608, Vastloper en of koppakking.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Na 3 weken vakantie met hellingen van o.m. 28% reden wij zonder een helling van belang bij Metz, een omhoog glooiende helling naar de peage.
Nooit kwam de temperatuur bonen de 85 graden.
Na een paar km liep de auto wat langzamer, net alsof je wind tegen krijgt.
Tioen we weer omlaag gingen gaf ik vol gas om de teller weer eens op 90 km/h te krijgen, helaas een naar geluid kwam uit de motor.
Ik trapte de koppeling in en direct stopte de motor.
Zonder stuurbekrachtiging naar de vluchtstrook.
3 keer om de auto gelopen, alles zag er normaal uit, alleen door de noodstop had de motor wat koelvloeistof eruit gegooid.
Tja, toe weer starten, de temperatuur was nu wel 100 graden maar nog geen 120 want daar zit een extra alarmpje op, een enorme witte rookwolk kwam uit de uitlaat en de olievuldop.
De temperatuur ging onmiddelijk weer naar 85 graden.
Einde verhaal dus, minimaal een defecte koppakking.
Teruggesleept door de Anwb......
Nu net de kop eraf gehaald, er zit een kras in de voorste cyllinder en onregelmatigheden (aluminiumkleur) in beide cyllinderwanden.
K K K en nog eens K, de motor had al een revisie ondergaan en inmiddels een paar duizend km ermee gereden, nieuwe olie en kop een paar keer nog nagetrokken..
Het lijkt erop dat ik een vastloper heb gehad, hierdoor ontstaat een enorme hitte in de cillinders dat de koppakking hiervan ging lekken.
S S en nog eens S.
Als ik nu in de cyllinders kijk zie ik dat de speling tussen de zuigers en cyllinders van de 2 slechte cyllinders/zuigers onregelmatig uit het midden is en het is als hij in het midden staat meet ik met een voelmaat 0,25 mm aan beide kanten dus, (totaal dus 0,5).
Is dit niet een beetje veel of hoort dit zo als hij koud is?
Ik denk dat ik weer met de motor naar het revisiebedrijf zal moeten gaan.
Heeft iemand hier nog zinnige opmerkingen over het ontstaan van het probleem en de spelingen en de oplossing hiervan?
Graag je reactie, Hugo
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

De speling ben ik inmiddels uit, de meting bovenaan de zuiger is niet de zuigerspeling, deze meet je ter hoogte van de zuigerpen, deze speling is 0.1 mm. Bovenin mag het tussen de 0.2 en 0.5 mm zijn.
Overigens zijn de zuigers niet rond, de meting moet je doen in het verlengde van de zuigerpen.
De speling die ik meet klopt dus.
Gr Hugo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

Balen Hugo , maar wat kan je over de smeerolie vertellen ? en hoe zag de koppakking eruit . misschien is daar nog wat uit te halen over de reden van de brokken.
en hoeveel km heb je gereden sinds de laatse revisie en hoeveel staat er totaal op de teller .
allemaal belangrijk om het verhaal compleet te maken. :(
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Hallo DV, de olie zag er normaal uit, een beetje vlokken olie in koelwater.
Na de revisie heb ik zeker 3000 km gereden en 2 keer de kop nagetrokken, de 2'e keer was het voor niets.
De teller staat op 150.000, vorige revisie was gedaan ivm overmatig olieverbruik en heel moeilijk starten.
Volgens het bedrijf waren er meerdere vastlopers geweest maar niet met de zuigers die op dat moment in zaten.
Er zaten toen veel krassen in de cylinders, bij de revisie zijn er zuigers in gezet met een extra olischraapveer.
Er was daarna totaal geen sprake meer van rook water en en olieverbruik.
Starten ging perfect, bij temperaturen onder 0 moest de startmotor even draaien.
De revisie was een absoluut success.
De koppakking zag er normaal uit, was goed gemonteerd, de achterste 2 cylinders hadden een roetrandje en de voorste 2 mooi glimmend metaal (raar).
De lekkage is moeilijk te zien maar is in de buurt van de ergste cylinder beschadiging vooraan bij de eerste cylinder.
De uitlaat van deze cylinder was nat, de 3 andere zagen er netjes schoolbordzwart uit.
De pakking is van het merk Goetze.
De motor is nooit heet geweest, alleen na het probleem was hij even warm, ik heb er ook een zoemertje opzitten die afgaat bij 120 graden.
Deze is niet afgegaan.
Mogelijk kan je iets met deze info.
Groet Hugo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

ik zou , als ik het zo hoor uitgaan van een kapotte koppakking, er zijn geen gebroken zuigerveren en geen lawaai of tikken in de drijfstangen . En hetgeen je kunt melden van de schone randen van je koppakking-binnenranden duidt op een poosje draaien met water in/bij de cilinders. nl die stoom die gevormd wordt reinigd de boel flink en heeft als risico dat als de stoom te veel wordt de verbranding terug loopt , waardoor de compressie de zuiger gaat tegenwerken ( water perst niet samen) .
ik hoor niets over gebroken kopbouten en kromme stoterstangen dus daar zit niet zo veel reden tot bezorgdheid , check deze toch nog maar ( rol de stoterstangen over een vlakke tafel).
het aandraaien van de kopbouten verdient nog veel aandacht , aangezien de achterste cilinders geen lek hadden.
De voorste cilinders zitten onder de kachel en zijn niet zo makkelijk aan te draaien.
Dus ja daar kan wat achter zitten.
Met die schamele 150.000 km mag je zoveel problemen niet verwachten.
en dan het gegeven dat je al eerder vastlopers hebt gehad , excuseer me maar dat is bromfietstaal . Ik wil jou of dat revisie bedrijf niet afzeiken maar in de wereld van één liter per zuiger diesels , is een vastloper ( dat de zuiger klem loopt in de cilinderbus) alleen mogelijk als er geen smering is en de temperatuur zo hoog oploopt dat de zuiger uitzet en gaat vreten .
nu zeg je dat je krassen en sporen in de cilinderwanden hebt , zijn die niet te diep en hoe komen die daar.
ik ben eens geschrokken van een verhaal van een 508 gebruiker die om olieverbruik te verminderen voorstelde fijn zand in de inlaat te strooien ( :lol: dat moest heel precies) .
Afijn of ik dat verhaal kon bevestigen , nee dus.
maar net als die types die geen vet aan de wielbouten willen smeren ( dan gaan ze makkelijker los :mrgreen: )
en andere wonderen , kom je soms tot vreemde oorzaken .
ingegeven door liefdevolle doch strenge eigenaren met een fataal steekje los !.
terugkomend op jou motortje , gewoon eerst eens een nieuwe koppakking monteren , let op de juiste kant boven !
en vastdraaien volgens de regels der kunst. En voor de toekomst , maak deze techniek je eigen en neem reservepakking en momentsleutel mee op reis. En laat de kop controleren of die wel vlak is // laten vlakken.
persoonlijk vind ik 3000 km per koppakking een beetje mager en ik zou een ander revisie bedrijf raadplegen al is het om de eventueele oorzaken te elimineren.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Vandaag het revisiebedrif gesproken, zij adviseren opnieuw de cyllinders opboren en nieuwe zuigers.
Eer andere motor is geen optie omdat het erg moeilijk is om een goede te vinden.
Vervang ik alleen de pakking dan zal hij steeds slechter gaan lopen, olie verbruiken en slecht starten.
Overigens lijkt het of 1 zuiger scheef in de cyllinder zit, de speling bovenaan zit aan 1 kant.
Dit zou (denk ik) kunnen wijzen op een gebroken zuigerveer.
Ik moet er toch aan werken, ik doe liever "wat" meer als een beetje met de dreiging dat het toch niet goed is.
Vrijdag haal ik de motor er weer uit en breng hem weer naar dit bedrijf.
Groet Hugo
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Dennis en Nancy »

