om616 crash

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

om616 crash

Bericht door jan »

Ja hoor, ook mijn om616 is ter ziele. :cry:
Vanavond op terugreis uit noord Frankrijk klonk er een knal en daarna veel rook achter de auto. Dit gebeurde gelukkig 25 km voor Ermelo. De voorste drijfstang gebroken en daardoor een vuistgroot gat in het carter. 80000km gelopen.

is het de ppo waar ik hem al verschillende jaren van voorzie, of het gas wat hij bij invoegen en steile hellingen binnen krijgt?

Op het moment van de crash kreeg hij gewoon diesel aangeboden.
De snelheid lag wat boven mijn normale gemiddelde (op het bewuste moment 90km )

Natuurlijk kan je direct de oorzaak bedenken als je het bovenstaande leest, maar de motor liep als een zonnetje tot het bewuste moment.
Maar ja, beter bij Leusden pech, als dat je 1500km van huis bent midden in de vakantie. :)
condoleances worden op prijs gesteld. :roll:
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: om616 crash

Bericht door beatrix18 »

condoleances worden op prijs gesteld.
Sterkte met het verlies...
Als hij, met jullie, maar van het leven heeft kunnen genieten! :!:
Ontroerend dat hij het net niet tot zijn "thuis" heeft volgehouden. :?
Ik hoop dat jullie weer snel de draad kunnen oppikken. :!:

Peter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: om616 crash

Bericht door Frank.fjph »

Het gaat niet goed met de 616 familie, ikleesnet vanavond de nieuwe berichtenen waar gaan er 3 over............juist ja GECRASHTE 616/615 motoren :( :( :cry: :cry:

Ben ik blij dat ik een 314 heb anders was ik donderdag niet gerust op vakantie gegaan(rondje Schotland). En de 207D gaat pa sover 3 weken een weekje Ermelo of zo dus dat moet ie wel halen.. :lol:

Sterkte met de reparatie,ofwordt het vervangen.........da's wel actueel....

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: om616 crash

Bericht door DVIII »

of ik moet condoleren bij tekort aan smeerolie .......... ik weet het niet :?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: om616 crash

Bericht door Rene »

Sterkte met het verlies, dat wordt knutselen.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

DVIII schreef:of ik moet condoleren bij tekort aan smeerolie .......... ik weet het niet :?

Ja, olie zit er ook niet meer in. Dat ligt allemaal op de vluchtstrook van de A28. :? Het oliepeil was volgens mij in orde. In Noord Frankrijk nog gecontroleerd en het was beslist geen olieverbruiker tot aan gisteravond toe :cry: .
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: om616 crash

Bericht door Frank.fjph »

Als de olie op het wegdek komt kun je niet van verbruiken spreken, de mijne verbruikt slechts, een kwart litertje op de 1000 km,maar ik moet wel elke 500km een liter bijvullen.... :cry: :wink:

FRank
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

Zaterdag sleep ik mijn bus naar Harry van de Kraats waar het ik overleden blok eruit mag halen.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd waar de schade vandaan komt.
Is het toevoegen van gas de boosdoener, of heeft hij op een zeker moment geen oliedruk gehad?. Misschien teveel slaolie langs de zuigers in het carter gekomen, waardoor de smerende eigenschappen minder werden. Misschien komen we er achter bij demontage achter.
Nou het toch gebeurd is word ik toch wel erg nieuwsgierig.
Als ik mijn fototoestel bij de hand heb, maak ik nog een paar plaatjes na de sloop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: om616 crash

Bericht door Anton »

Hoi,

Kun je de plaatjes wat kleiner maken??

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 crash

Bericht door Leo »

Hoi Jan,

het gaat idd lekker met de 615/616's.. :?

Jouw oorzaak kan natuurlijk ook heel gewoon metaalmoeheid zijn, want het is natuurlijk niet de eerste 616 die er mee kapt binnen 80K.
Ben zeer nieuwsgierig wat je tegenkomt.

Ik weet niet of je de kop er ook gaat afsleutelen, anders ben ik wel benieuwd hoe de bovenkant van je zuigers eruit zien en hoe de voorkamers zich gehouden hebben onder langdurige LPG-toevoeging & PPO.


Natuurlijk is het voor jou minder leuk, maar het kan voor mij/ons wel een leerzaam crashje worden. 8)

Sleutel ze, en ik hoor graag de resultaten van het onderzoek.


Mvg, Leo.:D

ps; heb je foto ff kleiner gemaakt, want het was wel wat enthousiast.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

Nu het toch allemaal gebeurd is, zie ik het ook maar als een leermoment Ik weet nog niet of het hele blok uit elkaar gaat (verwacht het eigenlijk wel), want ik overweeg iets te zoeken met meer pks.Ben de om616 eigenlijk wel een beetje zat.

Leo, weet jij nog ergens informatie te vinden over welk blok in welke auto past( evt. met versnellingsbak?)

Ik hou jullie op de hoogte ( ook als het eigen stomme schuld is :wink: )
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: om616 crash

Bericht door DVIII »

Jan , heb je al eens aan een 617 gedacht of een 602, vijf cilinders , meer kracht en minder herrie.
en kijk als je wilt past het altijd wel in een dusseldorfer.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

[quote="DVIII"]Jan , heb je al eens aan een 617 gedacht of een 602, vijf cilinders , meer kracht en minder herrie.
en kijk als je wilt past het altijd wel in een dusseldorfer.[/qu

Hoort daar ook een andere versnellingsbak achter?
Ik dacht dat je met een 5 cilinder de neus wat moet uitbouwen en dat maakt de mercedes er nie mooier op. Ik kan een 601 kopen(80pk) met een versnellingsbak met overdrive.
Hoe denk je daar over? En wat houdt overdrive in?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: om616 crash

Bericht door Leo »

jan schreef:Leo, weet jij nog ergens informatie te vinden over welk blok in welke auto past( evt. met versnellingsbak?)
Helaas, daar kan ik je niet aan helpen.
Maar zoals Dave al zegt: Er is eigenlijk vanalles in te lepelen.

Heb trouwens een achteraf ingebouwde vijfcilinder gezien zónder uitbouw v/d neus.
Want je kunt natuurlijk óók naar achteren met dat spul.
De mechanisch aangedreven ventilator vervangen door een plat electrisch exemplaar geeft ook al een zooitje centimeters winst. En zo zijn er vast nog wel wat trucjes te bedenken.

Succes verder.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: om616 crash

Bericht door DVIII »

Jan, Zo'n 601 viercilinder is een mooie vervanger. ik ben alleen verbaast over die versnellingsbak met overdrive.
die is dan speciaal gemaakt , en als je die hebt gevonden is dat een mooi plusje.
naar het schijnt is er ooit ontdekt door een versnellingsbakken freak dat je de eindverhouding van die bak verkeerd in elkaar kan bouwen ( alleen bij dat type bak !! ) en dat je met wat extra onderdelen (die niet mis zijn qua prijs) de eind draaisnelheid groter dan de ingangs draaisnelheid kan krijgen . ter verduidelijking normaal is de hoogste versnelling altijd 1:1 en elke versnelling daaronder dus een verkleining van het product in omwenteling.
de overdrive zou dan als product hebben dat de uitgang sneller draait dan de ingang waardoor het motortoerental lager kan zijn dan normaal gesproken bij de bereikte eindsnelheid .
de inbouw van de 601 is net zo goed een karwei apart , maar het resultaat is een super mooi lopend torretje.
gelukkig worden we allemaal steeds handiger met gereedschap en ideëen dus zal de inbouw niet stranden in een poging.
8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: om616 crash

Bericht door Rene »

Hallo, ik volg het gesprek al een tijdje. Ik heb net ook een 601 ingebouwd, incl. versnellingsbak. Ik heb ook een 5 bak maar de vijfde versnelling is een soort overdrive volgens mij. Hij loopt niet harder in zijn vijf maar het toerental zakt flink. Waardoor er aanzienlijk minder herrie in de auto is. :D Nu weet ik niet of er meer soorten bakken zijn b.v 4 versnelling + overdrive of gewoon 5 versnelling. Let wel op dat de aandrijflijn ingekort moet worden en dat is ook wel een dure aangelegenheid, als je het goed laat doen.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

Rene schreef:Hallo, ik volg het gesprek al een tijdje. Ik heb net ook een 601 ingebouwd, incl. versnellingsbak. Ik heb ook een 5 bak maar de vijfde versnelling is een soort overdrive volgens mij. Hij loopt niet harder in zijn vijf maar het toerental zakt flink. Waardoor er aanzienlijk minder herrie in de auto is. :D Nu weet ik niet of er meer soorten bakken zijn b.v 4 versnelling + overdrive of gewoon 5 versnelling. Let wel op dat de aandrijflijn ingekort moet worden en dat is ook wel een dure aangelegenheid, als je het goed laat doen.
Gr Rene

Hoe heb je de aandrijfas ingekort?
gr,

Jan.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: om616 crash

Bericht door Rene »

Hoi, Heb ik in Amsterdam laten doen, ik moet het adres even zoeken. Ze hebben hem ingekort en weer gebalanceerd. Omdat ik een jaar eerder alle kruiskoppelingen had laten vervangen rekende ze niet de volle prijs maar ik geloof 175 euro. Maar dan is hij wel goed!!
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

Tot zover heel erg bedankt voor jullie reacties.
:D :D
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: om616 crash

Bericht door DVIII »

informeer ook eens bij Dronk truckparts , de vestiging Zoetermeer doet niets anders dan assen bewerken ! D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: om616 crash

Bericht door Hugo »

Hallo Jan, wat rot dat jouw blok aan de beurt was.
Tijdens het zoeken naar de verklaring van warme diesel kwam ik erachter dat diesel een belangriijke smerende werkig heeft.
Als jouw gastoevoeging ook de smerend werking verminderd (de rest olie wordt ook verbrand) hoeft dit normaal geen probleem te veroorzaken maar in combinatie met een langdurige zware belasting als een vakantie rit in de bergen moet alles 100% zijn wil dit niet tot complicaties leiden.
Ik zal in iedergeval voortaan ALTIJD de beste antievries en de betere olie soorten gebruiken.
viewtopic.php?f=23&t=3410&p=28226&hilit ... and#p28226
Op advies van Dave heb ik o.m. een zware imperiaal gesloopt, gewicht en luchtweerstand werd duidelijk beter.
Als ik ga rijden laat ik de watertank bij voorkeur leeg.
Ook zal ik de extreem hoge alkoof nog eens een kopje kleiner maken.
Succes met het opknappen.
Groet Hugo
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

Hugo schreef:Hallo Jan, wat rot dat jouw blok aan de beurt was.
Tijdens het zoeken naar de verklaring van warme diesel kwam ik erachter dat diesel een belangriijke smerende werkig heeft.
Als jouw gastoevoeging ook de smerend werking verminderd (de rest olie wordt ook verbrand) hoeft dit normaal geen probleem te veroorzaken maar in combinatie met een langdurige zware belasting als een vakantie rit in de bergen moet alles 100% zijn wil dit niet tot complicaties leiden.
Ik zal in iedergeval voortaan ALTIJD de beste antievries en de betere olie soorten gebruiken.
viewtopic.php?f=23&t=3410&p=28226&hilit ... and#p28226
Op advies van Dave heb ik o.m. een zware imperiaal gesloopt, gewicht en luchtweerstand werd duidelijk beter.
Als ik ga rijden laat ik de watertank bij voorkeur leeg.
Ook zal ik de extreem hoge alkoof nog eens een kopje kleiner maken.
Succes met het opknappen.
Groet Hugo
Hallo Hugo,
Ik denk dat je gelijk hebt wanneer een toch al onderbemeten blok
ook nog eens een stuk harder moet werken en daarbij niet de optimale smeermiddelen ktijgt, je op problemen kunt wachten.

Dat lijkt er nu niet op, want nadat ik het blok met versnellingsbak
had gedemonteerd, bleek de vacuumleiding van binnen zwart van de olie te zijn , wat zou kunnen betekenen dat de motor motorolie heeft aangezogen, waardoor de drijfstang vlak onder de cilinder is afgebroken.
De schade aan het blok is veel groter dan ik had verwacht, waardoor deze is gedegradeerd tot schroot.
Volgende week haal ik het blok verder uit elkaarom te zien of er ook sporen van gasgebruik zijn te zien.

Nu kijken naar een goed alternatief.
Wordt vervolgd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: om616 crash

Bericht door DVIII »

Nou Jan daar heb je het probleem denk ik al gevonden, het is eigenlijk een golf diesel probleem , maar als de vacuum pomp van een 615/616 etc. lek raakt is dat ook een manier om van je smeerolie af te komen . normaal zou je iets merken, als je langs de weg nog stopt en de motor niet uitkrijgt , de brandstofpomp zet je uit en het blokkie loopt vrolijk door op eigen olie.
maar als je zoals je al zei , uit frankrijk door komt karren merk je weinig , behalve dan het beestje lekker doortuft ( :evil: )
en nogmaals een motor gaat niet stuk door aldi olie , grote imperiaals en dikke neuzen. een motor gaat stuk als de voorwaarden niet voldaan worden.
een goed motortje heeft voldoende smeerolie , koelmiddel , en tijd van leven ( dwz 250.000 km voor een 616) en (400.000 km voor een 314/364), daar zijn uitzonderingen op naar boven als alles goed onderhouden wordt en andersom als er iets niet in orde is !!. ik beveel mensen altijd goedkope onderhouds middelen en methoden aan , geen semi of volsythetische olie , en geen middeltjes en andere zooi , die zo makkelijk toe te passen zijn dat het op magie lijkt . ( en dus overbodig is) D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

Vanmiddag de motor verder gesloopt en kan geen zichtbare invloed van het gas-en ppo toevoegen vinden.
Als er van de week nog tijd isdan sloop ik de vacuumpomp ook nog uit elkaar.

Op dit moment neig ik toch weer sterk naar het inbouwen van een 314blok. (ook al door de al aanwezige expertise) Tips zijn erg welkom en aanbiedingen van complete aandrijflijnen ook.
Volgende week ga ik bij Gerrit Stromer kijken of er een geschikte donor beschikbaar is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: om616 crash

Bericht door jan »

Vandaag het vacuummembraam nagekeken en deze was dus niet lek. Nu ik dit weet kan toch het gas toevoegen bijgedragen hebben aan deze crash.
Vooral tijdens de testperiode heb ik wel eens wat veel gegeven wat resulteerde in nare bijgeluiden op dat moment. Daarna echter liep hij altijd weer als een zonnetje. Misschien toch metaalmoeheid?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten