Motorcrash 406DG

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Na een goede start met ons flink opgeknapte 406-je uit 1972 is het helaas niet zo goed afgelopen. Halverwege de vakantie klinkt er opeens een getik in de motor wat al snel aanzwelt tot een harde raketak en eindigd met een flinke plof en een dito pluim uit de uitlaat.
Daar staan we dan 1500 km van huis wetende dat dit waarschijnlijk niet een klein euveltje is.
Een korte inspectie geeft aan dat dit inderdaad fout nieuws is, er zit redelijk wat olie aan de rechterkant van het blok over het spruitstuk en de binnenkant van het deksel is ook voorzien van een nieuw laagje nat zwart.

Na goed werk van de ANWB Alarmcentrale worden we opgehaald door de sleepdienst en een dag later stelt de garagist de diagnose dat een drijfstanglager kapot is gegaan. Helaas einde vakantie met de camper. Een bittere pil, waar we niet op gehoopt hadden maar wel een klein beetje rekening mee gehouden hadden, het is immers en wat oudere dame. Wat overigens wel leuk was, was dat de garage een wat oudere monteur in dienst had die de diagnose stelde (ik schatte hem zo'n 70 jaar). Hij keek naar het oliepeil en ik moest starten en binnen 5 seconde mocht ik hem weer uitzetten. Hij hoorde het meteen, stukje vakmanschap mischien, of is dit euvel overduidelijk.

Wat nu? ik heb al een en ander rond gesurft op dit forum en heb al veel gelezen, maar zeker ben ik nog niet wat we het beste kunnen doen. De motor reviseren met nieuw lager en pakkingen, of deze ingewikkelde klus overslaan en nieuw hart zoeken?
De huidige motor is een 2 liter OM615 en een 4 versnellingsbak. Kan ik dit vervangen door een andere OM615 of zit daar toch nog onderling veel verschil tussen? Of zijn er nog meer (motor) alternatieven. Ik las dat een OM314 past, maar een aandrijflijn aanpassen vind ik toch wel wat veel van het goede.

Ik schijn best handig te zijn en niet bang voor vieze handen, maar als het preciesie werk gaat worden met passingen en nauwkeurige afstellingen zal het me denk ik niet lukken. Wat nu te doen?

Lukas en Joyce
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Frank.fjph »

OM 616 is ook een optie, die waarschijnlijk minder ombouwproblemen geeft.
Levert alleen maar weinig vermogenswinst op

Frank
Gebruikersavatar
Remco Brantjes
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2008, 13:07

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Remco Brantjes »

Hey Lukas,

Ik heb een paar weken geleden een vastloper gehad en moest ook mn motor vervangen. Bij de onderdelencommissie van dubbellucht heb ik een goede OM615 gekocht voor slechts 300 euro. Het ombouwen was ongeveer 2 dagen werk met 3 man. Ik had zelf nog nooit zoiets gedaan maar het was niet heel lastig. En als het nieuwe motortje dan draait ben je zo blij als een aap met zeven lullen. Ik zou dus effe bellen met de onderdelencommissie en vragen of ze nog wat voor je hebben liggen.

Groeten,
Remco
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Frank.fjph schreef:OM 616 is ook een optie, die waarschijnlijk minder ombouwproblemen geeft.
Levert alleen maar weinig vermogenswinst op

Frank
Iets meer vermogen is natuurlijk altijd fijn, al konden we tot nu toe prima overweg met het vermogen van het huidige motortje (nou ja prima, het is af en toe wel extra uitkijken als je een brug,berg of korte invoegstrook opgaat :-) Maar dat zal niet iets nieuws zijn op dit forum denk ik :-)

De ombouwproblemen ben ik wat meer huiverig voor. Het lijkt mij zo erg dat alles past en de ombouw voltooid is en vervolgens de versnellingspook niet aangesloten kan worden, of de aandrijfas te kort is. Zitten er zoveel verschillen tussen de onderlinge OM615's en OM616's? Ik kan mij voorstellen dat er verschil zit tussen een OM616 uit een personen auto en eentje uit een Dusseldorfer, maar wat precies, daar probeer ik nu een beetje achter te komen
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Remco Brantjes schreef:Hey Lukas,

Ik heb een paar weken geleden een vastloper gehad en moest ook mn motor vervangen. Bij de onderdelencommissie van dubbellucht heb ik een goede OM615 gekocht voor slechts 300 euro. Het ombouwen was ongeveer 2 dagen werk met 3 man. Ik had zelf nog nooit zoiets gedaan maar het was niet heel lastig. En als het nieuwe motortje dan draait ben je zo blij als een aap met zeven lullen. Ik zou dus effe bellen met de onderdelencommissie en vragen of ze nog wat voor je hebben liggen.
Kijk dat is fijn te horen! En wat een schappelijke prijs. En dat gevoel wat je beschrijft hoop ik ook echt mee te maken :lol: Vooralsnog hou ik nog even rekening met het ergste. Maar erg bedankt voor de tip, dat ga ik zeker uitpluizen. Momenteel kom ik prijzen tegen voor een blok van ca 600 euro en hoger en veelal uit een boot of personenauto, en dan weet je ook nog niet wat er mis mee kan zijn.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je een motor koopt kijk dan even of het vliegwield de zelfde maat heeft!
Er zit een verschil in diameter tussen een personenwagen en een vrachtwagen uitvoering.
De kleinere kan zijn werk niet aan, gemonteerd in een vrachtwagen.
Dus omzetten let ook op het merkteken op het vliegwiel en de krukas!
Vervang dan wel de rekbouten vraag dan meteen naar het aanhaalkoppel!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Anton schreef:Hoi,

Als je een motor koopt kijk dan even of het vliegwield de zelfde maat heeft!
Er zit een verschil in diameter tussen een personenwagen en een vrachtwagen uitvoering.
De kleinere kan zijn werk niet aan, gemonteerd in een vrachtwagen.
Dus omzetten let ook op het merkteken op het vliegwiel en de krukas!
Vervang dan wel de rekbouten vraag dan meteen naar het aanhaalkoppel!

Succes!
Anton,

Dit is vitale info, dank je wel. Ergens wel logisch dat er verschil in grootte zit van het vliegwel en (mischien ook wel drukgroep) tussen een PKW en een LKW. Het betekend wel dat ons motortje er eerst af moet om te bepalen wat de huidige grootte is. Of kan ik dat via een serienummer herleiden?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Anton »

Hoi Prutser,

Als je zeker weet dat de originele motor er in zit moet dat kunnen, maar ik vertrouw er niet op!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Zo! Na heel veel uren achter internet en de telefoon en zelfs via via hebben we gezocht en we hebben wat gevonden. Een OM616 (616-917-10-xxxxxx) Waarschijnlijk uit een 207 of 307 (wel een bus) Onze vakantiemachine heeft motornr (615-917-19-xxxxxx)

Kunnen we dit donorhart zonder problemen in onze 406 plaatsen? Er zit verschil in de buitenkant van de bussen (de 406 lijkt niet op de 307) maar maakt het ook uit voor de aansluiting van de blokken? En wat zijn nu de punten om op te letten?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Frank.fjph »

Er zullen welmensen reageren die het zeker weten,maar ik denk dat de motor uit een 307 wel om te zetten is, als je hem met versnellingsbak hebt kan mogelijk de aandrijfas aansluiting (flens) afwijken.

Succes verder
Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door DVIII »

de motornummers zijn om aan te geven in welk voertuig deze uitvoering thuishoort. dus als het een 615 is dan betekend die tweede code alleen dat het blok voor een xx auto is met een xx uitvoering.
het basisblok is hetzelfde en daar ga je mee aan de slag .
onderaan beginnen, het carter kan anders zijn , dwz er zijn aluminium carters en die bekendere stalen ondercarters
dat maakt voor de inbouw niet uit , tenzij je een alucarter in een 206 wilt bouwen . dan kom je te laag uit
de dusseldorfer 406 heeft genoeg ruimte om beide carters te huisversten.
de achterplaat kan iets anders zijn , dat is de plaat die aan het blok tussen blok en vliegwiel zit, deze plaat bepaald soms ook de plaats van de startmotor dus die moet je eventueel overzetten , gelukkig staat daar een nummer op zodat je makkelijk kan zien of je dezelfde al hebt.
afijn dat van het vliegwiel weet je al , dan kom je bij de voorkant van het blok , let goed op of dezelfde riempoelie op het nieuwe blok zit, anders bouw je die over.
komen we bij het oliefilter dat is mogelijk anders. niet dat het een probleem is maar sommige 615 zijn met een staand filter uitgevoerd en jij moet een hangende hebben, als het een andere uitvoering is , overbouwen !.
het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk en daarbij gasstangen spul is voor jou auto aangepast.
het hoeft niet anders te zijn , maar als het anders is moet je dat ook overbouwen. let op dit zijn allemaal simpele werkzaamheden. maar let wel op wat je doet !.
kijk tussendoor ook naar de waterpomppoelie is die hetzelfde ?.
de dynamo en de dynamosteun , als die het dezelfde is is er geen probleem , soms is de dynamo anders , maar ook dat is voor de ruime dusseldorfer geen bezwaar. daar past elke uitvoering in . Electrisch is de aansuiting soms anders.
laat nog niet direct de moed zakken als die compleet anders is. je zou er namelijk op vooruit kunnen gaan met een ingebouwde regelaar dynamo. alle vragen hoe en wat komen tegen die tijd wel !.
belangrijk om te vergelijken zijn de motorsteunen, als die hetzelfde nummer hebben kun je ze laten zitten ( dat zijn die aluminium dingen) anders bouw je ze over.
let op dat je de achtersteun van de starter goed terug monteert , anders wil je startmotor nog wel eens breken na een paar jaar :twisted:
zoals al eerder genoemd het vliegwiel is een apart geval twee van de gaten in het vliegwiel ( en in de krukas) zitten niet op de te verwachten plaats . dit is gedaan zodat het vliegwiel er maar op één manier inpast. dat is gedaan om dat de krukas en het vliegwiel op elkaar zijn afgestemd.
de boutjes in het vliegwiel mag je vervangen , maar ik doe het nooit. als je bij de montage molycote gebruikt en de juiste aanhaal momenten hanteert is er geen extra risico.
de versnellingsbak zet je natuurlijk over dan past alles direct en heb je geen problemen met de inbouw.
maar nu je toch bij de koppeling bent moet je wel het een en ander checken.
heb je nog voldoende voering op de plaat zitten ? en is de drukgroep nog in conditie . als laatste hoe klinkt het druklager
als dat rammelt is die versleten als die vet is en geen raar geluid maakt kan die nog jaren mee !.
laat je niet verleiden zomaar alles effe nieuw te kopen ! . dat wordt vaak geroepen maar in een kampeerauto van jouw type is de bak er zo weer af en een reparatie zo gedaan.
ook is het niet je dagelijkse auto , dus laat je niet verleiden zelf droog brood te gaan eten en de auto-onderdelen boer zijn omzet te spekken.
vergeet niet alles met zorg en aandacht te demonteren , deze auto's zijn geen ruwe traktoren waar je aan kan klooien omdat ze zo lelijk zijn , aandacht goed gereedschap en zorg maakt dat het torretje weer goed zijn werk kan doen.
nieuwe producten in overvloed aanrukken en die slordig inbouwen maakt het allemaal niet beter.
Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Frank.fjph schreef:Er zullen welmensen reageren die het zeker weten,maar ik denk dat de motor uit een 307 wel om te zetten is, als je hem met versnellingsbak hebt kan mogelijk de aandrijfas aansluiting (flens) afwijken.
Frank, dit is ook waardevol om te weten, waarvoor dank. Het zal niet lukken de blokken naast elkaar te kunnen zetten en het te vergelijken waardoor we extra zorgvuldig aan de slag moeten gaan, zoals het vooraf opmeten/fotograferen.
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

DVIII schreef:de motornummers zijn om aan te geven in welk voertuig deze uitvoering thuishoort. dus als het een 615 is dan betekend die tweede code alleen dat het blok voor een xx auto is met een xx uitvoering..............
Dave.
Goh, hier schrik ik toch wel een beetje van, ik heb al veel uren doorgebracht op dit forum en andere forums om alle details boven water te krijgen van de verschillen, maar dit is bijna een complete handleiding voor een motorswap en bevat dan ook belangrijke details. Ik acht het risico vrij hoog dat een of meer van de door jou genoemde verschilpunten daadwerkelijk verschilt:

Achterplaat
Riem/Waterpomppoelies
Oliefilter
Spruitstukken en Stangenstelsel
Dynamo
Electra
Motorsteunen/Dynamosteun

Nu kan ik best goed prutsen en ben op sommige vlakken best handig en ook niet vies van een uitdaging. maar daarbij ligt het blok wat ik op het oog heb niet echt om de hoek, lijkt het mij verstandiger om toch door te zoeken naar een 615. Ik ben je heel dankbaar voor deze toelichting, en behoed mij voor een te snelle beslissing! Ik zal de collega met de gecrashte 616 uit het andere topic informeren over het blok wat ik tot nu toe op het oog had.
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Om het ons niet te ingewikkeld te maken hebben we afgezien van de OM616 en met wat moeite hebben we een OM615 op de kop getikt. Volgens de verkoper is hij goed en kwam hij uit een rijdende bus. Bij thuiskomst nadere inspectie zijn er toch wat zaken niet helemaal fris aan ons nieuwe donorhart. Bij het aftappen van de olie (echt hele dikke pek) kwam er wat blauw koelwater mee, en ook bij het losmaken van het oliefilter kwam er wat koelwater uit. Het zal toch niet zo zijn dat de koppakking lek is? Is dat te testen zonder de kop los te maken?
Het is allemaal al zo kostbaar en een nieuwe koppakking en vlakbeurt zien we niet zo zitten..
Verder hebben we de klepdeskel er af gehaald en daaronder zag het er op het eerste oog goed uit, maar is het verstandig ook de carterpan te lichten en daar eens te kijken naar mogelijk gebreken? (Het oude blok is stuk gegaan op een drijfstanglager) Hierbij nog een plaatje van het nieuwe donorhart:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Leo »

Soms zit 't mee, soms zit het tegen.. :?

Weet niet onder welke voorwaarden je 'm gekocht hebt, maar als het kan zou ik 'm terugbrengen.
Koelvloeistof in je carter is al een veeg teken, maar dat zou er nog via dat kapotte kleppendeksel ingekomen kunnen zijn.
Doch koelvloeistof in je oliefilter kan daar alleen gekomen zijn tijdens het draaien.
Dus de kans op een lekke kop(pakking) of andere scheur-ellende is nogal groot.

Wanneer je ook nog eens drek ipv olie in het carter tegenkomt mag je twijfels gaan krijgen over hoe die motor behandeld is in zijn vorige leven.


Afgaande op je beschrijving zou ik de moeite niet nemen om het ding in deze staat in je bussie te lepelen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Anton »

Hoi,

Het is wat moeilijk te zien maar heeft dat blok koelvloeistof over zich gehad?
Leo heeft gelijk, breng die motor terug en kijk rustig naar een andere!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Leo, Anton,

Eigenlijk wil ik het niet geloven, maar ik zal jullie conclusies moeten accepteren. Aardig wat moeite moeten doen om dit motorblok te bemachtigen en dan is hij nog stuk ook, maar goed we geven de moed niet op :!: Ondertussen ben ik alvast begonnen met het uit de bus halen van het bestaande blok. Flink bezig geweest en het ging uiteidelijk best goed. Nu is alles los op de twee motorsteunen na en vraag mij toch echt af hoe ik het blok er uit ga krijgen. Een motortakel heb ik geregeld, maar hoe krijg ik het dikke gedeelte aan de vliegwielkant van het blok over de gebogen balk die onder het dunne deel van het carter doorloopt? Dan wordt de bewegingsruimte verder beperkt door de pen van de versnellingspook die nog voor een klein deel in de cabine steekt. Zou ik het geheel een klein stukje naar voren kunnen trekken waardoor de baksteun vrijkomt en het blok er onder 45 graden uit kan? Of zie ik iets over het hoofd wat deze open hart transplantatie zou vergemakkelijken?
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door jan »

Ik heb zaterdag de om616 geamputeerd en daarvoor eerst de versnellingsbak verwijderd en dan heb je wat meer ruimte.
De ketting van de motortakel goed strak aan het blok binden, zodat er tussen klepdeksel en hijsarm zo goed als geen ruimte meer is.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door DVIII »

Hé pruts, natuurlijk is het het makkelijkst als de bak er af gaat , die zit erg makkelijk vast met de M 10 bouten rondom het vliegwielhuis, houd er rekening mee dat de startmotor met twee M 12 imbussen vastzit , en diezelfde startmotor zit ook als het goed is met een beugeltje aan de motorsteun vast.
de koppelingsbediening heb je denk ik al weggehaald, vaak is het ook handig om de in - en uitlaatspruitstukken er af te halen
maar dat laat ik aan jou over. ( en de dynamo) , dan heb je meer vrijheid aan de inspuitpompkant om te rommelen. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

Het heeft wat moeite gekost, maar het blok is er uit. Ongelofelijk wat een hindernisbaan om dat blok eruit te krijgen. Nu waren de omstandigheden ook niet echt ideaal (schuine en zachte ondergrond) maar met de tips om de bak los te maken en naast de takel nog een krik om hem over de voorste dwarsbalk heen te tillen is het dan ook gelukt. Het is lang geleden dat ik zo voldaan naar huis reed (met op de aanhangwagen ons gehavende torretje)

Inmiddels heb ik het gehavende blok naar de OK gebracht en ben ik eens begonnen aan een grondige inspectie. En op het eerste gezicht hoop ik dat ik dit blok kan opknappen in plaats van het dubieuze donorhart te gebruiken. Wat als eerste opvalt is dat de hoeveelheid olie die door de klepdekselpakking is doorgekomen tentijde van de crash. De klepdekelpakking lijkt wel onder het deksel uit geblazen te zijn. Ook het inlaatspruitstuk is vol met olie
DSC06786_2.JPG
Onder de kleppendesksel ziet het er volgens mij wel goed uit, wanneer je aan het vliegwiel draait gaan alle kleppen mooi open en dicht lijkt er geen schade op de nokkenassen te zien voorzover ik kan beoordelen.
DSC06794_2.JPG
Vervolgens flink doorgesleuteld en de onderkant van het blok kunnen verwijderen na wat lastige doorgedraaide boutjes hier en daar. Eenmaal onder aangekomen vond ik een klein stukje gescheurd dun flinterje metaal van ca 3 bij 2 cm in het ondersterte carterdeel. Verder zag de olie er goed uit, goed vloeibaar, geen metaaldeeltjes en ook geen ophopingen of andersinds. Vol goede moed doorgeklust door het uitblijven grote gebreken. Ik verwachtte een defect big-end lager maar er is geen beweiging in de drijfstangen te krijgen (buiten de normale beweging tijdens het ronddraaien van de krukas) Dus opgelucht dat het er totdusver niet ernstig uitziet, hoop ik eigenlijk dat er nog maar een ding kan zijn en dat is een defect small-end lager zoals ik gelezen heb ik het uitgebreide topic van Helmut (viewtopic.php?f=21&t=3301&hilit=drijfstanglager

Hierbij nog een foto van de onderkant van onze oude dame :lol:
DSC06804_2.JPG
En als de drijfstangen er dadelijk afzijn, kan ik dan de zuiger zover naar beden halen om de pistonpen met lager te kunnen vervangen of moet ik toch nog de kop open maken en via de bovenkant te reviseren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door DVIII »

knappe man die de zuiger er langs de onderkant in één stuk uitkrijgt. helaas zul je moeten gaan stoeien met de kop.
als het blok eruit is, is de timing niet zo heel moeilijk te herleiden.
alleen de pomp op zijn goede plek zetten is een tricky truuk. maar daar zijn hulpstukkies voor.
ben benieuwd naar de conditie van je zuigerkoppen , als alles er tot nu goed uitziet ????
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2008, 12:31

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Prutser »

DVIII schreef:knappe man die de zuiger er langs de onderkant in één stuk uitkrijgt......
Inderdaad, nog eens goed gekeken en dat is gewoon niet mogelijk. Desondanks toch begonnen met het verwijderen van de krukas en daar kwam al vrij snel het euvel naar boven! Bij het losmaken van de big-ends, zag ik al bij twee lagerschalen slijtage sporen en bij de derde was het bingo. Een geplet en vervormd lagerschaal. Ik vond het al zo gek dat er aan de buitenkant van die drijfstang veel meer aanslag zat dan bij de andere big-ends. De krukastap is helaas ook aardig aangesleten, duidelijk te zien op de plaatjes. Wat nu? laten slijpen en mischien zelfs harden die krukas en nieuwe lager schalen? Iemand een idee wat dat kost en waar ik dat kan laten doen?
..
Hieronder de lagerschalen, een klein beetje gesleten en een flink gesleten en geplet.
DSC06834_2.JPG
En hier de kruktap van de meest versleten drijfstanglager
DSC06849_2.JPG
En nog een andere lagerschaal die ook niet helemaal fris meer is:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ben een weekje weg geweest en lees mij nu weer in.
Als de kop er af is draai je de krukas zodanig dat je de zuiger naar beneden ziet gaan.
Op dat moment druk je met een schroevendraaier oi dergelijks de zuiger verder naar beneden.
Op dat moment kun je eventueel speling constateren, kan van de kruktap zijn of de zuigerpen.

Wat de krukas betreft moet je weten hoe onrond ie is en of er nog genoeg vlees op zit om verder af te slijpen en of het nodig is.
Als je niet nerveus word van je oliedrukmeter mag de tolerantie wel iets meer zijn.
Waar je woont weet ik niet maar er zal vast wel een of meerdere reviesiebedrijven bij je in de buurt zijn.
Dan rijst de vraag waarom ging het daar stuk!?

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Motorcrash 406DG

Bericht door DVIII »

Ha Anton , je bericht is al min of meer beantwoord, er is op een zeker moment geen smeerolie geweest en ja dan vervormt het witmetaal wel heel makkelijk. de vraag of de krukas nog te redden is , dat hangt van de algemene conditie af .
geslepen moet hij zowieso omdat er redelijk wat hitte is geweest bij de vastloper.
voor minder kan misschien een standaard krukas gevonden worden ? dit om de kosten niet te ver te laten reizen :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten