Pagina 1 van 2
Aggregaat op gas
Geplaatst: 31 aug 2008, 20:54
door Admin
Vandaag het Honda-aggregaat dat met Skoolie meekwam (EU20i), omgebouwd op gas. Ondanks de onjuiste documentatie die ze bij de conversiekit hadden meegeleverd, toch gelukt.
Aangesloten op het tankje van de barbecue. Na een paar keer extra aan het touwtje trekken (vermoedelijk zat er nog wat benzine in het systeem) liep het aggregaat heel rustig en... vrijwel reukloos!

Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 31 aug 2008, 22:09
door Leo
Vertelllll Ernst!! :P
Hoe steekt dat in elkaar??
Is zelfbouw mogelijk of is het de moeite van de prijs niet?
Mvg, Leo.:D
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 31 aug 2008, 23:13
door Admin
Nou... natuurlijk is alles te maken, de fabrikant doet het ook. Hoewel, de "controller", op het plaatje te zien als grote ronde doos achter het tweetraps reduceerventiel, heeft
Edge ook van
Impco uit Californië laten komen.
De injector zou met een draai- en een freesbank en wat handgereedschap heel goed te maken zijn, maar die controller lijkt me wel een probleem. € 200 is natuurlijk een boel geld, maar daarvoor had ik dan ook een geheel complete set, inclusief alle slangen, koppelingen, verloopnippels en zelfs een rolletje tape

Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 11:10
door paulv
Met de lage Pond is misschien een alternatief voor € 328,-?
http://www.directequipmentsales.co.uk/page15.htm
Groeten,
Paul
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 19:45
door DVIII
en de test , hoe regelt het spul onder belasting , nu hebben we enkel een draaidemo gezien.
ik neem aan dat onder belasting de vraag naar gas toeneemt en er meer warmte nodig is om het gas te verdampen !.
ik heb wel eens bij min twintig leren vloeken namelijk,( bij min achtien ook nog ) :mrgreen:
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 20:15
door Admin
De EU 20i is een zogenaamd inverter-aggregaat. Er zit een grote doos elektronica in.
Ik heb (nog met benzine) een 2 kW ventilatorkacheltje aangesloten gehad (2 kW is de piek; 1.6 kW het continuvermogen). Onder belasting regelt een mini-servo'tje (het witte blokje boven het mini-carburateurtje op de foto) het mini-gasklepje.
De fuel-controller regelt de gastoevoer, ik neem aan onder invloed van het vacuüm. Dus de regeling onder belasting zou op gas niet wezenlijk anders moeten zijn dan op benzine.
Ik zal het kacheltje binnenkort weer eens aansluiten.
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 20:18
door Leo
Dat spul draait zeker alleen maar op dampgas Ernst?
Mvg, Leo.:D
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 20:33
door Admin
alleen maar op dampgas
Klopt. Dat komt mij goed uit, want het mag meeliften op de LPG-tank waaruit we ook gaan koken. En mogelijk maak ik nog een buitenaansluiting voor de barbecue :D Als er toch een gastank onder Skoolie komt te hangen, zal ik 'm gebruiken ook!
Weet jij trouwens wat de levensduur is van oranje slangen "LPG high pressure"?
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 20:38
door Anton
Hoi Ernst,
Niet meer koken op de elektriek??
Zoals je eens beschreven had viel het verbruik nogal mee maar was de praktijk anders?
Gas ze!
Groet Anton
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 20:58
door Admin
Niet meer koken op de elektriek??
Nee. De elektrieke kookplaten hebben, zo hebben we uitgevonden, een aantal vóór- en nadelen.
Voordelen:
- Perfect regelbaar
- Geen waterdampproductie.
- Brandstof gratis (ja, ik weet het, theoretisch...).
Nadelen:
- Wordt niet zo heet als de elektrieke platen thuis, dus een biefstuk bakken is lastig (ik houd niet van gekookte biefstuk).
- Maar vooral: de voorraad energie gaat uit van elke dag een stuk rijden. Als we ergens een paar dagen willen blijven staan, moeten we koud eten of een los gaspitje op de aanrecht zetten.
In de oranje bus hadden we een 48 l LPG tank, alleen om op te koken. Na een jaar met verschillende reizen, lange en korte, ging er 5 l gas bij... Nu heb ik een grotere tank, dus ik verwacht wel wat brandstof voor het aggregaatje over te hebben.
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 21:11
door Anton
Hoi Ernst,
Das duidelijke taal!
Als de dagen korter worden zoals nu dan gaat het licht ook eerder aan en verbrukt ook stroom.
Het zonnepaneel leverd minder kortom je bent idd. sneller door je stroom heen!
Bak ze!
Groet Anton
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 21:39
door DVIII
neu , ik denk denk ik dat ik weet wat Leo denkt , met die mooie vacuum geregelde impco regelaar :twisted: . daar kan meer mee

Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 21:51
door Leo
Admin schreef:alleen maar op dampgas
Klopt. Dat komt mij goed uit, want het mag meeliften op de LPG-tank waaruit we ook gaan koken. En mogelijk maak ik nog een buitenaansluiting voor de barbecue :D Als er toch een gastank onder Skoolie komt te hangen, zal ik 'm gebruiken ook!
Grinnn, verspiller, denk om ut milliejeu..
Wbt dat dampgas: Dan zal het allemaal wel blijven werken.
De winters zijn nou niet bepaald zó lang en koud dat je eindigt met alleen maar butaan in je tank.
Weet jij trouwens wat de levensduur is van oranje slangen "LPG high pressure"?
Oranje slang met gladde plastic buitenkant (dus niet dat afgevende namaakrubber van die "datumslangen") gaat schrikkelijk lang mee.
Is meestal slang wat een werkdruk heeft van 20Bar.
Ennuehh, hoe lang zitten de lagedrukslangen van een LPG-auto er wel niet in?
Mvg, Leo.:D
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 21:55
door Leo
DVIII schreef:neu , ik denk denk ik dat ik weet wat Leo denkt , met die mooie vacuum geregelde impco regelaar :twisted: . daar kan meer mee

Nee hoor , écht niet. :shock:
ik zou niet wéééten waar ik dat voor moest gebruiken.
Ben ook helemaal klaar met dat gasgedoe.
Écht waar hoor.
Nou jah, vooruit dan. Heb er wel een hééél klein beetje aan gedacht want het ding heeft capaciteit zat.. grinnn.. :oops: :P
Mvg, Leo.:D
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 22:07
door DVIII
enne voor tweehonderd pop kun je nog een flesadapter voor de UK in de aanbieding gooien ook, a 7 euro.
het is wel een toeter als ik het zo mag uitdrukken.
ik vind het trouwens een geweldig spul zo'n gas setje voor de benzine aggregaat, die dingen kunnen zo stinken.
er zijn diverse kennissen die zo happen voor zo'n oplossing .
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 01 sep 2008, 22:15
door Anton
Hoi,
En wat kost zo'n ombouwsetje nu eigenlijk?
Is het interesant om te doen haal je de kosten er uit?
Kunnen de motoren ook tegen LPG want dat word nl wat heter!
Groet Anton
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 02 sep 2008, 00:41
door Frank.fjph
Gasslangen, hoe lang gaan ze mee??
Heel lang, alleen vond de inspecteur van mijn verzekering dat voor ze de verzekeing wilde verlengen dat ik zo'n slangetje moest vervangen omdat de datum erop was gepasseerd.....
(slangetje had ik wel gezien, maar er op laten zitten om te kijken wat ie zei , bovendien moet je altijd zorgen dat er iets simpels niet klopt, dan zoeken ze niet naar iets dat veel duurder kan uitpakken :D )
Ik kan me wat leeftijd betreft wel iets voorstellen bij die oude ongewapende zwarte butaanslang van 20 jaar terug, maar niet bij de moderne oranje gladde gewapende, overigens had mijn pa in 1965 al bedacht dat die zwarte slang beter door een zwaardere gewapende slang vervangen kon worden en die heewft er bij z'n boot toen ook meer dan 30 jaar opgezeten tot ik hem maar heb vervangen, dus....hoe lang kan een slang mee....
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 02 sep 2008, 11:33
door winand
Hee, dit is razend interessant!
Een aggregaat is een mooi apparaat, maar vooral de dieselvarianten, en die zijn een stuk 'onbetaalbeerder' :(
Zo'n conversie-kitje, is dit model en merk onafhankelijk, of was het kitje speciaal voor dit type honda?
Heb je een linkje van een leverancier, of waar ik er meer over kan lezen> (ga zelf ook wel even googlen natuurlijk)
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 02 sep 2008, 11:41
door Admin
Hi Winand,
De kit (en met name de aansluiting bij de carburateur) is zeker
niet merkonafhankelijk. Het bleek lastig een leverancier te vinden, want Honda wil er niets van weten. Ook in Italië, het LPG-land bij uitstek, kwam ik niet veel verder. Maar Edge Technology stelt verschillende kits samen, ook al leveren ze niet op het continent. In mijn tweede mailtje in deze draad staat een link naar Edge.
Het leuke van de Honda is zijn lage geluidsniveau. (En uiteraard het feit dat je 'm cadeau krijgt bij aankoop van een schoolbus

Normaal gesproken zou ik 'm te duur vinden.)
Onder Dr. Wolff hangt een dieselaggregaat. Omdat we het op afstand (elektrisch) wilden starten kwamen we in een nogal groot exemplaar (SDMO/Yanmar, 7.5 kVA) terecht. Via Marktplaats € 400. Werkt prima, maar je wilt het je buren niet aandoen!
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 02 sep 2008, 18:51
door winand
Admin schreef:...een nogal groot exemplaar (SDMO/Yanmar, 7.5 kVA) terecht. Via Marktplaats € 400. ..!
Wow! :shock: Beetje overkill, maar voor 400 piekjes :P en als gewicht geen rol speelt..
Heb wat gegoogled, maar vind maar weinig:
Jammer, want het is heel interessant!
http://www.edgetechnology.co.uk/lpgas/lpg_con_kits.htm (Link van Ernst)
http://www.beekpower.nl/gas.htm
http://www.abgcampertechniek.nl/product2.htm
Quote op abgcampertechniek.nl: "De huidige generatie viertakt-motoren zijn in bedrijf al bijzonder stil. Door deze nu op LPG te laten werken, in plaats van op benzine, zijn ze nog stiller"
:| Huh!? hoezo wordt ie dan nog stiller, omdat je de draaikolk van de benzine niet hoort?
Zag laatst op discovery (programma planet mechanics) dat ze op een agrarisch bedrijf een koolzaadpers lieten draaien op gas wat ontstaat uit koeienmest. Vervolgens gebruikte ze de koolzaadolie om een tarwedroger mee te voeden. GENIAAL! prachtig om te zien en milieubewust. De tarwedroger wordt gebruikt als de tarwe nat geoogst moet worden. Die droger verbruikte dan 90 liter diesel per uur!

Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 02 sep 2008, 20:45
door DVIII
Ha Winand, het is inderdaad zo dat een ottomotor ( een viertact benzine motor) stiller op lpg /butaan /propaan functioneerd dan op benzine.
ook is het misschien niet zo verwonderlijk dat er niet zo veel te vinden in over gastoepassingen. namelijk het woord Gas zit in de foute en gevaarlijke hoek.
kortom het is een lust om op dit forum te lezen wat er allemaal te koop is.
Dave.
ps Googlen is niet echt zoeken , het is zoiets als een beetje googlen naar zoeken
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 02 sep 2008, 22:33
door winand
Ik heb in het verleden twee auto's gereden op LPG.
Die lopen toch ook niet stiller als wanneer ik ze op benzine rijd?
Of zeg ik nu iets heel raars? :oops:
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 03 sep 2008, 07:16
door DVIII
onderzocht en gemeten is lpg een stillere brandstof , vooral in één of twee cilinder motoren. en zeker in van die kleine generatortjes , die zo'n korte uitlaat hebben is het verschil hoorbaar.
in het verleden was slechts één argument belangrijk bij lpg en dat was de prijs . later kwam bv het milieu aspect erbij.
en last but not least, je eigen ervaring is natuurlijk nooit een sterk argument. als je helemaal gek bent van je auto is lawaai geen enkel bezwaar. ( mercedes bussen zijn het bewijs !) dus het is altijd te prefereren ervaringen van meerdere mensen samen te voegen voor je een oordeel vormt. of is dat zo raar gezegt ?. D.
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 03 sep 2008, 16:34
door winand
Als het vooral voor kleine motortjes geldt.. daar heb ik inderdaad geen ervaring mee.
Ik reed op LPG in al redelijk stille auto's met meer dan 2 cilinders

; Volvo 945 2.3l 4-cilinder, en een Volvo 165 3l 6-cilinder.
Re: Aggregaat op gas
Geplaatst: 04 nov 2008, 21:05
door zilver101
Als nieuweling even een reactie hierop, ik gebruik de Honda 20i al 4 jaar op lpg,hijkomt van een camperreparatie bedrijf uit Zwolle en is gelijk met de levering op lpg omgebouwd.
Bevalt prima en moet regelmatig werken in de zomer(vrije plaats aan zee) en in de winter.
Zeker in de winter op plaatsen zonder stroom veel plezier ook met een electrisch kachelje of fohn om de vastgevroren tankdop te ontdooien
Admin schreef:De EU 20i is een zogenaamd inverter-aggregaat. Er zit een grote doos elektronica in.
Ik heb (nog met benzine) een 2 kW ventilatorkacheltje aangesloten gehad (2 kW is de piek; 1.6 kW het continuvermogen). Onder belasting regelt een mini-servo'tje (het witte blokje boven het mini-carburateurtje op de foto) het mini-gasklepje.
De fuel-controller regelt de gastoevoer, ik neem aan onder invloed van het vacuüm. Dus de regeling onder belasting zou op gas niet wezenlijk anders moeten zijn dan op benzine.
Ik zal het kacheltje binnenkort weer eens aansluiten.