Pagina 1 van 3
Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 06 mar 2008, 12:19
door Dennis en Nancy
Hallo,
Waar ga ik mijn dieselleiding van de standkachel (Airtronic D4) tussen zetten?
Loopt de dieselleiding van de tank naar het brandstoffilter (OM314) of van de tank naar het opvoerpompje?
Ik wil de kachel ook kunnen gebruiken als de 608 rijd.
Voor het opvoerpompje zou ik dan zeggen.
Of moet nu mijn tank onder de bus vandaan en moet ik een aparte aansluiting maken in de tank?
Dit probleem ga ik nog een keer krijgen met de Hydronic standkachel die de OM314 gaat voorverwarmen.
Als iemand de diameter van die leiding weet zou ik ook zeer dankbaar zijn.
Groeten Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 06 mar 2008, 12:29
door Admin
Hi Dennis,
Ik ken jouw type niet, maar de Webasto's die ik tot dusverre heb gehad zijn allemaal zelfaanzuigend. Dus een lekvrij T-stuk tussen tank en opvoerpomp is dan voldoende.
Overigens zou je kunnen overwegen -als je er ruimte voor hebt- een speciaal tankje met HBO-1 te nemen voor je kachel. Scheelt hier in Vlaanderen ca. € 0.30 per liter. Ik heb een 25 l dieselbestendig tankje gekocht voor ca. € 10.

Een "grote" 2010 verbruikt ongeveer 0.5 l/h, mijn aggregaat bij vollast ca 1 l/h. Dus zo gek veel heb je niet nodig.
Details op
http://sittig.nl/maart07.htm
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 06 mar 2008, 12:58
door Dennis en Nancy
Onze kachel verbruikt ook maximaal ongeveer 0,5 liter per uur.
HBO-1 is een soort van rode gasolie? Die kost hier in NL ongeveer 0,10 cent minder dan de diesel.
Hoe doe je dat met tanken? Aansluitingen loshalen of kun je de tank zo vullen?
Groeten Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 06 mar 2008, 13:23
door Admin
Ja, HBO-1 (huisbrandolie-één) is ook bekend als "rode diesel". Kennelijk in Nederland zwaarder belast dan in België.
Ik kan de dop losschroeven. Vereist wat beleid, want de drie slangen (heen, terug en beluchting) zijn nèt lang genoeg. Volgende keer neem ik ze wat langer
BTW de slangen zijn 6 mm (binnen, d.w.z. 10 mm buiten), "geschikt voor mazout" en voor alle slangpilaren en doorvoeren heb ik gasmateriaal uit de camperwinkel en uit de bouwmarkt gebruikt. Daar is meer keuze in, messing is steviger dan plastiek, het is nauwkeuriger van vorm en het is niet duurder... (B.v. de stijgleiding is een standaard koperen buisje in een standaard knelfitting.)
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 06 mar 2008, 13:36
door Dennis en Nancy
In de bus hebben niet zo gek veel plaats meer. Onder de bus des te meer.
Eens over nadenken of ik geen onderbouw tankje plaats.
Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 06 mar 2008, 18:34
door Frank.fjph
In mijn 207D zit een kleine webasto (1800watt) die is opeen speciale manier aan de tank gekoppeld, ik weet niet of de vlotter van de jouwe ook zo is.
Bij het kacheltje zat een aanzuigpijpje dar aan de bovenkant een haakse bocht had en schroefdraad met 2 moeren om die in ded tankbovenkant te boren en monteren.
Wat is nu gedaan: de tankvlotter zit er met een soort banjonetsluiting in de tank, die er uit gehaald en op een zodanige plek in het deksel van de tankvlotter een gat geboord voor de zuigpijp kachel dat die pijp de vlotter niet hinderde en hoger eindigde dan de aanzuigpijp voor de motor (die trouwens ook in de zelfde deksel zit).
De pijp zat danook nog eens na het groffilter dan onderaan de zuigbuis zat.
Voordeel: extra filter voor je kachel, en geen kans op lucht aanzuigen van je motordiesel via je kachelaftapslangleiding.
Je kan de aanzuigpijp ook gewoon in je tank boren....
FRank
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 06 mar 2008, 20:17
door Anton
Hoi,
Je moet altijd de aanvoerleidingen naar de motor en kachel gescheiden aanleggen.
Hiermee voorkom je veel problemen zoals lucht aanzuigen!
Groet Anton
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 07 mar 2008, 09:54
door Dennis en Nancy
Ik ga zo even naar mijn favoriete sloper kijken of die niet ergens een puik tankje hebben liggen voor weinig.
Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 07 mar 2008, 13:53
door Dennis en Nancy
Ik denk dat ik een lpg tank ga aanpassen naar dieseltank.
Sloperij heeft enkele mooie lpgtankjes liggen, leeg gereinigd en zonder aansluitingen. \
Middagje hobby en we hebben een dieseltank,.....
Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 07 mar 2008, 18:55
door geurt-508
Hoi Dennis,
Waar zit die favoriete sloper van je. Vind zelf slopen afstruinen ook geweldig, woon in roermond dus als het voor jouw in de buurt is is het dat voor mij ook!!!!
Groetjes Geurt
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 07 mar 2008, 19:26
door Dennis en Nancy
Kelpen,.....
Nemada. De eigenaar is ook een dubbelluchter (camper) als ik me niet vergis. Rijden een o.a. bedrijfsmatig nog een 508!
Heb er een aardige gastank gescoord vanmiddag! 40 liter met frame (wat niet helemaal 100% past maar komt aardig dichtbij).
Die tank ga ik dus aanpassen, slangtule's erop, dieselbestendige slang, beluchter en vulpijp aansluiten en we kunnen diesel kachel stoken.
Ik ga de tank onder de bus hangen en met hetzelfde systeem wat ik ook gebruik voor de vuilwatertank. Maximaal 100kg gewicht.
Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 08 mar 2008, 14:58
door Dennis en Nancy
Vandaag even wat koppelstukken gehaald.
Het grijze spul is Dirko. dieselbestendige vloeibare pakking. De plaats van de nivo meter moet ik nog even een plaatje op zetten. Dan is het klaar.
Groeten Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 09 mar 2008, 00:55
door Frank.fjph
Heey DEnnis,
Nu ik de foto zie bedenk ik me dat je de vlotter van de tank, of een andere die je kan halen op een sloop, kan je het olienivo ook nog aflezen binnen.
Frank
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 09 mar 2008, 08:09
door yaco
Toen ik mijn Eberspacher diesel standkachel inbouwde kreeg ik het advies om de kachel zo dicht mogelijk bij de tank te plaatsen.
Gebruik de dunne capilaire leidingen om er voor te zorgen dat er niet zo makkelijk diesel terugstroomd naar de tank als hij een tijd niet gebruikt wordt.Hij moet 'm dan het hele eind weer opnieuw aanzuigen.
Enne , bij mij werkt het , de kachel start makkelijk op, ook na een heel seizoen geen kachelgebruik.
Het enigste probleem wat ik nog wel eens heb is dat de huishoud accu te weinig piekstroom kan leveren met het opstarten van de kachel.Maar dat is simpel te verhelpen door even de motor te laten lopen om voldoende startstroom voor de kachel te krijgen en daarna hoeft alleen het fannetje van de kachel op de huishoudaccu te draaien.
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 09 mar 2008, 19:57
door Frank.fjph
Yaco,
2 mogelijkheden om anders dan met lopende motor te starten:
Dikkere voedingskabels nemen naar de kachel( ! zowel +ALS -) en zo dicht mogelijk bij de accu aansluiten.
Verbindingen controleren op slecht contact of slechte massa.
Frank
PS: nieuwe accu leek me te simpel
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 15 mar 2008, 13:28
door winand
Dennis, ik zie dat je inmiddels hebt gekozen voor een aparte dieseltank voor je kachel.
Lijkt me een goede keuze, want is het niet zo dat het zelfs verboden is om met je brandstoftank die bedoeld is om het voertuig te laten rijden, ook nog andere zaken te voeden!?
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 15 mar 2008, 13:55
door Anton
Hoi,
Dat geld niet voor diesel wel voor LPG!
Wij sloten vroeger met een aparte leiding de standkachels gewoon op de dieseltank aan!
winand schreef:Dennis, ik zie dat je inmiddels hebt gekozen voor een aparte dieseltank voor je kachel.
Lijkt me een goede keuze, want is het niet zo dat het zelfs verboden is om met je brandstoftank die bedoeld is om het voertuig te laten rijden, ook nog andere zaken te voeden!?
Groet Anton
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 15 mar 2008, 19:20
door Dennis en Nancy
Anton schreef:
Wij sloten vroeger met een aparte leiding de standkachels gewoon op de dieseltank aan!
Groet Anton
Zo heb ik het in de VW Golf ook gedaan maar dat is een ander verhaal. Die hoeft niet continue te lopen tijdens een verblijf ergens.
Bij die Hydronic kachel kwam een voertuigspecifieke inbouwkit. De tankvlotter was goed bereikbaar ruim en geschikt om in te gaan boren.
Bij de 608 doe ik dat allemaal liever niet. Nu heb ik zo'n 35 liter diesel alleen voor de kachel.
Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 16 mar 2008, 02:00
door Frank.fjph
DEnnis,
Kan je nog rode diesel voor nemen ook....$$$$$

Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 16 mar 2008, 12:12
door Anton
Hoi,
Rode diesel loont zich niet meer, het scheelt 5 a 10 cent op een liter.
Als je een ijverig type van de douane tegen het lijf loopt heb je kans dat die er ook nog over begint te zeuren!
Stook ze!
Groet Anton
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 16 mar 2008, 13:22
door Admin
Als je die rode diesel alleen voor de kachel (en voor een eventueel aggregaat) gebruikt wil ik de douaneambtenaar nog zien die daar over gaat zeuren.
En ook al is het verschil in Nederland kennelijk veel kleiner dan in Vlaanderen, dan nog tank je 35 l voor € 3.50 minder. Als je er tenminste niet voor hoeft om te rijden.
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 16 mar 2008, 17:47
door Anton
Hoi Ernst,
Ik heb ze idd bij mijn schip gehad, niet gehinderd door enige kennis, ze wilden mij dus op de bon slingeren!
Ik had een formulier waar ik mee kon aantonen dat ik het aan boord en gebruiken mocht,en dat scheel toch weer 10 gulden boete per liter tank inhoud!
Ik heb die gasten een copie meegeven zo dat ze anderen met rust konden laten.
En ja de mazout is nu eenmaal goedkoper in de Belg, als je er niet te veel voor moet omrijden.
Stook ze!
Groet Anton
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 16 mar 2008, 18:14
door Dennis en Nancy
Belgie ligt hemelsbreed op ongeveer 500 meter.
Dennis
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 16 mar 2008, 18:15
door Admin
Stook ze!
't Is er wel het weer voor :x
Re: Dieselleiding standkachel.
Geplaatst: 23 mar 2008, 14:29
door bart
Ik moet ook nog steeds mijn standkachel voorzien van diesel, had hem aan de aanvoerleiding van de motor
gekoppelt maar had toen probleem met de diesel aanvoer na de motor. Stil gevallen op de autobaan.
Nu wil ik een extra tankje onder de bus doen, en dan kun je twee kanten op een verwijderbare tank, of vast
met vulopening.
Bij beide loop ik tegen kleine probleempjes aan :
vaste tank met vulopening :
ik krijg geen tank gevonden van ongeveer 20 liter met een vulopening
die net als de orginele tank naar buiten steekt.
Verwijderbare tank.
hier wil ik dan wel een snelkoppeling op hebben die aan beide kanten de leiding afsluit zodat er minimaal
lucht in de leiding komt als je hem er onderuit haalt voor het vullen.
Voor gas heb je zo'n snelkoppeling maar mijn vermoeden is dat die niet tegen diesel kan.
iemand ideen om een van deze twee problemen op te lossen.
Bart,