Pagina 1 van 1

Remtrommel

Geplaatst: 11 sep 2008, 01:00
door Tom
Afbeelding
Afbeelding

Zie de twee vlakke stukjes waar de trommel over het asfalt geschuurt heeft. Trommel lijkt
verder goed. Moet ik er nog wat aan doen in verband met onbalans?

*'``'*:-.,_,.-:*'``'*:-:.-. Tom .-:.-:*'``'*:-.,_,.-:*'``'*

Re: Remtrommel

Geplaatst: 11 sep 2008, 09:43
door Admin
Gelukkig niet! Asfalt laat van die mooi vlak geslepen vlakjes na....

Dit zijn platte vlakjes van bij de fabricage, vermoedelijk om het gewicht van de trommel beter gecentreerd te krijgen. Na het gieten worden alleen pasvlakken en het remoppervlak nagedraaid, anders zouden ze duurder uit zijn met de nabewerking en meer materiaal moeten weggooien.

Re: Remtrommel

Geplaatst: 11 sep 2008, 20:42
door DVIII
nou,... ik denk daar anders over , je zal zeker wat overhouden aan trilling als daar even 40 a 50 gram vanaf geslepen is.
remtrommels worden weldegelijk na gebalanceerd .
de simpelste oplossing is exact spiegelbeeld ook twee stukken van de rand afslijpen 8)

Re: Remtrommel

Geplaatst: 11 sep 2008, 21:19
door Admin
je zal zeker wat overhouden aan trilling als daar even 40 a 50 gram vanaf geslepen is.

Behalve als die 40 a 50 gram er juist vanaf geslepen is in het kader van het balanceren. Over mijn trommels lopen bijzonder onregelmatige gietgallen...

Re: Remtrommel

Geplaatst: 12 sep 2008, 00:23
door Tom
Allereerst bedankt voor de reaktie. Ik nam aan dat het slijtage plekken waren maar wat Ernst
zecht is natuurlijk ook goed mogelijk. Morgen zal ik de andere trommels eens bekijken of
die ook zo bewerkt zijn. Mij is het nooit opgevallen.

Tom

Re: Remtrommel

Geplaatst: 14 sep 2008, 02:13
door Tom
Heb vandaag de andere kant even losgemaakt en daar waren geen vlakke stukjes te zien.
Dus de raad van DVIII maar opgevolgt en de slijptol er maar even ingezet. Nieuwe bouten
moeren en ringen (ringen ook voor de andere wielen) plus de tapeinde voor de steekas en
hij is weer als nieuw. Kosten: 73,xx euro inclusief 10% dubbellucht korting.
Volgens Mercedes werden bij de waardetransportwagens elke keer als er een wiel afgeweest
was, nieuwe ringen gemonteerd. Voor ons wat overdreven maar kan nooit geen kwaad ze af
en toe te vernieuwen.

Tom

Re: Remtrommel

Geplaatst: 14 sep 2008, 09:25
door DVIII
Die veerringen zijn inderdaad slijtgevoelig, dat wil zeggen de veerkracht gaat achteruit. maar de moeren zijn eigenlijk ook
verslijtbaar , de koppen worden rond en de draad wordt slechter.
als je veel met je wielen in de weer bent is het geen overbodige verbetering de ringen en moeren te vernieuwen.
in een eerder topic is al eens de indruk gewekt dat je met één handeling de wielbouten kunt vastzetten als het maar op
180 nM gebeurt. niets is minder waar , ik ga nooit veel verder dan 110 nM en ik controleer regelmatig of het nog wel goed zit. frisse veerringen en moeren geven een gerust gevoel omdat die zelden loswerken.