Pagina 1 van 1
314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 19:48
door eelke
Beste forumleden,
Ik heb een mercedes 508 aangeschaft en ben bezig hem op te knappen...
Er zit een 314 motor in die 220.000 km's op de teller heeft staan maar hij verbruikt iets van 1 liter olie op de 400km.. heel wat dus..
Ik heb bij wat garage's rondgevraagd om te kijken wat een gedeeltelijke revisie zou kosten en dat ging al snel rond de 2000 euro zitten.. aangezien ik al heel wat geld in deze bus gestoken heb en mijn portomonee niet groot is zoek ik iemand die zin/tijd en kennis heeft om mijn blok gedeeltelijk te reviseren..
Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 20:15
door Bert Steenhuis
Hallo,
Onze 508 gebruikt 1liter op 300 km, dat is al 15 jaar en ruim 100.000 kmhet geval.
Dus als je voorlopig alleen gelijdelijk wat extra geld aan olie uit geeft kun je voorlopig 15 jaar sparen.
Gewoon doen wat de boeren hiet in Drenhe zeggen over hun trekker
Zolang het loopt moet je er niet aankomen 1
Groeten Bert Steenhuis.
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 20:17
door beatrix18
Hallo Eelke,
Als het alleen om de motorolie gaat, dan zou je eens kunnen proberen je oliepeil niet steeds op max te houden maar een stuk er onder.
Velen hebben hun olieverbruik daardoor zien minderen. De motor gooit het er als het ware zelf uit. Als je dan ook nog iets rustiger rijdt (ik weet niet of je hem op zijn staart trapt?), dan kan het nog wat schelen. Revisie kan altijd nog. Succes!
Peter
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 20:43
door eelke
Hoi bedankt voor de snelle reacties!
Peter, ik vul em nooit echt heel erg vol bij en ben een rustige chauffeur.
Bert, ik heb van meerdere mensen de tip gekregen om er goede dus dure olie in te gooien en 1 liter op 400km is niet echt heel erg weinig.. Tuurlijk het is een oude bus maar ik zou volgens mij met een kleine revisie hem misschien een stuk beter kunnen laten lopen..
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 21:11
door Frank.fjph
Mijn 314 gebruikt dat ook, ik vind 1:400 een redelijk getal hoor, de originele mercedesnorm voor het olieverbruik is : 0,25 l /100km (en dat is precies 1:400) dus niks aan de hand met het motortje!!!!!!
Een simpel sommetje leert dat je pas na 500.000 km een eventuele kans maakt het reparatiebedrag terug te verdienen, als er dan niet immiddels wat anders aan de hand is...
De beste optie is voor mij: kop je olie bij de LIDL a 7,50 per 5 liter en je maakt je helemaal niet meer druk om het verbruik.
Het enige probleem is als je meer dan een paar duizend km in je vakantie rijdt je veel kannetjes mee moet nemen.
Dus succes met het niet oplossen van je probleem.
Frank
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 21:33
door eelke
Hey frank,
Volgens een kennis die oldtimers repareerd en zelf ook MB508 rijdt en de garage monteur zou een gezonde motor 1 liter op 1000km verbruiken..
Ook raadde ze mij aan zeker geen goedkope maar gewoon goede olie te halen om de levensduur van mn blok te verhogen..
Zijn er meerdere mensen die op goedkope olie rijden? ik vraag me nu dan eigenlijk af wat nou feit is en fictie wat betreft olie maar dat zal een ander topic misschien dekken..
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 22:25
door Dennis en Nancy
Er is kwaliteitverschil in olie!
Er zijn motoren die absoluut schade oplopen en zonder twijfel kapotlopen met de foute specificatie olie.
Een 30 jaar geleden ontwikkelde motor lijkt me daar niet een van.
Mijn OM314 heeft de afgelopen +/- 400km geen zichtbaar olieverbruik. Ongeveer 450000km gewerkt bij UPS.
Een revisie bedrijf vroeg me voor een complete revisie (om-615) ongeveer €800-€1000 per cilinder.
Dennis
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 22:46
door Admin
Ik kocht vroeger altijd olie voor mijn twee vrachtwagens bij een bunkerschip in de buurt van Nijmegen. In de orde van grootte van een gulden (maar het is lang geleden) per liter bij aankoop van een drummetje van 60 l. Was geheel merkloos, maar vermeldde alleen MILspec 2104 en CC/CD. Later heeft een zweefvliegvriendje van me, die als ingenieur werkte bij een grote petrochemische industrie in de buurt van Rotterdam me verteld dat en geen enkel nadeel kleefde aan de goedkopere olies, behalve dan voor zijn baas... (Ter vergelijking: Rotella kostte toen tussen de 8 en 12 gulden per liter!)
Voor sneldraaiende turbines en dat soort zaken gelden wel andere specificaties.
