloos een identiek onderdeel van een zwaardere uitvoering ingezet. De betreffende auto niet produceren kost veel meer dan die paar centen prijsverschil.
Mogelijk is jouw auto op zo'n manier aan die onderdelen gekomen.

Ik weet nog dat begin 80er jaren de VW Jetta uitkwam. Mijn toenmalige baas kocht er een paar voor de vertegenwoordigers, de meest kale uitvoering. Eén van die jongens had een vriendje die wist te vertellen dat alle electrotechniek en electronica voor de meest dure uitvoering er gewoon in zat, alleen niet aangesloten. Zelfs de interval zat er, maar geblokkeerd door een spietje. Een zaterdagje sleutelen en alle mannen hadden ineens een veel duurder model. Produceren met 1 kabelboom en 1 ruitenwisserschakelaar was voor VW blijkbaar veel voordeliger dan een variant van die onderdelen voor ieder model.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Bericht door jooph »

Hallo,

Verschil is zo'n 50kg. tussen de types (rijklaar,eigen gewicht)
Komt door een grotere diameter van koppeling
Bredere banden en een andere overbrenging in achteras.
(207 loopt in principe ook een paar km. harder dan 307)
Evt. vering, maar dat weet ik niet zeker.

grtz

Joop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: gewicht - homologatie

Bericht door Dennis en Nancy »

Pieter schreef:
Waarom staat er een te laag gewicht volle wagen op het kenteken? En wat heb je aan een bus met een laadvermogen van 230 kilo's?
Is er iemand die me dit kan uitleggen?
Er zijn genoeg 508 bussen die leeggewicht op kenteken hebben van 3400kg en een laadvermogen hebben van 100kg of minder. Heb je dus niets aan. Maar ze zijn wel te rijden op het B rijbewijs.

Maar dat heeft nietz te maken met je 207.

Op vakantie door oostenrijk stonden de mannen van de Oostenrijkse wegenbelasting ons (406D) al op te wachten.

Slovenie: Ook troubles aan de tolpoorten. Kentekenbewijs moeten overleggen.

Maar nergens op de weegschaal hoeven staan.

De 406 kennen ze buiten NL niet onder de 3500kg, ze konden behoorlijk moeilijk doen i.v.m. betaling tol.

Met je 207 heb je daar geen last van.

En een reden,... tsjaa de mens doet af en toe rare dingen he.

Dennis
joy

Bericht door joy »

ik volg dit verhaal, maar ik begrijp de vergelijking met een 307 niet
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Op een ander forum las ik over camperaars die moesten uitladen, tot ze onder het gewicht volle wagen zaten.
Dat zou in ons geval betekenen dat we zelf allemaal moeten uitstappen. Bij het wegen bleek dat bij een zo leeg mogelijke camper (zelfs de keukenlaatjes en enkele kastdeurtjes eruit gehaald), ik zelf moet uitstappen. dan kwam ik precies 9 kilo onder het maximaal beladen gewicht.
Deze week sprak ik camperaars bij de dealer die bij de oostenrijkse grens werden teruggestuur: gewogen en te zwaar.
Dat voelt gewoon niet lekker, liever omkeuren naar ietje zwaarder.

Overigens blijkt een en ander minder eenvoudig dan gedacht. De dealer moet een nieuw alb plaatje van mercedes krijgen. Ze hebben tot 2 keer het het verkeerde plaatje ontvangen. Reden: is gekoppeld aan het chassisnummer en daarin zit op een of andere manier weer het originele gewicht volle wagen verwerkt. Soort catch 22.
Volgende week weer bellen en mailen met Mercedes.
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Arnold,
Met laadvermogen bedoel ik heel simpel het verschil tussen gewicht volle wagen en gewicht lege wagen. Dus op het kentekenbewijs het verschil maxilmaal beladen en masse ledig voertuig.
In ons geval 2550 - 2220 = 230 kilo's.
Is er wat dat betreft een verschil met niet-bedrijfswagens?
En begrijp ik van Joy goed dat dat maximaal beladen niet op het kenteken hoeft te staan?
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Vandaag in Utrechty een Carthago Camper gezien van €211.000 met een laadvermogen van 215kg. (Maximaal 400 en nog wat als dat voertuig werd omgekeurd naar C-Rijbewijs.)

:shock:

En dan zijn er ook nog mensen daadwerkelijk geïnteresseerd.

:shock:

Dennis
joy

Bericht door joy »

ik begrijp er weinig van

hoe kan een auto nou een maximum laadvermogen hebben van 215 kilo

3 volwassenen en je zit al bijna aan die 215 kilo, of is dat los van die inzittenden?

pieter, ik zeg alleen dat het maximum laadvermogen niet op mijn kenteken staat vermeld

of het er wel op hoort te staan weet ik niet
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef:Vandaag in Utrechty een Carthago Camper gezien van €211.000 met een laadvermogen van 215kg. (Maximaal 400 en nog wat als dat voertuig werd omgekeurd naar C-Rijbewijs.)

:shock:

En dan zijn er ook nog mensen daadwerkelijk geïnteresseerd.

:shock:
Jep, en over een tijdje zie je ze krokodillentranen huilen op Camperforum omdat ze een bon gehad hebben.
Of ze gaan schelden op de politie als ze tijdens een weegcontrole schoonmoeders, de fietsen, de zak aardappelen, de kinderen, de hond, de tv, de magnetron,de computers, het keukengerei, het tuinmeubelement, de kleding én hun vrouw op een parkeerplaats moeten achterlaten vanwege het overgewicht.

Het is niet te snappen hoe blind mensen kunnen zijn wanneer ze een dure camper kopen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
joy

Bericht door joy »

verder doorgedacht:

waarom bouwt men campers zodanig dat er maar 200 kilo laadvermogen overblijft?
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Tja...

Een vriend van me heeft een bakwagen met hydr. laadklep op basis van een Mitsubishi Canter die hij voor zijn werk gebruikt. (Meubels e.d.)
Ik vroeg hem: "Heb je een groot rijbewijs?"
Hij: "Nee, maar dat hoeft ook niet, hij is 3400 kg en ik mag 100 kg laden"

100 kg laadvermogen in een lege bakwagen, nou vraag ik je toch :lol:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

joy schreef:verder doorgedacht:

waarom bouwt men campers zodanig dat er maar 200 kilo laadvermogen overblijft?
Omdat mensen geen C-rijbewijs willen halen en toch steeds meer willen meeslepen tijdens hun wel 3 weken durende expeditie naar "Camping Friet van Piet".

En daar het wettelijk nu eenmaal mag, voldoen de fabrikanten graag aan hun vraag want handel is handel.

Je kunt jezelf afvragen waar het verstandelijk vermogen van die mensen zit, want een C-rijbewijs kost een paar procent van de aanschafkosten van zo'n eeuwig overbeladen camper. ( die niet verzekerd is igv grote overbelading)
Maar hierover zijn al enorme discussies op http://www.camperforum.nl geweest.
En het helpt blijkbaar niks, want die campers zijn nog steeds te koop en worden ook grif verkocht.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ik weet niet of ik het compleet mis heb.... :shock: maaruh voor mijn 608 had ik een 406, deze was gekentend op PERSONENWAGEN met campeeringrichting zonder vermelding van laadvermogen!!! Het schijnt zo te zijn dat ze bij weging dan naar de technische capaciteit kijken. Voor een 406 schijnt dat 4 ton te zijn. Dus zou je juridisch geen problemen krijgen als je boven de 3500 kg uit zou komen. Mijn 608 heeft een technische capaciteit van 6 ton, wellicht dat het zich loont om hem om te keuren naar personenwagen uitvoering met campeerinrichting ipv een bedrijfswagen uitvoering met vermelding van het resterende laadvermogen tot 3500 gvw. Mischien maak ik een crusiale denkfout maar ik overweeg om mijn lieve dame om te keuren tot personenwagen zonder vermelding van laadvermogen. Mocht ik er helemaal naast zitten zit er wellicht niets ander op dan om alsnog dat verdomde papiertje te halen :evil:, Terwijl ik feitelijk met het zelfde voertuig van de weg blijf gebruik maken :? Achterlijke regelgeving of mis ik iets :twisted: :?:
Vandaag is een Kadootje
joy

Bericht door joy »

uehm, zou het zo kunnen zijn dat laadvermogen niet relevant meer is in geval van oldtimer?

je camper wordt dan ook niet meer gezien als camper maar als oldtimer

dan ben je wel meteenvan het gelazer af toch?

dit zijn bijvoorbeeld de rdw gegeven van mijn 408:


Massa leeg voertuig 2.614 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
Massa rijklaar Niet geregistreerd

komt overigens bij dat je 900 kilo aan spul moet inbouwen om tot de 3500 te komen

dat is nogal erg veel of zie ik dat verkeerd?
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Bericht door Peter MERCAMPO »

Als je een beetje tekeer gaat met betonplex en een mut aardappelen mee neemt zit je er zo aan, met de nodige liters aan boord! 8)
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
joy

Bericht door joy »

:D

zonder gekheid, als er niets op kentekenbewijs staat valt er ook niks te controleren int buitenland wel?

ik heb me er iig nog nooit druk over gemaakt, en die 408, daar heb ik toch behoorlijk veel ingeladen

ik ging pas nadenken toe het hier ter discussie kwam :wink:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Jongens, kijk nou gewoon eens wat er op je rijbewijs staat.. :?

En we hebben hier nog iets moois op dit forum.
Is er pas hoor, dus jullie hoeven je niet te schamen dat je het nog niet weet: ZOEKFUNCTIE!!! :shock:

http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=1179

http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=1604

http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=985


Leo.
Laatst gewijzigd door Leo op 21 okt 2007, 01:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Leo schreef:Jongens, kijk nou gewoon eens wat er op je rijbewijs staat.. :?
iets met C ? 8)
Pieter schreef:... De dealer moet een nieuw alb plaatje van mercedes krijgen. Ze hebben tot 2 keer het het verkeerde plaatje ontvangen. Reden: is gekoppeld aan het chassisnummer en daarin zit op een of andere manier weer het originele gewicht volle wagen verwerkt. ...
Volgens mij is dat plaatje voorzien van een nummer dat op het verenpakket staat.
http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... =alb#22570
Ik moet er nog werk van maken dus het kan mij ook nog tegen gaan zitten met dat plaatje.
Ik heb een foto geplastificeerd van een bijbehorend alb plaatje.

Pieter, wij zijn wel een van de weinigen die 'm groter keuren, andersom wordt veel vaker gedaan.
gevolg: de bus kan vaak het extra gewicht wel hebben maar als je B op je rijbewijs hebt staan kan je verzekering het niet hebben.

Dus algemeen, haal ff C het is niet zo heel moeilijk.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Hallo Herman,

Ja, dat is precies het plaatje waarover ik het heb. Het nummer dat erop staat (bij ons begint het met 601) is gerelateerd aan het chassisnummer, en daarin zit dan weer het nummer van het verenpakket verwerkt. en in ons geval dus niet eens het nummer van het werkelijk aanwezige verenpakket.

Om kort te gaan: wij hebben een plaatje nodig dat begint met 602, maar omdat het chassisnummer begint met 601 krijgt de dealer steeds een plaatje behorend bij een lichter verenpakket.
Ik begin me af te vragen of het plaatje dat wij ndig hebben wel bestaat.

Een C rijbewijs halen is voorlopig niet nodig: willen een maximaal gewicht van 2800.

De mensen van homologatie zijn gelukkig zeer behulpzaam en zeggen dat dit probleem gewoon opgelost moet worden. Maandag ga ik er weer me aan de slag.
We zullen zien.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Pieter schreef:Arnold,
Met laadvermogen bedoel ik heel simpel het verschil tussen gewicht volle wagen en gewicht lege wagen. Dus op het kentekenbewijs het verschil maxilmaal beladen en masse ledig voertuig.
In ons geval 2550 - 2220 = 230 kilo's.
Is er wat dat betreft een verschil met niet-bedrijfswagens?
En begrijp ik van Joy goed dat dat maximaal beladen niet op het kenteken hoeft te staan?
Sorry Pieter, ik was dit weekeinde een beetje veel met mijn huis bezig. Zulk mooi weer om te verven en te knutselen!

Ja: er is een verschil, ik zal trachten dat uit te leggen:

Massa ledig voertuig staat op ieder kentekenbewijs.
Wat voor voertuig het is staat op ieder kentekenbewijs.
Voor wat voor gewicht een voertuig technisch maximaal geschikt is wordt door de fabrikant bepaald.
Voor wat voor gewicht een voertuig wettelijk maximaal toegelaten wordt is een wisselwerking tussen fabrikant, eigenaar en RDW.
Laadvermogen is het verschil tussen dat wettelijk maximaal toegelaten gewicht en de massa ledig voertuig en met dit verschil kun je spelen.

Stel (getallen zijn afgerond voor de rekenvoorbeelden):
een mooie L508DG,
fabrikant zegt 5000 kg maximaal toegestane massa.
Op de weegbrug, 2400 kg eigen gewicht.
Hieruit volgt het maximale laadvermogen 5000 min 2400 is 2600 kg.
Wetgever zegt dan: groot rijbewijs.
Eigenaar heeft dat niet en heeft alleen klein rijbewijs.
Wetgever laat toe dat er "teruggekeurd" wordt, ofwel laadvermogen gaat terug naar 1100 kg. Eigenaar blij, kan eindelijk werken, immers nieuwe TMM is 3500 kg en inmiddels heeft hij zijn rijbewijs een keer gelezen.

Dit voorbeeld is van toepassing voor alle voertuigen waarbij op het kentekenbewijs gedrukt (niet geprint) staat dat het een bedrijfsvoertuig is. Immers; alleen in een bedrijf wordt lading meegenomen. Dus alleen hier zie je dat laadvermogen op het kenteken staan.

Als er geprint staat dat het om een personenauto gaat dan zijn diverse gegevens uit bovenstaand voorbeeld onverkort van toepassing, alleen is er geen laadvermogen genoteerd. Toch moet de totale massa onder de 3500 kg blijven bij klein rijbewijs. Toch is er een maximaal toegelaten massa, alleen je kunt hem zelf nergens achterhalen. De importeur kan dat overigens wel maar maak je geen zorgen, dat weet de gemiddelde politieagent niet.

Soms zie je huurauto's met een heel erg grote laadbak en schreeuwende reclame van zo en zo veel kubieke meters en toch rijbewijs categorie B. Leuk, laadvermogen blijkt vervolgens 275 kg, 1 wasmachine en 2 kussens en je zit aan het gewicht. Dit is een bedrijfsauto in de toepassing bedrijfsauto dus je bent in overtreding als je er nog een dekbed ingooit!

Met een personenauto kan je dit overbeladen zijn niet overkomen, er is immers geen laadvermogen bekend. Maar belangrijk is dat je het niet te gek maakt en uiterst belangrijk is dat je niet over het maximale technische gewicht gaat.

Buitenlandse politie denkt vaak iets rechtlijniger en schrijft snel. Advies: zorg dat je je aan de wet houdt en als je in het grijze gebied zit moet je de problemen niet opzoeken. Oostenrijk met een Düsseldorfer is nagenoeg automatisch als groot rijbewijs auto betalen. Het is niet anders.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Bericht door Pieter »

Bedankt, Arnold, voor je heldere uitleg.
Kennelijk heeft onze bus dan als personenauto te boek gestaan.

De dealer en Homologatie zijn er inmiddels uit, en het alb plaatje is binnen.
Het voertuigwijzigingsformulier wordt door de dealer ingevuld en afgestempeld. Begin november is de RDW keuring, en dan moet alles voor goed zijn.
JanPieter
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
Contacteer:

Re:

Bericht door JanPieter »

Pieter schreef:Bedankt, Arnold, voor je heldere uitleg.
Kennelijk heeft onze bus dan als personenauto te boek gestaan.

De dealer en Homologatie zijn er inmiddels uit, en het alb plaatje is binnen.
Het voertuigwijzigingsformulier wordt door de dealer ingevuld en afgestempeld. Begin november is de RDW keuring, en dan moet alles voor goed zijn.
Hoi Pieter,
Hoe is het afgelopen? Ik zit er heel zachtjes over na de denken om van mijn F30D een F35D te laten 'maken'.
Hoewel het kentekenbewijs vermeld 2070 kilo is ie in het wild bijna 3 ton zonder bagage bestuurder en passagiers. Ik heb me laten vertellen dat ze vroeger werden gekeurd met alleen een opbouw, geen reservewiel of inbouw verder :| En een kwart brandstof in de tank...

En voorlopig alleen nog rijbewijs B 8)

Groetjes,
Jan
BT-BS-31

Re:

Bericht door BT-BS-31 »

Peter MERCAMPO schreef:Mijn 608 heeft een technische capaciteit van 6 ton, wellicht dat het zich loont om hem om te keuren naar personenwagen uitvoering met campeerinrichting ipv een bedrijfswagen uitvoering met vermelding van het resterende laadvermogen tot 3500 gvw. Mischien maak ik een crusiale denkfout maar ik overweeg om mijn lieve dame om te keuren tot personenwagen zonder vermelding van laadvermogen. Mocht ik er helemaal naast zitten zit er wellicht niets ander op dan om alsnog dat verdomde papiertje te halen :evil:, Terwijl ik feitelijk met het zelfde voertuig van de weg blijf gebruik maken :? Achterlijke regelgeving of mis ik iets :twisted: :?:
Zou het niet doen, hoeveel laadvermogen hou je over om niet boven de 3500 uit te komen?
De heren RVI,Politie etc... zijn hier allang op uitgestudeerd, 2 volle flessen cola aan boord en je bent te zwaar !! Ik stond ook voor deze keus met mijn 508, gewoon op 5 ton gehouden, geef toch een stukje rust tijdens het rijden. Haal toch gewoon je C rijbewijs en je kan laden wat je wil (in principe), succes !

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten