4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door MB508 »

Ik ben al langere tijd aan het nadenken hoe ik m'n 508je geschikt kan maken voor 4x4 terein-rijden.
Ik heb de 613 gezien met 4x4, Unimog met een Mb508 opbouw heb ik ook over na zitten denken. Het omdraaien van de vooras om meer hoogte te krijgen zou ook een optie kunnen zijn, misschien.
Maar wat ik nu heb gevonden op het InterNet is dat in Brazillie de Toyota BJ 40 is samengesteld met een OM314 motor van Mercedes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FJ40

Nu heb ik een BJ 40 gehad, de vooras is zowiezo anders, en de bladveren zitten er normaal gesproken onder.

Maar mijn vraag is eigenlijk, past de versnellingsbak van een BJ 40 zomaar op het blok van de 508?
Als dat zo is kan ik m'n droom verwezelijken en m'n 508je 4x4 door de blubber laten ploeteren. :D

Wie weet of dat kan, of heeft enige ervaring wat dit betreft.

M.v.g

Taco
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door jooph »

Hallo,

Volgens mij is een dubbellucht sowieso niet erg geschikt voor het terrein rijden.

Joop
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door beatrix18 »

Wat heet terrein rijden. Een beetje blubber zal wel gaan.
Maar één steentje tussen je dubbellucht en je hebt een klapband! :oops:
Hoewel ik het ook graag zou willen moeten we ook onze beperkingen kennen.
Ook denk ik dat we sowieso al verder komen dan een gewone camper. :P

groeten,

Peter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Frank.fjph »

Volgens mijn instuctieboekje is de 508 ook geleverd met voorwielaandrijving.

FRank
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door MB508 »

@Frank

Waar zou je zo'n aandrijving kunnen vinden?

Taco
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Leo »

Yo Taco,

ik kan je nergens mee helpen want heb geen sjoege van die dingen.
Maar lijkt me wel een leuk project.:P

Hou ons op de hoogte.:wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Buster »

Bekijk dit eens

Ik heb deze site al een tijd in mijn favorieten zitten het heeft mij ook altijd erg aan gesproken.


Sonderumbau 508 Allrad
Am besten beginne ich mal damit, wie wir zu unserem Gefährt gekommen bin.
Vor ca. einem Jahr habe ich angefangen intensiver nach einem Wohnmobil zu suchen. Da ich
verheiratet bin und zwei Kinder habe, musste es natürlich einigermaßen groß sein. Allradantrieb
(mehr ein Steckenpferd von mir, als eine Notwendigkeit) sollte das Gefährt haben und natürlich
günstig im Unterhalt sein.

Also ging die Suche los:
Schnell schieden Unimogs aufgrund der Kosten und auch der Größe (Riesengefährt mit wenig Platz) aus. Ein richtiger Allrad-LKW, wie z.B.: der Magirus/Iveco Haubenlaster oder auch MB Rundhauber dürften den Spaßfaktor aufgrund der Spritrechnung arg schmälern. Die AL28 waren mir zu alt. Ein VW LT erschien mir zu klein und auch aufgrund der nicht sehr haltbaren Motoren einfach ungeeignet.


An dieser Stelle war ich dann ziemlich ratlos, bis ich in mobile.de den besagten 508 mit Allradantrieb gefunden hatte, der genau der richtige Kompromiss war. Groß genug, günstig im Unterhalt und auch noch mit Allradantrieb. Ich habe die Anschaffung (trotz des eigentlich zu teuren Anschaffungspreises) keine Sekunde bereut.

Inzwischen sind wir damit schon durch die franz. Alpen bis ans Mittelmeer in Frankreich gewesen und in die andere Richtung bis Skagen in Dänemark, wo die zu schmale Vorderachsenbereifung die Möglichkeiten am Strand etwas begrenzt hat.

Zur Zeit bin ich gerade dabei den inzwischen 150.000km alten 508 in einen ordentlichen Zustand zu bringen, d.h. Korrosionsschäden beseitigen, neue Farbe und den Innenausbau etwas netter machen.
Schlussendlich sind noch Vorderachse und Verteilergetriebe abzudichten. Der Motor erfreut sich
bester Gesundheit. Ich hoffe, dass ich bis Ende des Jahres so einigermaßen durch damit bin.
Das klingt wohlmöglich ziemlich dramatisch, ist es aber gar nicht. Der 508 ist durchaus in
brauchbarem Zustand und reisetauglich, aber eben nicht ganz in dem Zustand, wie ich es mit
vorstelle. Außerdem ist es ja auch ein Hobby.

Es gab schon einmal einen Zeitschriftenartikel in "Lastauto Omnibus" 6/1986. Dort kann man lesen:
"... Das Duisburger Energie Versorgungsunternehmen Niederrheinische Gas- und Wasserwerke
suchte vor zwei Jahren einen Transporter, der auch auf feuchten Rheinwiesen noch einsetzbar ist.
Der fränkische Mercedes Vertragspartner Hans Iglhaut konnte helfen: Er baute einen 508D mit
angetriebener Vorderachse aus dem ehemaligen Mercedes-Zugkopf und dem Verteilergetriebe aus dem Geländewagen Mercedes G zum Allrad um. ..."

Die wichtigsten techn. Daten:

Bj. 1983
Umrüstung auf Allrad vor Auslieferung an Rhein Gas
Vorderachse und Verteilergetriebe stammen aus einem MB G und sind
entsprechend modifiziert
Derzeitige Bereifung: 8R17,5C
Zul. Achslast vorn: 2000kg
Zul. Achslast hinten: 3500kg
Servolenkung
Luftunterstützte Bremse
Höherlegung: ca. 10 - 15
Zul. Höchstgeschw. 100km/h

1983 erhielt dann die Niederrheinischen Gas- und Wasserwerke Rechnungen über:
MB L508D Kastenwagen, Radstand 3,5m
incl. div. Extras DEM 48786 + MwSt.
Allradantrieb von Fa. Iglhaut DEM 18500 + MwSt.
Bremsanl. m. Zweikreis Druckl.unterstütz. DEM 1858 + MwSt.
12V Steckdose DEM 790 + MwSt.

Das Fahrzeug wurde 1998 von den Niederrheinischen Gas- und Wasserwerke verkauft (bis dahin von Mercedes gewartet) und hat dann in kurzer Reihenfolge mehrere Eigentümer gehabt, bis es dann 2001 bei mir landete.

Meine Vorbesitzer bauten das Fahrzeug dann zum Wohnmobil um. Seit 1999 ist es SoKfz WoMo.
Eigentlich ist alles eingebaut (Heizung, Warmwasser, Toilette, Kühlschrank, 220V- Gas-Anlage mit Gastank, Sitzecke, großes Bett) aber wie gesagt, nicht ganz so, wie ich es mir vorstelle.
http://www.db407.de/


Groet Frank
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door beatrix18 »

Volgens mijn instuctieboekje is de 508 ook geleverd met voorwielaandrijving.
:shock: :shock:
Wel een leuk topic overigens!!
Peter
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Buster »

Hier nog wat info over de firma Iglhaut


http://www.sprinter-vito-allrad.com/

http://www.iglhaut-allrad.de/

Groet Frank.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door beatrix18 »

Frank,

Taco had het over ons 50aggie!
Maar het blijft wel leuk dat blubberen.
Heb zelf ook een beetje 4x4 verleden, en heb nu ook weer 4 aangedreven wielen! :P :P

Peter
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door MB508 »

Ziet er best stoer uit Frank, zo'n Allrad. Zal ook wel een hele stoere prijskaart hebben. Zo stoer is mijn portomonee niet echt :cry:

Maar het oude model 1971 vind ik toch mooier, en zeker als ik em 4x4 kan maken :P

Ik heb een versnellingsbak gezien op Marktplaats van een BJ40, zo'n 150 Euro. Vooras 125 Euro, dat is te overzien. Ook nog weten of de vooras makkelijk past, en ongeveer even breed is. Wel weet ik dat de draaicirkel van de BJ40 niet zo strak is als van 508 :?

laterrrrr....

Taco
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door MB508 »

Ik had net contact met iemand in Antwerpen die 20 jaar bezig is met de Toyota BJ40, en kon mij vertellen dat het motorblok B 3.0, wat standaard in de wat oudere BJ40's ligt, nogal eens gebruikt wordt voor de Unimog 404, en deze (Motor) zou dus zonder enige grote problemen aangesloten kunnen worden op de versnellingsbak van de 404.
Meer kon hij mij niet vertellen, op de site na van en liefhebber van de Braziliaans versie van de BJ40.
http://www.brian894x4.com/LCBandeirante.html

Deze Brian heb ik gemaild, want de foto van de Mercedes-Mac-OM314 is niet hetzelfde als de 314 die in m'n bussie ligt, en ook niet als de andere foto's van de 314 op het net.

Mijn vraag aan de kenners, wat voor versnellingsbak hangt er in een Unimog 404, en is deze aan te sluiten op een OM314, zoja kan dus de 4x4 versnellingsbak van de BJ40 aangesloten worden op de OM314.

En zo gaat de zoektocht door......


Taco
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
geurt-508
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 dec 2007, 14:10
Locatie: roermond

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door geurt-508 »

Hoi Taco,

Dit staat op Ebay duitsland te koop. Vond dit ook wel leuk!!!!

http://cgi.ebay.de/Mercedes-Benz-Vorder ... 911.c0.m14

Groetjes Geurt
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door MB508 »

Dat is inderdaad interessant Geurt, maar dan alleen nog de versnellingsbak :wink:

Groet terug,

Taco
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Buster »

Ik kon toch niet stoppen met zoeken :lol:
HELAAS AL VERKOCHT maar leuk om eens te zien.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1

Groet Frank.
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door MB508 »

Jaaaaahhhh Frank!!

Dat begint er op te lijken, dan kan je nog eens wild camperen....

Super!

Taco
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Buster »

He Taco, :)
de goede man van de advertentie heeft er ook nog een om314 motor met tussenbak bij.
Ik zie alleen niet zo snel of de as naar het differentieel van de vooras er ook bij zit. :?
De handel komt uit Ruthmann Niederflurfahrzeugen deze komen in duitsland nog al eens voor
dat oude spul staat regelmatig te koop

http://www.ruthmann.de/main.php?target=cargoloader

http://cgi.ebay.de/Mercedes-Benz-Vorder ... 911.c0.m14

http://cgi.ebay.de/OM-314-Mercedes-Dies ... dZViewItem

Ik denk dat dit eenvoudiger en goedkoper is dan met de toyota spullen de huidige boden zijn niet erg hoog
dit is volgens mij een goede kans om je bus allrad te krijgen. :wink:
let eens op de aanduiding van de as hij heeft het over Mercedes Benz Typ AL 1/4-3,1 41-10/-4.100
is dit misschien van de Hanomag AL28

Groet Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Buster schreef: let eens op de aanduiding van de as hij heeft het over Mercedes Benz Typ AL 1/4-3,1 41-10/-4.100
is dit misschien van de Hanomag AL28
Lijkt me heel sterk, da's een eigen Hanomag ontwerp uit de jaren '50 ;) Unimog zou me dan nog waarschijnlijker lijken, maar in één van de eerdere links werd gesproken over de vooras en tussenbak van de Mercedes G. Of die ook onder Ruthmann Triebkop gebruikt wordt...? Geen idee. Ik kan in de boeken die ik heb, dit type as iig niet terugvinden.

(Bij MB betekenen de afkortingen van de assen het volgende:

AL = Allrad Lastwagen
VL = Vorderachse Lastwagen
HL = Hinterachse Lastwagen)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Admin »

Zover ik weet hebben de Mogjes portaalassen, waarbij er een tandwielkast naast het wiel zit en de as boven het hart van het wiel komt te liggen. Vandaar die bijzondere bodemvrijheid. Het zou me verbazen als je die hele constructie simpelweg onder een Düdo zou kunnen schroeven.

Nou ja, voor de "echte" knutselaar is natuurlijk àlles mogelijk. Misschien zelfs een uitdaging?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
MB508
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door MB508 »

Is op zich niet slecht wat er op Ebay staat, alle ik zit met de versnellingsbak, die kan ik niet vinden. vooras en wielen is wel aan te komen en aan te passen, maar die bak...

Ik hoef niet een hele 314 met bak, heb een 314 met bak, nu nog een 4x4 bak.

Ik waardeer je zoektocht, echt helemaal super! En brengt me zeker goeie informatie. Toppie.

Taco
MB508 OM314 1971
------------------------
Wat je niet kent weet je niet.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door DVIII »

met toyota onderdelen is niet zoveel aan te vangen omdat het totaalgewicht van een 508 niet in de buurt komt van en toyota , een 508 weegt al snel 2000 kg op de vooras en een toyota blijft bij 1000 kg steken.
ook is het fuseren van unimog onderdelen geen reele optie omdat dat concept geheel anders is opgebouwd , namelijk met kogelkoppeling aansluiting op de versnellings bak in plaats van een vrije tussen/transmissie as.
de versnellingsbak van de unimog is alleen door een spoorweg/tramweg onderhouds machinebouwer los gebruikt en deze heeft daarvoor speciaale onderdelen gemaakt die de kogel koppeling en bijpassende transmissieas huls overbodig maken .
van een G is net als de onderdelen van de toyota bekend dat dit spul hoewel sterker dan toyota niet op breedte en niet in de nodige gewichtsklasse beschikbaar is.
één lichtpuntje , op ijsland rijden zelfbouw mercedessen bussen , met een LA 911 of LA 711 onderstel, daar past met de nodige ijslandse kennis en kunde een dusseldorfer carrosserie op.
ik heb al eens gedacht dat het mogelijk zou zijn een Hanomag AL 28 als donor te gebruiken zou zijn voor assen en tussenbak.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door Tom »

Das Angebot ist beendet. Hoogste bod vooras 100,39 euro. Een koopje! Zo'n zelfde as staat
elders op het net voor 900 euro.
Hoogste bod motor plus bak 955,00 euro.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door DVIII »

om nou niet alles door elkaar heen te gooien , heb ik wat doorgelezen en gegoogled, en de toyota motoren ( die eigenlijk daihatsu blijken te zijn ) passen enigsinds op de wespen taille van een 404 uninog, maar daar is ook een gelaste flens voor een OM 617 / 616 voor beschikbaar en dat soort voertuigen ( met de OM 617 ) rijden er zat rond.
maar dat hele spul is niet interessant voor een dusseldorfer. de unimog is een geheel ander concept met een duizend toeren sneller draaiende motor, dus sneller dan 65 zit er met een OM 314 niet in . ( die unimogjes 404 met een 314 zijn er wel , met zelfbouw 314 inbouw). maar als je de unimog kent weet je dat je als het ware in de motorruimte vertoeft tijdens de rit , spreken met elkaar is niet eenvoudig, en een reis van 100 km ervaar je als een beproeving.
wel is er een prototype geweest van een LP cabine op een 404 chassis. maar meer dan twee exemplaren zijn er nooit gebouwd. ( voor het duitse rode kruis)
de eerder genoemde Rheinbraun 508 bus (sen) ? die door de firma iglhaut gebouwd zijn gebruiken een vooras van een triebkopf ( trekneus) en de tussenbak van een mercedes G . daar zou nog wat muziek in kunnen zitten omdat de assen op de sloop te vinden zijn en de tussenbakken nog gemaakt worden.
in een van mijn werkplaats handboeken heb ik de gehele beschrijving van de aangedreven vooras al gevonden .
van de G tussenbak heb ik nog niets , en ik weet ook niet of de bak los of vast zit aan de versnellingsbak. :wink:
en last but not least , die MAC 314 motor van de braziliaanse toyota is een rommeltje qua foto en technische gegevens,
een viercilinder van 3,7 liter die 4000 toeren draait. als dat kan is er veel mogelijk voor de 508 bussen die nu 3000 toeren draaien en slechts 95 rijden. :o
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door winand »

Taco,
Ik heb eens (op internet) een 508 4x4 gezien.
Ik heb even gezocht, maar kan em niet meer vinden
Volgens mij op de Merco-tribe site: http://merco.aceboard.fr
Als ik em tegen kom dan laat ik het weten
(Volgens mij heb ik diezelfde wagen ook hier ergens ook gepost :? )

BTW: wellicht leuk voor je, fotootjes van Landjuweel 2007 die ik gemaakt heb. Ik heb jouw bus volgens mij niet gespot; http://www.mijnalbum.nl/Album=4V3YWSFL
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 4x4 508 d.m.v plaatsing versnellingsbak Toyota BJ40

Bericht door DVIII »

na wat gespeur en gegoogel , heb ik het volgende gevonden , de vooras van zo'n hubwagen van ruthmann is de ideaale aangedreven vooras voor onze dusseldorfers , ze passen en ze kunnen , en ze zijn van benz kwaliteit dus geen stap omlaag . ontwikkeld voor een 7,5 tons voertuig en dan slechts op de vooras aangedreven.
dus degelijkheid in overvloed.
voor de tussenbak dat is dus de verdeler die de vooras in en uit kan schakelen , en die tussen de transmissieas gebouwd moet worden , is nog geen echte oplossing dan wel dat de bak van een mercedes Gelandewagen zou moeten kunnen.
deze verteiler getriebe van Steyr origine is wat aan de lichte kant omdat een G nooit veel zwaarder weegt dan een 3 tot 3,8 ton. het vermogen dat de bak qua koppel aan moet kunnen is ook binnen de mogelijkheden omdat de G ook met een 4,5 liter V8 te krijgen is die ook wel wat vermogen genereerd, en dat met de zelfde tussenbak.
een klein probleem zou nog kunnen zijn omdat de bediening van deze bak die in de tunnel onder de G gemonteerd is met een directe pook , die je in een G maar net kunt bedienen omdat deze handle eigenlijk achter je elleboog uit de vloer steekt.
het zou erg leuk zijn zo'n 508 te bouwen , ik heb hier wel zin in , wie doet er mee ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 0 gasten