Pagina 1 van 1
Cruise control
Geplaatst: 23 sep 2008, 22:23
door taste
Als verse camper bezitter heb ik dit forum gevonden om onze camper nog beter/mooier/fijner te maken. Een van de dingen die ik als eerste wil uitvoeren is het inbouwen van de cruisecontrol. Ik heb dit al diverse keren gedaan bij personen auto's dus weet onderhand wel zo'n beetje hoe het werkt. Ik heb er ook nog een liggen maar mis alleen het T-stukje om de servo op de vacuüm slang van de rem-bekrachtiger aan te sluiten. Weet iemand waar ik zo'n T-stuk los kan kopen? Hij moet in een Fiat Dukato komen dus het moet de grote uitvoering zijn.
Gr Marc
Re: Cruise control
Geplaatst: 23 sep 2008, 22:44
door Anton
Hoi Marc,
Allereerst welkom op dit forum!
Als het een 2.5 diesel is word vacuüm voor de remmen middels een pomp verkregen .
Om daar een leiding op aan te sluiten lijkt mij niet zo handig.
Hoe het dan wel moet: ik heb geen idee maar er zijn er hier meer !
Groet Anton
Re: Cruise control
Geplaatst: 23 sep 2008, 23:31
door Admin
Hallo Marc,
Ik weet niet waar je woont en welke zaken er bij je in de buurt zitten, maar de betere auto-onderdelen- en -accessoirehandel moet die T-stukjes kant en klaar hebben. Ik weet dat Claeys in Turnhout een groot assortiment in zwarte kunststof heeft van het fabrikaat Gates, in allerlei verschillende maten. Geschikt voor olie, brandstof, lucht en vacuüm. Zorg voor een goed passende aansluiting. Behalve voor vacuüm moet je altijd slangklemmen gebruiken. Ongetwijfeld zijn ze ook elders te koop.
Het vacuümverbruik van de gemiddelde cruise control is zo miniem dat je rembekrachtiging nooit in gevaar komt. Mocht je daar toch bang voor zijn, dan zul je moeten uitwijken naar een elektrische servo.
Re: Cruise control
Geplaatst: 24 sep 2008, 18:01
door taste
Hoi Ernst en Anton,
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik zal eens bij zaken in de buurt informeren of ze het hebben.
Aansluiten van de servo op de vacuüm is de gebruikelijke methode en geeft voor zover ik weet nooit problemen. Althans niet in mijn personen auto's en de vacuüm pomp van mijn Dukato is een stuk groter dan in een Escortje :-)
Groeten,
Marc
Re: Cruise control
Geplaatst: 24 sep 2008, 18:09
door Admin
Aansluiten van de servo op de vacuüm is de gebruikelijke methode
Da's vrij egocentrisch geredeneerd.... Je moet om te beginnen wel vacuüm hébben! Mijn eerste, tweede en derde inbouwproject moesten het alledrie zonder vacuüm stellen

Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 16:00
door Maxer
Ik wil ook wel een cruise in mijn camper, maar die Volvo heeft geen vacuum. Hoe werkt dat in een auto met luchtremmen? Met een stappenmotor?
Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 16:18
door Admin
Inderdaad. In het jargon van de cruise control-handel heb je het dan over een "elektrische servo". Ik heb voor m'n eerste bus een
conversieprintje gemaakt om een 12 V cc te kunnen aansluiten in een 24 V voertuig. Datzelfde printje zit nu in m'n tweede project. Ons derde project is 12 V, Amerikanen lopen niet in alles voorop.
Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 16:24
door Maxer
Bedoel je dat die bus 12 volt is? Dat is dan inderdaad apart.
Zou je mij op weg kunnen helpen m.b.t. een cruise control? Waar zou ik dat kunnen kopen? Het inbouwen van spoeltjes rond de aandrijfas is geen probleem, het gaspedaal werkt via een kabel en electrisch kan het via een omvormer van 24 naar 12, als een 24 v systeem niet te koop is.
Gr, Nico
Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 17:26
door Frank.fjph
Kijk eens op deze pagina.
Ik heb de standaarduitvoering en die doet het goed
http://www.waeco.com/de/298.php
Frank
Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 17:56
door Admin
Frank, je mist Nico's punt: hij heeft geen vacuüm aan boord, dus de standaardversie is niets.
Nico, op die Waeco-site staan ook cc's met elektrische servo's. En anders even Googlen naar John Gold (Almere).
Die spoeltjes zijn nogal kwetsbaar. De generatorsetjes in de tellerkabel zijn nogal aan de prijs en hebben ook niet het eeuwige leven. De meeste alternators hebben ergens wel een W-contact, soms een beetje verstopt.
De cc zelf verbruikt heel weinig, dus die kan samen met de radio achter een klein omvormertje. Mijn printje converteert met name voor de inputsignalen naar het juiste niveau (remlicht, toeren-puls).
Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 18:34
door Maxer
In de moderne touringcars zit een cc ingebouwd. Hoe zit het daar dan mee? Of moet ik met deze vraag naar een bussenbouwer?
Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 18:42
door Frank.fjph
Ik bedoelde ook deze!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen:
:?
http://www.waeco.com/de/298.php
Re: Cruise control
Geplaatst: 25 nov 2008, 20:21
door Admin
Je zou dan deze moeten hebben:
http://www.waeco.com/de/298_704.php . De andere werken allemaal met een vacuümservo of met een servogaspedaal en daar heb je niets aan met een Volvo B10M-61. Maar ik zou even verder kijken dan die ene website.Vermoedelijk komen die kits uit dezelfde fabriek in Taiwan of Hongkong, dus een prijsvergelijking lijkt me op z'n plaats.
Ik heb mijn AP500 ooit bij Dynad gekocht, omdat ik daar korting kreeg en dacht zo goedkoper uit te zijn. Achteraf bleek-ie bij John Eijzinga € 100 minder te kosten.... En dat terwijl ik ooit dealer van Eijzinga was. Stom, stom, stom!