Pagina 1 van 1
toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 07 apr 2008, 01:17
door quin
Mercedes monteerde in de TN busjes géén toerenteller. Ik zou die wel graag een erin hebben. Waar is die makkelijk aan te sluiten bij dit type motor? Mechanisch of electronisch? Weet iemand hoeveel toeren de motor maakt bij 100 km/uur in de 5e versnelling?
Ik kijk uit naar jullie reacties, groetjes, Quin :)
Ik rijd een (officiële benaming) Daimler Benz 602D (handelsbenaming ook wel Mercedes TN309D, motor OM617 3 liter 5 cyl. met 65kW of 88pk) handgeschakeld 5 versnellingen, ligt in / onder een Hymer 540 integraal camper van 1987.
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 07 apr 2008, 02:24
door Frank.fjph
Hoi,
Zijn die niet ooit als "sondernausfuhrung"leverbaar geweest??? even bij je dealer informeren, en dan ook de prijs!!!!!
Alternatief is een toerenteller van VDO, met W aansluiting, kost ong 120,= 12of 24 volten behoeft alleen een draadje naar je dynamo ( W-aansluiting) en wat inregelwerk
Frank
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 07 apr 2008, 12:32
door Admin
Hallo Quin,
Zoek eerst eens achter op je dynamo of je een W-contact kunt vinden. Soms is dat wat lastig te vinden, afhankelijk van het type dynamo. Als het een van de uitstekende draadeindjes is, kijk dan welke van die draadeindjes via een isolatieringetje uit de achterwand komt.
Je kunt vervolgens bij elke auto-accessoireshop (of bij een Conrad-achtige zaak) een toerenteller kopen die gebruik maakt van het signaal van de W-aansluiting. VDO is heel chique, maar de prijs is navenant.
Succes!
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 07 apr 2008, 18:49
door Frank.fjph
ERsnst,
Ik heb een doos met meters gekocht van een schip, voor een redeljke prijs, zeker als ik er nog een paar verpats......maar daar zitten 2 toerentellers bij:
een VDO die 4 aansluitingen heeft, het lijkt erop dat dat een 12 en 24 voltsuitvoering is met W aansluiting, die komt dus in mijn bus.
De andere is een ander verhaal, daarzitten 3aansluitingen op en een ervan is met een G gemerkt. (zal wel "geber" zijn) Volgens VDO kun je daar nog een gever voor krijgen, :|

die kost wel meer dan een komplete nieuwe!!!
Weet jij toevallig wat voor signaal een oude gever geeft?????
Frank
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 07 apr 2008, 22:30
door Admin
Frank,
Ik ben nog geen toerentellers tegengekomen voor 12 en 24 V... Vier aansluitingen lijken mij eerder:
* + voeding
* massa
* + dashboardverlichting
* signaal
Het signaal kan komen van:
* - bobine (dan heeft de TT ook een schakelaar voor het aantal cilinders),
* W-contact van de alternator (dan heeft de TT een potmetertje om 'm te calibreren) of een
* signaalgever (dat kan een soort mini-dynamo zijn, of een elektronisch kastje dat de pulssnelheid van de bobine omzet in een variabele spanning).
Als je geen documentatie hebt (of kunt Googlen), zul je met wat variabele spanningen en frequenties moeten gaan experimenteren. Succes!
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 08 apr 2008, 00:05
door Frank.fjph
ernst,
De toerenteller met de 4 aansluitingen heeft de volgende merktekens: + , - , W12 en W24.
dus vandaar mijn conclusies.
Die met 3 is een ouder type, gemerkt met 24 Volt, en werkt dan vermoedelijk met een generatortje of zo, het is een mooi ding voor een echte opldtimer , maar moet je wel de gever kunnen vinden of namaken.
Frank
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 08 apr 2008, 02:48
door Dennis en Nancy
Admin schreef:Frank,
Ik ben nog geen toerentellers tegengekomen voor 12 en 24 V...
Die VDO teller zijn 12v en 24v. Verschil zou enkel het lampje zijn wat apart erbij besteld zou moeten worden.
Dennis
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 08 apr 2008, 08:41
door Admin
OK, weer wat geleerd! Het is inderdaad qua kostenbeheersing aan te raden één type op de plank te hebben i.p.v. twee.
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 09 apr 2008, 20:22
door quin
Hoi Ernst, bedankt voor je antwoord.
Ik zal dat eens gaan onderzoeken bij de dynamo, of daar een zgn. W contact zit. Wat is een W contact eigenlijk? Heet het W omdat het W-vormig is?
Als je daar dan een TT op aansluit, pakt die dan meteen het juiste toerental of moet er dan nog iets aan afgesteld worden? Maakt het nog iets uit dat ik een 5 cyl. motor heb?
Groetjes,
Quin
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 09 apr 2008, 21:04
door Admin
Hi Quin,
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de W iets te maken heeft met Wisselspanning/Wechselspannung. Het W-signaal komt namelijk van een van de spoelen, vóór de gelijkrichting.
Ik heb in mijn vorige bus een Mercedes-toerenteller ingebouwd en die klopte meteen (in elk geval qua orde van grootte, ik heb 'm nooit nauwkeurig geijkt).
In z'n algemeenheid zul je de aanwijzing bij een universele teller moeten inregelen, want verschillende voertuigen hebben verschillende diameters pulley op generator en krukas....
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 12 apr 2008, 21:54
door Buster
Ik heb dit topic met interresse gevolgt, ik wilde ook altijd al zo'n ding.
Dus via marktplaats een tweedehands toerenteller aangeschaft en vandaag dus de toerenteller op mijn W aansluiting aangesloten.
Het is een Equus hij is afkomstig van een VW diesel en heeft een schakelaartje voor cilinder insteling en ook een klein popmetertje die je met een kleine schoevendraaier kan verstellen.
Ook ik heb net als Quin een OM617 5 cilinder.
Na aansluiten, de motor gestart en :D Hoera de teller doet het maar hij geeft veel te veel toeren aan

, bij stationair toeren krijg ik hem met de verstelling van de popmeter niet lager dan 4000 toeren als ik het schakelaartje van de cilinder instelling gebruik is dat nog 500 rpm hoger.
de schaal van de teller loopt tot 6000 rpm.
Wat kan hier de oorzaak van zijn
Is er nog verschil in dynamo m.b.t. het aantal pulsen dat hij afgeeft.
of zou je mischien de popmeter kunnen vervangen door een met een groter bereik zodat hij verder is terug te stellen.
Wie weet raad!
Groet Frank.
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 13 apr 2008, 18:02
door DVIII
hee buster , jou TT is geschikt voor kontactpuntjes , dus benzine motoren , vandaar die 4 x zoveel toeren
maar ik verbaas me een beetje over die hype naar weten ! , waarom zou je willen weten hoeveel toeren
besteed je geld liever aan nuttige dingen zoals olie temperatuur ( hebben ze van equus ook)
en de VDO TT werkten met een mini generator aan de teller of toeren uitgang op het motorblok of versnellingsbak.
een uiterst onprecies systeem , wat redelijk populair was bij machines die wel wilden weten of er al aanbouwonderdelen aan het uitelkaarspatten waren, zoals rolbezems en generatoren/pompen.
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 13 apr 2008, 22:06
door Buster
Ja DVIII, wat moet ik hier nou op zeggen

ik denk dat je gelijk hebt over een olie temperatuurmeter, maar die kan er natuurlijk altijd bij :P .( de verkoper van de TT zegt dat hij hem werkend uit zijn VW diesel heeft gehaald)
Ik wil met die toerenteller wat meer inzicht krijgen in het toerengedrag m.b.t. het max koppel ik ben nog steeds aan het overwegen of het mogelijk is om met een vijf versnellingsbak al dan niet met een grotere wielmaat te gaan rijden.
de bus heeft een verbruik van 1 op 6 en misschien kan het wat gunstiger.
We willen dit jaar ook weer naar tsjechié, en de heuvel op zakt hij zoals al onze bussen natuurlijk in toeren terug. en één versnelling terug schakelen is vaak net te veel.
Jij hebt toch ook een Om 617 met 5 versnelingen gereden
is het de investering waard? (ik meen dat de aandrijfas moet worden ingekort).
Groet Frank.
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 16 apr 2008, 07:31
door DVIII
die vijfbak is absoluut de moeite waard , al is het om de extra lage eerste, en dito extra hoge 5 .
de aandrijfas inkorten is een barriere , maar dat is nadien altijd een kleinigheid als je de voordelen ziet.
in zoetermeer zit een aandrijfassen ballanceerboer. die ook inkort ( meet voordat je gaat uitbouwen, en met de nieuwe bak erop en je weet wat je te veel hebt.
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 16 apr 2008, 10:02
door Vreugie
Hoi Frank.
Ik rij in een 409D met een OM 617 met een 5 bak. Ik heb te horen gekregen dat de laatste versnelling dezelfde vertanding heeft als de laatste in de 4 bak. Je hebt wel een erg korte 1 erbij die erg handig kan zijn in de bergen. Zelf vind ik in de 5 bak dat de versnellingen nog steeds erg ver uit elkaar zitten. Ik denk wel dat het beter is dan in de 4 bak dus daardoor waarschijnlijk wel de moeite waard en natuurlijk die eerste versnelling kan erg perttig zijn in bergachtig gebied.
mvg Joost
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 16 apr 2008, 11:27
door Buster
(Leo zal als ik klaar ben met typen denk ik wel een ander topic aanmaken

)
Welke 5 bakken zijn bruikbaar voor onze bussen
Ik las op het 123 forum het volgende:
Een 4 bak in een 300D (617-912) ombouwen naar 5 bak kan simpel.De benodigde bak is de GETRAG 717-400
Dit transmissienummer staat ingeslagen aan de R zijkant juist onder de vul/controlestop.
De 717-400 zit in de W123 alleen in de 300D, 240D , 250 en 280
Voor ombouw moet je erbijhebben de schakelpook, 3 schakelstangen, tellerkabel (langer+andere aansluiting)
2 inbusbouten voor starterbevestiging (langer), ijzeren brugstuk waar steun oprust , aluminium tussenplaat achter op motor, eerste stuk tussenas , de hardyschijf. koppelingcylinder en de leiding
Pas wel op , de GETRAG bakken die in de 4 cylinder diesels vanaf okt. 1980 ingebouwd werden zijn van waardeloze kwaliteit. De 5 bak van GETRAG is dezelfde prut dus als je al zo n bak kunt vinden ga er dan vanuit dat je zo n 1000 euro kwijt ben aan onderdelen om hem te reviseren. De 300D heeft behalve de 5 bak nooit de GETRAG in 4 bak gehad. Wil je dus een 240D die al een 4 bak Getrag heeft ombouwen naar 5 bak kan de alu tussenplaat en de starterbouten blijven.
Waar het sprookje vandaan komt dat de achterasverhouding bij een 5 bak anders is weet ik niet. Bij de W123 s is dat NIET zo. Wel bij de W114 s met 5 bak
De W123 a.asverhouding is enkel anders bij 15 inch wielen.
Ik heb zelf zo n 5bak in m n W115 240D 3.0 in 88pk uitvoering (= 300D )en het rijd geweldig ,krijg je een totaal andere auto door.
Dit komt uit deze topic.
http://w123club.nl/component/option,com ... 4/catid,3/
Als ze hier beweren dat de Getrag bakken niet zo betrouwbaar zijn, welke zijn dan geschikt voor onze 406/407 bussen (OM615,616 en 617)volgen mij kijgen deze veel meer voor hun kiezen/tanden :?
Is de aansluiting op het koppelingshuis einenlijk gelijk van de bovengenoemde motoren
De bak zoals beschreven is volgens mij zeer zeldzaam. DVIII jij bent ervaringsdeskundige, loop je niet het risico om altijd een uitgewoonde 5 bak te kopen
En Joost wat voor een type bak heb jij op je 409 (dat is toch zo'n model Bremer toch?)
Die zijn van een later type zijn die beter
Het zijn allemaal vragen, maar het zou toch leuk zijn als we kunnen ontrafelen wat hiervoor een mooie oplossing kan zijn :)
Groet Frank.
Re: toerenteller plaatsen mercedes TN
Geplaatst: 17 apr 2008, 08:13
door DVIII
een versnellingsbak is negen van de tien keer wel in orde, maar als je het slecht treft.... , ik zou zelf gaan zoeken naar een bak uit een 410 busje , die heeft al een schakelmechaniek met pook naar boven en daar zit een eind verhouding in die je kunt aanpassen, dwz daar kan een soort overdrive ingebouwd worden.
de 123 club is natuurlijk geen bron van informatie als het om bussen gaat , zij zullen hetzelfde over onze problemen denken.
en als ervarings deskundige kan ik het volgende zeggen , ook ik betaal wel eens de hoofdprijs (achteraf)