Even voorstellen en dan aanpakken maar ;-)
Geplaatst: 16 jan 2008, 21:51
Hallo allemaal,
Laat ik allereerst beginnem met jullie een fijn 2008 toe te wensen.
Ik ben Jan Bolhuis, 39 jaar, en woon in Hippolytushoef (Noord-Holland). Ik werk in Amsterdam (maar kom regelmatig in Eindhoven, Rotterdam, Ede en zoal meer). In april wordt mijn vaste stek Hoorn, dus dat levert weer lekker wat vrije tijd op :P .
Ik heb in maart 2004 een Camper gekocht, een Hanomag-Henschel F30D uit 1972. Deze was januari 2004 apk gekeurd. Er bleek flink werk aan omdat veel houtwerk verrot was. Omdat ik mijn been brak ging een Frankrijk vakantie niet door, maar enkele najaarsweekendjes camperen hebben dit nog kunnen compenseren.
Omdat ik destijds geen zin had om hartje winter met mijn camper over de wegen te gaan voor (alleen) een apk heb ik hem oktober 2004 laten apk keuren. Dan zou ik zo weer de weg op kunnen in het voorjaar.
Helaas liep het anders. De Hanomag werd op maar liefst 19 punten afgekeurd door de Mercedes garage(Den Helder). Ik baalde ontzettend en heb hem daarna gestald en ben er sindsdien niet mee bezig geweest.
Nu is er dus een lange lijst van onozele punten (b.v. achterste toplichten zijn tevens remlichten, dit mag blijkbaar niet).
De paar punten die ik wel serieus neem zijn:
- De brandstof tank lekt ergens
- Geen borgpennen (meer) bij de fuseekogels gemonteerd :shock:
- De kabel van de dynamo naar de accu is niet gezekerd, kan volgens de apk meester brand veroorzaken.
- Bandje vernieuwen (maar gelijk helemaal rondom, alles zit rond de 2 mm profiel)
- Voorbumper moet deugdelijk bevestigd worden(zucht)
Nu wil ik de camper weer apk goedgekeurd hebben voor hemelvaart.
Wie heeft advies voor mij voor wat betreft de brandstoftank? Reparatie of vervangen door een betere? Ook voor de vulslang moet iets anders bedacht worden. De huidige vulslang knikt en je maakt echt geen vrienden bij de pomp als het 15 minuten duurt om je tank te vullen...
Hoe kan de tank er het beste onderuit? De zijkanten van de camper zijn namelijk erg laag.
Verder wil ik de LPG tank eruit halen en vervangen door een lichtgewicht butagasfles of kleinere LPG tank. De tank is 116 liter en dus flink zwaar. De lege camper weegt met volle brandstoftank net geen 3000 kilo (ok, was wel inclusief een grote zware krik, 2 tractie accus's en een kist gereedschap :? maar zonder water, bagage, fietsen en het gezin).
De camper is 6,5 meter lang, 2.20 breed en 2.95 hoog en is dus een van de grotere Hanomags :shock: . Verder zit er een gereviseerde motor, ik denk een 616. De originele motor is eens kapotgevroren.
Ook de 200 liter watertank wil ik vervangen door een wat kleinere. Verder nog diverse electra vervangen :| .
Dus beste mensen, tips zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt en groetjes allemaal,
Jan
En gelijk maar wat fotoos erbij...
Laat ik allereerst beginnem met jullie een fijn 2008 toe te wensen.
Ik ben Jan Bolhuis, 39 jaar, en woon in Hippolytushoef (Noord-Holland). Ik werk in Amsterdam (maar kom regelmatig in Eindhoven, Rotterdam, Ede en zoal meer). In april wordt mijn vaste stek Hoorn, dus dat levert weer lekker wat vrije tijd op :P .
Ik heb in maart 2004 een Camper gekocht, een Hanomag-Henschel F30D uit 1972. Deze was januari 2004 apk gekeurd. Er bleek flink werk aan omdat veel houtwerk verrot was. Omdat ik mijn been brak ging een Frankrijk vakantie niet door, maar enkele najaarsweekendjes camperen hebben dit nog kunnen compenseren.
Omdat ik destijds geen zin had om hartje winter met mijn camper over de wegen te gaan voor (alleen) een apk heb ik hem oktober 2004 laten apk keuren. Dan zou ik zo weer de weg op kunnen in het voorjaar.
Helaas liep het anders. De Hanomag werd op maar liefst 19 punten afgekeurd door de Mercedes garage(Den Helder). Ik baalde ontzettend en heb hem daarna gestald en ben er sindsdien niet mee bezig geweest.
Nu is er dus een lange lijst van onozele punten (b.v. achterste toplichten zijn tevens remlichten, dit mag blijkbaar niet).
De paar punten die ik wel serieus neem zijn:
- De brandstof tank lekt ergens
- Geen borgpennen (meer) bij de fuseekogels gemonteerd :shock:
- De kabel van de dynamo naar de accu is niet gezekerd, kan volgens de apk meester brand veroorzaken.
- Bandje vernieuwen (maar gelijk helemaal rondom, alles zit rond de 2 mm profiel)
- Voorbumper moet deugdelijk bevestigd worden(zucht)
Nu wil ik de camper weer apk goedgekeurd hebben voor hemelvaart.
Wie heeft advies voor mij voor wat betreft de brandstoftank? Reparatie of vervangen door een betere? Ook voor de vulslang moet iets anders bedacht worden. De huidige vulslang knikt en je maakt echt geen vrienden bij de pomp als het 15 minuten duurt om je tank te vullen...
Hoe kan de tank er het beste onderuit? De zijkanten van de camper zijn namelijk erg laag.
Verder wil ik de LPG tank eruit halen en vervangen door een lichtgewicht butagasfles of kleinere LPG tank. De tank is 116 liter en dus flink zwaar. De lege camper weegt met volle brandstoftank net geen 3000 kilo (ok, was wel inclusief een grote zware krik, 2 tractie accus's en een kist gereedschap :? maar zonder water, bagage, fietsen en het gezin).
De camper is 6,5 meter lang, 2.20 breed en 2.95 hoog en is dus een van de grotere Hanomags :shock: . Verder zit er een gereviseerde motor, ik denk een 616. De originele motor is eens kapotgevroren.
Ook de 200 liter watertank wil ik vervangen door een wat kleinere. Verder nog diverse electra vervangen :| .
Dus beste mensen, tips zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt en groetjes allemaal,
Jan
En gelijk maar wat fotoos erbij...