508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door TeKnoID »

Hallo,

ik ben op zoek naar een 508 en heb er nu 1 gevonden die nog maar 40.000 km heeft gereden (leger). Hij trekt tijdens het rijden alleen best flink naar rechts (moeilijk te omschrijven hoeveel).Het sturen naar links gaat daardoor dus ook stukken zwaarder dan rechts. Hij heeft er laatst 6 nieuwe banden onder gezet en toen schudde het stuur bij 50 km/u dus ging hij terug om ze te laten uitlijnen/balanceren (zit daar nou verschil tussen?) toen werd het stukken beter en schud hij "pas" bij 85 km/u. Het trekken is echter nog steeds het geval.

Wat kan het zijn? Toch nog eens goed laten uitlijnen oid? Of is er misschien wat anders aan de hand?

alvast bedankt voor de hulp!
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door dinand »

dat klinkt volgens mij als een kromme spoorstang.

kun je je nog herinneren hoe het stuur stond?
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door TeKnoID »

hmm nee niet op gelet.

als het dat probleem is, is dat makkelijk te repareren (duur?)?

(kijk trouwens eens bij de "plaats tijden van deze berichten! :shock: )
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door dinand »

nee, 52 euro per stuk (links en rechts dus) + monteren.

heb je tijdens t kijken niemand meegenomen die er verstand van heeft? is nml wel zo handig.

maar nogmaals, er is hier een zoekfunctie he, ga eens zoeken op 'trekken' of 'stuur', of 'remmen trekken' (misschien te strak afgesteld? want is dat niet toevallig net gedaan?), t lijkt me sterk dat niemand zoiets eerder mee heeft gemaakt.

ja en raar he die tijden, alle berichten die om 23.23 gepost worden zijn al helemaal total chaos :wink:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Admin »

Hi TeKnoID,

Bij die kilometerstand kan er nauwelijks sprake zijn van slijtage. Het lijkt er meer op dat iemand enthousiast over een stevig blok steen heengecrosst is, waardoor de spoorstang krom is.

Je zei "leger"... Soldaten zijn meestal niet zo zorgvuldig met het materieel van de baas.
Maar het opnieuw rechtbuigen en uitlijnen lijkt me niet zo'n heksentoer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door TeKnoID »

haha dacht al dat het geen toeval kon zijn, nou maar even sparen tot 23:23 en we hebben Chaos!!!

bedankt voor de info, we hadden ditmaal niet een deskunidge mee, na 6 bussen kijken willen we ze pas inzetten bij de 2de bezichtiging :P ondertussen hebben we al kijk op de belangrijkste punten.

maar dus bedankt, ik heb de info die ik in dit stadium wilde hebben!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Dennis en Nancy »

Onze UPS trok tijdens het remmen. Trekken is eigenlijk niet het juiste woord. Die van ons wilde Links afslaan.

Revisie voorremmen (compleet) was bij Mercedes (ja ik weet het) €1300.

Die van mij schud ook iets als ik met +70km per uur een rechter bocht inzet. Voor de zomer laat ik de banden ff nakijken, balanceren EN uitlijnen. Daar zit echt verschil tussen balanceren en uitlijnen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi daar,

Mijn 608 trekt dagelijks twee keer naar rechts, hoofdzakelijk als het koud is. Gelukkig is het naar twee keer remmen altijd over dus ik houd er een klein beetje rekening mee. Gelukkig heb ik geen last van getril in het stuur maar daarvoor heb ik wel een diepte investering moeten doen voor een paar goede banden incl uitlijnen, vaak zit het euvel in de banden en dan kan je balanceren als een gek maar het blijft dan klooien.
Vandaag is een Kadootje
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door TeKnoID »

Bedankt voor alle info
dinand schreef:dat klinkt volgens mij als een kromme spoorstang.

kun je je nog herinneren hoe het stuur stond?

Om rechtdoor te rijden moet je het stuur iets naar rechts(of was het nou links?) houden. Is het dan een kromme spoorstang?

Verder bleek dat er op de voorwielen eigenlijk achterbanden zitten (profiel) en op 2 achterwielen 2 voorbanden, dus misschien die omwisselen zou ook wat verschil maken. Verder zijn de remmen en lagers een keer "gefixed" dus daar ga ik misschien ook maar eens naar laten kijken... als het niet met bovenstaand te maken heeft
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door jooph »

Verder bleek dat er op de voorwielen eigenlijk achterbanden zitten (profiel) en op 2 achterwielen 2 voorbanden
Shit, dan moet je ook twee stuks reservebanden meenemen. :shock:
Een Voor- en een achterband :roll:

Joop
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door dinand »

Om rechtdoor te rijden moet je het stuur iets naar rechts(of was het nou links?) houden. Is het dan een kromme spoorstang?
dat kan, ga maar kijken of ie krom is.

voorbeeld van waar je hem kan vinden:

Afbeelding
Afbeelding

verder moet je natuurlijk even die banden omwisselen, dat scheelt zowisow. En als er nu al iets met de lagers is gebeurt is het geen slecht idee om te kijken of de voorbanden wel 'vrij lopen'. Dus ff krik eronder, met je handen een draai geven, looptie aan? hoor je een geluid (lagers)? En wat doet die bus tijdens het remmen, misschien toch ook remverschil?
Shit, dan moet je ook twee stuks reservebanden meenemen.
Een Voor- en een achterband
nee joh, 1 is genoeg. gewoon tijdelijk monteren en naar de dichtst bijzijnde bandenboer rijden. In noodsituaties kun je zelfs de dubbele montering 'ff' verwijderen en op 4 banden rijden.
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door TeKnoID »

Ok bedankt, ga ik doen!

trouwens de voorbanden staan erg slap op hun bandjes, de benzine pomp gaf niet meer dan 4 bar en het zou kunnen dat deze banden 4,5 bar nodig hebben. Enig idee waar ik dat zou kunnen doen, gewoon bij een garage of hebben sommige pompen dat wel?

(omgeving utrecht)
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door dinand »

banden spaning . . ook daar hebben we een zoekfunctie voor zowaar.

en idd, ff langs een autogarage, benzinepomp haalt t niet. En als je dr toch bent kun je ze gelijk je probleem met naar rechts trekken voorleggen. En als je ze 10 eutjes in de handen duwt geven ze nog antwoord ook!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Detlev »

Heb er voor zelf 5 bar op staan, rijd heerlijk. Oppompen bv bij Euromaster truckcentre, of ieder ander willekeurig truckcentre.
succes! :wink:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door MB508 »

Ja, wat Peter MERCAMPO omschrijft heb ik ook.

1 of 2 keer remmen als hij koud is, dan wil ie naar links, daarna nergens last meer van.
5 bar voor en 4,5 achter rijd prima.
Ik merk wel wat golvende beweging tijdens het remmen bij lage snelheid, misschien een wielmoer iets te strak, ik weet het niet.
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
Michiel Santing
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2007, 21:16
Locatie: Den Haag

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Michiel Santing »

Ik heb vorige week in het kader van mijn opleiding tot arts een stage gedaan op luchtmachtbasis volkel. Daar heb ik prachtige mercedes sprinter ambulances gezien. Van het type die je ook civiel ziet rijden, maar dan met 4x4. 30000km erop, uit 1999. Top zou je denken... nou nee. Motor maakt een super gaar geluid. Automaat springt steeds naar neutraal tijdens het afremmen. algeheel onstabiel gevoel... Waarom? Daar ben ik achter gekomen. Auto's uit het leger worden hoofdzakelijk op de basis gebruikt. Ritjes overdag van 1km maximaal! 's avonds een ritje van 5km rond de basis voor de lol (konijntjes kijken), als je toch niets te doen hebt. Let wel, het zijn allemaal diesels, die dus nooit warm worden, maar wel iedere dag een paar keer gestart. Rustig warmrijden? niets daarvan, lekker gassen is het devies.
Natuurlijk is er een verschil tussen auto's die op de basis worden gebruikt en auto's waarmee oefeningen worden gedaan. Deze laatste rijden bv 1x per jaar een lang stuk naar een oefening in N-duitsland... om daar mishandeld te worden in 'operationele' omstandigheden. On- maar ook offroad. Stenen etc doen er niet zo toe in het heetst van de 'strijd' (lees:oefening). Ik heb daar een zooitje 4x4 iveco's gezien met inmiddels 60000km en zo gaar als de pest. Alles tot en met de differentielen aan toe is al een keer vervangen geweest.

Ik heb zelf ook een legerambu die gelukkig in prima staat is. Maar je kunt net een rotte appel hebben. Scheef sturen lijkt me toch een reden om hem te laten staan. 40000 militaire kilometers is niet per definitie gelijk aan 40000 civiele...
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door TeKnoID »

hmmm bedankt... maar ik heb hem inmiddels al aangeschaft....

Hij is in 2004 uit het leger gekomen met 23.000 km erop. Hij is sindsdien goed onderhouden en ook de apk's goed doorgekomen. Het trekken lijkt toch ook al wat minder dan tijdens het eerste proefritje, gelukkig.

Ik hoop en denk dat het niet om " een rotte appel" gaat, en met een goed onderhoud zijn die eerste 5% van zijn leven (als er vanuit gaat dat hij ruim 400.000km mee kan gaan) vast niet bepalend voor de overige 95% :)

maar bedankt voor je info
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Dennis en Nancy »

Die UPS van ons hebben we gekocht met 445000 km. En dat zijn 445000 WERK kilometers (zuid duitsland). God weet hoeveel pakjes onze UPS heeft afgeleverd.

Op zich was er niet veel mis (volgens RDW en Mercedes) met de UPS op de gare voorremmen na. (lekkage cilinders).

Maar toegeven: Ook onze 608 moet ik licht naar rechts sturen omdat deze anders wat naar links trekt.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Anton »

Hoi,

Misschien een iets lekkend remcylinderdtje?
Trommel er af en kijk onder de stofkapjes van die cylinders!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door DVIII »

ik dacht begrepen te hebben dat Dennis een complete remrevisie op de vooras achter de rug heeft, dus een paar Eurokilo verder is en dan lekken er geen cilindertjens. , maar dat trekken mag wel aandacht hebben , is het als je remt of in normale rijomstandigheden. die verschillen namelijk nogal.
als de remmen happen , zoals omschreven de eerste twee keer of zo , dan heb je lichte roest in een of beide van je trommels , die je dan effe eruit remt. is op zich niets mis mee en betekend in elk geval dat je trommels en voeringen vetvrij zijn. als je remt en hij trekt geweldig moet je echt gaan zoeken en spitten , voeringen , werkcilinders, aanvoerslangen en ook de bandenspanning hebben hier invloed op. de reinheid van je trommel is ook belangrijk dus absoluut geen spoortje vet of remvloeistof in de trommel of op de voering morsen ( goed schoonmaken met sop en heet water).
dat voor de remmen.. maar als de bus tijdens de gewone rit trekt is er iets mis met de tracking. het voertuig moet dan uitgelijnd worden . dan worden de voorwielen correct afgesteld naar elkaar en naar de achterwielen gerefereerd.
soms en dat is niet ondenkbeeldig is bijvoorbeeld de torenbout ( dat is de bout die de veren opelkaar houdt en de as op de goede plek houdt) gebroken . daar kan je niet veel van zien omdat de veerklemfunctie door de veerstroppen is overgenomen in normale toestand en de deksel op de veerpakketten de torenbout moer verbergen.
als dat het geval is staat de vooras overdreven gezegd scheef onder de auto.
een paar millimeter is genoeg om de pret te bederven. die paar millimeter zit trouwens ook in de normale montage vrijheid
dus als alles heel is en niet gebroken of kapot , kan de vooras net niet lekker onder de auto zitten.
ook heb ik al eens een uitgebogen veerkop gezien en stiekem gebroken veerbladen ( die dan net niet zichtbaar zijn voor de oppervlakkige inspectie)
hier geldt het devies , Meten met een kritisch oog en langs alle richtingen.
en als dat nog niet alles is , ook de veerstomp aan de voorzijde van het chassis ( achter de bumper) kan afgebroken zijn
die zal dan ook de sporing verstoren. en de APK keurmeester hoeft hier niets van te merken !!
een dusseldorfer is een eenvoudige wagen en zal dus weinig geheim kunnen houden. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Dennis en Nancy »

De voorremmen hebben ons net geen 1300 euro gekost dus dat zit wel goed de komende paar jaar.

Als ik het stuur loslaat dan wijkt de bus af naar links. Ik wil voor de zomervakantie toch 2 nieuwe voorbanden laat ik er dan meteen naar kijken.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door bart »

hoop geld,

ik was 500-600 Euro kwijt voor alle vier de trommels uit laten draaien
alle remschoenen voorzien van nieuwe voering en 4 nieuwe rem cylinders

en op de APK was de rembalance nog steeds perfect ( 2 jaar later )

Bart,
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Dennis en Nancy »

Zo'n 750 euro materiaal excl BTW.

4 uur werktarief en viola,... je zit op 1300 euro.

Hebben ze ook de cardanas vastgezet en voorzien van een nieuwe keerring.

Waar heb jij het laten doen?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Das een beste hand geld !
Maar dat ie nu alweer scheef trekt lijkt mij niet goed.
Heb je nog garantie op het werk zo ja zou ik er mee terug gaan!
Banden gaan niet in een keer zo raar doen dat ie plots in het stuur trekt alleen als er een veel te zacht is aan een kant
Dus kijk er eens rustig na.

Hij trekt dus naar links als je het stuur loslaat dwz dat daar iets zwaars zit waar het wiel om heen wil.
Dat kan zijn een remschoen die hangt, een verkeerde uitlijning stoepje gepakt?
Of zoals ik al noemde een te zachte band.
Wiellager aan zijn eind?

Succes!

Groet Anton
Dennis en Nancy schreef:De voorremmen hebben ons net geen 1300 euro gekost dus dat zit wel goed de komende paar jaar.

Als ik het stuur loslaat dan wijkt de bus af naar links. Ik wil voor de zomervakantie toch 2 nieuwe voorbanden laat ik er dan meteen naar kijken.

Dennis
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 508 met 40.000 km trekt naar rechts..

Bericht door Dennis en Nancy »

Lagers zijn OK!

Dat trekken deed de bus al toen wij ze van duitsland naar NL reden.

Gelet op de historie van de bus ga ik ervan uit dat er een hele hoop stoepranden meegenomen zijn.

We laten er binnenkort naar kijken.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten