Pagina 1 van 2

Dieselmotor

Geplaatst: 16 jan 2008, 22:16
door Wim Bakker
Ik lees veel op het forum dat onze Mercedessen voor gegloeid moeten worden,maar
hoe zit dat dan bij een MB 508 uit 1986?
Wordt deze wel voorgegloeid,want als het goed is start deze vrijwel onmiddelijk.
Ooit is dit weleens uitgelegd,maar ik vind het nergens meer terug.
Als dit mij weer duidelijk wordt dan heb ik waarschijnlijk geen start problemen meer
want ik verbaas me over het feit als ik gestart ben en ik moet over 2 km tanken,dus
afzetten de moter dan krijg ik hem met moeite weer aan de praat.
Misschien heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.
Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 16 jan 2008, 22:33
door Anton
Hoi Wim,

De 508 (om 314) is een direcht ingespoten diesel, de andere waar gegloeid moet worden zijn indirect ingespoten diesels, die hebben een voorkamer waar de brandstof ontbrand.
Bij de xo8 valt er niets te gloeien door de compressie en zijn directe inspuiting pakt ie zonder problemen aan.
Hier word dus de brandstof meteen in de cylinder gespoten als de zuiger bijna boven in is.

Groet Anton

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 17 jan 2008, 19:53
door Wim Bakker
Anton bedankt voor je uitleg.
-Kun je misschien nog een suggestie geven over het laatste gedeelte van mijn vraag?
Je zou zeggen na een paar kilometers dat de motor toch net zo goed moet starten als bij het
begin.
Alvast bedankt! Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 17 jan 2008, 21:42
door Anton
Hoi Wim,

Een paar km is een relatief begrip!
Als je motor niet op temparatuut komt zul je toch nog een keer langer moeten gloeien.
Maar waar ik even aan zat te denken komt je motor wel op temparatuur, hij moet echt rond de 80 a 90 graden uitkomen afhankelijk van de gemonteerde thermostaat?
Dan moet ie echt zonder gloeien aanspringen!

Succes!

Groet Anton

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 02:23
door Frank.fjph
Volgens mij heeft ie een 314 motor, dus het gloein is niet de optie.
Een 58D uit 86
Frank

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 11:19
door Anton
Hoi,

Idd, het is een om 314, er valt niets te gloeien.
Komt de stopknop wel voldoende terug?
En bij het starten eenn beetje gasgageven?


Groet Anton

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 13:20
door Wim Bakker
Hallo Anton en Frank,
Bedankt voor de reakties
Ik geloof dat ik veel duidelijker moet zijn met het startprobleem, zal hieronder
cronologisch beschrijven wat mij overkomt en misschien meerdere lezers.
Allereerst mijn camper is een militaire ex-ambulance uit 1986 met een OM314 motor.
Nu ongeveer 98.000km op de teller na 4 jaar gebruik van mij.
-Het soms slechte starten is nu ongeveer 2 jaaraan de gang.
-Mijn start manier is net zoals Leo wel eens beschreef,plankgas en dan moetie gaan.
-Als ik nu soms start,dan gromt de startmotor(draait niet door, hoort vast bij dit type denk ik)
-20 seconden wachten,weer grommen.
-Dan ga ik maar iets met het gaspedaal doen,bv helemaal omhoog trekken,
dan wil de motor nog weleens aanslaan,ook niet altijd.
-Dan na een keer of 3 en eerst het gaspedaal wat pompend naar beneden gedrukt
lukt het om te starten.
Nogmaals dit probleem was er de eerste 2jaar nooit,onder alle omstandigheden STARTEN.
Zou het wat met ,,valse lucht" te maken hebben,zoals David eerder ook had zijn OM314?
Hopenlijk ben ik nu veel duidelijker dan mijn vorige bericht.Ik wacht verder af.
Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 13:24
door Dennis en Nancy
Onze OM314 heeft 444460km op de klok en start meteen als ik de knop aanraak. Warm of koud maakt niets uit.

Wat bedoelt u met grommen? De starter draait de motor niet rond?

Dennis

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 13:28
door dinand
Wim Bakker schreef:Hallo Anton en Frank,
-Als ik nu soms start,dan gromt de startmotor(draait niet door, hoort vast bij dit type denk ik)
-20 seconden wachten,weer grommen.
-Dan ga ik maar iets met het gaspedaal doen,bv helemaal omhoog trekken,
dan wil de motor nog weleens aanslaan,ook niet altijd.
wim, zeg je nu dat de startmotor de motor af en toe wel, en af en toe niet pakt? Dan lijkt t me geen rare gedachte dat er iets met de startmotor ad hand is, zoek maar op t forum, er is al eea over geschreven.

Mijn eerste gok is dat de bendix niet helemaal lekker werkt, dan draait de startmotor wel (grommen?), maar pakt hij de motor niet mee. Dat hij dat bij een warme motor doet kan te maken hebben met uitzetten van staal waardoor de weerstand groter kan worden(?) oid.

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 14:41
door Frank.fjph
Wat denk je van versleten borstels in de startmotor?????????????

Frank

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 15:39
door Wim Bakker
Fijn dat jullie meedenken!
Dennis: ik noem dit grommen, een ander zou dit geluid anders benoemen.
Normaal startte mijn motor ook door maar een fractie de startknop in te drukken.
De startmotor hoefde nauwelijks wat te doen.

Dinand:de startmotor draait even en stopt na misschien 2 seconden,dat geeft een grommend
van laag naar hoog geluid.Ik heb met deze startmotor nooit lang hoeven door te starten
zoals je bij een benzinemotor kunt doen.Kan dit eigenlijk wel?

Frank:Nu jij het over koolborstels hebt,kun je daarmee verklaren ene keer wel en andere keer niet starten?
Misschien is het wel verstandig om de startmotor te demonteren en naar de bendix,startrelais en koolborstels
te kijken.
Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 19:21
door cees booij
Ik zou nu toch eerst de startmotor maar eens(laten) testen. Cees.

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 21:10
door Anton
Hoi allemaal,

Ik ga mee met het idee van een slechte startmotor, als er lucht in zou komen dan zou ie langer moeten starten en dat kan ie niet als ik het goed begrepen heb!?

Dus demonteren en kijken wat er aan de hand is.

Succes!

Groet Anton

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 21:23
door Dennis en Nancy
Anton, Dat grommen zoals Win het beschrijft doet mij denken aan het voorjaarsweekend waar we de starter van mijn oude 406 uit elkaar hebben gehaald. Met testen op de accu kwam de bendix uit en dan als je de stroom eraf haalde 'gromde' hij even tijdens het nadraaien. Ook dat ging van snel (hoog) naar langzaam (laag)

Zou het dan ook het relais kunnen zijn?

Dennis

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 18 jan 2008, 23:14
door Anton
Hoi Dennis,

Als de stroom (stuurspanning van het startcontact) er af is draait ie niet meer das logies.
Maar zoals je het nu beschrijft ga ik voor een versleten lagerbusje!
Op dat moment word het anker tegen het veld getrokken en dan is het draaien gedaan!
Dat geeft inderdaad een raar geluid!
Als je de startmotor uit elkaarhaalt kun je dat ook duidelijk zien aan het anker en het veld, er ztten lijnen/glimpunten op!
Ken je een bedrijf die over een amperetang beschikkt, die kan je het zo vertellen de stroom is veel te hoog!

Succes!

Groet Anton

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 19 jan 2008, 09:58
door Wim Bakker
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen.
Ik hoop de komende week als het weer meezit,de startmotor te demonteren
en ook meedelen wat ik tegen ben gekomen.
Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 19 jan 2008, 15:28
door Wim Bakker
Hallo allemaal,
Ondanks regen toch onder de auto gekropen om me te orienteren hoe ik het
beste de startmotor er uit kan halen.Ik zag 3 moeren die los moeten,maar toen rees
bij mij meteen de vraag: moet de startmotor boven of onder uit gehaald worden
aangezien je toch niet zo veel speling/ruimte hebt om deze er tussen uit te halen.
Wie heeft dit al eens eerder gedaan en kan mij goede tips geven?
Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 19 jan 2008, 15:38
door Wim Bakker
Er schiet mij nog wat te binnen:toen ik onder de auto lag zag ik een paar kruiskoppen op de buitenkant
van de startmotormantel,zitten achter deze kruiskoppen soms de koolborstels?
Misschien zou ik, als deze alle 4 goed bereikbaar zijn eerst kunnen bekijken i.p.v.
de hele startmotor uit te bouwen.Goed idee of niet zo?
Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 19 jan 2008, 16:02
door Anton
Hoi Wim,

Das een slecht idee, met die dikke kruiskoppen zit het ijzer van het veld vast.
Die schroeven plegen normaal zeer vast te zitten.
Je kunt in elk geval , waar je bij kunt, kijken of ze nog vast zitten.
Zit er een los kan die onder het starten tegen het anker komen en dan draait ie niet meer!!

Ik ben bang dat ie er toch onderuit moet!

Succes!

Groet Anton

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 20 jan 2008, 01:43
door Frank.fjph
Wim,

Als je met de zoekfuctie het forum afzoekt vind je vast wel een of meer stukjes over demonteren van de startmotor, ik heb het zeker 2x ergens neergezet.
Als je het niet vind schijf ik het nog wel een keer.

Ik denk dat de startmotorer gewoon onderuit moet om te testen, de enige test ddie je tevoren moet doen is meyt een draad op de startmotor even de plus (dikkekabel) verbinden met de startdraad (dunne kabeltje) om te zien of ie het dan wel goed doet, zo ja dan zit het in je bekabeling/startknop/contactslot.

succes

FRank

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 20 jan 2008, 13:19
door Arnold Smeets
Wim Bakker schreef:maar toen rees
bij mij meteen de vraag: moet de startmotor boven of onder uit gehaald worden
aangezien je toch niet zo veel speling/ruimte hebt om deze er tussen uit te halen.
Wie heeft dit al eens eerder gedaan en kan mij goede tips geven?
Groeten Wim Bakker
Ik heb het zelf gedaan, onderlangs. Best link want het is een zwaar ding, maar met mijn echtgenote en een stuk touw kwamen we een heel eind. Naar beneden gaat makkelijker dan naar boven want dan moet je de startmotor boven je macht zien te krijgen.

Later heb ik bij een garage gezien dat bovenlangs wel kan, met wat passen, meten en doordrukken. Gasstang even losmaken.

Vergeet niet eerst de accukabels los te maken.
Vergeet niet dat de zwaartekracht permanent werkt dus zorg er ALTIJD voor dat je niet onder de startmotor ligt.

Groet,


Arnold

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 20 jan 2008, 17:43
door Wim Bakker
Allemaal bedankt voor de goede raadgevingen, het kan haast niet mis gaan!
Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 24 jan 2008, 11:50
door Wim Bakker
Hoera,hij doet het weer!Mijn wagen start weer als vanouds.
Startmotor er dus onder uit gehaald,maar kon niets vinden.
Weg gebracht naar de specialist.Na anderhalve dag weer opgehaald.
Gemonteerd en starten!Wat is er aan gesleuteld:
-3 lagerbusjes- 1 gaffel- 1 bendix- 1 DST(?) en collector afdraaien.
Totale onkosten incl. arbeid en BTW 103 Euro
Groeten Wim Bakker

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 24 jan 2008, 13:56
door Frank.fjph
Da's mooi, dus hebben we op het forum de juiste diagnose kunnen stellen

Frank

Re: Dieselmotor

Geplaatst: 24 jan 2008, 16:59
door Anton
Hoi,

En, niet te duur lijkt me!

Groet Anton