HH accu op Dynamo ? (versus zonnepanelen)
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
HH accu op Dynamo ? (versus zonnepanelen)
Ik twijfel of ik de huishoudaccu's (4x 100Ah 12v in serie en parralel)) op de dynamo ga koppelen. Een scheidingsblok etc kost allemaal geld en wellicht is het verstandiger om die euro's meteen bij een goed een zonnepaneel of een aggegraatje te leggen.
De dynamo is iets van 35 Ah geloof ik. Dan moet ik al 4 uur rijden om de accu's vol te laden. Dat zal niet zo snel gebeuren. Ik denk snel zo'n 150 euro nodig te hebben aan kabels en en het scheidingsrelais/blok/cyrix. Ik weet niet of het de investering waard is.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik denk zelf aan een fiks zonnepaneel en we hebben een lader (50amp max) aan boord.
Voor wat betreft ons reizen? Korte stukjes en veel vrij staan.
Groeten Dennis
De dynamo is iets van 35 Ah geloof ik. Dan moet ik al 4 uur rijden om de accu's vol te laden. Dat zal niet zo snel gebeuren. Ik denk snel zo'n 150 euro nodig te hebben aan kabels en en het scheidingsrelais/blok/cyrix. Ik weet niet of het de investering waard is.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik denk zelf aan een fiks zonnepaneel en we hebben een lader (50amp max) aan boord.
Voor wat betreft ons reizen? Korte stukjes en veel vrij staan.
Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: HH accu op Dynamo ?
Hoi Dennis,
ik zou er een zwaardere dynamo opzetten met een hand(keuze)schakelaar van een geeltje.
Óf als je een poelie over hebt: Een extra dynamo voor het HH-gedeelte.
Een generator ben je snel zat, en je buren trouwens ook. :?
Zonnecellen geven de duurste kilowatts die er te krijgen zijn.
Mvg, Leo.:D
ik zou er een zwaardere dynamo opzetten met een hand(keuze)schakelaar van een geeltje.
Óf als je een poelie over hebt: Een extra dynamo voor het HH-gedeelte.
Een generator ben je snel zat, en je buren trouwens ook. :?
Zonnecellen geven de duurste kilowatts die er te krijgen zijn.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: HH accu op Dynamo ?
Hallo Dennis,
Ik heb de huishoudaccu's gewoon met een goedkoop standaard relais van ik dacht zo'n 20A aangesloten op de dynamo.
Hij koppelt alleen aan als de motor loopt door hem te schakelen over de D+ draad van het contolelampje van de dynamo. Voor een extra (waarschijnlijk overbodig, nog nooit hoeven te gebruiken) veiligheid zit er ook nog een schakelaar tussen voor het geval dat mijn startaccu's ook leeg zouden zijn. Zonder die schakelaar duurt het anders langer om de startaccu's op te laden
.
Het gaat al jaren goed en na een paar honderd kilometers zijn mijn lege accu's weer voldoende opgeladen. Als ik minder rij helpt het altijd wel een iets :) .
In theorie zitten aan deze goedkope (een paar euro's) oplossing wat nadelen
, in de praktijk (40.000 km) heb ik er nog nooit last van gehad. Nog nooit doorgebrand, nooit een lege startaccu gehad en alle accu's zijn nog prima
.
Voor een schema en uitleg kijk maar bij http://www.campercenter.com -> technische fiches -> elektrische instalatie.
Voor de rest zou ik zeker investeren in zonnepanelen. Ik denk zelfs dat je ze als je ze niet gebruikt je ze zo aan het net kunt koppelen
. Je vangt dan iets van € 0.35 per kwh
. Je moet wel snel zijn voor een subsidie aanvraag.
Groeten, Paul.
Ik heb de huishoudaccu's gewoon met een goedkoop standaard relais van ik dacht zo'n 20A aangesloten op de dynamo.
Hij koppelt alleen aan als de motor loopt door hem te schakelen over de D+ draad van het contolelampje van de dynamo. Voor een extra (waarschijnlijk overbodig, nog nooit hoeven te gebruiken) veiligheid zit er ook nog een schakelaar tussen voor het geval dat mijn startaccu's ook leeg zouden zijn. Zonder die schakelaar duurt het anders langer om de startaccu's op te laden

Het gaat al jaren goed en na een paar honderd kilometers zijn mijn lege accu's weer voldoende opgeladen. Als ik minder rij helpt het altijd wel een iets :) .
In theorie zitten aan deze goedkope (een paar euro's) oplossing wat nadelen


Voor een schema en uitleg kijk maar bij http://www.campercenter.com -> technische fiches -> elektrische instalatie.
Voor de rest zou ik zeker investeren in zonnepanelen. Ik denk zelfs dat je ze als je ze niet gebruikt je ze zo aan het net kunt koppelen


Groeten, Paul.
Bezoek altijd welkom!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: HH accu op Dynamo ?
Jah, dan moet die subsidie wél blijven bestaan (is zeeer onwaarschijnlijk) en heb je ze in NL al na 18 jaar terugverdiend..paulv schreef:Voor de rest zou ik zeker investeren in zonnepanelen. Ik denk zelfs dat je ze als je ze niet gebruikt je ze zo aan het net kunt koppelen. Je vangt dan iets van € 0.35 per kwh
. Je moet wel snel zijn voor een subsidie aanvraag.
Want mijn beste Paul, je denkt toch niet dat de Nederlandse regering wil dat jij ook maar iéts verdiend he?
Het is weer een leuke truc om geld binnen te halen, want op iedere set zonnecellen pakken ze wél 19% btw over de aanschafprijs.

Zonnecellen zijn leuk, maar als je geld wilt besparen zijn het voorlopig nog ondingen.
My two cents..:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
- Locatie: 'T Gooi
Re: HH accu op Dynamo ?
Ik zelf zit te denken aan een combinatie van zonne en wind energie, de windgenerator wil ik met behulp van een scharnier mechanisme aan mijn imperiaal bevestigen. Ik kom die dingen zo nu en dan wel eens tegen in de tweedehands bootshop in vinkeveen. Een aggegraat is natuurlijk de goedkoopste oplossing, maar dat geeft zowiezo herrie :? Het is wel een prettig idee dat je uiteindelijk altijd weer de boel opgeladen krijgt. Ben er ook nog niet helemaal uit maar voel toch veel voor deze combiklappercombinatie. Ik heb al een diepte investering gedaan in een electronisch relais, deze laat de start accu eerst en schakelt dan door naar de huishoud accu. Het mooie van het apperaat is dat dit ook omgekeerd werkt dus als je een laadbron op de huishoud accu zet, en deze is voldoende geladen, dan schakelt hij door naar de start accu
Groet Peter.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: HH accu op Dynamo ?
Yo stroomfanaten.:)
Eigenlijk heeft iedereen een generatorset aan boord, namelijk de motor in zijn camper.
Ok, bij sommige zit er een prehistorisch kleine dynamo op, maar die is met wat inventiviteit wel te vervangen door een 75Amp sloopdynamo van een paar tientjes.
Je kunt natuurlijk een enorm bedrag gaan uitgeven aan externe generatorsets, fancy laadapparaten, onrendabele zonnecellen en kekke windmolens, maar al eens uitgerekend hoe lang je campermotor voor dat bedrag kan draaien op ca 800 toeren?
Hoe veel liter diesel je daarvoor kunt kopen?
Reken eens uit wat je per dag aan Ah gebruikt en of je dat verbruik niet doodgewoon kan bijvullen door vrij kort je motor (een paar keer) te laten draaien.
Of lekker een stukje te gaan rijden natuurlijk.:)
Op deze manier hebben we het tot nu toe altijd gedaan en dat is in al die jaren maar 1 keer fout gegaan doordat de accu verrotter was dan ik dacht. :oops:
Tranquilo heeft een 24V 100Amp dynamo en er komt er nog 1 bij van 35Amp.
De 35 gaat naar het voertuig, de 100Amp gaat de HH-accu's vullen.
Er komt nog een noodschakelaar tussen en dat was het dan wel.
Gemakkelijker en bedrijfszekerder kan ik het niet maken, want mijn gedachte is altijd: "Wat er niet op zit, kan ook niet kapot".
Mvg, Leo.:D
Eigenlijk heeft iedereen een generatorset aan boord, namelijk de motor in zijn camper.
Ok, bij sommige zit er een prehistorisch kleine dynamo op, maar die is met wat inventiviteit wel te vervangen door een 75Amp sloopdynamo van een paar tientjes.
Je kunt natuurlijk een enorm bedrag gaan uitgeven aan externe generatorsets, fancy laadapparaten, onrendabele zonnecellen en kekke windmolens, maar al eens uitgerekend hoe lang je campermotor voor dat bedrag kan draaien op ca 800 toeren?
Hoe veel liter diesel je daarvoor kunt kopen?
Reken eens uit wat je per dag aan Ah gebruikt en of je dat verbruik niet doodgewoon kan bijvullen door vrij kort je motor (een paar keer) te laten draaien.
Of lekker een stukje te gaan rijden natuurlijk.:)
Op deze manier hebben we het tot nu toe altijd gedaan en dat is in al die jaren maar 1 keer fout gegaan doordat de accu verrotter was dan ik dacht. :oops:
Tranquilo heeft een 24V 100Amp dynamo en er komt er nog 1 bij van 35Amp.
De 35 gaat naar het voertuig, de 100Amp gaat de HH-accu's vullen.
Er komt nog een noodschakelaar tussen en dat was het dan wel.
Gemakkelijker en bedrijfszekerder kan ik het niet maken, want mijn gedachte is altijd: "Wat er niet op zit, kan ook niet kapot".
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: HH accu op Dynamo ?
Yo Leo,
Ik bedoelde natuurlijk niet dat je nu geld kunt verdienen met je zonnecellen, daar geloof ik ook niet in.
Het is meer dat als je toch zonnecellen gaat kopen voor je camper, de overheid je daarmee zou kunnen helpen.
Eigenlijk worden die cellen op je camper alleen maar gebruikt als je rijdt, nu krijg je ook een vergoeding als die camper ergens staat te overwinteren. Het is niet veel, maar het is mooi meegenomen en misschien ben je volgens je geweten goed voor het klimaat bezig
Toch valt die opbrengs best wel mee, een ruw rekenvoorbeeld;
500W zonnecellen systeem voor € 5,20/W, kost € 2600. Opbrengst 500kWu @ € 0,35 = € 165,- per jaar, toch nog 6% per jaar. Beter dan de bank :mrgreen:
Hier in Frankrijk is de vergoeding trouwens € 0,55 / kWu, en een aanschaf subsidie, is het nog leuker.
Mvg. Paul
200W op het dak, nooit aan de paal.
Ik bedoelde natuurlijk niet dat je nu geld kunt verdienen met je zonnecellen, daar geloof ik ook niet in.
Het is meer dat als je toch zonnecellen gaat kopen voor je camper, de overheid je daarmee zou kunnen helpen.
Eigenlijk worden die cellen op je camper alleen maar gebruikt als je rijdt, nu krijg je ook een vergoeding als die camper ergens staat te overwinteren. Het is niet veel, maar het is mooi meegenomen en misschien ben je volgens je geweten goed voor het klimaat bezig

Toch valt die opbrengs best wel mee, een ruw rekenvoorbeeld;
500W zonnecellen systeem voor € 5,20/W, kost € 2600. Opbrengst 500kWu @ € 0,35 = € 165,- per jaar, toch nog 6% per jaar. Beter dan de bank :mrgreen:
Hier in Frankrijk is de vergoeding trouwens € 0,55 / kWu, en een aanschaf subsidie, is het nog leuker.
Mvg. Paul
200W op het dak, nooit aan de paal.
Laatst gewijzigd door paulv op 23 mar 2008, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zonnecellen
Hoi Paul,
natuurlijk snap ik je bewering.
En zéker als je tóch zonnecellen gaat kopen lijkt zo'n subsidie een leuke opsteker.
Maar helaas zitten er een paar haken en ogen aan vast.
a) Een subsidie in NL duurt nooit lang. Binnen de kortse keren zit je dus op een vergoeding van 6 cent/kwh. En dan geeft de bank écht veel meer.
Het tijdstip van de subsidie-intrekking is hier vrij simpel te bepalen, want dat zal zijn vóórdat die 19% btw aan jou teruggegeven is.
b) In NL moet je ook nog een teruglever-meter aanschaffen, en die is niet gratis natuurlijk.
c) Voor die opbrengst moeten de zonnecellen in NL wél op het zuiden gericht staan en niet plat op het dak. Voor NL ligt de reeële opbrengst dan nog steeds zo'n 50% lager dan jouw rekenvoorbeeld. En dan ben je ook nog eens in de meest gunstige tijd op vakantie.. :?
d) Je camper moet de hele winter buiten staan, of je moet de cellen er af slopen.
e) Ook zonnecellen slijten, dus de opbrengst wordt met de jaren minder.
f) Wbt milieu: Je gaf al een knipoog, want de productie van zonnecellen kost idd zodanig veel energie dat de cellen in NL al redelijk versleten zijn voordat ze die energie teruggeleverd hebben.
Dus ik zou willen eindigen met:
Groetjes Leo :D
2600 euro diesel in de tank en nooit aan de paal. :mrgreen:
(Voor degene die het willen weten: 1 liter diesel geeft bij opslag in een accu zo'n 1,8 kwh.
Berekening: afgegeven as-vermogen dieselmotor = ca 3,75 Kwh/ liter X rendement dynamo 70% X rendement accu 70%)
natuurlijk snap ik je bewering.
En zéker als je tóch zonnecellen gaat kopen lijkt zo'n subsidie een leuke opsteker.
Maar helaas zitten er een paar haken en ogen aan vast.
a) Een subsidie in NL duurt nooit lang. Binnen de kortse keren zit je dus op een vergoeding van 6 cent/kwh. En dan geeft de bank écht veel meer.
Het tijdstip van de subsidie-intrekking is hier vrij simpel te bepalen, want dat zal zijn vóórdat die 19% btw aan jou teruggegeven is.

b) In NL moet je ook nog een teruglever-meter aanschaffen, en die is niet gratis natuurlijk.
c) Voor die opbrengst moeten de zonnecellen in NL wél op het zuiden gericht staan en niet plat op het dak. Voor NL ligt de reeële opbrengst dan nog steeds zo'n 50% lager dan jouw rekenvoorbeeld. En dan ben je ook nog eens in de meest gunstige tijd op vakantie.. :?
d) Je camper moet de hele winter buiten staan, of je moet de cellen er af slopen.
e) Ook zonnecellen slijten, dus de opbrengst wordt met de jaren minder.
f) Wbt milieu: Je gaf al een knipoog, want de productie van zonnecellen kost idd zodanig veel energie dat de cellen in NL al redelijk versleten zijn voordat ze die energie teruggeleverd hebben.
Dus ik zou willen eindigen met:
Groetjes Leo :D
2600 euro diesel in de tank en nooit aan de paal. :mrgreen:
(Voor degene die het willen weten: 1 liter diesel geeft bij opslag in een accu zo'n 1,8 kwh.
Berekening: afgegeven as-vermogen dieselmotor = ca 3,75 Kwh/ liter X rendement dynamo 70% X rendement accu 70%)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: HH accu op Dynamo ?
Nu is mijn technisch know how echt te beperkt om dit goed te overdenken.
Als ik een dynamo laat draaien met iets meer dan stationair gas zeg die 800 of 1000 toerendan laad die niet op vol vermogen?
Stel ik laat de motor draaien om de dynamo's op te laden. 20Ah per uur dan moet de motor 5 uur lopen voor 100 Ah.
Stationair verbruikt een personenwagen ongeveer een halve liter per uur? ik schat de OM314 dan in op ongeveer een liter? Dus 5 liter diesel is een volle accu?
Kan het kwaad om een motor 5 uur met licht verhoogd stationair toerental te laten draaien?
Ik heb bij een fabrikant van custom dynamo's gezien dat er een 'undersized pully' op een dynamo kan om het stationair een hoger vermogen te geven. Geeft dit geen problemen op vollast? overtoeren van de dynamo of zo?
Op een camping of stellplatz kan ik de paalstroom aansluiten en dan staat de boel op de lader.
als ik vrij sta dan maakt het geen f*ck uit of ik een aggegraat laat draaien of de motor laat bollen. Die aggegraatjes verbruiken ook ongeveer een liter benzine per uur.
Dennis
Als ik een dynamo laat draaien met iets meer dan stationair gas zeg die 800 of 1000 toerendan laad die niet op vol vermogen?
Stel ik laat de motor draaien om de dynamo's op te laden. 20Ah per uur dan moet de motor 5 uur lopen voor 100 Ah.
Stationair verbruikt een personenwagen ongeveer een halve liter per uur? ik schat de OM314 dan in op ongeveer een liter? Dus 5 liter diesel is een volle accu?
Kan het kwaad om een motor 5 uur met licht verhoogd stationair toerental te laten draaien?
Ik heb bij een fabrikant van custom dynamo's gezien dat er een 'undersized pully' op een dynamo kan om het stationair een hoger vermogen te geven. Geeft dit geen problemen op vollast? overtoeren van de dynamo of zo?
Op een camping of stellplatz kan ik de paalstroom aansluiten en dan staat de boel op de lader.
als ik vrij sta dan maakt het geen f*ck uit of ik een aggegraat laat draaien of de motor laat bollen. Die aggegraatjes verbruiken ook ongeveer een liter benzine per uur.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: HH accu op Dynamo ?
[quote="Dennis en Nancy"]Nu is mijn technisch know how echt te beperkt om dit goed te overdenken.
Daar gaan we dan wat aan doen Dennis.:)
Als ik een dynamo laat draaien met iets meer dan stationair gas zeg die 800 of 1000 toerendan laad die niet op vol vermogen?
Iedere dynamo heeft een bepaald rendement.
Dwz: Je stopt er 100% in, maar het maken van die elec veroorzaakt energieverlies.
Dan moet je denken aan de weerstand in de gelijkrichtdiodes, bedrading en lagers enzo.
Dat geeft warmte af, en die warmte moet ook nog afgevoerd worden door de ventilator die op de dynamo zit.
Dat kost dus allemaal energie.
Als ik uitga van een goeie wisselstroomdynamo dan blaast hij ALTIJD 30% van de toegevoerde energie weg. Hou je nog 70% over.
Stel ik laat de motor draaien om de dynamo's op te laden. 20Ah per uur dan moet de motor 5 uur lopen voor 100 Ah.
Stationair verbruikt een personenwagen ongeveer een halve liter per uur? ik schat de OM314 dan in op ongeveer een liter? Dus 5 liter diesel is een volle accu?
Om te beginnen moet je er een fatsoenlijke dynamo opzetten, want met 20 amp laden is natuurlijk onzin.
Begrijpelijk dat een fabrikant zegt dat je maar met 10% mag opladen, maar dan moet diezelfde fabrikant mij eens vertellen hoe dat dan gaat met al die miljoenen accus die in auto's staan.
In mijn ford escort ligt een accu van 60Ah en een dynamo van 55Amp.
Als die accu redelijk leeg is krijgt ie dus gewoon een laadstroom voor zijn kiezen van 55Amp.
En toch houdt die accu het een jaar of 5 uit.
Nou krijgt die accu natuurlijk geen uur lang die 55A voor zijn kiezen, want zodra de spanning van 14V bereikt is gaat de regelaar knijpen, nét zoals een gewoon laadapparaat dat doet. Die zie je ook eerst zijn volle vermogen geven en daarna terugzakken. Een moderne dynamoregelaar werkt niet anders.
Hoeveel en hoe lang je moet laden is natuurlijk afhankelijk van de accu-capaciteit én de grootte van de dynamo / laadapparaat.
Maar je mag gerust afstappen van het idee dat een accu ALTIJD volledig geladen moet worden.
1 X per week volledig doorladen is meer dan genoeg.
De rest van de tijd kun je met deelladingen volstaan.
Dat geeft een voordeel: In het begin geeft een Dynamo/Laadapparaat altijd de meeste Amps.
Hoe meer de accu geladen is, des te minder Amps de D/L gaat geven.
Aan het eind van de laadcyclus is dat dus gewoon NUL amp.
En dat is natuurlijk zonde van je diesel wanneer je via de dynamo laad, want de laatste uren staat hij maar een paar Amps te leveren.
Wat ik dus doe is hetvolgende:
Als ik ergens langdurig sta ga ik zo nu en dan eens lekker rijden met die brik.
Je moet tegen die tijd eens een supermarkt opzoeken en de omgeving moet ook verkend worden toch?
Dus lekker een middag op stap met het beest.
En dan zijn mijn accu's ook meteen weer helemaal doorgeladen.
De rest van de dagen laat ik de motor zo nu en dan ff een half uurtje of uurtje draaien.
Dan wordt er in korte tijd relatief veel amps ingeperst.
Natuurlijk schept dat gedrag wel voorwaarden aan je accu-capaciteit.
Als je per dag 50Ah gebruikt, en je zet er een 100Ah accu in, dan ga je smerig de mist in.
In het meest pessimistische geval gebruik ik dagelijks zo'n 55Ah (24Volt). (koelkast, magnetron, laptops, verlichting, verwarming)
In theorie moet ik dat dus dagelijks bijladen om mijn accu vol te houden.
Ik neem standaard minimaal 4X mijn (meest pessimistische) gebruik als accucapaciteit.
Dat betekent in dit geval 220Ah.
Dat betekent óók dat ik 110Ah veilig tot mijn beschikking heb. (max 50% ontlading)
In mijn stilstand-tijd teer ik wel wat in op mijn reservecapaciteit, maar meestal red ik het wel met minder dan een uur per dag bijladen.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik nooit een hele week op 1 plek stil sta, want dan lijkt het wel op wonen..
Bij zware verbruikers zoals stofzuiger en electrische oven start ik direct de motor.
Maar goed, misschien is het nu een beetje duidelijker?
Kan het kwaad om een motor 5 uur met licht verhoogd stationair toerental te laten draaien?
Zolang je hem zo nu en dan maar lekker schoondraait is er niks aan de hand.
Een walmbak begint na 5 minuten al een rookgordijn te geven en da's niet fijn.
Maar een goeie motor heeft nergens last van.
Er zijn generatorsetjes met jouw motor die hun hele leven 1500 toeren staan te draaien. Niks aan de hand.
Kan een dynamo worden aangepast zodat deze meer vermogen geeft stationair?
Nee. Vermogen niet, voltage kan wel omhooggebracht worden.
Want er zit verschil tussen dynamo's.
De meeste autodynamo's zijn tweespoels generatoren.
Er zijn echter ook 4 en 6 spoels te koop.
En dan is het heel simpel: Hoe meer spoelen een dynamo heeft, des te minder toeren hij hoeft te maken om zijn topvermogen te leveren.
Ik heb hier bv een 4 spoels dynamo liggen die al bij 750 toeren (van de dynamo dus) zijn topvermogen van 35A/28V levert. Daar zit echter wel een speciale ventilator op, anders verbrand hij..:P
Maar als je gewone autodynamo 1500 toeren maakt dan moet je al aardig in de buurt komen volgens mij.
Geen idee wat een 314 stationair per uur gebruikt.
Het beest heeft natuurlijk wél een vaste ventilator, en dat maakt dorstig in vergelijking met een personenwagenventilator die electrisch gestuurt wordt op de momenten dat het écht nodig is.
Zou je eens moeten uitproberen.
Er zijn ook accu's in de handel die standaard een enorme laadstroom kunnen hebben.
Maar geen idee wat die dingen kosten.
Mvg, Leo.:D
Daar gaan we dan wat aan doen Dennis.:)
Als ik een dynamo laat draaien met iets meer dan stationair gas zeg die 800 of 1000 toerendan laad die niet op vol vermogen?
Iedere dynamo heeft een bepaald rendement.
Dwz: Je stopt er 100% in, maar het maken van die elec veroorzaakt energieverlies.
Dan moet je denken aan de weerstand in de gelijkrichtdiodes, bedrading en lagers enzo.
Dat geeft warmte af, en die warmte moet ook nog afgevoerd worden door de ventilator die op de dynamo zit.
Dat kost dus allemaal energie.
Als ik uitga van een goeie wisselstroomdynamo dan blaast hij ALTIJD 30% van de toegevoerde energie weg. Hou je nog 70% over.
Stel ik laat de motor draaien om de dynamo's op te laden. 20Ah per uur dan moet de motor 5 uur lopen voor 100 Ah.
Stationair verbruikt een personenwagen ongeveer een halve liter per uur? ik schat de OM314 dan in op ongeveer een liter? Dus 5 liter diesel is een volle accu?
Om te beginnen moet je er een fatsoenlijke dynamo opzetten, want met 20 amp laden is natuurlijk onzin.
Begrijpelijk dat een fabrikant zegt dat je maar met 10% mag opladen, maar dan moet diezelfde fabrikant mij eens vertellen hoe dat dan gaat met al die miljoenen accus die in auto's staan.
In mijn ford escort ligt een accu van 60Ah en een dynamo van 55Amp.
Als die accu redelijk leeg is krijgt ie dus gewoon een laadstroom voor zijn kiezen van 55Amp.
En toch houdt die accu het een jaar of 5 uit.

Nou krijgt die accu natuurlijk geen uur lang die 55A voor zijn kiezen, want zodra de spanning van 14V bereikt is gaat de regelaar knijpen, nét zoals een gewoon laadapparaat dat doet. Die zie je ook eerst zijn volle vermogen geven en daarna terugzakken. Een moderne dynamoregelaar werkt niet anders.
Hoeveel en hoe lang je moet laden is natuurlijk afhankelijk van de accu-capaciteit én de grootte van de dynamo / laadapparaat.
Maar je mag gerust afstappen van het idee dat een accu ALTIJD volledig geladen moet worden.
1 X per week volledig doorladen is meer dan genoeg.
De rest van de tijd kun je met deelladingen volstaan.
Dat geeft een voordeel: In het begin geeft een Dynamo/Laadapparaat altijd de meeste Amps.
Hoe meer de accu geladen is, des te minder Amps de D/L gaat geven.
Aan het eind van de laadcyclus is dat dus gewoon NUL amp.
En dat is natuurlijk zonde van je diesel wanneer je via de dynamo laad, want de laatste uren staat hij maar een paar Amps te leveren.
Wat ik dus doe is hetvolgende:
Als ik ergens langdurig sta ga ik zo nu en dan eens lekker rijden met die brik.
Je moet tegen die tijd eens een supermarkt opzoeken en de omgeving moet ook verkend worden toch?
Dus lekker een middag op stap met het beest.
En dan zijn mijn accu's ook meteen weer helemaal doorgeladen.
De rest van de dagen laat ik de motor zo nu en dan ff een half uurtje of uurtje draaien.
Dan wordt er in korte tijd relatief veel amps ingeperst.
Natuurlijk schept dat gedrag wel voorwaarden aan je accu-capaciteit.
Als je per dag 50Ah gebruikt, en je zet er een 100Ah accu in, dan ga je smerig de mist in.
In het meest pessimistische geval gebruik ik dagelijks zo'n 55Ah (24Volt). (koelkast, magnetron, laptops, verlichting, verwarming)
In theorie moet ik dat dus dagelijks bijladen om mijn accu vol te houden.
Ik neem standaard minimaal 4X mijn (meest pessimistische) gebruik als accucapaciteit.
Dat betekent in dit geval 220Ah.
Dat betekent óók dat ik 110Ah veilig tot mijn beschikking heb. (max 50% ontlading)
In mijn stilstand-tijd teer ik wel wat in op mijn reservecapaciteit, maar meestal red ik het wel met minder dan een uur per dag bijladen.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik nooit een hele week op 1 plek stil sta, want dan lijkt het wel op wonen..

Bij zware verbruikers zoals stofzuiger en electrische oven start ik direct de motor.
Maar goed, misschien is het nu een beetje duidelijker?
Kan het kwaad om een motor 5 uur met licht verhoogd stationair toerental te laten draaien?
Zolang je hem zo nu en dan maar lekker schoondraait is er niks aan de hand.
Een walmbak begint na 5 minuten al een rookgordijn te geven en da's niet fijn.
Maar een goeie motor heeft nergens last van.
Er zijn generatorsetjes met jouw motor die hun hele leven 1500 toeren staan te draaien. Niks aan de hand.
Kan een dynamo worden aangepast zodat deze meer vermogen geeft stationair?
Nee. Vermogen niet, voltage kan wel omhooggebracht worden.
Want er zit verschil tussen dynamo's.
De meeste autodynamo's zijn tweespoels generatoren.
Er zijn echter ook 4 en 6 spoels te koop.
En dan is het heel simpel: Hoe meer spoelen een dynamo heeft, des te minder toeren hij hoeft te maken om zijn topvermogen te leveren.
Ik heb hier bv een 4 spoels dynamo liggen die al bij 750 toeren (van de dynamo dus) zijn topvermogen van 35A/28V levert. Daar zit echter wel een speciale ventilator op, anders verbrand hij..:P
Maar als je gewone autodynamo 1500 toeren maakt dan moet je al aardig in de buurt komen volgens mij.
Geen idee wat een 314 stationair per uur gebruikt.
Het beest heeft natuurlijk wél een vaste ventilator, en dat maakt dorstig in vergelijking met een personenwagenventilator die electrisch gestuurt wordt op de momenten dat het écht nodig is.
Zou je eens moeten uitproberen.
Er zijn ook accu's in de handel die standaard een enorme laadstroom kunnen hebben.
Maar geen idee wat die dingen kosten.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: HH accu op Dynamo ?
Yo Leo,
Als die tranquilo stationair draat gebruikt die naar mijn schatting 10l/u :( .
Uitleg bij schatting;
Als hij stationair rustig draait rijdt hij maximaal een snelheid van zo'n 80km/uur. het verbruik is dan 16l/uur. Daar doe ik wat af, voorruit 10l/uur, maar minder ook niet. Een 314 schat ik voor de berekening) extra laag op 5l/uur.
100W zonnecellen, iets van € 400-600,-, minstens 15 jaar niet je motor een paar uur stationair laten draaien. Bij 2 uur draaien/dag na 40-50 dagen terugverdient (314).
Conclusio, stationair draaien; veel te duur voor die paar Ah'tjes :mrgreen: .
Nou jij weer
,
Mvg.Paul
Zonnecellen; ff zweten, gauw vergeten
Als die tranquilo stationair draat gebruikt die naar mijn schatting 10l/u :( .
Uitleg bij schatting;
Als hij stationair rustig draait rijdt hij maximaal een snelheid van zo'n 80km/uur. het verbruik is dan 16l/uur. Daar doe ik wat af, voorruit 10l/uur, maar minder ook niet. Een 314 schat ik voor de berekening) extra laag op 5l/uur.
100W zonnecellen, iets van € 400-600,-, minstens 15 jaar niet je motor een paar uur stationair laten draaien. Bij 2 uur draaien/dag na 40-50 dagen terugverdient (314).
Conclusio, stationair draaien; veel te duur voor die paar Ah'tjes :mrgreen: .
Nou jij weer

Mvg.Paul
Zonnecellen; ff zweten, gauw vergeten

Bezoek altijd welkom!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: HH accu op Dynamo ?
Hahahaa, da's nou echt een berekening met de Franse slag Paul..:D Aan de Joppiesaus gezeten?
Een motor die stationair 80km/u loopt; nét uitgevonden in Limoges zeker?? :mrgreen:
Tranquilo draait stationair 600 toeren, en bij 80km/h 1800t/m.
Op dat moment duwt ie 9 ton voort en gebruikt 16 l/h.
1/3 daarvan = 5,3 liter.
Omdat ie ook nog eens niks voortduwt schat ik hem op een kleine 2 liter per uur.
Beetje stroom erbij, zeg 2,5 liter per uur. ( de 314 schat ik de helft)
Max te leveren op dat moment 2,8Kwh.
Wordt al goedkoper he? :P
Your call.
Mvg, Leo.:D

Een motor die stationair 80km/u loopt; nét uitgevonden in Limoges zeker?? :mrgreen:
Tranquilo draait stationair 600 toeren, en bij 80km/h 1800t/m.
Op dat moment duwt ie 9 ton voort en gebruikt 16 l/h.
1/3 daarvan = 5,3 liter.
Omdat ie ook nog eens niks voortduwt schat ik hem op een kleine 2 liter per uur.
Beetje stroom erbij, zeg 2,5 liter per uur. ( de 314 schat ik de helft)
Max te leveren op dat moment 2,8Kwh.
Wordt al goedkoper he? :P
Your call.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: HH accu op Dynamo ?
Hallo,
Interessant topic!
Nadeel van zonnepanelen vind ik in het algemeen dat je in de zomer je bus toch het liefst onder een boom of in de schaduw zet. In de wintermaanden zit je met een lage zonnestand en dus weinig rendement.
Dacht ook altijd stiekum dat ik een eigen genarator had(OM314) had, durfde het niet hardop te zeggen :oops: . Je hebt hem altijd bij je
en werkt altijd en je hoeft niks aan te sluiten of mee te sjouwen.
Ik ga wat verbruik meer mee met Leo's rekensom(wens is vader van de gedachte!!)
Vooral omdat ie onbelast loopt moet het toch een heel verschil maken in verbruik!
Dennis: Op marktplaats zag ik regelmatig advertenties voor nieuwe dynamo's met flinke capaciteit volgens mij.
In de 508 ambulances zit trouwens een 55A Dynamo.
Joop
Interessant topic!
Nadeel van zonnepanelen vind ik in het algemeen dat je in de zomer je bus toch het liefst onder een boom of in de schaduw zet. In de wintermaanden zit je met een lage zonnestand en dus weinig rendement.
Dacht ook altijd stiekum dat ik een eigen genarator had(OM314) had, durfde het niet hardop te zeggen :oops: . Je hebt hem altijd bij je

Ik ga wat verbruik meer mee met Leo's rekensom(wens is vader van de gedachte!!)
Vooral omdat ie onbelast loopt moet het toch een heel verschil maken in verbruik!
Dennis: Op marktplaats zag ik regelmatig advertenties voor nieuwe dynamo's met flinke capaciteit volgens mij.
In de 508 ambulances zit trouwens een 55A Dynamo.
Joop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: HH accu op Dynamo ?
Leo bedankt voor de heldere uitleg. Bij mijn Golf hebben we een setje 100 amp zekeringen doorgebrand toen we de dynamo hadden vernieuwd. Die leverde meteen maximaal naar de accu waar de zekering het keer op keer begaf. :shock: (Uiteindelijk een zwaardere gemonteerd).
Het lijkt zo simpel allemaal,.......
Je staat op een regenachtige dag in het zuiden van duitsland op een mega terrein bij een sloper een aftandse UPS uit te zoeken en zegt tegen de vrouw,.. die bouwen we ff in. :mrgreen:
Komt toch meer bij kijken dan gedacht :oops:.
Moeilijke keuzes allemaal. Na de pasen eens even naar de lasaulec, vragen wat er mogelijk is qua dynamo's.
Het lijkt zo simpel allemaal,.......
Je staat op een regenachtige dag in het zuiden van duitsland op een mega terrein bij een sloper een aftandse UPS uit te zoeken en zegt tegen de vrouw,.. die bouwen we ff in. :mrgreen:
Komt toch meer bij kijken dan gedacht :oops:.
Moeilijke keuzes allemaal. Na de pasen eens even naar de lasaulec, vragen wat er mogelijk is qua dynamo's.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: HH accu op Dynamo ?
Graag gedaan Dennis.
De koop is altijd het gemakkelijkste gedeelte van de grote campertruc.:P
Schijnt dat je bij http://www.stady.nl/ een nieuwe 12V Bosch dynamo van 140A kunt kopen voor 279 euri.
Moet je waarschijnlijk je ophanging een beetje aanpassen maar dat is niet zo'n grote ramp.
Da's toch al een klote constructie.
Mvg, Leo.:D
De koop is altijd het gemakkelijkste gedeelte van de grote campertruc.:P
Schijnt dat je bij http://www.stady.nl/ een nieuwe 12V Bosch dynamo van 140A kunt kopen voor 279 euri.
Moet je waarschijnlijk je ophanging een beetje aanpassen maar dat is niet zo'n grote ramp.
Da's toch al een klote constructie.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: HH accu op Dynamo ?
Ik weet niet welke dynamo ik nu heb. Het typestickertje is er van af.jooph schreef:Dennis: Op marktplaats zag ik regelmatig advertenties voor nieuwe dynamo's met flinke capaciteit volgens mij.
In de 508 ambulances zit trouwens een 55A Dynamo.
Joop

In ieder geval niet de standaard 508 - 608 dynamo's die ik op ebay/marktplaats tegenkom maar een meer moderne variant.
Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: HH accu op Dynamo ?
Hoi Dennis,
Op Marktplaats heeft een bedrijfje uit Beilen veel nieuwe dynamo's, b.v. 12V 120A voor 155 euro
(advertentienr. 155523263 e.a.) ook 24V's
Zou niet kunnen bedenken waarom er geen originele dynamo in jouw bus zit.
Standaard zit er een 35A dynamo in 508/608 en voor UPS zal dat wel genoeg geweest zijn.
Joop
Op Marktplaats heeft een bedrijfje uit Beilen veel nieuwe dynamo's, b.v. 12V 120A voor 155 euro
(advertentienr. 155523263 e.a.) ook 24V's
Zou niet kunnen bedenken waarom er geen originele dynamo in jouw bus zit.
Standaard zit er een 35A dynamo in 508/608 en voor UPS zal dat wel genoeg geweest zijn.
Joop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: HH accu op Dynamo ?
Dennis, als ik een gok moest doen dan zou ik zeggen dat er bij jou een zwaardere dynamo onderhangt dan standaard.
Het UPSje heeft in de besteldienst gezeten en dat is niks anders dan klien stukje rijden, stoppen, starten enz.
Dan moet er al snel een zwaardere dynamo onder, anders start ie aan het eind van een winterdag niet meer.
Gewoon eens een Amp-tang bijhouden nadat je een tijdje je verlichting aangehad hebt.
Euheuuh, zonder dat je motor draaide natuurlijk.
Mvg, Leo.:D
Mooi hoor die verschillende meningen. :mrgreen:
Helaas ga ik nu naar een verjaardag, ben benieuwd wat ik hier vannacht weer aantref.
Het UPSje heeft in de besteldienst gezeten en dat is niks anders dan klien stukje rijden, stoppen, starten enz.
Dan moet er al snel een zwaardere dynamo onder, anders start ie aan het eind van een winterdag niet meer.
Gewoon eens een Amp-tang bijhouden nadat je een tijdje je verlichting aangehad hebt.
Euheuuh, zonder dat je motor draaide natuurlijk.

Mvg, Leo.:D
Mooi hoor die verschillende meningen. :mrgreen:
Helaas ga ik nu naar een verjaardag, ben benieuwd wat ik hier vannacht weer aantref.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: HH accu op Dynamo ?
Mensen die voor hun beroep op een bus/vrachtauto zitten, zetten hem volgens mij niet gauw uit.
Erger me nog al eens als er hier een bus of vrachtauto rustig een kwartier de motor laat draaien.
Spreek dus uit ervaring :x
Dus accu's zijn/blijven altijd vol en geen grote dynamo is nodig.
Zou Dennis, nu mag jij gaan meten
Joop
Erger me nog al eens als er hier een bus of vrachtauto rustig een kwartier de motor laat draaien.
Spreek dus uit ervaring :x
Dus accu's zijn/blijven altijd vol en geen grote dynamo is nodig.
Zou Dennis, nu mag jij gaan meten

Joop
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: HH accu op Dynamo ?
Yo Leyo,
Het wordt al goedkoper, maar we zitten volgens jou nog op € 1,- per kWu. Ik schat het verbruik nog steeds hoger in € 3,- kWu
. Je ziet ik ga al een heel eind met je mee. Eigenlijk zouden we dat eens moeten meten (= weten).
Een 100W paneeltje, compleet, kost hooguit € 500,-.
De optimale opbrengst is 100 kWu per jaar ( http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/countr ... tation.png ) bij een mooie zomer in het vakantiezuiden 8) .
Als je maar een paar weken op vakantie gaat ben je volgens jou (en met tegenzin ook volgens mij
) te duur uit. Je rijdt dan zoveel dat je accu's geeneens kunnen ontladen
. Het wordt snel anders als je een paar maanden per jaar weggaat en vaak stilstaat.
Bij 4 maanden in Zuid Spanje, 160kWu/ jaar, is de opbrengst minstens 50kWu dus € 150,-/ jaar (mijn schatting). Terugverdientijd 3-4 jaar.
Mvg. Paul
Het wordt al goedkoper, maar we zitten volgens jou nog op € 1,- per kWu. Ik schat het verbruik nog steeds hoger in € 3,- kWu

Een 100W paneeltje, compleet, kost hooguit € 500,-.
De optimale opbrengst is 100 kWu per jaar ( http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/countr ... tation.png ) bij een mooie zomer in het vakantiezuiden 8) .
Als je maar een paar weken op vakantie gaat ben je volgens jou (en met tegenzin ook volgens mij


Bij 4 maanden in Zuid Spanje, 160kWu/ jaar, is de opbrengst minstens 50kWu dus € 150,-/ jaar (mijn schatting). Terugverdientijd 3-4 jaar.
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: HH accu op Dynamo ?
Hoi Paul,
Het is natuurlijk wel zo dat je bus lang niet altijd in de zon staat of heb je daar al rekening mee gehouden in je berekening?
Juist als de zonnepanelen het hoogste rendement zullen leveren sta je denk ik liever in de schaduw
Joop
Het is natuurlijk wel zo dat je bus lang niet altijd in de zon staat of heb je daar al rekening mee gehouden in je berekening?
Juist als de zonnepanelen het hoogste rendement zullen leveren sta je denk ik liever in de schaduw

Joop
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: HH accu op Dynamo ?
Hi Joop,
Ik heb er een beetje rekening mee gehouden, want die 4 maanden zijn de wintermaanden met een lagere opbrengst.
Het gaat mij om te proberen aan te tonen dat zonnepanelen een goed financieel alternatief zijn voor generatoren of het stationair laten lopen van motoren.
Zelf vind ik het hinderlijk als mijn buren hun bus laten lopen of een generator aanzetten. Als ze nou zeggen en aantonen dat dat veel goedkoper is dan zonnepanelen heb ik een probleem :| . Dus zoek ik zoveel mogelijke argumenten om ze van deze hinderlijke gewoonte af te helpen :mrgreen: .
Mvg. Paul
Ik heb er een beetje rekening mee gehouden, want die 4 maanden zijn de wintermaanden met een lagere opbrengst.

Het gaat mij om te proberen aan te tonen dat zonnepanelen een goed financieel alternatief zijn voor generatoren of het stationair laten lopen van motoren.
Zelf vind ik het hinderlijk als mijn buren hun bus laten lopen of een generator aanzetten. Als ze nou zeggen en aantonen dat dat veel goedkoper is dan zonnepanelen heb ik een probleem :| . Dus zoek ik zoveel mogelijke argumenten om ze van deze hinderlijke gewoonte af te helpen :mrgreen: .
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: HH accu op Dynamo ?
Hoi Paul,
Ik geef je gelijk, er is niks mooiers als je direkt van het zonlicht electriciteit kunt maken en verder het milieu of andere mensen niet in de weg zit!
(je zal maar naast Leo komen te staan, gaat ie stofzuigen en dan ook nog de motor laten draaien :twisted: :twisted: )
Zal denk ik allemaal veel uitmaken op welke manier je gebruik maakt van de camper en waar je heengaat.
Als je bewust je auto in het zonnetje zet, zal ook veel uitmaken.
Vooralsnog zijn zonnepanelen in aanschaf te duur om economisch rendabel te zijn.
Zelfs op het dak van een huis op het zuiden speel je geloof ik net gelijk!
Alleen met subsidie hou je er op termijn misschien nog iets aan over.
Milieurendement is ook een vraagteken!
Misschien lust de motor stationair toch wel iets teveel en is het uiteindelijk het beste om af en toe wat stroom uit een paal af te nemen.
Joop
Ik geef je gelijk, er is niks mooiers als je direkt van het zonlicht electriciteit kunt maken en verder het milieu of andere mensen niet in de weg zit!
(je zal maar naast Leo komen te staan, gaat ie stofzuigen en dan ook nog de motor laten draaien :twisted: :twisted: )
Zal denk ik allemaal veel uitmaken op welke manier je gebruik maakt van de camper en waar je heengaat.
Als je bewust je auto in het zonnetje zet, zal ook veel uitmaken.
Vooralsnog zijn zonnepanelen in aanschaf te duur om economisch rendabel te zijn.
Zelfs op het dak van een huis op het zuiden speel je geloof ik net gelijk!
Alleen met subsidie hou je er op termijn misschien nog iets aan over.
Milieurendement is ook een vraagteken!
Misschien lust de motor stationair toch wel iets teveel en is het uiteindelijk het beste om af en toe wat stroom uit een paal af te nemen.
Joop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: HH accu op Dynamo ?
Af en toe paalstroom is zeker de bedoeling. Het gaat zich meer om de dagen tussendoor. Een dag of 5 redden we het wel op de accu's daarna moet er worden bijgeladen.
Heb je eigenlijk stroom paul,... als we komende zomer een glaasje rood, wit en/of rose komen drinken? Anders staat deze onze UPS de ganse dag te bollen daar in dat ingeslapen st.denis
Een mobiel paneel heeft daar niemand over nagedacht? wat je kan opbergen in de laadruimte met een meter of 10 kabel eraan zodat je het in de ideale positie in de zon kan zetten? terwijl je in de schaduw staat.
Vooralsnog heb je me echter nog niet overtuigd Paul en neig ik meer naar Leo en de techniek.
Word wel een leuke discussie straks onder de franse avondzon.
Dennis
Heb je eigenlijk stroom paul,... als we komende zomer een glaasje rood, wit en/of rose komen drinken? Anders staat deze onze UPS de ganse dag te bollen daar in dat ingeslapen st.denis

Een mobiel paneel heeft daar niemand over nagedacht? wat je kan opbergen in de laadruimte met een meter of 10 kabel eraan zodat je het in de ideale positie in de zon kan zetten? terwijl je in de schaduw staat.
Vooralsnog heb je me echter nog niet overtuigd Paul en neig ik meer naar Leo en de techniek.
Word wel een leuke discussie straks onder de franse avondzon.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: HH accu op Dynamo ?
Heb ik ook al eens gedacht maar het is zo'n gedoe. Denk wel dat je rendement veeeeel beter is.Een mobiel paneel heeft daar niemand over nagedacht? wat je kan opbergen in de laadruimte met een meter of 10 kabel eraan zodat je het in de ideale positie in de zon kan zetten? terwijl je in de schaduw staat.
In de laadruimte opbergen is dan weer zonde. Hij zou eigenlijk een plaatsje op het dak moeten krijgen en hem er makkelijk op en af moeten kunnen halen.
Maar ja dan moet je er zelf weer energie insteken en dat kost ook weer brandstof

Joop
P.S. Heb wel eens gelezen om het te combineren met een Satelliet schotel.
Kun je hem zelfs automatisch mee laten draaien met de zon via een motortje en wat electronica.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten