608, Vastloper en of koppakking.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Tijdens het monteren van de waterpomp zag ik dat het nieuwe blok tegen de verwachting is een gietnaad heeft in het midden van het blok, daar ongeveer waar se scheuren zitten.
Een nieuwe gietmethode lijkt mij zo, maar je zou verwachten dat de nieuwe geen naad zou hebben.
Of is deze nog niet dichtgeslibt...
Oud blok:
http://www.h79.nl/mercedes/PICT0316_oud.JPG
Nieuw blok
http://www.h79.nl/mercedes/Afb027_nieuw.jpg
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Leo »

Ja maar Hugo, dat "nieuwe" blok is ook gewoon ca 25 jaar oud hoor.
Niks nieuws aan. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Ha ha, ja natuurlijk, stom, zijn de gietnaden in mijn oude blok dichtgeslibt?.
Ik kreeg niet de indruk dat op de oppervlakte een dikke laag prut opzat.
Maar die naden in mijn nieuwe blok, klopt dit wel?
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Leo »

Een 314 heeft losse cilinderbussen, dus die naad heeft niks te "houden".
Zou me er niet ongerust over maken.

De verschillen kunnen komen doordat ze verschillende gietmallen gebruiken.
De 1 is netjes afgewerkt, de andere niet.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef:(opm. over de tweede schraapveer) Ik ben niet gehinderd door enige technische kennis maar is er dan niet te weinig smering rond de zuiger?
Mijn idee Dennis. :wink:
Ik vind dat je bij zo'n oud orgel moet zorgen voor voldoende smeerolie op de cilinderwand.
Liever een beetje olie gebruiken dan het risico van vastlopen.
Zou het dan ook niemand aanraden om bij een revisie zuigers met 2 schraapveren te laten monteren.
De Lidl is veel goedkoper dan een ander blok.. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Dennis en Nancy »

:D ,.... Ik heb vaak nog wat stomme ideeën en acties bij maar soms kan ik dus wel helder en logisch denken!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Het verhaal achter de extra veer is dat de zuiger mooier in het midden blijft zitten en voorkomt dat het olieverbruik weer terug zou kunnen komen.
Zou ook niet de huidige betere kwaliteit van olie dit moeten kunnen opvangen?
In hoofdstuk 03.11 van het OM314 handboek zie je dat de nieuwere typen motoren deze extra veer hebben, het is dus geen expiriment.
Ik ga dit toch nog eens bij het bedrijf ter sprake brengen.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef: :D ,.... Ik heb vaak nog wat stomme ideeën en acties bij maar soms kan ik dus wel helder en logisch denken!
Grinnn.. Zelfkennis is je gelukkig niet vreemd.. :mrgreen: :P



Hugo schreef:Het verhaal achter de extra veer is dat de zuiger mooier in het midden blijft zitten en voorkomt dat het olieverbruik weer terug zou kunnen komen.
Dat verhaal erachter kon ik al, maar om daarvoor een schraapveer te gebruiken vind ik niet echt een super-idee..
Zéker niet in een ouwe kar met opgeboorde cilinders die al een vastloper gehad heeft.
Zo'n oud orgel moet vet blijven.

Zou ook niet de huidige betere kwaliteit van olie dit moeten kunnen opvangen?
Goeie vraag, maar zó kort gingen die motoren nou ook weer niet mee.
Niet elke verandering is een verbetering.
Daar heb ik grote fabieken té veel stommiteiten voor uit zien halen met hun motoren..

In hoofdstuk 03.11 van het OM314 handboek zie je dat de nieuwere typen motoren deze extra veer hebben, het is dus geen expiriment.
Jep, maar het zou me niks verbazen als dat in combinatie is met een ander materiaal van de cilinderbus.
Ik ga dit toch nog eens bij het bedrijf ter sprake brengen.
In m'n PB had ik mijn twijfels al uitgesproken over die extra schraapveer remember? :roll:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

De nieuwe motor zit er eindelijk in, hij loopt erg mooi, een klein beetje sterker, vooral bij hogere toeren.
Veeel stiller als de oude motor.
De oliedruk staat altijd op maximaal, ook bij stationair
het duurt langer voordat deze op temperatuur is.
Ik rijd makkelijker wat harder met deze motor, hierdoor is het brandstofverbruik hetzelfde 1 - 6.7
De verdachte brandstof heb ik nog 10 km gebruikt en daarna geheel vervangen door goedkope diesel.
Het resultaat was dat hij iets minder krachtig ging lopen.

Dus eigenlijk was er op de oliedruk na, (deze liep bij stationair terug.tot 20%) schijnbaar niets aan de hand met de oude motor en liep hij gewoon goed totdat de vastloper toesloeg.
Wat ook nog een mogelijke aanleiding voor de vastloper was dat ik net de verwarming had uitgezet.

De gebruikte koelvloeistof was oud en ik denk van matige kwaliteit.
Nu gebruik ik hoogwaardige antivries, vrijgegeven door MB
Groet Hugo
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Hugo »

Hallo, net weer met vakantie geweest, ditmaal 4000 km door Frankrijk, helemaal zonder problemen!!
De auto is een hoge alkoof, de hele weg heen en terug wind tegen gehad, deze motor heeft een moeilijk punt bij vol gas/ max toeren in 4 (70 km/h) overschakelen naar 5, de eerste 5 km daarna duren een eeuw voordat hij er doorheen is (wordt je ingehaald door een vrachtauto is het zo gepiept) , daarna wordt hij sterker en loopt bij windstilte 90 km/h (hierbij verbruik 1 op 6)
Ik heb steeds de betere dieselsoorten gebruikt.
Het was een verademing om zo rond te trekken.
Groet Hugo
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door it camperke »

:wink: :wink:

Dus de oude motor wás al slecht en is daarna ook nog eens slecht gereviseerd?

het is moeilijk om dit op zo`n afstand te concluderen maar ik heb het genot gehad om afgelopen winter een 314 te reviseren die al goed wás, en als je er dan een beetje meer aandacht aan besteed (lagerschaaltjes, zuigerveertjes, the usual) dan hoor je pas hoe mooi zo'n torretje kan lopen. Door het vertouwen zo uit te spreken Hugo over jóuw motertje, heb ik daar niks meer aan toe te voegen :wink: :wink:

Vele kilometers des plezier gewenst!

groet,
Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 608, Vastloper en of koppakking.

Bericht door Leo »

Nou, da's alvast goed nieuws na zoveel ellende Hugo.:)

Veel plezier met je nieuwe kar en hou 'm heel.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten