Pagina 1 van 2
Een nieuw project!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 17:37
door Admin
Echt voorstellen hoeven we ons niet meer, denk ik. Maar voor wie hier nieuw is: wij zijn Ernst & Sylvia uit Beerse, de eerste ook bij sommigen bekend als Admin 8)
We hebben al enige ervaring met kamperen in een voormalig bedrijfsvoertuig... Ik ben ooit begonnen (in het zijkleppertijdperk) met een Fiat 1800 en daarna een Rijkspolitie Transit. Later de volgende kopkleppers: een L300 en met Sylvia samen twee Mercedessen, t.w. een 608 ("de oranje bus") en een 817 ("Dr. Wolff").
Omdat we allebei het plannen en inbouwen zo leuk vinden, hebben we besloten nog eens opnieuw te beginnen. We hadden al een paar jaar met bewondering gekeken naar "bus conversions", in Belgie«, Nederland (o.a. die van Leo en Resi), Amerika en Nieuw Zeeland. Daarom hebben we ons een reserve-schoolbus van het Amerikaanse leger in Duitsland aangeschaft, merk Blue Bird, bouwjaar 1998, met 39.000 km (geen miles, hij is in Europese uitvoering!) op de teller. Nog wat gegevens: lengte 9.36 m, motor Cummins 5.9 TA, versnellingsbak Allison automaat, airco (maar die moet ik nog repareren).
Het is zomaar mogelijk dat je nog nooit van het automerk "Blue Bird" hebt gehoord. Toch is dat een van de grootste busbouwers ter wereld. In 1927 bouwden ze in Fort Valley, Georgia hun eerste schoolbus en dat doen ze nog steeds, in aantallen die het Europese voorstellingsvermogen te boven gaan. Trouwens, sinds 1963 maken ze ook campers onder de naam "Wanderlodge", toen voor $ 100.000, wat heel duur was. Zelfde chassis, maar een inrichting naar Amerikaanse standaards, met bijbehorende prijs :oops: Cummins heeft inmiddels 9.000.000 motoren gemaakt (in Europa met name toegepast in geelgoed, schepen en aggregaten); Allison 5.000.000 automatische bakken voor zwaar verkeer (o.a. Renault/Saviem).
Dit alles is in Europa nauwelijks bekend. Leven wij nou op een eiland of zij?
We zullen jullie van de voortgang op de hoogte houden, misschien via een aparte weblog, misschien via onze bestaande website. Voorlopig hebben we de afspraak dat we de bus binnen twee weken gaan ophalen in de buurt van Keulen.
Een eerste plaatje:
Wordt vervolgd...
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 17:47
door beatrix18
Dat wordt genieten!
Veel plezier er mee.
Peter
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 20:13
door Leo
Gefeliciteerd Ernst en Sylvia. :D
Daar is heel wat leuks van te maken!!
Ben benieuwd naar de motorsound van dat yankee-orgel. 8)
Natuurlijk komt het ombouwproject hier op het forum, een Admin is dat aan zijn stand verplicht.
Zo, ook weer geregeld. :mrgreen:
Trouwens euheuuuh, prima stroomlijntje die bus..

:P
Mvg, Leo.:D
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 21:04
door KOERT
super!
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:19
door Dennis en Nancy
Dat zal je de komende tijd wel van de straat houden,.... :mrgreen:
Succes met de inbouw!
Dennis
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:24
door motohead
wel grappig dat zo'n bluebird uit 1998 er ongeveer hetzelfde uitziet als een wanderlodge uit de jaren 70. Toen met caterpillar motoren.
veel succes ermee.
Sandor
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 11 mei 2008, 22:12
door Anton
Hoi,
Das een mooie klus!
Mooi met weinig kilometers achter de slofjes.
Veel succes!
Groet Anton
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 12 mei 2008, 23:39
door Frank.fjph
Ha Ernst en Sylvia,
Veel succes met je nieuwe projekt.................
Had je al inch gereedschap en WW/UNF boutjes of is dat allemaal al metrisch??
Ruimte zat lijkt me, en Allison zijn perfecte automaten, is het nog een full hydraulische???
FRank
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 12 mei 2008, 23:58
door Admin
@All
Bedankt voor alle felicitaties en succeswensen. Ik word er helemaal verlegen van :oops:
@Frank
Blij te horen dat die automaat een goeie is... (Er rijden er aan de overkant natuurlijk een helboel van rond).
Ik heb vroeger BSA en Triumph gereden, dus ik heb wel wat 31/64 en 3/8 sleuteltjes en een handvol doppen. En zo nodig koop ik er nog wat doppen bij.
Dat brengt me aan het denken: Blue Bird maakt bussen in de States en in Canada. En daar zijn ze metrisch. Zouden er daar heel verschillende bussen van de band komen? Kan 't me haast niet voorstellen

Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 16 mei 2008, 17:17
door Admin
Dit bericht had ook gepast in "Wat is er vandaag gebeurd?"... Maar aan de andere kant is zich hier een schoolbussendraadje aan het ontwikkelen. Dus ik laat het maar aan de goede luim van de moddertor over of hij deze post al dan niet wenst te verplaatsen :|
Wat is er gisteren gebeurd?
Rond het tijdstip dat fatsoenlijke mensen zich ter kooi begeven (zie "De nachtploeg groet u") zijn we opgestaan, hebben we ons gedouchet, aangekleed en naar de bus begeven. Vanuit Turnhout in ruim een uur naar Brussel Zuid (zij noemen het daar Bruxelles Midi, maar dat versta ik niet). Vanwege onze ingebouwde veiligheidsmarge bijna een uur moeten wachten op het voorrijden van onze gereserveerde plaatsjes in dit snelheidsmonster:

Die snelheid viel volgens mij erg tegen, maar dat kan ook komen door goede vering en uitstekende geluiddemping. Zeker Noisekiller geplakt!
Vanuit Keulen met een soort van veredelde tram naar Brühl, alwaar we onze nieuw verworven Blue Bird in ontvangst hebben genomen. Onder het motto "Beter mee verlegen dan om verlegen" nog een tiental originele banken en stalen montagesteunen ingeladen. En als we dan nog tekort komen, liggen er gegarandeerd de komende zes maanden nog wat op ons te wachten in het magazijn...
Op de terugweg eventjes boodschappen gedaan bij een Lidl. Gelukkig hebben de Germaanse kruideniers riante parkeergelegenheden. Het campertje dat er ook stond, leek opeens heel klein
En na ca. 200 km staat de Blue Bird nu gezellig aan de overkant. De straat bij ons is momenteel een mooie zandbak. Dit i.v.m. de aanleg van een nieuw rioleringsstelsel. De Vlaamse overheid stelt een heleboel geld beschikbaar aan gemeenten die het regenwater apart gaan afvoeren. Dat betekent dat we ons wagenpark nog even met de hogedrukspuit (met "zeep") moeten reinigen, vóór ze de straatkolken gaan aansluiten. Anders gaat het kanaal schuimen
Bevindingen:
- de grotere lengte (ruim 2 m meer dan Dr. Wolff) is eigenlijk geen enkel probleem. Went in minuten (heb in 1973 voor het laatst 13.000 km in een autobus gereden (Eindhoven-Kathmandu)).
- hoewel ik altijd een hekel had aan automaten, valt deze erg mee.
Gelukkig zit er een forse stuurkolom tussen m'n beide voeten, dus ik kan niet losjes met m'n linkervoet op de rem stampen "om alvast terug te schakelen voor het rode verkeerslicht".
- Het stuurt probleemloos, geen trilling te bespeuren en op de Autobahn kun je een behoorlijke tijd met losse handen rijden en tòch in je baan blijven.
- Er zijn een stel lampjes en knopjes waar ik niets van snap. Zodadelijk eens wat vragen posten op een Amerikaans schoolbussenforum.
Wordt vervolgd!
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 16 mei 2008, 18:34
door Leo
Hey gewaardeerde wipmaster.
Nounounou, of ik de hele wereld zit te vermodderen hier.. 8)
Ondanks het barbaarse tijdstip waarop je de echtelijke sponde verlaten hebt, is het een leuk verhaaltje geworden hoor.. :mrgreen:
Nu ff over dat stalen monster want jij schrijft veel te weinig.
Op deze foto's kun je goed zien dat het een fijn bussie is; niet te lang en redelijk hoog op de poten. Mooi exemplaar om karresporen te volgen.

Heeft ie luchtvering? Kun je 'm nog omhoog pompen?
Wat is z'n draaicirkel en wielbasis?
Hoeveel gangen heeft die automaat?
Telma, retarder of/en, motorrem?
Zit er nog veel bergruimte onder de vloer?
Kom op met die gegevens & duidelijke foto's Ernst, want ik brand van nieuwschierigheid.. :shock: :oops:
Mvg van d'n moddertor uut de klei.:D
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 16 mei 2008, 19:36
door Dennis en Nancy
foto's van binnen,....
Hoe zit het met de stahoogte?
Dennis
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 16 mei 2008, 20:01
door Anton
Hoi
Ernst dan heb je voorlopig weer wat te doen
Word het een 2 persoons uitvoering net als Dr, Wolf?
2 Meter langer?
Bedenk dat ja vanaf de vooruit tot de achterruit alle ruimte hebt dus dat scheelt nog al!
Succes!
Groet Anton
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 16 mei 2008, 20:25
door jooph
Hoi Ernst,
Mooie bus!!
Kunnen we al zitplaatsen reserveren

:P
Joop
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 16 mei 2008, 20:30
door Admin
@Leo
Luchtbalgen achter, bladveren vóór. Vlak voor het differentieel zit een heel zware "remschijf" op de cardanas. Lijkt op handrem, zoals de oude Bedford die had, maar er zitten ook twee dikke veerpotten bij de achterwielen... Zal morgen m'n overall aantrekken om eens van dichtbij te kijken.
BTW Die moddertor is er heel lang geleden ingeslopen, vermoedelijk gepost door een ¾ analfabeet. Ik vond 'm wel grappig. Primitief soort van humor, sorry!
@Dennis
Zal morgen proberen wat te schieten. Ziet er trouwens momenteel niet zo aantrekkelijk uit, met een stel losgestorte banken er in :x
@Anton
Dat hadden wij ook al door

Ik had het over het rijden. TomTom stuurde ons "kortste weg" door een boel kleine dorpjes. Als we de bestuurdersstoel draaibaar maken en een glasplaat weghalen, kunnen we misschien een kegelbaan beginnen.
[Zo lijkt het nu, ik realiseer me dat je in praktijk nooit ruimte "te veel" hebt.]
@Joop
Vooralsnog zitplaatsen genoeg! Maar keuken en slaapkamer gaan t.z.t. vast ten koste van het aantal zitplaatsen

Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 17 mei 2008, 00:07
door Bommes
Zit je met een dergelijke bus nou ook vast aan een begrenser, of ligt dat aan het soort kenteken waarop je hem laat keuren..??
Oohh wacht jullie wonen in België daar is het vast weer anders, maar even goed mogen ook bij jullie bussen toch 100 rijden..??
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 17 mei 2008, 10:24
door Admin
Hallo Marius,
De bus is begrensd op 105 km/h. In Duitsland mogen daartoe goedgekeurde bussen 100 km/h rijden, net als (tijdelijke ontheffing) vrachtwagens tussen de 3.5 en 7.5 t. Daarom is Dr. Wolff ook begrensd op 109 km/h. De topsnelheid staat ook vermeld in de Fahrzeugbrief.
In Nederland voor vrachtwagens en bussen 80. Kampeerwagens afhankelijk van de vermelding in het kentekenbewijs. Blijft een raar verhaal, Dr. Wolff is opnieuw gekeurd als personenwagen en mag dus in NL 120!
In België mag alles boven de 3.5 t niet harder dan 90 (en niet inhalen bij twee rijstroken). Van snelheidsbegrenzers heb ik hier nog niet gehoord, maar vermoedelijk worden die af fabriek ingebouwd, want alle vrachtwagens rijden hier precies 90 km/h.
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 17 mei 2008, 11:09
door Saskia
Jemigdepemig, gefeliciteerd met jullie aanwinst! Hoe gaat ie heten? Allison? Blue-bird?
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 17 mei 2008, 11:27
door Bommes
Admin schreef:
In België mag alles boven de 3.5 t niet harder dan 90 (en niet inhalen bij twee rijstroken).
Ja dat wist ik heb er vaak last van met de aanhanger (remork was het toch..:) ) als ik naar een klant toe rij mag ik maar 90 en niet inhalen, rij ik terug (en heb ik de machines dus gelost en geïnstalleerd) mag ik ineens 120 en wel inhalen..
Tot de grens wel eens waar want terug in Nederland mag ik nog maar 80.. :x
Lang leve de Europese eenwording..

Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 19 mei 2008, 23:17
door Peter MERCAMPO
Mooie bus, weinig km's, vast een hoop werk, geen klein project dus veel plezier!
Mazzeltov

Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 20 mei 2008, 11:07
door MB508
Gaaf hoor!
En loopt ie ook op zonnebloemolie.... Het lijkt me een zuiper :?
Succes!
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 20 mei 2008, 16:47
door Dennis en Nancy
Ik neem aan dat ze ergens rond de 1 op 4 doet?
Dennis
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 20 mei 2008, 17:56
door Anton
Hoi,
Zo'n bus moet toch 1:5 halen?
Btw is een bus mannelijk of vrouwelijk?
Groet Anton
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 20 mei 2008, 18:55
door Dennis en Nancy
Ik zie alles met 4 wielen en een motor als vrouwelijk. 8)
Dennis
Re: Een nieuw project!!!
Geplaatst: 20 mei 2008, 21:05
door Jeroen_Hanomaf
Mooi ding Ernst, is inderdaad zo te zien een mooie afmeting bus. :) Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!