Pagina 1 van 1

Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 09 mar 2008, 09:59
door Martinus
Hallo allemaal,

mijn vriendin staat met pech in Frankrijk. Eerst dynamo stuk. Daar is een nieuwe ingezet door een garage via de ANWB.

Kort na vertrek bij de garage sloegen een aantal meters uit. Dit vertrouwde mijn vriendin niet en is teruggegaan. Mensen van de garage alles doorgemeten en leek goed. Mijn vriendin weer op weg en al zeer snel kortsluiting in de startrelais.

Ik heb advies ingewonnen en mogelijke verklaring zou zijn: slechte massa hierdoor kortsluiting. Oplossing is nieuw relais erin en massa controleren.

Wie kent bovenstaand probleem?
Wat kost een startrelais?

groeten,

Martijn

Re: Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 09 mar 2008, 12:15
door DVIII
niets zo moeilijk als op afstand het probleem herkennen, maar als een generator(dynamo) vervangen wordt is er meestal een probleem vooraf gegaan, en dat is vaak een los contact en dat is dan minstens zo vaak de massa verbinding tussen A dynamo en blok , B tussen blok en chassis , en C tussen chassis en carrosserie. daar na kunnen de diverse onderdelen een vreemd schouwspel opleveren zoals op hol slaande meters en zwak gloeiende lampen.
als de auto wel rijdt is het het slimste om op een droge dag te gaan rijden naar een vertrouwde omgeving ( holland) daar spreek je de taal en zal men je absoluut verder kunnen helpen. de druk om te repareren is dan wat veranderd omdat je niet gestrand, en overgelevert bent aan de willekeur van een garagist in den vreemde.
ga je toch nog wat filosoferen over wat het kan zijn let op !
diverse dingen moet je kontroleren waaronder de massa verbindingen en de laadstroom kabel aan de generator , en wat voor regelaar is nu in gebruik , in het ene geval heb je een externe regelaar met de vele draden naar de generator en in het andere geval heb je een ingebouwde unit , die net zo afhankelijk is maar dan van weinig draden.
let ook goed op of er nergens draden zijn doorgesleten zijn met de massa , een carrosserie voeding (sluiting aan massa) kan de hele kabelboom aan elkaar laten smelten en dan heb je ook de poppen aan het dansen !
alles moet goed zijn ook de accu's , slechts zelden is een startrelais stuk en dan nog kan er een zekering op hetzelfde relais van 80 amp. stuk zijn. kortsluiting is zelden een gevolg van een kleine storing in de start schakeling .
het enige wat een startrelais ruineerd is slecht accu's en zelfs dat levert eerder een kapotte 80 amp zekering op dan een totaal te vervangen relais :?

Re: Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 09 mar 2008, 13:35
door Anton
Hoi,


Een slechte massa geeft geen kortsluitring maar overgangsweerstand.
Daardoor kan het ook, ter plekke, zeer warm worden!
Controleer vooral of het relais wel een goede massa heeft dat ie goed kan aantrekken!
Ook de zekering wil wel eens de geest geven, wat de rest betreft ga ik helemaal met DVIII mee in zijn verhaal.
Vertel ook even wat er gebeurt als er gestart word, dus tijdens het starten.
Martinus schreef:
Ik heb advies ingewonnen en mogelijke verklaring zou zijn: slechte massa hierdoor kortsluiting. Oplossing is nieuw relais erin en massa controleren.



Martijn
Succes!

Groet Anton

Re: Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 09 mar 2008, 13:55
door Leo
Euheu, over welk merk/type voertuig hebben we het? :shock:

Re: Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 16 mar 2008, 16:45
door Martinus
Bedankt voor de reactie. Kon even niet reageren omdat mijn account was gedeactiveerd vanwege wijziging e-mail adres.

De situatie is nu als volgt:

De Mercedes 508 met OM314 blok is afgelopen donderdag terug gekomen uit Frankrijk. En helaas niet op eigen kracht.

Vrijdag diagnose kunnen stellen. Geen sluiting in de startrelais. De laadstroomdraad van dynamo naar relais helemaal gesmolten. Daarbij dus de kabelboom waar hij doorloopt mee-gebakken. Oorzaak is heel waarschijnlijk verkeerde montage van de laadstroomdraad. Deze is op zo'n manier gemonteerd dat hij tegen de uitlaat aanzat. Na warmlopen en stukje rijden is de uitlaat warm genoeg geworden om de mantel te smelten.

Het fijne van alles is dat de garage die de dynamo erin heeft gezet de bus dus weer terug kreeg en heeft heel fijn accu's niet ff los gemaakt. Daardoor beide accu's 0 volt. Geen sluiting in de accu's, ik kan ze laden maar niet echt een fris verhaal.

Maandag gaat mijn vriendin klantenservice van ANWB bellen om schadeexpert te laten komen. Er is zo te zien een stomme fout door de garage in Frankrijk gemaakt.

Nog tips voor opnieuw aanleggen van de kabelboom? Misschien een orginele kabelboom regelen zodat kleuren e.d. goed zijn?

Re: Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 16 mar 2008, 20:03
door DVIII
kabelboom revisie is een precair karweitje, je moet namelijk de boel pellen en zorgen dat de draden , ondanks dat ze ge/versmolten zijn heel houden , dan kan je een voor een de draden vervangen zonder de boel fout te doen , de laadstroom en de gebruikersstroom zijn respectivelijk een 10 mm q en vier keer 2,5 mm q de laadstroom moet naar de relais op de plaats waar een dikke groene draad zit ( ergens in het midden) en de gebruikersdraden gaan van het zelfde relais ( een andere poot) naar de carrosserie , het zijn meerdere draden omdat ze meerdere vakken ( gedeelten) van het zekeringen blok voeden vandaar.
voorzichtig werken en anders opbpouwen met een schema erbij ( het is eigenlijk heel simpel ik heb het zelfs al eens empirisch gedaan ( een soort wild card)

Re: Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 16 mar 2008, 21:37
door Martinus
DVIII, bedankt voor je advies. We gaan eerst de schade-expert afwachten. Heb niet heel veel zin in dit klusje dus als het enigzins kan willen we het laten doen.

groeten,

Martijn

Re: Kortsluiting in startrelais

Geplaatst: 17 mar 2008, 00:14
door Frank.fjph
Als ik het goed heb is het probleem van de kabelboom die gesmolten is redelijk simpel: er zit 1 draad in die van dynamo naar startmotor loopt en 1 die van dashbord naar startmotor loopt, de dikke ( 10 mm2 ) van dynamo en de dunnere (2,5 mm2) vanaf het dashbord.

Als ook de kabelboom naar dashbord is getroffen is het iets erger, maar zoveel verschillende zitten er bij mij niet in.

Frank