Pagina 1 van 1

Navigatiesysteem voor grotere en zwaardere voertuigen

Geplaatst: 29 okt 2007, 20:58
door Arnold Smeets
Met dank aan Transport Online en niet alleen voor de hele grote vrachtwagens, dus ook voor campers geschikt:


VDO Dayton introduceert Truck Specifieke Navigatie

Vast komen te zitten in doodlopende stegen, rijden tegen te lage bruggen en viaducten met vaak grote schade tot gevolg: vanaf nu is het voor vrachtautochauffeurs verleden tijd. VDO Dayton introduceert een inbouwnavigatiesysteem, dat speciaal is ontwikkeld voor vrachtautos, bussen en bestelbussen: de PC 5200 TSN. Vanaf nu kunnen dus ook grote voertuigen razendsnel de juiste weg vinden. Bij het berekenen van de route houdt het nieuwe systeem niet alleen rekening met belangrijke gegevens zoals hoogte en gewicht, maar ook met bijvoorbeeld speciale lading van het voertuig. Ook is er aandacht besteed aan een vergroot kaartgegevensbestand en een groot aantal nieuwe speciale locaties voor de vrachtautochauffeur, zoals bijvoorbeeld speciale tankstations voor vrachtautos, maar ook truck restaurants en truck stops. Het systeem is te zien en te testen op de DAF-stand op de BedrijfsautoRai, van 26 oktober tot en met 3 november aanstaande.

Tot voor kort waren bestuurders van vrachtautos, bussen en bestelautos aangewezen op navigatiesystemen die eigenlijk voor personenvoertuigen zijn ontwikkeld. In samenwerking met kaartaanbieder Navteq introduceert VDO Dayton nu een inbouwnavigatiesysteem speciaal voor vrachtautos en andere grote voertuigen. De systeemsoftware van de PC 5200 TSN is compleet vernieuwd en aangepast aan de specifieke eigenschappen van het voertuig, zoals hoogte, breedte, gewicht en asdruk. Bij het berekenen van de route wordt met deze eigenschappen rekening gehouden. De afmetingen van het voertuig worden vergeleken met hoogtebeperkingen bij tunnels en maximale belastingen van bruggen en dergelijke, die allemaal in de gegevens van de kaart zijn opgenomen. Bovendien is de routeberekening aangepast aan de rijspecificaties van grote voertuigen. Hiervoor zijn voertuigspecificaties toegevoegd aan de kaartweergave en de berekening van aankomsttijden is hieraan aangepast. Indien mogelijk worden omkeermanoeuvres voorkomen.

Bij het opstarten van het systeem voert de bestuurder lengte, breedte, gewicht, asdruk en de soort lading van zijn voertuig in het navigatiesysteem in. Op basis van deze gegevens berekent het systeem alleen de routes die geen problemen voor het voertuig opleveren. Deze informatie hoeft slechts één keer te worden ingevoerd en wordt telkens gecontroleerd als het navigatiesysteem wordt opgestart. Zo kan bijvoorbeeld het gewicht van de lading of de gevaarlijke stoffenklasse eenvoudig worden aangepast voor de terugreis nadat het voertuig opnieuw is geladen. Zodra de voertuiggegevens en de bestemming zijn ingevoerd, wordt de elektronische routebegeleiding automatisch gestart. VDO Dayton heeft standaard een TMC-ontvanger in het systeem geïntegreerd. Hiermee wordt de bestuurder van verkeersinformatie voorzien en kan hij bij files eventueel een alternatieve route kiezen. Ook bij het berekenen van deze alternatieve route worden de specifieke gegevens van het voertuig weer meegenomen, zodat de bestuurder niet over bijvoorbeeld te smalle wegen of bruggen wordt geleid.

Tegenwoordig hebben aanbieders van digitale kaartgegevens de voertuigpecifieke beperkingen en speciale points of interest voor beroepschauffeurs zoals parkeerplaatsen, restaurants en benzinestations al in hun kaarten opgenomen. Op plaatsen waar maximale hoogten voor bruggen of asdrukwaarden nog niet beschikbaar zijn, maakt het navigatiesysteem van VDO Dayton gebruik van conventionele navigatiegegevens voor personenautos die automatisch voor deze gebieden beschikbaar zijn. Aan de hand van twee symbolen op het navigatiesysteem kan de bestuurder zien of zijn route al volledig op basis van de juiste voertuiggegevens is berekend.

De PC 5200 TSN is bovendien voorzien van een speciale module voor het aangeven van rij- en rusttijden. Met deze functie ontvangt de bestuurder niet alleen op tijd een waarschuwing dat zijn rustperiode bijna begint, maar kan hij bovendien op de routebeschrijving aflezen waar hij zich ongeveer bevindt als zijn eerste rustpauze moet beginnen. Op deze manier kan hij van tevoren plannen bij welke parkeerplaats of welk restaurant hij kan stoppen.

DAF gaat als eerste met de PC 5200 TSN werken. Hiermee heeft DAF dé primeur te pakken waarmee de chauffeur de enige juiste route kan kiezen afgestemd op de afmetingen en lading van de truck. Problemen op de route zoals beperkte hoogtes van viaducten, te smalle wegen, en vele andere truck gerelateerde zaken worden zo op eenvoudige wijze voorkomen.

Het apparaat is gebaseerd op de navigatiecomputer PC 5200 van VDO Dayton, die verschillende prijzen heeft gewonnen. Naast navigatie biedt dit systeem ook een aansluitmogelijkheid voor een achteruitrijdcamera en multimedia-mogelijkheden zoals een digitale tv-ontvanger. Het systeem is leverbaar met een volledige range aan monitoren tot 7 inch, inclusief de nieuwste multimediasystemen VRM6100 en 6200, die ook de mogelijkheid hebben tot het aansluiten van een extra scherm in de slaapcabine.

Het nieuwe navigatiesysteem wordt geleverd met een SD-kaart op basis waarop de wegen en speciale bestemmingen in Europa zijn opgeslagen. Op dit moment zijn grote delen van Frankrijk en Duitsland al in kaart gebracht. De overige landen volgen binnenkort.

Truckspecifieke navigatie is leverbaar vanaf 1499 euro.
einde tekst

Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat...... :wink:

Ik? Ik doe het nog steeds met papieren kaarten en een plattegrondenboek. Verdwaald? Nee hoor, op toeristische route! 8)

Groet,


Arnold

Geplaatst: 29 okt 2007, 21:24
door Leo
Zou je ook kunnen invoeren dat je niks te maken hebt met dat beruchte bord "Verboden voor vrachtwagens"?
En wat te denken van een mooie toeristische route, da's natuurlijk different koek dan met een truck-achtige bloedgang van A naar B jakkeren.. :shock:

Ook in Tranquilo zal de ouderwetse wegenkaart voorlopig nog wel de hoofd-navigatie verzorgen.
Dan kun je tenminste nog eens stoppen om te kijken waar je nu weer uithangt, je kunt er prachtig mee verdwalen én het zit niet de hele dag aan je kop te zeuren dat je over 400 meter rechtsaf moet ofzo.. 8)


In de hoop dat Michelin nog lang zijn uitgebreide kaartenboeken blijft drukken,


mvg, Leo.:D

Geplaatst: 29 okt 2007, 21:49
door karogegro
Nouhou, ome Laurus (tomtom) en ik kunnen het anders prima vinden met mekaar. Als we op de plaats van bestemming zijn aangekomen zegt ie als besluit " Zo, nu eerst een biertje".
Dus ik bedoel maar, dat zeuren valt wel mee hoor.
:wink:
Toine

Geplaatst: 29 okt 2007, 21:51
door Leo
Jah maar Toine, wij hebben nooit een bestemming!
Dan zou ik bij ome Laurus dus sterven van de dorst.. :cry:

Nu trek ik gewoon de koelkast open wanneer ik zin heb.:P

Geplaatst: 29 okt 2007, 21:56
door karogegro
Juist, uitgeluld(t).
Toine :(

Geplaatst: 30 okt 2007, 00:40
door Frank.fjph
Als ik dat ding zou gaan volgen dan kom ik nooit meer op de helft van de plekken waar ik nu kom,..... hm misschien is er wel een medeinzittende die er wel blij mee zou zijn.....maar dan alleen omdat dan de wegen niet meer zo smal zijn als nu, want ze kan kaartlezen als de beste.

Verder ga ik woensdag wel even kijken naar dat ding want ik moet toch even bij DAF zijn.

Frank