Mijn revisieblok komt van Feuer motoren AG. Linkje naar de Site

Geven 2 jaar en 100000km garantie!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

misschien een onbeleefde vraag , maar wat betaal je voor zo'n unieke handeling , aan die zeldzame motor .
Ik vraag dit omdat er misschien alternatieven zijn .
Ik reken vast een beetje voor, demontage motorblok , 200,- dat is krukas eruit en zuigers eruit.
Boren cilinderblok 25 euro per zuiger .
nw zuigerveren 100 euro.
nw zuigers 400 euro.
montage draaiend gedeelte 300 euro
koppakking 50 euro
montage kop 125 euro
dat is kassa zou ik zo zeggen ! voor garantie neem ik aan .
Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Je hebt helemaal gelijk, hoe zal de financiele afhandeling zijn, ik ga daarover afspraken maken nadat zij de motor hebben gezien.
Ik heb het net nog nagekeken, ik heb er 5000 km mee gereden, hoever zij hum garantie laten gaan heb ik nog geen idee over.
Jou calculatie is wat aan de hoge kant maar ik moet de garage waar ik sleutel ook nog betalen, totaal zal dat wel op jouw bedrag uitkomen.
Alternatieven, .... ik weet niet wat je bedoelt, volgens mij is dit nu een zeldzaam mooi lopende motor, helaas met een probleem.
Als jij een betaalbare, vergelijkbare of betere motor weet hoor ik het graag.
Groet Hugo.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Anton »

Hoi Hugo,

Als die motor in het verleden vastlopers heeft gehad hoe is het dan met de oliedruk ook bij warme motor?
Is de aandrijfing naar de pomp 100% oke?
Geen pennetjes die niet zichtbaar zijn gebroken?

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

mijn eerste actie zou zijn , koppakking monteren en de boel weer laten rijden.
dan zou ik op mijn dooie gemak kunnen zoeken naar een alternatief motorblok.
zekerheid mag nooit alles kosten , zeker niet nu je weet wat voor onzekere zekerheid je eerst hebt aangeschaft.
die rekening moet je nog maar in je calculatie opnemen , zodat je weet waar je aan toe bent.
vooruitlopen op wat je nog niet weet zoals gebroken veren is alleen op te lossen door de verdachte zuiger eruit te halen.
als je de kop kunt demonteren kun je ook een drijfstang losmaken.
verder zou ik nooit de reparateur te veel leiden in wat hij of zij moet doen, deze zal altijd jou opdracht eerst uitvoeren alvorens zelf te gaan denken, en dat kost jou extra geld !!
alles wat je tot nu toe gemeten en gedokterd hebt is geen argument in zijn werkplaats of bureau , daarmee ga je je met zijn ambacht bemoeien en verander je jezelf in deskundige , terwijl je op dit moment belanghebbende bent.
die twee gaan alleen samen als je het ook zelf repareerd.
geduld is een schone zaak ! D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

De oliedruk is bij warme motor bij matig toerental 100%, bij stationair valt hij terug naar 40%
Groet Hugo
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Hallo DV, zekerheid mag nooit alles kosten , zeker niet nu je weet wat voor onzekere zekerheid je eerst hebt aangeschaft. dit is een scherpe opmerking maar op mijn dooie gemak kunnen zoeken naar een alternatief motorblok, een vergelijkbaar blok wat betreft geen olieverbruik etc, dit wordt toch nooit betaalbaar, dan gaat er vast een versleten blok in..
De drijfstang verwijderen, dit heb ik al eens gedaan voor de eerste revisie, ik ben toen geschrokken van hoe erg iets vast kan zitten, dit krijg je eigenlijk niet los.
Het is niet alleen het blok die eigenlijk in optimate conditie zou moeten zijn, ook de kop is helemaal nagelopen en rubbers op de stelen gezet.
Ik denk (hoop) dat het bedrijf redelijkheid met scherpe korting het herstel zal uitvoeren.
Een ander goed en betaalbaar blok, nogmaals, hoe vind je die en weet je zeker dat hij ok is.
Wat ik nu geconstateerd heb is dat de zuigerwand beschadigd is, het moet opgelost worden, dit kan ik niet oplossen, of zou je dit kunnen acceptabel krijgen door met een pseudo hoonsetje(op de boormachine) dit te vlakken.

Groet Hugo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

hohnen is de oneffenheden verwijderen en het oppervlak opruwen , zodat de smeerolie weer grip krijgt op de cilinderwand.
daarmee kun je geen echte krassen wegpoetsen.
je opmerking dat een drijfstang wel erg vast zit is natuurlijk relatief. als je echt wilt is die ook zo los .
en mijn voorbehouden excuses voor de boude opmerking over de gekochte zekerheid , maar een auto blijft een auto,
zo heb je pech met de motor en zomaar rijd je de banden kapot of rijdt er een vrachtwagen achteruit in de gril.
kortom je weet niet wat je gaat overkomen en om dan veel te veel geld uit te geven aan zo'n stom en ongevoelig stuk motorblok , wat ondanks de goede zorg toch kapot gaat , dan moet je toch eens relativeren.
wat koop je voor hetzelfde geld als die de revisiekosten bedragen ( de kosten die je nu weer krijgt bij de revisieboer).
ik denk dat je met gemak een motorblok uit duitsland kan halen voor minder dan 1400 euro
met dan een gegarandeeerde kilometerstand van rond de 140000 km.
(dat is het bedrijfsmatige moment om te gaan vervangen of reviseren. vandaar het aanbod)
voor de hobby kun je dan nog makkelijk 500000 km ervan maken. zonder kosten aan de motor zelf.
kijk je schrijft dat je zoveel zorg in het oude blok hebt zitten met klepsealrubbers enz , maar die hebben nu geen waarde meer.
afijn het is jouw feestje , maar ik zou eerst gaan orienteren en dan pas gaan beslissen.
Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Leo »

Hoi Hugo.

Mijn humble opinion, afgaande op je beschrijving:


Je hebt de kop niet op de juiste wijze nagetrokken.
Dat blijkt uit 2 "stoom"cilinders.
Als dat bedrijf korting gaat geven zijn ze héél vriendelijk.
Gewoon maar ff afwachten wat ze er over zeggen.

Over die "zeldzaam mooi lopende motor" heb ik zo mijn gedachten na minimaal 2X vastlopen.
Dan ging ie bij mij naar de schroothoop, wát hij ook gekost heeft.
Tenzij ze hem geheel gratis opknappen.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Vandaag met revisie bedrijf gesproken, er is geen andere optie als hem eruit halen en erheen te brengen, een noodreparatie vind ik geen gied idee.
Ik ben er een aantal dagen mee bezig, de kosten worden pas bij dit bedrijf gemaakt.
Ik hen dit jaar zeker 1000 euro aan diesel uitgegeven dan mag de motor ook af en toe wat kosten.
Ze gaan e.e.a. nameten en met minimale kosten de motor herstellen.
Wat minimaal is wordt pas duidelijk als hij nagemeten is...

Leo, de eerste keer dat hij vastliep moet zeker 8 jaar geleden zijn gebeurd als ik de vorige eigenaar kan geloven.

Wordt vervolgd

Groet Hugo
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zou oppassen dat ze niet voor een hoop euro's het blok weer opkalefateren en lopend maken.

Goed zoeken naar een mooi blok is niet onmogelijk. Onze UPS kwam met een revisieblok van 2005. En dan is alles uit elkaar geweest, opgemeten en afhankelijk van specificatie vervangen of na schoonmaak weer gemonteerd.

Dat zo'n motor na 5000km weer in puin loopt is geen goed teken en bij mij zouden in dat geval alle rode vlaggen gaan wapperen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

laatste pomp voor de grens ! , er werd mij een prima staat blok aangeboden voor 1250 euro, 225000 km op de teller maar altijd in goed onderhoud geweest (draaiend te zien in een auto) D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Help wat nu....
Ik ga de I Tjing erop raadplegen.
http://i-tjingcentrum.nl/index.php?opti ... Itemid=121
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Leo »

Een motor tunen heb ik wel van gehoord, maar een motor Tjingen?? :shock: :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Anton »

Hoi,

Zal grapje zijn?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Admin »

Blijven hangen in de Sixties?

[In de jaren '60 liepen er heel veel zogenaamde hippies door de straten van New Delhi en Kathmandu met de I Tjing in hun rugzak. Trouwens ook de werken van Hesse, Kerouac en Tolkien...]
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Het is teken 58 geworden, doorgaan op de ingeslagen weg.
De koppakking heb ik als volgt aangetrokken.
Eerst moet aan beide zijden het metaal superschoon zijn, vetvrij en geen aanslag.
De olie moet uit de tapgaten verwijderd zijn
De pakking met TOP naar boven
Volgens het schema moet je dan in 3 fasen de moeren aantrekken tot 110 , hierna nog voorzichtig voelen of er niet 1 losser zit als de andere.
500 km rijden en de kop natrekken, eerst per moer een beetje losmaken en de momentsleutel gebruiken.
Dit natrekken moet je ook doen als hij warm is.
De laatste keer was er geen verandering.
Hierna heb ik 4000 kn gereden.
De momentsleutel heb ij getest of hij wel met de juiste kracht goed knakte.
Volgens mij is dit goed gedaan.
Groet Hugo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

klomp weer gelijmt !
58 , doorgaan op de ingeslagen richting , dat betekend dan dat je op deze T kruising rechtdoor het weiland in moet.
die motor , die ik weet staat op een steenworp van de A58 , merkwaardig waar het lot je kan brengen . tenminste als je dat wilt accepteren. gr. Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door DVIII »

Hugo , na je bericht van 24 juni is het een beetje raar gelopen, ieder heeft zo zijn modus operandus om beslissingen te nemen en afwegingen te maken.
zo zal de ene zich vastklampen aan logica en rede , of hij/zij pretendeerd als zodanig , de ander laat zijn gedachten veel vrijer de loop en deelt dat met de ander.
en net zoals bij het foutschieten ( het hinderlijk reageren op schrijffouten) is het open en bloot, hardop denken snel mikpunt van spot.
Fora zijn wespennesten en de bezoekers zijn van begrijpend tot zeer beperkt in mate van denkraam , het had dan ook geen pas in mijn ogen dat er een paar middelbare school reacties kwamen op de inhoud van jou bericht.
je moet toegeven, zelf veranderde je cruciaal van strategie en onderwerp in dat bericht en de reacties waren navenant en enigsinds te verwachten.
daarna zijn alle berichten in een soort steno of ander onleesbaare geheimtaal veranderd met jou wijsheid , doorgaan op de ingeslagen weg als trigger voor nog meer offtopic reacties , waarin ikzelf ook een hand had.
Afijn dat is dus niet de juiste methode iemand te helpen met advies, als je advies wilt krijg je vragen en moet je de juiste informatie aanleveren , dat is in andere onderwerpen ook al erg belangrijk gebleken.
misschien had alles te maken met de start van dit onderwerp , waar je veronderstellingen , aannames , feiten en selective weglatingen naar voren brengt , en aldus met een achterstand bent begonnen.
en ja ik zou nog wel uren kunnen doorzagen over dit soort miscommunicatie maar ik vind het nu wel best zo.
mocht jij of een ieder nog eens een probleem hebben en het zo aanpakken , loopt het gegarandeerd weer zo af , al zal ik er dan geen deel in nemen. één keer is genoeg
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten