Paneel weg: wat nu met ventilator?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Paneel weg: wat nu met ventilator?

Bericht door Yildiz »

Dag mensen,

Ik heb in mijn plafond-frustratie tijdens het klussen (van bus naar camper) het paneel weggehaald dat boven de zijdeur zit. Hierop zit ook de ventilator aangesloten....
Daar dacht ik natuurlijk pas achteraf aan (ja ik weet het...) met als gevolg dat mijn ventilator dus niet meer werkt.
Weet iemand wat ik het beste kan doen om de ventilator weer zijn twee functies en licht terug te geven zonder het paneel terug te moeten plaatsen??
Als ik deze dadelijk op de woondeel-accu aanluit komt 'ie dus op 12V ipv op 24V en dan komt er ook nog eens bij kijken dat het waarschijnlijk 'uit' of 'aan' is ipv het mooie aan die schakel die het had: 'blazen' of 'zuigen' of 'licht"

Aargh... :evil:

Iemand?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Paneel weg: wat nu met ventilator?

Bericht door Admin »

Merhaba Yildiz,

Om de ventilator weer actief te maken zul je ergens een schakelaar moeten monteren die de functie van het paneel boven de zijdeur overneemt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een schakelaar op je dashboard (zoals dat ook bij andere Düsseldorfers van huis uit het geval is).

Met een 24 V ventilator kun je twee dingen doen:
- als vanouds aansluiten op de voertuigaccu;
- op de 12 V huishoudaccu aansluiten en genoegen nemen met een ventilator op halve snelheid.
De eerste optie lijkt me het meest voor de hand liggen.

Er zijn verschillende uitvoeringen voor wat betreft de snelheid: een draaiknop (draadgewonden potentiometer) of een tweestandenschakelaar.
Voor de draairichting (zuigen of blazen) is er ook een tweestandenschakelaar.

Omdat je vermoedelijk niet de originele MB-kabelboom voor de ventilator in je dashboard hebt zitten, kun je alles het beste met een paar schakelaars uit de elektronicashop (of van je gesloopte paneeltje boven de deur) oplossen. Als je dat nodig hebt, kan ik wel een schema'tje voor je tekenen. Laat maar even weten. Om te kunnen bepalen hoe je aan de halve snelheid kunt komen, moet ik dan weten welke stroom de ventilator trekt als je 'm op 24 V laat draaien. Lukt het je dat met een universeelmeter op te meten?

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Paneel weg: wat nu met ventilator?

Bericht door Yildiz »

Hoi,

Dankjewel! Ik denk dat het inderdaad dan het beste is om 'm weer op de 24 Volts Accu aan te sluiten en niet op de 12V.
Het zou zonde zijn als 'ie dan maar op halve kracht werkt. En ik neem aan dat je accu niet zo snel leeg gaat als je een ventilatortje aan hebt staan toch? Want het zijn natuurlijk wel de startaccu's...

Wat ik niet helemaal begrijp is het stukje waarin je beschrijft dat er verschillende uitvoeringen zijn wat betreft de snelheid.
Bedoel je dat ik zelf daaruit iets moet kiezen, of dat de ventilator op 1 van deze manieren werkt en ik erachter moet komen welke?
Ik kon de snelheid niet regelen; het was kiezen tussen blazen, zuigen en uit. En er zat nog een knop naast voor de verlichting die in deze ventilator zit.

Ik zou erg blij zijn met zo'n schema!! Dus als je dat wil doen...
Dank!

Yildiz

(yildiz.gies@gmail.com)
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Paneel weg: wat nu met ventilator?

Bericht door jooph »

Hallo Yildiz,

Je hebt een 508 ambulance, voordeel is dat er meer mensen zijn met eentje.

Misschien handig als je iets meer info geeft.

Kunststof plafond nog wel intact? Draden aan fan nog wel aangesloten?
Schakelpaneel nog wel aanwezig?
Door het onstane gat van het schakelpaneel kun je toch nog wat "regelen".?

grtz

Joop
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Paneel weg: wat nu met ventilator?

Bericht door Yildiz »

Hoi Joop,

Het plafond is niet meer intact, ik heb 'm gestript omdat ik het opnieuw wilde isoleren en extra bevestigingsbalken moest plaatsen voor het plafond dat ik er nu in wil gaan zetten.
Het schakelpaneeltje heb ik dus weggehaald, maar ik heb de draden laten zitten. De draden die achter elk knopje zaten heb ik dezelfde kleur gegeven, maar ik heb helemaal geen verstand van stroom dus ik durf nu niet zomaar de draden weer op een andere knop aan te sluiten, vooral omdat ze telkens doorgelust leken te zijn; verbonden tussen de knoppen terwijl de functies helemaal niets met elkaar te maken leken te hebben (volg je het nog?). Ik weet niet hoe het werkt als een apparaat meerdere functies heeft en daarvoor slechts 1 knop heeft (zoals bij deze ventilator: blazen, zuigen en licht). Maar daar heeft Ernst al antwoord op gegeven.
Wat stroom betreft leg ik alleen maar de draden naar waar ik stroompunten wil hebben in de bus.
Het paneel heb ik bewaard.

Ik denk ook wel dat er wat te 'regelen' valt, maar daarom zette ik de vraag op dit forum; helaas kon ik zelf niet echt een constructie bedenken ivm te weinig ervaring. Daarom hoopte ik op tips van iemand die dat wel heeft.
Snappie?

Wel fijn trouwens dat mensen elkaar zo goed helpen via dit forum, petje af.

Yildiz
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Paneel weg: wat nu met ventilator?

Bericht door Admin »

Kun je me beschrijven of, beter nog, een of meer detailfoto's sturen van de schakelaar die je hebt verwijderd? Dan pas ik m'n schema'tje aan op wat er in gezeten heeft. Dan heb je ook de juiste draden bij de hand.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Paneel weg: wat nu met ventilator?

Bericht door Yildiz »

Hoi,

Jazeker dat kan ik wel doen. Alleen kan dat waarschijnlijk pas eind deze week omdat ik niet eerder de mogelijkheid heb om weer naar de bus te gaan.
Naar welk e-mail adres kan ik ze sturen?
Dan zie je ze eind deze week verschijnen!

Groetjes Yildiz
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten