Pagina 1 van 1

Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 31 jan 2008, 10:48
door janbenz1
Moest vandaag met de camper voor de keuring.
Waar ik tegen opkijk is die roetmeting, maar tegenwoordig is het 1x gasgeven, en schoon is schoon. :P
Voorheen was het altijd 3x plankgas, waar je kippevel van kreeg.
Gelukkig is dat versoepeld.
Bij het heenrijden even goed schoonbranden, dan rijd je in ieder geval belast met veel toeren, en dan is tie in 1x door de keuring.
Verder is alles goed gegaan, en kan weer een jaartje vooruit.

Groetnis Jan.

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 31 jan 2008, 12:32
door Dennis en Nancy
Zelfs onze RDW technische keuring ging met een erg zachte hand. Hij duwde handmatig even het pedaal in.

Groeten Dennis

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 05 feb 2008, 15:33
door N&M
Hoe zit het eigenlijk met de roetmeting ?
Is dat altijd verplicht of alleen vanaf een bepaalt bouwjaar ?

Gr, nausikaä

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 05 feb 2008, 16:10
door Admin
Hi Naus,

Verplicht voor alle diesels vanaf bouwjaar 1980.

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 16 feb 2008, 00:29
door Bommes
en ouder dan 3 jaar.. :wink:

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 13 mar 2009, 18:05
door Maxer
Admin schreef:Verplicht voor alle diesels vanaf bouwjaar 1980.
Dat zeg je nou, maar mijn bus van 1982 is vorige week door de apk gegaan zonder dat ze hebben geroet. Ik heb er uiteraard nix van gezegt maar vreemd vond ik het wel. Overingens was ie in 1 keer goed, toch knap voor een zo ouwe touringcar.

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 19 aug 2011, 11:30
door Vinz
Hebben veel mensen nou last met die roetmeting?
Ik zie een leuk bussie staan maar die is van 82 en ik kan zo niet vinden of het nou lastig is of niet.
Zo wie zo moet je paar tientjes ervoor betalen, toch?

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 19 aug 2011, 23:59
door Frank.fjph
De keurmeester van mijn Mercedes bus zegt van de week nog dat ie alleen problemen tegenkomt met roet als de motor niet goed loopt of er zo extreem veel rook uit komt dat je het zo wel aan kan voelen.
Eigen ervaring is dat ik alleen de eerste paar jaar van de roetmeting enige zorgen heb gehad....
Frank

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 20 sep 2011, 04:25
door Leo
Een tip:

De 290TD (scheurijzer van Resi) staat er om bekend dat ze moeite hebben met de roetkeuring omdat de turbo nogal traag inkomt.
Vorig jaar was het op het randje: 2,75.
En dat terwijl ik het spul toch 50km flink op z'n donder had getrapt voor de keuring.

Dit jaar heb ik het anders aangepakt.
Men neme een 70/30 mengsel van aceton & mengsmeringolie.
Totale verhouding van dit mengsel tot de brandstof ca 1 : 150. Komt er niet zo nauw op aan, van een beetje meer ontploft er niks.
Vervolgens mijn madam de opdracht gegeven om op de terugweg van haar werk (ca 70km) zich te gedragen als een jongeling met scheef petje die bij het optrekken maar 1 stand van het gaspedaal kan gebruiken en het spul doortrekt tot het rode gebied. :mrgreen:

Het resultaat mocht er zijn: 0,75.
En dat is uitstekend te noemen voor deze motor, helemaal als je bedenkt dat hij al 420.000 km achter de banden heeft.


Dat mengsel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.
Ik gebruik het al een paar jaar in mijn oude meuk indien ik merk dat ze niet meer zo mooi draaien als ik wil. :roll:

Oftewel; fuck de dure injectorreinigers die voornamelijk kerosine bevatten. Dát kunnen we zelf veel beter en goedkoper..:P



Mvg, Leo.:D

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 20 sep 2011, 19:37
door Vinz
Goede tip!! :up:

Maar je schrijft dat je het ook in je ouwe meuk gooit als het niet meer lekker wilt rijden.
Gooi je het dan 1x er in of altijd met tanken?

Re: Roetmeting APK schoon is schoon.

Geplaatst: 06 okt 2011, 16:47
door Vinz
YESSS goedgekeurd!! Laate keer voor 1 jaar en dan 2 jaar apk! :D
Had hem afgekeurd gekocht dus ben ERG blij dat hij in een keer is goed gekeurd!