Extra dynamo plaatsen

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Extra dynamo plaatsen

Bericht door Unknown User »

Ik heb als uitgangspunt voor mijn huishoudspanning gekozen voor 12 volt. Nu wil ik 2 x 200 ah gel accu's gebruiken voor het huishoudgebeuren maar wil deze aansluiten op een extra dynamo. Kan ik dan een 12 volt (auto)dynamo plaatsen er extra bij plaatsen, en zo ja in wat voor een grote van ampere moet ik dan gaan denken?

gr. Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het kan een oplossing zijn. als je tenminste een generator-regelaar-combinatie hebt die is afgestemd op het laden van gel-accu's.

Zie blz 15 van Uitlaatklep 2004/4.

Groeten,
Ernst
Filip
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2005, 17:47
Locatie: Heusden-Zolder

Al een dik jaar met succes

Bericht door Filip »

Hoi,
Ik heb er ene geplaatst aan de linkerzijde van de motorblok. Eerst gemeten en dan gaan kijken op een autokerkhof in de buurt. Laten nakijken en gemonteerd. Ik heb een dubbele Polie geplaatst en beugels gemaakt. De maat van de riem gemeten en gemonteerd. Een dikke kabel getrokken tot aan de huishoud batterij ( Half tractie komt uit een reisbus). De rest van de kabels aangesloten. Nu heb ik altijd een geladen batterij, geen problemen meer. Opletten er moet een regelaar in de alternator zitten , normaal is dat wel zo. De mijne komt uit een Peugeot 205.
Totale kost +/- €115.00, zonder batterij ( € 100.00 )
Ik heb ook nog wel een schema, en voor meer uitle glaat je maar iets weten. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, géén omzien naar electriciteit meer en géén geprul met omvormers van 24V naar 12V.
Filip
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten