Pagina 1 van 1

Accu's vraag.

Geplaatst: 12 jan 2008, 20:56
door Dennis en Nancy
Even een vraagje ter info.

Ik heb 2 nieuwe semitractie accu's (100AH) geplaatst als startaccu's. Dit is een noodoplossing. Over 8 weken krijg ik 2 accu's van het werk. Tip Top onderhouden Redtop optima's. Om nu 2 nieuwe startaccu's te kopen vond zowel ik als de accuboer te gek voor woorden.

Nu ga ik dus starten op de semi-tractie. Ik moest er voorzichtig mee zijn dat ik ze niet leegtrek.

Uiteraard heb ik de accupool losgenomen en hang ik de lader er maar eens aan.

Toen ik nadacht over het leegtrekken vroeg ik me een paar dingen af:

- Hoeveel stroom vreet een tachograaf? Ik hoor dat ding lopen dus het verbruikt ook stroom.
- Er zit een Motorola 'omvormer' 24V naar 12V gemonteerd in de bus. Ik heb nog niet gemeten maar ik ga ervan uit dat deze continue stroom zal hebben. gebruiken deze dingen veel stroom?
Hoeveel Volt zou ik moeten meten op het systeem in rust? 24,5V?

Wat vinden jullie eigenlijk van het idee,... starten op de Semi tractie?

Groeten Dennis

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 12 jan 2008, 23:17
door Anton
Hoi Dennis,

Een tacho waar een schijf inzit vraagt niet zoveel stroom,het word anders als dat rode lampje brand dan gaat het harder dus zorg dat er een schijf inzit.
Wat die spanningsregelaat betreft dat zou je even moeten meten.
Ik zelf ben niet zo'n voorstander voor het starten op (semi)tractie het kan lang goed gaan maar ook mis!
De platen zijn dikker en dus ook minder in aantal, dus ook het oppervlak wat stroom kan leveren.
Ik heb in m'n Renault Epress een zomer met een gelaccu (tractie) gereden dat ging maar toen het kouder werd niet meer!

Groet Anton

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 12 jan 2008, 23:35
door Dennis en Nancy
Tsjaa,.. het is maar voor even.

Op het moment brand het lampje. Komende rijles dus maar een schijf meenemen! (Het klokje werkt ook op electriciteit)

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 12 jan 2008, 23:40
door Anton
Hoi Dennis,

Als het echt koud is rij je toch niet met je bus?
Dan is het niet zo'n groot probleem.
Misschien douane en RDW?

Succes!

Groet Anton

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 13 jan 2008, 09:49
door Dennis en Nancy
Het is eigenlijk voor komende maandag, dan moeten we weer naar het truckcenter te rijden. Dan woensdag naar het RDW en de weken daarna enkel incidenteel starten voor het ophalen van materialen.

Groeten Dennis

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 15 jan 2008, 20:40
door DVIII
maak wel de voeding van de tacho los als de wagen stilstaat dat is een van de draden in de vierklem stekker op de achterkant , de tacho mag best stroom gebruiken als je rijdt maar als de wagen stilstaat vreet ( ja echt) de klok in de tacho stroom , en ook het ledje blijft branden , ik zet de tacho meestal op het contact, klokkijken kan ik overal. en een tacho is geen verplichting in een recreatie voertuig en ook geen afkeur.

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 15 jan 2008, 22:22
door Dennis en Nancy
Een particulier krijgt een ontheffing voor tachograaf gebruik.

Een niet gekeurde tachograaf is een APK aantekening. Geen afkeur.

Er zit nog keuring op mij Tacho tot 18-01-2008,.. :D

Dennis

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 15 jan 2008, 22:25
door Anton
Hoi,

Naar mijn tacho is nog nooit na gekeken, hij doet het nog steeds goed!

Groet Anton

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 15 jan 2008, 23:07
door Dennis en Nancy
Volgens mij denk ik nog teveel in regeltjes en wetjes. :lol:

Ontheffing aanvragen bijhet RDW,.... Ik ben wel geen kampeerauto op kenteken.

Dennis

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 16 jan 2008, 00:28
door Frank.fjph
Tacho achter het contact zetten , of een schakelaartje er tussen zetten, maar ook accuklem losnemen is simpel.

Maar over je accu's ook nog een opmerking.
Die 2 semitractie kan je volgens mijn info bij de accufabrikant gewoon gebruuiken, ik gebruikook gewoon mijn 90Ah Robustacs om te starten. Volgens Centurion worden die ook gewoon in trucks gebruikt.

IKi zou me er maar niet druk over maken

Frank

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 16 jan 2008, 08:13
door Berthil
Dennis en Nancy schreef:Volgens mij denk ik nog teveel in regeltjes en wetjes. :lol:

Ontheffing aanvragen bijhet RDW,.... Ik ben wel geen kampeerauto op kenteken.

Dennis
De tachograaf is afkomstig uit de Wet Beroepsgoederenvervoer.
Dus zolang je beroepsmatig geen goederen met je bus vervoert heb je geen tachochraaf nodig.
Je hoeft dus ook geen ontheffing aan te vragen.
Het enige wat de wet vraagt zodra je beroepsmatig goederen vervoert, dat je een gedegen administatatie kunt overleggen met tachograaf schijven uit een gekeurde tachograaf.

P.S. ik heb mijn camper in de stalling staan voor 4 a 5 maanden met de tachograaf (Laatst gekeurd 1980) aan maar geen problemen om te starten. Ik moet mijn autoradio wel los gooien, want die vraagt meer stroom.

Groeten Berthil

Re: Accu's vraag.

Geplaatst: 16 jan 2008, 16:42
door Dennis en Nancy
Ok,... Bedankt mannen.

Dan haal ik straks als ik thuis ben maar de lader eraf!

Volt in rust (voor het laden en na veelvuldig starten bij RWD) was 25,8V (12,9 volt per accu dus.)

Groeten Dennis