Een OM314 vervangen door een OM364A of OM352

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Een OM314 vervangen door een OM364A of OM352

Bericht door Twan Schoenmakers »

.

Hallo volgens gesprekken tijdens meetings, en blijkens een verwijzing op het forum bij onze Duitse collega's MB freaks, zouden er binnen onze club leden zijn die de OM314 motor in hun 508 cq 608 vervangen hebben door een OM364A (4 cilinder turbo met 115PK afkomstig uit een 711 of 811) of een OM352 (6 cilinder 130PK afkomstig uit een 613).

Van de ander kant hoor je van ander leden terzake van deze beide motoren dat het eigenlijk niet zou kunnen om dat er geen ruimte zou zijn, cq dat als het al kan het niet zou mogen aangezien er geen type goedkeuring van voor zou zijn afgegeven. Mijn kennis rijkt inmiddels wel zover dat ik me de onmogelijkheden in de sfeer van te weinig ruimte in het standaard motor compartiment goed kan voorstellen.

Maar aangezien het schijnbaar collega leden wel gelukt is, ben ik niet in de onmogelijkheden maar in de mogelijkheden geïnteresseerd derhalve de volgende vraag:

Wie heeft een dergelijke ombouw gerealiseerd en zou over de overwonnen problemen wat meer kunnen en willen vertellen.

Groeten,

Twan Schoenmakers
MB 508D Marathonline
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

van 314 naar 352

Bericht door johan millenaar »

hallo twan, 2 jaar geleden zag ik een 508 met een om 352. ze hadden deze motor "gewoon" in de ruimte van de om 314 gebouwd, wat tot gevolg heeft, dat de 352 een stuk naar voren uitsteekt, dus was de grille naar voren geschoven. wel een raar gezicht. volgens mij heb je bij de daarbij horende snelheden toch ook wel de bij de 613 passende luchtremmerij nodig, wat in dit geval niet aanwezig was. naam en telefoon toen: a. van roozendaal, handelsonderneming in tractoren en grondverzetmachines te wolvega, 0561 441872.
ps. OUD-dubbelluchtlid wegens negatieve benadering door onze club voor het verschijnsel motorcross!!?
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Bedankt

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi Johan,

Bedankt voor je info. Ik zal hem eens bellen.

Groeten,

Twan
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Ik ken deze omgebouwde 508 + de eigenaar, want deze woont 5 km. verderop (Steggerda).
Hij heeft er voor gekozen om de motor naart voren uit te bouwen, omdat bij een 613 de motor verder naar binnen steekt als de normale OM 314.
De 613 is in 2 uitvoeringen nl: luchtbekrachtigd en vacuumbekrachtigd, dus luchtketels zijn niet bij definitie nodig.
(Ik heb nog een OM 352 liggen met maar een 120.000 km. op de klok!)
Een OM 352 + versnellingsbak weegt wel 900 kg!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

motor vervangen door ander type

Bericht door Arnold Smeets »

Je mag aan je auto ongeveer alles veranderen van origineel naar wat anders, zolang je maar binnen de limieten van de RDW blijft.
Echter: zodra je ook maar iets veranderd hebt vervalt onmiddellijk je typegoedkeuring en mag je niet meer rijden.
Er zijn dan 2 mogelijkheden:
1. Je valt binnen een andere typegoedkeuring en je volgt de procedure om dat bij de RDW doorgevoerd te krijgen;
2. Je laat de auto individueel keuren. Informatie verstrekt de RDW.

Als je geen typegoedkeuring meer hebt op je auto ben je volgens de kleine lettertjes van menig verzekeringspolis niet meer verzekerd.

Als je geen typegoedkeuring meer hebt mag je niet meer zelf rijden, dit kun je opvangen voor een bezoek aan de RDW door bij hen witte platen aan te vragen. Deze zijn geldig voor een retourtje van de plaats waar de auto staat naar het RDW station van de afspraak.

Voor andere ritten kun je dit officieel niet opvangen, de overheid stelt dat je dan de auto op een andere auto moet vervoeren. In de praktijk zie je nog wel eens dat een bevriende garage zijn groene platen uitleent.


Groet,


Arnold
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Stand van Zaken

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi, even een update van de stand van zaken:

1. Ik heb via mijn ass. tussenpersoon overleg gehad met mijn verzekeringsmaatschappij (London Verzekeringen) en voor hen is de plaatsing van een andere Motor (in casu een OM364A) geen enkele probleem. Ook het monteren van bijv. een andere voor- of achteras vormt geen probleem. Voor hun is het criterum dat als het voertuig aan de RDW/APK eisen voldoet en de weg op mag zij het ook acoord vinden. Ze hanteren geen eis dat het voertuig in een staat moet zijn zoals ooit door Mercedes officeel uitgebracht. Wel wil men na wijziging van zaken even een melding hebben wat en wanneer eea gebeurt is. Deze info is mede door de inzet van mij ass. tussenpersoon in no time verkregen.(':D')

2. Heb overleg gehad met de RDW, en samengevat komt het hier op neer:
OM352: De plaatsing van een OM352 vereist een verplichte keuring door de RDW in Lelystad, waarbij dan in mijn geval omdat mijn 508D in 1980 op kenteken gezet is, gekeurt wordt naar de eisen zoals die golden in 1980. De rede van het moeten keuren is de wijziging van het aantal cilinders van 4 naar 6.(':(')
OM364A:De plaatsing van een OM364A vereist GEEN enkele vorm van keuring door de RDW, en levert bij een APK keuring geen enkele probleem op. Aangezien het aantal cilinders niet wijzigd, geld als criterium dat niet gekeurt hoeft te worden als de vermogenstoename de 40% niet overschijd. In mijn geval betekend de plaatsing van een OM364A een stijging van 85PK naar 115PK, en de formele grens ligt in mijn geval op 119PK.(':D')

Verder heb ik telefonisch cq per e-mail contact gehad met een 4 tal personen die met succes een of meerder malen een OM364A (en 2 keer zelfs een OM364AL <Turbo met intercooler> in een 508D/608D ingebouwd hebben. In 3 van de gevallen heeft men de standaard bak van de 508D gebruikt, en is naast het motorblok zelf alleen de dikkere uitlaat van de OM364A geplaatst (70mm ipv 50mm). Alleen mijn contact in Duitsland heeft ook (gedwongen door TÃœV voorschriften) de bak van een OM364A geplaatste met als gevolg dat hij om niet als resultaat meer vermogen maar minder snelheid te krijgen ook overgestapt is op 17,5" velgen en banden. De 2 keer dat men met succes een OM364AL ingebouwd heeft, is dit gepaard gegaan met veel maatwerk en bijzondere aanpassingen om dat er eigenlijk geen ruimte is voor de intercooler. Maar allen gesproken personen geven aan dat de inbouw van de OM364A op zich in een 508D/608D kan zonder echt veel grote aanpassingen, en slechts met het afslijpen van een klein randje van de bodemplaat, maar zelfs zodanig weinig, dat de originele motorkap gewoon past.

Tot zover mij info verzamel tocht, met als voorlopige conclusie "de inbouw van een OM364A is een leuk project voor de volgende winter".(':wink:')

Mocht ik meer info hebben dan meld ik me weer.

Groeten,

Twan
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Nieuwe update

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hallo,

Na gesprekken met mijn Technische toeverlaten (Jos en Jeroen Leeuw) en de volgende mensen met eigen ervaring op het punt van de inbouw van een 364A Peter van de Nieuwehof, Dick Kapitein, en Harry van de Kraats, bleek dat de inbouw van een OM364A goed mogelijk moest zijn. In een aantal gevallen bleek zelfs dat men nog kans gezien had om een intercooler (al dan niet custom made) er bij in te bouwen.

Harry van der Kraats kon me zelf melden dat hij op dat moment bezig was een OM364A uit Duitsland over te laten komen.

Na rijp familie beraad is de beslissing gevallen en is de OM364A van Harry gekocht. Over enkele weken wordt hij opgehaald en naar het zuiden van het land verplaatst. Als we de motor gaan ophalen kunnen we ook direct de Camper nieuwbouw plannen van Harry aanschouwen (508D, met OM364AL en nog vele ander speciale zaken), en zien hoe hij het klusje geklaard heeft. De Digitale Camera gaat mee de daar te maken foto's zullen tzt ook wel hier verschijnen.

Zo rond november zal dan de start van het ombouw project plaats vinden en zal niet alleen de OM364A ingebouwd worden, maar waarschijnlijk wordt er ook nog een custom made Intercooler toegevoegd.
Tot zover de stand van zaken.

Groeten,

Twan
MB508D Marathonline
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

motor vervangen door ander type

Bericht door Arnold Smeets »

Twan,

Wat jij schrijft is niet onwaar maar ook niet compleet. De RDW heeft na lange aarzeling het volgende vastgelegd:

quote
In het Voertuigreglement is geregeld dat wanneer er een motor met een andere motorcode wordt gemonteerd er een keuringsplicht aan vast zit. Dit om o.a. het kentekenbewijs en het kentekenregister met het voertuig overeen te laten komen. Dat het kentekenbewijs niet altijd wordt gewijzigd doet niet ter zaken. Bij de keuring wordt beoordeeld of het voertuig overeenkomt met een typegoedkeuring. Wanneer dit het geval is wordt een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt. Wanneer dit niet het geval is wordt men doorgestuurd voor geluid- en/of weggedragproeven op het testcentrum in Lelystad.
unquote

Aan degene die het nodig heeft kan ik het complete verhaal toezenden.

Het is dan ook te allen tijde verstandig voordat de ombouw start bij de RDW schriftelijk op te geven welke plannen er zijn en eveneens schriftelijk antwoord te verlangen. Alleen met dat antwoord sta je sterk als er problemen mochten ontstaan. Voorts geeft het je de mogelijkheid om, indien nodig, nog met de importeur te overleggen over andere aanpassingen.

Naar mijn idee valt het allemaal wel mee voor wat betreft controles onderweg. De APK keurmeester moet bepaalde dingen meenemen in zijn keuring dus daar kun je tegen een afkeur aanlopen maar ook dit is eenvoudig te controleren.
Mijn grootste angst zou zijn dat ik betrokken raak bij een ongeval (misschien zelfs schuldig ben) en dat de verzekeringsmaatschappij weigert te betalen omdat mijn auto niet aan de normale eisen voldoet. Ik moet er niet aan denken wat er voor claim ontstaat indien er iemand gewond raakt of misschien zelfs komt te overlijden.

Groet,

Arnold
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Praktijk met de OM364A

Bericht door Twan Schoenmakers »

Zoals eerder gemeld is de inbouw van de OM364A inmiddels gestart en is nu het blok er inzit fase 1 van het plan onze Camper van meer vermogen te voorzien afgerond. Fase 2 wordt het toevoegen van een intercooler.

Heb dit weekend voor het eerst gereden met onze 508 met OM364A (115PK).

De 508 trekt een stuk vlotter op, en op een heling tussen Mook en Groesbeek, waar ik normaal gesproken niet boven de 30KM naar boven kan komen, was het nu zo dat ik vrijwel vanuit stilstand onder aan de berg, uiteindelijk een topsnelheid haalde van 60KM en toen trok hij nog steeds door, maar was de helling ten einde. Dus het ziet er naar uit dat ik mijn beoogde doel bereikt hebt, en ben dan ook bijzonder benieuwd wat de aanvullende intercooler nog gaat doen.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten