Pagina 1 van 1
Plank gas
Geplaatst: 08 mar 2008, 20:11
door Hugo
Vandaag heb ik iets ontdekt.
Ik had al een tijd de indruk dat vol gas niet vol gas was.
Bij plank gas, als ik dan een harde trap gaf liep hij wat harder.
Inderdaad, als je plank gas geeft heeft hij bij mij 2!!!! blokkeringspunten, de (verstopte) as achter het gaspedaal en bij de brandstofpomp.
Nu zat hij onder het gaspedaal tegen de bodem (zelfs in de bodem) en zit hij dan net niet tegen het stootnokje.
Nu heb ik hem anders afgesteld en hij loopt wat harder.
Groet Hugo
Re: Plank gas
Geplaatst: 09 mar 2008, 00:52
door Frank.fjph
KOmt me bekend voor..... het stelboutje zit voor onder de motorkap en zorgtvoor het klemmen van de hevel op de as.
Frank
Re: Plank gas
Geplaatst: 15 mar 2008, 13:03
door winand
Klinkt bekend, mijn plankgas is ook niet plankgas.
Ik heb me er overigens nooi zo heel erg druk over gemaakt. Ik kan zo wel 'plankgas' rijden zonder dat mijn motor er teveel van gaat lijden.. Op dit moment gaat mijn bus 85km/h max (wb 3,50 verhoogd + dakrek met koffer)
Door een extra harde trap gaat ie niet nog harder, echter, als ik de motorkist open heb kan ik wel met ingetrapt gaspedaal het gasstangetje nog iets verder duwen. Ik weet niet of dit eenvoudig af te stellen is, lijkt misschien van wel, maar denk dat als ik em harder aan het lopen krijg, dat ie dan niet meer terug naar stationair wil zakken?
Re: Plank gas
Geplaatst: 15 mar 2008, 13:12
door Leo
winand schreef: maar denk dat als ik em harder aan het lopen krijg, dat ie dan niet meer terug naar stationair wil zakken?
Daar is je stationairknop voor.
Steek je hoofd maar eens in die motorruimte en verdraai je stationairknop, dan kun je zien hoe dat zit.
Mvg, Leo.:D
Re: Plank gas
Geplaatst: 16 mar 2008, 11:07
door winand
Het mechaniek van de stationairknop is me bekend.
Ik bedoelde eigenlijk het volgende: Als ik de veer aan de gasstang losser zet, kan ik het gas (waarschijnlijk) wel helemaal intrappen, maar dan heeft de veer geen kracht meer om de gaststang helemaal terug te trekken naar de 0-positie. Is de veer zijn veerkracht kwijt of kan ik beter afstellen door ergens(?) aan de stangetjes zelf te draaien?
Re: Plank gas
Geplaatst: 16 mar 2008, 15:06
door Leo
Wat je nu zegt klopt niet Winand.
Dat veertje kan nooit zo sterk zijn dat ie de hele handel tegenhoudt.
Dus toch maar even met het hoofd onder de motorkap en even kijken of er geen aanslag onder je gaspedaal zit.
Is dus een kwestie van stangetjes stellen.
Maar het is ook heel goed mogelijk dat je regulateur is afgesteld op het toerental van die 85 km/uur.
Als je bij die snelheid de koppeling intrapt terwijl je het gas er op houdt, vliegt dan het toerental omhoog?
Mvg, Leo.:D
Re: Plank gas
Geplaatst: 19 mar 2008, 12:08
door Anton
Hoi,
Bij mijn 608 kon ik niet harder dan 90 km/h.
Wat bleek: het asje wat in de doorvoer zit op de stang naar de brandstofpomp en het gaspedaal aan de andere kant zat los .
Dit was uitgeleuterd, ik heb het aan beide zijden op gelast en weer pas geveild nu loopt zowaar 100 km/h, kan dus weer volgas geven.
Dan ter uwer informatie: er schijnen twee types gas pedaal te bestaan!
Gas ze!
Groet Anton
Re: Plank gas
Geplaatst: 19 mar 2008, 22:01
door Frank.fjph
Anton,
Ikheb ook zo'n asje, dacht dat ik het met los maken,verdraaien en boutje vast k0n oplossen, maar snap nu dat het niet lang stand hield, moet dus aan het lassen.... :(
frank
Re: Plank gas
Geplaatst: 19 mar 2008, 22:37
door Anton
Hoi Frank,
Ik wens je succes met het las en vijlwerk, hij zal straks dus echt iets harder lopen!
Groet Anton
Re: Plank gas
Geplaatst: 19 mar 2008, 23:15
door Leo
Het asje van de F40 is ook van goud zo langzamerhand..
Heb het kreng toendertijd ook moeten oplassen en vijlen. :?
En nieuwe busjes enz enz...
Leuk hé zo'n brok antiek?? :P
Mvg, Leo.:D
Re: Plank gas
Geplaatst: 19 mar 2008, 23:21
door Anton
Hoi Leo,
Ik leef met je mee, maar daarna heb je het ook weer voorelkaar !
Het is wel een klusje wat even tijd kost.
Eigenlijk is het een constructie Mercedes onwaardig.....
Groet Anton
Re: Plank gas
Geplaatst: 20 mar 2008, 23:18
door Frank.fjph
IK zie het al,............wordt weer meer werk als ik eerst dacht.
Eigenlijk niets nieuws dus....
Frank
Re: Plank gas
Geplaatst: 20 mar 2008, 23:29
door Anton
Hoi Frank,
Met Pasen is het toch slecht weer kun je dat mooi even doen,toch?
Succes!
Groet Anton
Re: Plank gas
Geplaatst: 21 mar 2008, 23:10
door Frank.fjph
Helaas, verjaardag vieren, naar housewarming-party en in de sneeuw klooien is ook niet mijn grootste hobby....

, maar bij het vakantirklaar maken in mei lijkt me meer, de voorjaarsvakanties rij ik wel wat rustiger,is toch niet zo ver..

Re: Plank gas
Geplaatst: 21 mar 2008, 23:21
door Anton
Hoi Frank,
En gelijk heb je!
In mijn jonge jaren was ik ook wat driester dan nu, ging ik wel met min 10 op de grond een uitlaatje vervangen, en dat was koud man!
Nu wacht ik op beter weer of laat het ff doen bij zo'n pitstopper.
House ze!
Groet Anton
Re: Plank gas
Geplaatst: 02 jul 2012, 22:21
door looland
Even wat nieuw leven in deze vraag. Ook mijn plak gas is /was geen plank gas .... het hendeltje aan brandstofpomp liep tegen een bout op het blok aan. (mb 508 ambulance / OM314)
Dit wat bijgeslepen, en heb zo ongeveer 5mm meer slag in de hendel, en proefritje gemaakt, zo weer 5 km p/u er bij ( 93 ongeveer ).
Nu wil ik ook nog de aanslagbout wat bijstellen ( aanslag gashendel op de brandstofpomp). maar daar kan je heeeel slecht bij . Het is een ronde gladde schroef, zit ook een kunstof hoesje over de draad eronder. en er zit ook een gaatje overdwars in de kop van deze stelschroef.
Daar al een beetje aan zitten prutsen met spijkertje en punttang, maar helaas geen beweging in te krijgen.
Iemand een idee hoe deze schroef te stellen ?
Re: Plank gas
Geplaatst: 03 jul 2012, 10:23
door Hugo
Niet aankomen!
Re: Plank gas
Geplaatst: 04 jul 2012, 23:03
door looland
Kan er altijd slecht van afblijven......