Pas wel op met het verschil tussen minerale en synthetische olie. Ik dacht dat die van de Lidl synthetisch is. Een aardig overzicht van de verschillende oliën vind je op
http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/cj ... n/olie.txt .
En overigens kan ik een heel eind met Bert Steenhuis meegaan: hoeveel kilometer ga je per jaar rijden? Hoeveel kost je dat aan smeerolie? En hoeveel jaar moet je blijven rijden om een motorrevisie terug te verdienen?
Volgens mij ben je alsdan met een "gedeeltelijke revisie" niet op de goede weg... Alleen als je zeker weet dat b.v. er uitsluitend lekkage optreedt langs de klepsteelgeleiders, zou je daar iets aan kunnen doen. Maar met oudere motoren is dat erg onwaarschijnlijk. Een "echte" revisie bij een bedrijf met gespecialiseerde apparatuur en nieuwe vervangingsonderdelen ligt dan meer voor de hand.
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 feb 2008, 22:59
door eelke
Hoi allemaal, ik ben er denk ik over uit dan.. Dat wordt voorlopig geen revisie en ik ga maar overschakelen op goedkopere olie..
Is er iemand die weet of de Aldi olie synthetisch is? Die klinkt namelijk als een zeer goede optie!
groetjes
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 09 feb 2008, 13:33
door Frank.fjph
Hoi,
Ik snap je twijfels over het verbruik, maar een 314 motor is iets anders dan een personenautodiesel, daar ben ik het eensmet de 1:1000, maaar voor deze industriemotor wordt toch echt door mercedes een normaalverbruik van 0,25 liter/100kmopgegeven, ik heb het kopietje van de originele MB specificaties voor de 508D (314) hier voor me liggen. Als verbruik aan diesel geeft dat aan : 12-18 liter/100km, en 11,2 volgens een of andere DIN norm.
Verder is synthetische olie niet besteed aan motoren met een ontwerpdatum in de 50-er 0f 60-er jaren. Ik meen dat de LIDL olie die ikgebruik gewoon minerale olie is, de specificaties zijn:
API SJ/CF-4CF MB 228.1, 229.1 ; VW 505.00
De prijs voor 5 liter is hier in NL van Eu 6,= naar 7,50 gestegen het laatse jaar, maar als je dezelfde can in griekenland koopt ben je al 14,= kwijt, dus rondshoppen loont!!!!
Overigens is er al heel veel over olieverbruik geschreven, dus om met Leo te spreken: gebruik de zoekfuctie op het forum, en je wordt nog veel wijzer.................................
Frank
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 09 feb 2008, 13:59
door eelke
hoi frank
ik heb inderdaad ook de zoekfunctie gebruikt alleen op olie kan je niet zoeken omdat dat teveel voorkomt.. ik heb nu alle topics doorgespit want zoveel zijn het er niet en me goed ingelezen..
zoals ik al zei wordt het voorlopig geen revisie en ga ik overstappen op aldi olie! voorzover ik kon vinden op internet is die inderdaad niet synthestisch (die is vaak duurder)
iedereen bedankt voor de reacties ik maak me nu een stuk minder zorgen over mn motor!
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 09 feb 2008, 20:03
door DVIII
synthetische olie is het als het er op staat en het vrij pittig van prijs is , en dat soort olie is niet geschikt voor oude dames ( 314 motoren) ( al was het alleen oal om de prijs).
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 11 feb 2008, 18:36
door Michiel Santing
De enige die echt gebaat is bij een revisie is het milieu...
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 11 feb 2008, 19:31
door evelyn25
mmm, het milieu is pas gebaat bij het laten persen tot blokjes van al onze bussen.. :mrgreen:
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 12 feb 2008, 20:15
door Dennis en Nancy
Nee hoor.
Want als we allemaal een nieuwe kopen daar word het milue ook niet beter van. de hoeveelheid energie die nodig is voor het maken van een nieuwe auto/camper is ook niet bepaald zuinig. Om over de grondstoffen, de delving en het transport van de vele onderdelen maar te zwijgen.
Dennis
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 12 feb 2008, 21:04
door Bert Steenhuis
Om ons soort bussen in blokjes geperst te krijgen, dan zul je toch zelf moeten slopen tot alles echt schroot is.
Als je een nog behoorlijk rijdend exemplaar naar de sloop brengt dan wordt die voor export weer door verkocht, en rijdt dan elders weer gewoon verder.
En het voordeel voor die gasten verversen is daar is dat je nooid meer hoeft olie te verversen want dat hebben ze door het bijvullen tussen de beurten al 2 tot 4 keer gedaan.
Groeten Bert Steenhuis.
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 13 feb 2008, 18:04
door winand
Ik kan ook instemmen op de voorgaande reacties:
- Gebruik van 1 liter per 400 km is binnen de marges van MB. Dit verbuikt mijn 314 ook ongeveer denk ik. (1 liter per 1000km willen we allemaal wel..)
- Als dit olieverbruik de enige reden voor revisie is; niet doen! Regelmatig olie peilen is niet zo erg, en dat moeten we toch allemaal hier.
- Gebruik zeker GEEN synthetische of halfsynthetische olie. Dit is leuk voor moderne motoren, maar niet voor een OM314. (Minerale olie kan door 'koek'-vorming er voor zorgen dat de grotere spelingen in oudere motoren verkleind worden. Synthetische olie lossen deze koeken op en kan je bus ineens veel meer gaan lekken en verbruiken)
- Je kunt experimenteren met dure minerale olieen. Uiteindelijk zul je waarschijnlijk toch het minst uit willen geven. Ik gebruik minerale olie voor dieselmotoren van de Praxis bouwmarkt. (De Lidl olie vind ik een beetje vreemd, deze zou zowel voor benzine als dieselmotoren geschikt zijn..!?)
- Bedenk eens wat je allemaal voor leuks kan doen met de duizenden euro's die een motorrevisie kost ;)
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 08 mar 2008, 22:48
door Hugo
Mijn 314 gebruikte 1 l op 200 km, starten zonder pilot was bijna niet mogelijk.
Nadat de kop eraf was kon je aan de cilinderwand zien aan de diepe krassen dat hij meerdere vastlopers heeft gehad.
Hierop heb ik de motor eruitgehaald en laten reviseren.
Hierbij (zeer belangrijk) is een extra olieschraapveer geplaatst.
Deze voorkomt dat de gebruikelijke lekkage weer terugkomt.
De auto verbruikte olie en koelvloeistof.
Leo heeft ooit een mooi verhaal gepl;aatst wat de onderlinge relatie is tussen de slijtages en het olieverbruik.
Hij loopt nu fantastisch, nooit rook, start goed klinkt iets feller en lijkt iets sterker.
Het is echter een heel project, als het gaat op 1 op 400 km zonder verdere klachten zou ik verder niets doen.
Er is namelijk ook een kans dat een deel van de revisie toch niet zo perfect loopt.
Wie en hoe zou je dit kunnen vaststellen?
Veel wijsheid, groet Hugo
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 09 mar 2008, 11:30
door DVIII
Haastige spoed is zelden goed.
Ik begrijp dat je weinig tijd hebt , maar een krypische boodschap zoals je in de laatste regels meegeeft is ook een opgave.
Ik begrijp dat je wilt weten waar het omslagpunt ligt om tot revisie over te gaan en of je dat in een paar simpele regels kan vaststellen, en ik begrijp dat je zelf ook al een grens hebt getrokken.
Kijk, de grens komt gelijk met het welvaartsniveau van de bezitter naderbij , of met andere woorden , hoe meer geld in de knip hoe sneller men tot reparatie over gaat.
Wat dat aangaat kun je het beste de remmen in tijden van voorspoed laten maken , en uit gaan eten in barre tijden , (de snackbar).
Het is ook zo dat bijna elke motor beter presteert dan de oude situatie van jou motor, niet starten zonder ether is wel erg erg !.
Zodra je gaat overwegen moet je toch de kosten van ruil motor , sloopauto motor en onderdelen met elkaar vergelijken en ook wat voor auto heb je eigenlijk.
Ils het een onverzorgd wrakje is of een prima de luxe camper met alles er op en eraan.
Overigens gefelicteerd met de geslaagde actie; fijn om te horen dat een andere zuiger met meer veren weldegelijk uitmaakt ( zijn toch 50 euri of zo per stuk ) ( zonder de veren).
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 25 mar 2008, 16:14
door scout
LS,
Mijn mercedes diesel (208Diesel 4 cyl) van 1980 in een Orion III, verbruikt weinig olie, maar blaast indrukwekkend blauwe walm bij het opschakelen en afremmen op de motor......kantelende zuigers? Ook maar blijven doorrijden of is er iets anders aan de hand? Bij een revisie bedrijf schatten ze de in/uitbouw- + revisie-kosten op ca 3000 Euro.........Gaarne advies voordat ik Oostenrijk bezoek (of toch maar richting Friesland?).
Groet,
Frank Koster Ede
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 25 mar 2008, 21:08
door Hugo
Verbruikt hij veel olie, koelvloeistof en diesel?
Hoe start hij?
Gr Hugo
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 25 mar 2008, 22:02
door scout
Hugo,
Verbruik is ca 1 liter op 500 km en verder geen verbruik van koelvloeistof en dieselverbruik 1 op 10. km stand 250.000 km...............
Groet,
Frank Koster
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 25 mar 2008, 22:03
door scout
oh ja en start prima.
Re: 314 Revisie
Geplaatst: 25 mar 2008, 22:14
door Anton
Hoi,
Vind ik wel aanvaardbaar, niets aan doen voorlopig!
Het lijkt dat ie wat ruimte heeft op de klepstelen, das nog een keer af te kijken wat geld betreft.
Mb vind een liter olie op 250 km nog normaal.....
Groet Anton